Lijf & Lijn alle pijlers

Metabolisme resetten/herstellen?

14-01-2019 10:34 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een topic van vorige week noemde iemand dat de GBP haar metabolisme had gereset. Nu overweeg ik geen GBP maar vraag ik me af of dat mogelijk is en of er andere manieren zouden zijn om je metabolisme te resetten of te herstellen.

Mijn eigen situatie is als volgt. Ik ben halverwege de 40 en ging 20 jaar geleden voor het eerst serieus op dieet. Inmiddels ben ik tig pogingen verder en ben alleen maar zwaarder geworden. Vooral stoppen met roken en zwanger worden was funest. Echt overgewicht (BMI boven de 25) heb ik pas de laatste 7 jaar (met ook de meeste dieetpogingen).

Ik weeg 91kg bij een lengte van 1m69. 20kg overgewicht tov een gezonde BMI (bovengrens). Ik sport niet maar wandel wel regelmatig en loop dan ook met gemak langere afstanden in een stevig tempo.

5 jaar geleden ben ik met succes 20kg afgevallen. Ik deed weightwatchers icm elke dag een uur stevig wandelen (6km/u). Ik at rond de 1.700 cal per dag met af en toe een cheatdag als ik een etentje had bijvoorbeeld. 5 maanden later was ik 70kg. Op een verantwoorde manier volgens mij. Gezonde keuzes, veel groente, fruit, langzame koolhydraten, geen suiker en zoetstoffen, etc. Het enige wat ik niet goed deed was weer losgaan toen ik op streefgewicht was waardoor het er 2 jaar later weer allemaal aan zat.

Dezelfde truc lukt de afgelopen jaren niet meer. Ik val met dezelfde hoeveelheid cal en beweging gewoon veel minder snel af. Dus ik ben naar een diëtiste gegaan en zij heeft uitgerekend dat ik nu nog maar 1.400-1.500 cal verbrand als ik niet extra beweeg. Volgens haar een gevolg van het vele diëten. Uiteraard zal dat ik 5 jaar ouder ben ook meespelen. Maar ik ben volgens mij nog niet in de overgang. Ik denk dat het verschil in cal tov 5 jaar geleden misschien wel 500-600 cal per dag is met dezelfde beweging.

Herkent iemand dit? Zijn er mensen waar zich dat weer hersteld heeft? En hoe dan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Meer bewegen dus. Als je meer spiermassa hebt, verbruikt je lichaam ook in rust meer calorieën. Dus zorg dat je lijf sterk wordt. Een combinatie tussen kracht- en cardiotraining is volgens mij het beste. Met alleen een beetje wandelen red je het niet.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je levensstijl voor altijd veranderen. Het heeft niet zo zin om iets te doen wanneer je na een tijdje weer terug valt in je oude patroon. Jo-jo-en is ongezonder dan te zwaar zijn.

Je zou een kunnen kijken in het register van Overload Benelux naar iemand die bekend is met Personal Hormonal Profiling (PHP).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
14-01-2019 10:38
Meer bewegen dus. Als je meer spiermassa hebt, verbruikt je lichaam ook in rust meer calorieën. Dus zorg dat je lijf sterk wordt. Een combinatie tussen kracht- en cardiotraining is volgens mij het beste. Met alleen een beetje wandelen red je het niet.
Ik lees daar verschillende berichten over. Dat krachttraining altijd goed is maar dat je er geen wonderen van hoeft te verwachten omdat het aantal kg spieren niet enorm toeneemt en daarmee je verbranding ook niet enorm toeneemt. Uiteraard wel een beetje. Mijn wandelen is denk ik wel cardio. Vanmorgen bijv 8km gewandeld in de duinen met een gemiddelde hartslag van 127. Dat valt wel onder cardio toch?

Maar uiteindelijk is het nog geen verklaring voor het feit dat ik met exact hetzelfde trucje 5 jaar geleden als een speer naar beneden ging en dat het nu voor geen meter gaat. Toen had ik ook al jaren niet gesport en wandelde ik ook alleen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat niet alleen om het eten zelf, maar het is veel complexer.

Tegenwoordig is levensstijlgeneeskunde in opkomst. En kan je, vanuit je zorgverzekeraar, een aantal sessies krijgen bij iemand die niet alleen naar je voeding kijkt maar ook verder.

Stress en slecht slapen hebben invloed op je stofwisseling. Net zoals bewegen en sporten.

KIjk ook eens op
https://www.jeleefstijlalsmedicijn.nl/? ... 2PE-gfVmKY

https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendin ... J_ln9DZktQ
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn verbranding werkt gewoon ook niet.
Volgens de diëtiste komt dat omdat ik teveel vetmassa heb.
Vetmassa verbrandt niet. Spiermassa zorgt wel voor verbranding.

Bewegen, spiermassa kweken en vetmassa naar omlaag krijgen en dan zal de verbranding wel op gang krijgen ....

Gemakkelijker gezegd dan gedaan !
Hoed je dan maar voor de overgang. Tot de overgang kon ik met elke dieetmethode heel makkelijk 1 kilo per week verliezen als ik me er toe zette, maar zelfs dat lukt nu niet meer. Hier ook al 100 keer op en neer gejojoot.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-01-2019 10:55
Hoed je dan maar voor de overgang. Tot de overgang kon ik met elke dieetmethode heel makkelijk 1 kilo per week verliezen als ik me er toe zette, maar zelfs dat lukt nu niet meer. Hier ook al 100 keer op en neer gejojoot.
Daarom zou ik het zo graag voor de overgang kwijt zijn en een manier hebben gevonden om het vol te houden en niet meer te jo-jo-en.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-01-2019 10:44
Je moet je levensstijl voor altijd veranderen. Het heeft niet zo zin om iets te doen wanneer je na een tijdje weer terug valt in je oude patroon. Jo-jo-en is ongezonder dan te zwaar zijn.

Je zou een kunnen kijken in het register van Overload Benelux naar iemand die bekend is met Personal Hormonal Profiling (PHP).
Heb jij ervaring met dat PHP? Als ik erop google klinkt het namelijk als zo'n commercieel dieetprogramma waar alleen je portemonnee slanker van wordt...
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus wel een GBP gehad en mijn metabolisme is duidelijk niet gereset.
Ik krijg geloof ik zo'n 1300 cal per dag binnen en blijf steken op een BMI van ruim 27.
Prima op zich, ik kom van een BMI van 41, maar dat lagere metabolisme is wel jammer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
14-01-2019 10:38
Meer bewegen dus. Als je meer spiermassa hebt, verbruikt je lichaam ook in rust meer calorieën. Dus zorg dat je lijf sterk wordt. Een combinatie tussen kracht- en cardiotraining is volgens mij het beste. Met alleen een beetje wandelen red je het niet.
Dat zet qua calorieën weinig zoden aan de dijk.
Martijn Katan heeft dat eens voorgerekend en dan scheelt dat extra beetje spieren geloof ik een half blokje kaas per dag.
Dat gaat pas echt tellen als je kilo's spieren extra kweekt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-01-2019 11:16
Dat zet qua calorieën weinig zoden aan de dijk.
Martijn Katan heeft dat eens voorgerekend en dan scheelt dat extra beetje spieren geloof ik een half blokje kaas per dag.
Dat gaat pas echt tellen als je kilo's spieren extra kweekt.
En bovendien is het toch niet zo dat iedereen die slank is serieus aan krachttraining doet?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Het is gewoon zo,hoe ouder je wordt hoe minder je voeding nodig hebt, niks met metabolisme te maken.
Dus gewoon minder eten!
Alle reacties Link kopieren
Het is verder op Viva een verguisd idee, maar niet iedereen gebruikt evenveel calorieën, daarin kun je mazzel hebben of pech.
Daar zul je je dan bij neer moeten leggen, maar soms mag je daar wat mij betreft best even van balen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lees eens één van mijn favoriete boeken eens; "hoe word ik een supervetverbrander" van Maaike de Vries. Zij geeft daarin goede tips en adviezen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-01-2019 13:47
Lees eens één van mijn favoriete boeken eens; "hoe word ik een supervetverbrander" van Maaike de Vries. Zij geeft daarin goede tips en adviezen.
Thanks voor de tip!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven