Lijf & Lijn alle pijlers

(mini) gastric bypass of gastric sleeve? Ervaringen delen!

11-01-2019 10:53 1794 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gastric bypass (GBP, ook wel kiwi genoemd omdat je maag deze grote krijgt na de operatie) of gastric sleeve (GS, ook wel banaan genoemd omdat dit de grote is van je maag na de operatie) zijn vormen van een maagverkleining met als doel (veel) afvallen.

Er zitten veel voorwaarden aan deze ingreep. Zo moet je BMI minimaal 35 zijn met specifieke lichamelijke klachten of een BMI van 40.
Daarnaast is het in veel ziekenhuizen verplicht om minimaal een half jaar begeleid te zijn door een diëtiste.
Het kan zijn dat je de operatie vanwege deze voorwaarden niet vergoed krijgt. Er zijn mensen die ervoor kiezen om het dan zelf te betalen en sommige gaan ervoor naar België.
Sommige ziekenhuizen geven een uitgebreid voortraject, meestal in een groep, en anderen ziekenhuizen bieden dit niet aan.
Wat je prettig vind scheelt erg per persoon.
Na de operatie wordt er meestal aangeraden om vitaminepillen levenslang te slikken. Veel ziekenhuizen raden vitaminepillen aan die speciaal gemaakt worden voor mensen met een maagverkleining.
Toch zijn er ook ziekenhuizen en mensen die gewoon goed functioneren op reguliere vitaminepillen. Al met al zijn er veel verschillende adviezen, voorwaarden, voorschriften en is het aan jezelf om te kiezen welke weg je in slaat.

Hier lezen en schrijven we over ons leven voor, tijdens en na het traject.
Hoe gaat het met afvallen, heb je complicaties, twijfel je over het nemen van deze stap, sta je op de wachtlijst, heb je de stap al genomen?
heb je vragen, zorgen, wil je jubelen, wil je weten hoe anderen aan hun beweging komen, valt het je even zwaar, wil je weten hoe anderen het doen?

Een maagverkleining is een levenslange verandering. De operatie is een hulpmiddel ook na een maagverkleining zal je levenslang op je eetpatroon moeten letten net zoals je beweegpatroon (binnen je mogelijkheden).
Bedenk je ook dat je gemiddeld rond de 70% van je overgewicht verliest het is zeker niet gezegd dat je na de operatie een gezond BMI krijgt.

Voor veel mensen is een maagverkleining de laatste optie. Een laatste mogelijkheid om eindelijk een gezonder gewicht te krijgen.

Alles hieromtrent kan in dit topic besproken worden en iedereen is welkom!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ga hier even volgen, niet voor mezelf maar mijn man. hij heeft al een eerste gesprek gehad alsook een slaaponderzoek. eind deze maand een volgend gesprek. ik ben benieuwd hoe het bij hem zal lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf hier ook weer mee :cheer:
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
TVP :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees/schrijf ook weer mee. Ik zat een beetje in een dipje de afgelopen tijd. Het afvallen ging niet snel genoeg en mij was met de 3 maanden controle eigenlijk verteld dat de apneu waarschijnlijk niet zal verdwijnen.. wat een mega domper was, aangezien dat de reden voor mij is geweest om de gbp te doen.
Maar het afvallen is gelukkig weer op gang gekomen en ik kan er nu toch niks aan doen, behalve hopen dat ik de uitzondering ben :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
christinayang schreef:
11-01-2019 13:29
Ik lees/schrijf ook weer mee. Ik zat een beetje in een dipje de afgelopen tijd. Het afvallen ging niet snel genoeg en mij was met de 3 maanden controle eigenlijk verteld dat de apneu waarschijnlijk niet zal verdwijnen.. wat een mega domper was, aangezien dat de reden voor mij is geweest om de gbp te doen.
Maar het afvallen is gelukkig weer op gang gekomen en ik kan er nu toch niks aan doen, behalve hopen dat ik de uitzondering ben :-)
Waarom denken ze dat de apneu niet gaat verdwijnen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Mel wat fijn voor je ! onder de 90 !. Ik heb dat nu ook wel, al denk ik dat bij mij het echt huilmoment gaat komen als ik richting de 60 ga.
Het is voor mij 10 jaar geleden dat ik zo weinig woog als nu, en ik denk wel 15 jaar geleden dat ik onder de 62 zat.
Man, ik kus de grond als dat gaat gebeuren !!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een paar jaar geleden woogik 90/95 kg en toen sliep ik ook heel slecht, ik wist alleen nog niet dag ik apneu had. Nu is de voorspelling dat ik bij de 90 kg uit kom. Ik moet me er dus op voorbereiden dat ik vermoedelijk niet van Mn apneu afkom 😕 zei de arts.
Alle reacties Link kopieren Quote
christinayang schreef:
11-01-2019 17:35
Een paar jaar geleden woogik 90/95 kg en toen sliep ik ook heel slecht, ik wist alleen nog niet dag ik apneu had. Nu is de voorspelling dat ik bij de 90 kg uit kom. Ik moet me er dus op voorbereiden dat ik vermoedelijk niet van Mn apneu afkom 😕 zei de arts.
Aha.

Ik ben wel van mijn apneu af, maar ik ben dan ook ruim 35 kilo lichter dan toen de apneu werd vastgesteld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn, een nieuw topic. Ik lees weer me.
Ik herken zo ontzettend veel in wat er hier geschreven wordt.
Jacky19 en Blondy1969 heel veel sterkte en succes met de ingreep, wat toevallig dat jullie door dezelfde chirurg worden geopereerd.
Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan beleven.

Ik sta ook alweer een paar weken stil, dan is het moeilijk om te kunnen blijven geloven dat 'het wel goed komt'...
Al zo vaak teleurgesteld.. verstandelijk weet ik het wel maar toch..
Alle reacties Link kopieren Quote
X
anoniem_67639 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 13:54
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
christinayang schreef:
11-01-2019 17:35
Een paar jaar geleden woogik 90/95 kg en toen sliep ik ook heel slecht, ik wist alleen nog niet dag ik apneu had. Nu is de voorspelling dat ik bij de 90 kg uit kom. Ik moet me er dus op voorbereiden dat ik vermoedelijk niet van Mn apneu afkom 😕 zei de arts.
Die 'voorspelling' van de artsen kan je naast je neer leggen.
Wat het eindgewicht betreft tenminste, ze schatten dat altijd vrij hoog maar dat zijn gemiddelden die zij aanhouden voor hun statistieken.

Bij gemiddeld 70% verlies van overgewicht kunnen zij weer een operatie als succesvol wegstrepen

Bij mij gaven ze ook als realistisch eindgewicht 85 tot 90 kilo en ik ben rond de 70 uitgekomen.
En in mijn groep van 13 personen is iedereen wel meer dan 70% overgewicht kwijt geraakt en een paar zelfs meer dan 100%
Dus laat je daar niet door ontmoedigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosepudding schreef:
11-01-2019 21:13
Die 'voorspelling' van de artsen kan je naast je neer leggen.
Wat het eindgewicht betreft tenminste, ze schatten dat altijd vrij hoog maar dat zijn gemiddelden die zij aanhouden voor hun statistieken.

Bij gemiddeld 70% verlies van overgewicht kunnen zij weer een operatie als succesvol wegstrepen

Bij mij gaven ze ook als realistisch eindgewicht 85 tot 90 kilo en ik ben rond de 70 uitgekomen.
En in mijn groep van 13 personen is iedereen wel meer dan 70% overgewicht kwijt geraakt en een paar zelfs meer dan 100%
Dus laat je daar niet door ontmoedigen.
Ik ben een paar kilo zwaarder gebleven dan ze voorspeld hadden.
Maar sowieso vond ik mijn zkhs erg nuchter en realistisch.

Overigens heb ik nooit tussentijds stilgestaan. Na een maand of 10, bij -35, stopte het afvallen, ik hoopte op een tijdelijke stop, maar helaas.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
11-01-2019 21:23
Overigens heb ik nooit tussentijds stilgestaan. Na een maand of 10, bij -35, stopte het afvallen, ik hoopte op een tijdelijke stop, maar helaas.
Ik zelf ook niet, in 9 maanden vrij geleidelijk 55 kilo afgevallen, toen zwanger geraakt en tijdens/na zwangerschap nog 5 kilo.
Verwacht na stabilisatie weer iets omhoog te gaan.
Daar heeft de chirurg mij tenminste op voorbereid, los van de normale 10% die de meesten aankomen ben ik ook net gestopt met borstvoeding.
En de chirurg voorspelde dat er ook weer wat meer vetweefsel in mijn borsten komt (schijnt plaats te maken voor de melkklieren?)
Zolang ik onder de 75 blijf en dus een gezond BMI heb vind ik het prima.

Beetje voller hier en daar, gezicht en heupen bijvoorbeeld zou ik niet erg vinden.
:jump: Happy new topic!!! :jump:
Met mij gaat het een beetje beter ondertussen. Eten is een uitdaging en op geen enkele manier nog echt prettig of leuk. Ik eet veel dezelfde dingen en probeer af en toe iets 'nieuws'. Twee keer resulteerde dit in overgeven waarvan één keer in een restaurant :facepalm:

Ben wel al 32 kg kwijt nu. (20 kg voor de operatie en 12 kg sinds de operatie) Ik begin het zelf ook wel te zien, alhoewel er nog heel veel af mag van mij. Ik moet geduldig zijn weet ik, maar ik zou graag weer een beetje normaal kunnen eten. Gewoon zonder dat ik bang moet zijn voor overgeven, misselijkheid, pijn of dumping. De dumpingklachten die ik voor de operatie had zijn weg en ik kon zelfs met mijn medicijnen daarvoor stoppen, maar ik heb er nieuwe voor terug gekregen. Vooral na iets zoets gaat het fout. Dat laat ik dus maar achterwege.

Verder heel blij dat mijn menstruatie van een maand (!!!) eindelijk gestopt is. Was normaal zei de arts. Heb wel gezegd dat ze dat van tevoren wel hadden mogen vermelden. :@ Was echt niet fijn toen ik in het ziekenhuis wakker werd terwijl ik overal doorheen had gelekt.

Oké, klaagmodus weer uit. Sorry voor het gezeik, ben er nog niet echt tevreden mee. Heb geen spijt (meer) van de operatie, maar had sommige dingen van tevoren willen weten.
Christinayang, balen als de apneu niet weg gaat. Maar je weet niet hoe het balletje nog gaat rollen. Eerst maar afwachten hoeveel je afvalt toch?

Hebben jullie trouwens allemaal een eindgewicht gehoord in het ziekenhuis? Bij mij is daar helemaal niet over gesproken. Alleen het standaard riedeltje dat je bij een GBP zoveel procent afvalt en bij een Sleeve zoveel. Was trouwens volgens mijn ziekenhuis hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die percentages zijn natuurlijk makkelijk te berekenen, dus als het ziekenhuis 70% zegt dan weet je ongeveer wat ze verwachten.

Maar het was bij mij voor de operatie vooral de psycholoog die vroeg hoeveel ik verwachtte af te vallen en wat mijn einddoel was.
En die gaf aan dat mijn einddoel te ambitieus was en ik moest uitgaan van 85 tot 90 kilo.
Vooral om teleurstelling achteraf re voorkomen denk ik en de verwachting realistisch te houden omdat het niet altijd lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet jij nog op welk percentage je met 3 maanden zat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de intake vroegen ze wat ik verwachtte van de operatie en welk gewicht ik hoopte te bereiken. Ik heb toen aangegeven dat ik blij zou zijn met een bmi van 26 of lager. Toevallig is dat ook zo'n 70% overgewicht minder. De dame die de intake afnam zei dat dat een heel realistisch streven is. Verder is er niet meer over gesproken. Alleen de chirurg stipte het nog even aan in een algemene informatiebijeenkomst.
Stiekem hoop ik op een bmi van rond de 24 uit te komen.
Ik mag over 2,5 week onder het mes. Ik kan bijna niet wachten tot het zover is!
Alle reacties Link kopieren Quote
christinayang schreef:
12-01-2019 06:53
Weet jij nog op welk percentage je met 3 maanden zat?
Ik heb het even teruggezocht maar kon alleen een lijstje vinden met een percentage van het totaalgewicht, niet het overgewicht.

Na 3 maanden zou je op gemiddeld 15% gewichtsverlies moeten zitten (van je totale start gewicht dus en ik heb mijn gewicht van de operatie dag gebruikt, in aanloop naar operatie ook iets van 7 kilo afgevallen)
Bij mij zou dit een kleine 19 kilo moeten zijn en ik was ruim 22 kwijt.

Na 6 maanden 20 tot 25%
Dit zou voor mij tussen de 25 en 31,5 kilo zijn en was bijna 40 kilo kwijt.

9 maanden 25 tot 30%
31,5 tot 37,5 kilo ongeveer en was 48.

Totaal 60 kilo kwijt waarvan 53 na operatie en de eerste 7 tijdens pré dieet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat op 14,7% en was 21 kg kwijt, net iets te weinig dus. En dan ga je een ander lijntje volgen en verwachten ze dat ik nog 20 ongeveer zal afvallen de komende 9 mnd ☹️
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh maar dat zegt toch nog helemaal niks, kan best zijn dat je die 20 kilo met de 6 maanden al kwijt bent.
Laat je niet ontmoedigen door gemiddelden en elke kilo minder is winst.
Alle reacties Link kopieren Quote
christinayang schreef:
12-01-2019 16:18
Ik zat op 14,7% en was 21 kg kwijt, net iets te weinig dus. En dan ga je een ander lijntje volgen en verwachten ze dat ik nog 20 ongeveer zal afvallen de komende 9 mnd ☹️
Maar dan ben je ruim 40 kilo kwijt, dat is gewoon winst.

Ik ben toch wel verbaasd dat mensen blijkbaar een streefgewicht hebben.
Ik heb al jaren geen streefgewicht meer, hoewel ik nu wel probeer niet meer aan te komen.

Ik ben bijna 50 kilo kwijt, maar dat hadden er ook 40, of 60, of 70 mogen zijn. Valt allemaal nog binnen de marge zeg maar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke marge? De gemiddelden van het ziekenhuis?
Daar heb ik niet naar gekeken, had gewoon voor mezelf het doel voor ogen om een gezond gewicht te behalen.
Als ik dan zo'n ingreep als een operatie laat doen wil ik ook alles eruit halen wat er in zit.
Elke kilo is winst, en dat is ook echt zo, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mezelf niet tevreden was geweest als ik niet al mijn overgewicht kwijt was geraakt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven