Lijf & Lijn alle pijlers

Het ZEN-topic

13-01-2019 18:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we ervaringen uitwisselen en elkaar motiveren. Meditatie, yoga, mindfulness, etc.

In verband met slaapproblemen heb ik het advies gekregen yoga/mindfulness of meditatie te gaan doen. Ik heb sinds kort een sportschoolabonnement inclusief yoga.

Mediteren heb ik een paar keer gedaan met een oefening van youtube, maar ik heb nog geen regelmaat.

Dus... laten we dit topic als een stok achter de deur zien. Tips van meer ervaren ZEN-ers zijn welkom! Inclusief links naar prettige oefeningen voor beginners.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic :)!
Mediteren zou ik graag willen leren, maar de cursussen hier in de omgeving vind ik best wel duur (paar honderd euro voor 3 lessen ofzo). Is dat altijd zo duur?
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste zennnn is wandelen: elke dag, weer of geen weer (doorweekt vandaag).
Ik heb een stressvolle baan en een gezin, na het eten ga ik naar buiten en loop een half uur, drie kwartier. In het weekend liefst langer.
En dan nog yoga. Moet zeggen, dat het me erg goed helpt
minnimouse schreef:
13-01-2019 19:24
Leuk topic :)!
Mediteren zou ik graag willen leren, maar de cursussen hier in de omgeving vind ik best wel duur (paar honderd euro voor 3 lessen ofzo). Is dat altijd zo duur?
Dat is inderdaad belachelijk duur. In Rotterdam heb je al lessen/ cursussen meditatie voor 15 tot 20 euro per keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond deze gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=2z5aLeH1Q_Y
Ik dwaalde wel wat af met mijn gedachten.

Klinkt goed, Lilalinda.
Is ook de moeite waard om structureel te doen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Leuk ben er sinds kort mee begonnen ik heb nu de gratis versie van meditation moments dat zijn fijn geleide meditaties. Heb er nu 2 beluisterd overweeg de betaalde versie aan te schaffen.

Yoga zou goed voor mij zijn alleen nog nooit gedaan
leuk! ik zou ook graag wat meer regelmaat in mijn meditaties krijgen.

ik gebruik op dit moment de VGZ app en de stop, breathe, relax app. en via soundcloud zijn ook fijne bodyscans te vinden.

yoga doe ik via doyouyoga en yogagirl.com, daar zijn betaalde filmpjes te vinden, maar de gratis sessie voldoen voor mij voorlopig.

wat betreft het mediteren vindt ik de bodyscans als beginner het fijnste, dan wordt je toch wat meer bij de les gehouden. meditaties met lange stiltes vind ik lastiger, dan ga ik toch vaak aan andere dingen zitten denken. wat zijn jullie ervaringen?
anoniem_64fdbe80e296d wijzigde dit bericht op 13-01-2019 20:08
27.67% gewijzigd
minnimouse schreef:
13-01-2019 19:24
Leuk topic :)!
Mediteren zou ik graag willen leren, maar de cursussen hier in de omgeving vind ik best wel duur (paar honderd euro voor 3 lessen ofzo). Is dat altijd zo duur?
het schijnt dat sommige aanvullende verzekeringen mindfulness cursussen vergoeden, dus misschien kan je daar eens naar kijken?
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je tips Chirimoya. Ik ga idd ook makkelijk aan andere dingen denken. Maar ik wil toch kijken of er iets is waarmee ik wel echt gefocust blijf.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed vroeger wel meditatie, zoiets dan: https://www.youtube.com/results?search_ ... n+japanese

Maar overdag word ik daar dan te suf van.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Onlangs was er ook al zo'n meditatie topic. Zullen er nog wel ettelijke voorbij komen. Zie hier het manco van 'n gebrekkige zoekmasjien. Normaal gesproken post je zoiets in 'n bestaand topic na ernaar gezocht te hebben.

Net als de vorige keer zou ik weer zeggen: Vipassana.

Kan o.a. in Dilsem-Stokkum België, maar verder overal ter wereld. Het is in feite de moeder der meditaties en van de huidige commerciële mindfulness hype. De trainingen worden bekostigd op basis van giften. Na de cursus schenk je wat het waard vond.

En ja, intensief misschien, omdat de basiscursus 11 dagen omvat, verplicht, maar je wordt dan ook wel heel goed begeleid, dus juist goed te doen voor beginners. Ik vond het 'n geweldige ervaring. Dat waren de plussen. De minnen:

Het idee erachter is dat je het gaat toepassen in je leven, dagelijks, je verdere leven lang. En bij voorkeur ook dat je bij zo'n cursus eens 'n aantal dagen komt ondersteunen met hand- en spandiensten. En dat is mij niet gelukt. Al eerder verkondigd, ben ik al niet zo'n zwever. Wilde het graag eens ervaren en wellicht luchtig verder oppakken. Maar net als met sporten vereist dat 'n ijzersterke discipline.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik het destijds opgepakt heb, misschien daarna 2 jaar mondjesmaat gedaan heb en het toen 'n stille dood is gestorven. Toch denk ik er soms wel aan om opnieuw eens in 'retraite' te gaan, want dat was het eigenlijk. Zodra ik er ooit weer de gelegenheid voor heb.

Voor eventuele geïnteresseerden:
De cursussen zitten al jarenlang maanden vantevoren volgeboekt. Je moet dus echt wel ruim vantevoren inplannen. Er zijn simpelweg te veel mensen die elke dag druk druk druk zijn en behoefte hebben huis, haard en werk achter zich te laten en volledig in het niets over te gaan.

Aanrader!
.
Alle reacties Link kopieren
En dan heb je ook MyZenTV op kanaal 134. Mijns inziens teveel gepraat over recepten en yoga en te weinig opnamen van rustige kabbelende beekjes en oevers. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
voor meditate zou ik geen dure cursus gaan volgen je kan het heel makkelijk zelf leren.

ik heb een tijdje de app Headspace gebruikt in 10 lessen leer je mediteren en wat tips en tricks die ik nog steeds toepas.

ik doe ook aan yoga vooral Mindfullness Yin en Hatha en daarbij heb je ook meditatie stukjes.

ik mediteer vooral voor ik ga slapen dan ga ik op bed zitten en (probeer) ongv 10 min te mediteren en daarna doe ik een paar yoga poses.
en sinds ik dat doe slaap ik ook veel beter.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-01-2019 19:24
Is dat altijd zo duur?
Bij een boeddhistisch centrum kun je meditatie cursussen doen op donatiebasis. Soms zetten ze er wel een richtprijs bij, maar is dus niet verplicht om ook dat bedrag te geven.
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk de tibetaanse klankschalen hehe:

https://www.youtube.com/watch?v=yEP2YrD-dyY

https://www.youtube.com/watch?v=5sbRuUC6ocE

https://www.youtube.com/watch?v=a7JY4EnXbpU
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
13-01-2019 21:04
Bij een boeddhistisch centrum kun je meditatie cursussen doen op donatiebasis. Soms zetten ze er wel een richtprijs bij, maar is dus niet verplicht om ook dat bedrag te geven.

Dat zeg ik: Gamma Vipassana
.
Alle reacties Link kopieren
In dat verband de Muse: https://www.pausefloatstudio.com/holida ... tation-set

Vermoedelijk goedkoper op Ebay. Ooit belangstelling voor gehad maar ik vond het toch te prijzig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je Google checkt op meditation headset dan zie je een heleboel uitvindingen. Weet niet hoor of ik zoiets op mijn kop zou zetten.

Zelf kijk ik alleen ASMR en dan bijvoorkeur in een onbekende taal zodat ik mijn aandacht erbij houd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik gebruik zelf headspace en calm. Beide kunnen ook via de Google Home. Handig aangezien ik er eentje op mn slaapkamer heb en wel eens niet kan slapen.

Ik heb veel yoga gedaan, met name toen ik zwanger was, oa kundalini yoga. Vond dat erg leuk.
En voor degenen die een fitbit hebben met hartslagmeter. Er zit een relaxoefening in je fitbit. Als je het goed doet dan krijg je sterren :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
13-01-2019 20:06
het schijnt dat sommige aanvullende verzekeringen mindfulness cursussen vergoeden, dus misschien kan je daar eens naar kijken?
Dankje, maar ik heb geen aanvullende verzekering :-)
Ik zie wel leuke dingen voorbij komen in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezocht Manlief en kwam op een topic uit 2017. De ervaring leert dat je dan beter een nieuw topic kunt openen, dan iets kunt uppen waarbij iedereen op een oude OP reageert.

Het kan zijn dat er onlangs een topic was met andere zoekterm, dat heb ik dan gemist.

In ieder geval, bedankt voor alle tips tot zover :-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
De meningen op de diverse fora verschillen nogal aangaande dit punt. Op dit kanaal wordt inderdaad regelmatig 'n nieuw topic geopend en ook OP's kunnen technisch gezien verwijderd worden, zelfs na plaatsen van 'n eerste post en zo nog wel wat unieke zaken.

Op andere fora gaat men er meestal vanuit dat 'n eenmaal aangemaakt topic gewoon actueel blijft. Dit naar beoordeling van de poster. Iets als meditatie, zen, verbinding enz lijkt mij iets van alle tijden. Net als het bdsm, minnaar, Tinder topic.

Maar geen punt joh, prima zo. Dank voor de toelichting.
.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
13-01-2019 20:37
Dank je voor je tips Chirimoya. Ik ga idd ook makkelijk aan andere dingen denken. Maar ik wil toch kijken of er iets is waarmee ik wel echt gefocust blijf.
Het blijft een aandachtstraining. Je leert je hersenen te focussen op iets in het nu.

Er zijn verschillende technieken, maar altijd komt het neer op oefenen. En al gaat je geest 100x met je aan de haal: dan ga je vriendelijk en beslist 100x weer terugkeren naar je oefening.

Uiteindelijk lukt het je steeds langer om je aandacht gefocust te houden. Je traint je hersenen als een spier.

Het kan helpen om eerst yoga te doen en daarna te mediteren. Yoga maakt je geest al wat rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee.

Doe zelf ook graag geleide meditatie maar juist als ik meer stress of drukte ervaar schiet het erbij in, terwijk ik het dan juiwt goed kan gebruiken.

Mediteren jullie op een vast moment? Ik nu dus niet en daardoor zit het niet in mijn patroon. Ik ben er qua plek ook nog niet uit, de woonkamer vind ik soms wat te onrustig en afleidend maar op de slaapkamer vind ik het te fris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven