Lijf & Lijn alle pijlers

Pilgebruik – stabiliseren de bijwerkingen?

09-01-2019 15:55 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar anticonceptieloos (behalve condoomgebruik) heb ik, na al die tijd single-ish te zijn geweest, iemand gevonden die het met me aandurft :$ en er dus een lange termijn planning is.
Na lange gesprekken heb ik besloten aan de pil te gaan. Vriend staat open voor sterilisatie, maar daar is het nu nog wat te vroeg in de relatie voor.

Ik ben vanaf mijn 15e tot 25e aan de pil geweest, maar door het ‘gewoon’ voorgeschreven gekregen te hebben heb ik me toen niet gerealiseerd wat de bijwerkingen waren. Ik weet wel dat toen ik stopte, mijn libido omhoog schoot en altijd redelijk hoog is gebleven.
Nu ik weer begonnen ben (en een kleine maand bezig) doet mijn lijf dingen die ik niet ken, en dat frustreert me. Mijn borsten doen pijn, ik spot, heb vaker buikpijn dan voorheen en waar ik toch bang voor was, mijn libido is gezakt. Niet heel dramatisch, maar vriend moet beduidend meer moeite doen. Ik ben wellicht iets emotioneler geworden, maar in elk geval niet afgevlakt. ;-D
Ik gebruik een lichte pil (Ethinylestradiol/levonorges 20mg) en weet dat ik het nog wat tijd moet geven, maar hoop op wat bemoedigende woorden. Stabiliseert het zich nog? En zo ja, hoe lang duurde het bij degenen met ervaringen?
anoniem_370640 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 16:03
0.37% gewijzigd
Just looking for someone to be the Kanye to my Kanye
Nee, het stabiliseert zich niet. Als je dagelijks hormonen aan je lijf toevoegt, dan blijven de bijverschijnselen hetzelfde.
Is de reden waarom ik ooit ben gestopt met de pil.
Alle reacties Link kopieren
Ja, voor mij ook. Maar de 'wens' om geen kinderen te krijgen is groter dan dat. Ik heb geprobeerd een beetje de minst kwade te kiezen. Ik wil pertinent geen spiraal, en buiten condooms houdt het dan wel een beetje op.
Just looking for someone to be the Kanye to my Kanye
Alle reacties Link kopieren
Nuvaring?
Waarom geen spiraal? (gewoon interesse hoor!)
Alle reacties Link kopieren
3-4 Maanden kost het wennen aan een pil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Blauwkleedje, zowel de Mirena als koperspiraal hebben bijwerkingen die mij heftiger lijken dan een lichte pil, bovendien wil ik geen dingen in mijn lijf. (En ik ben een watje met een lage pijngrens)
De Nuvaring was dacht ik negatief in het nieuws geweest, en mijn huisarts raadde het niet aan.

Amber, dat dacht ik ook, ik hoop dat met wat tijd mijn lijf er ook wat beter aan went.
Just looking for someone to be the Kanye to my Kanye
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook last van bijwerkingen toen ik aan de pil was. Spotting en emotionele buien werden bij mij na een aantal maanden minder, maar lager libido en in mijn geval maagklachten bleven. Overigens had ik juist met een lichte pil meer last van spotting dan toen ik een iets zwaardere slikte. Dus wellicht heeft het zin om over een tijdje een andere pil te proberen.

Ik heb een tijdje Nuvaring geprobeerd, maar vond dat een onding (hij schoot er regelmatig uit in het heetst van de strijd :P ).

Momenteel ben ik zwanger, dus geen anticonceptie nodig, maar ik weet nog niet wat ik ga doen als ik straks bevallen ben. Ik voel me zonder pil namelijk een stuk beter dan met.
Prikpil?
Alle reacties Link kopieren
Die is zwaarder dan wat ik nu heb
Just looking for someone to be the Kanye to my Kanye
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar drama gehad met de pil; Microgynon en daarna Yasmin. Klachten vooral spotting, libidoverlies en uiteindelijk pijn bij het vrijen.

Ondanks dat de huisarts het niet geweldig vond ben ik op mijn verzoek overgestapt op de Nuvaring. Perfecte match en nergens meer last van gehad.

Mijn theorie was dat ik de pil simpelweg niet goed kon opnemen en dat ik door hormonale disbalans o.a. spotting kreeg, vandaar mijn keuze voor een opname methode die niet via het maag-darm kanaal hoeft te gaan. En ik had dus gelijk (veel artsen staan daar echt niet bij stil).
Pleisters zijn er ook nog.

En voor degene bij wie de nuvaring eruit floept, laat ik nou altijd begrepen hebben dat je die ring er voor een paar uur uit kunt halen als je seks wilt hebben? (Maar zelf nooit gebruikt)

TO, je hebt nu een lichte 20 variant pil en er bestaat ook een 30 variant waarmee spotting minder voorkomt. Maar als je nu al sterk reageert is dat misschien ook geen goede optie.
TinderExpert schreef:
09-01-2019 16:19
Blauwkleedje, zowel de Mirena als koperspiraal hebben bijwerkingen die mij heftiger lijken dan een lichte pil, bovendien wil ik geen dingen in mijn lijf. (En ik ben een watje met een lage pijngrens)
De Nuvaring was dacht ik negatief in het nieuws geweest, en mijn huisarts raadde het niet aan.

Amber, dat dacht ik ook, ik hoop dat met wat tijd mijn lijf er ook wat beter aan went.
Een Mirena heeft veel minder bijwerkingen dan de pil omdat de werking lokaal is.

Ik kan niet tegen de pil, ook niet de hele lichte, maar van de mirena merk ik niks anders dan voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Sta je ook negatief tegenover een hormoonstaafje?
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
09-01-2019 18:16
En voor degene bij wie de nuvaring eruit floept, laat ik nou altijd begrepen hebben dat je die ring er voor een paar uur


Dat klopt. Maar dan moet je dus elke keer vlak van tevoren dat ding eruit peuteren. En zo’n plakkerig ding leg je dan ook niet even snel op je nachtkastje.

Veel mensen vinden een condoom omdoen al een moodkiller, dan vind ik een nuvaring uitdoen nog veel erger.
Er bestaat nu ook een veel lichtere spiraal, de Kyleena.
Procne schreef:
09-01-2019 20:35
Dat klopt. Maar dan moet je dus elke keer vlak van tevoren dat ding eruit peuteren. En zo’n plakkerig ding leg je dan ook niet even snel op je nachtkastje.
.
Kan tot 3 uur eruit toch? Een sterilisatiebeker voor een menstruatiecup (zeker eentje die invouwt) is prima geschikt als bewaarplek.

Vanwaar al die onderstreepte tekst? Is dat het nieuwe online schreeuwen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien andere pil proberen? Ik had eerst dezelfde als jij maar die werkte niet, toen microgynon 50 en ik werd in het begin na het innemen altijd heel erg misselijk, zo erg dat ik bijna moest overgeven echt heel naar. Na verloop van tijd is dat steeds minder geworden en verdwenen. De pil is iets heel complex, kan echt maanden duren voor zoiets afvlakt. Ik ben gestopt na iets te zijn afgevallen en meteen tussentijds bloedverlies te krijgen. Toen ik stopte met de pil was dat meteen weg. Ik was slechts 4 kg kwijt, maar het maakte wel meteen dat ik bijwerkingen kreeg. Kun je nagaan hoe gevoelig je lichaam is voor dat spul... De pil moet echt bij je passen en het kan zo zijn dat jij nu niet de juiste hebt, of gewoon nog moet wennen. Ik zou even bellen met de HA en kijken wat zij zeggen. Wellicht nog even aankijken (ik kreeg 3 maanden de pil mee als proef, denk dat dat een indicatie is?) en anders andere pil proberen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
09-01-2019 20:52
.
Kan tot 3 uur eruit toch? Een sterilisatiebeker voor een menstruatiecup (zeker eentje die invouwt) is prima geschikt als bewaarplek.

Vanwaar al die onderstreepte tekst? Is dat het nieuwe online schreeuwen?
Tja, ik vond het zelf erg vervelend om of al te moeten gaan plannen wanneer we seks zouden hebben, zodat ik die ring er van tevoren al uit kon halen óf op het moment suprême te moeten zeggen ‘sorry schat, maar ik moet eerst even m’n ring eruit gaan plukken’. Maar als het voor jou wel werkt, helemaal prima.

Geen idee trouwens waarom die tekst ineens onderstreept was O_o
Alle reacties Link kopieren
Brunette19 schreef:
09-01-2019 20:54
Misschien andere pil proberen? Ik had eerst dezelfde als jij maar die werkte niet, toen microgynon 50 en ik werd in het begin na het innemen altijd heel erg misselijk, zo erg dat ik bijna moest overgeven echt heel naar. Na verloop van tijd is dat steeds minder geworden en verdwenen. De pil is iets heel complex, kan echt maanden duren voor zoiets afvlakt. Ik ben gestopt na iets te zijn afgevallen en meteen tussentijds bloedverlies te krijgen. Toen ik stopte met de pil was dat meteen weg. Ik was slechts 4 kg kwijt, maar het maakte wel meteen dat ik bijwerkingen kreeg. Kun je nagaan hoe gevoelig je lichaam is voor dat spul... De pil moet echt bij je passen en het kan zo zijn dat jij nu niet de juiste hebt, of gewoon nog moet wennen. Ik zou even bellen met de HA en kijken wat zij zeggen. Wellicht nog even aankijken (ik kreeg 3 maanden de pil mee als proef, denk dat dat een indicatie is?) en anders andere pil proberen denk ik.

Met die pil ben ik begonnen toen ik 15 was, en ik had precies hetzelfde. Flauwvallen, overgeven en al die fijne dingen. Ik heb niet zo'n zin om naar zo'n zwaardere pil te gaan. Met het spotten kan ik prima leven, ik vind het belangrijker als de andere dingen zich zouden stabiliseren. Ik heb ook voor 3 maanden meegekregen inderdaad.
Just looking for someone to be the Kanye to my Kanye
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
09-01-2019 21:45
Tja, ik vond het zelf erg vervelend om of al te moeten gaan plannen wanneer we seks zouden hebben, zodat ik die ring er van tevoren al uit kon halen óf op het moment suprême te moeten zeggen ‘sorry schat, maar ik moet eerst even m’n ring eruit gaan plukken’. Maar als het voor jou wel werkt, helemaal prima.
Ik had er ook geen issues mee, m'n lovers ook niet en ze merken 't meestal niet eens. Dat ding is er in <5 sec uit. Alsof een condoom zo sexy is om op 't moment supreme te gebruiken... En toch gebruiken we ze gelukkig.

Legde 'm altijd op 't nachtkastje, je moet hem toch schoonmaken voor hij terug geplaatst mag worden. Nooit infecties gehad.

Ander voordeel is dat je hem max 4 weken in mag houden voordat hij vervangen moet worden, dus je hebt controle over je stop-bloeding (paar dagen eerder of later).
Voor mij dus ideaal omdat ik de pil niet verdraag en ik wil geen semi permanente staafjes/spiraaltjes in mijn lichaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven