Lijf & Lijn alle pijlers

De beste afvaltip die je hebt gekregen

15-01-2019 21:02 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw jaar met nieuwe voornemens. Ook ik wil graag weer wat gezonder gaan leven om de extra kilootjes kwijt te raken en dan voorgoed. Al menig dieet/lifestyle geprobeerd en toch helaas loopt de weegschaal weer op. Wel heb ik aan een aantal tips veel gehad die ik nu nog steeds toepas.

Wie heeft er ook een goede tip die makkelijk te integreren is in je gewone leefstijl? Ik vermoed dat we samen vele tips kunnen verzamelen zodat ieder daar eigen bruikbare tips kan uithalen en hopelijk helpt het om daarmee net dat setje in de goede richting te geven.

TO trapt af;
-geen calorieën meer drinken (tip uit het boek 'skinnyminds). Goed toe te passen en zo waar; iedere calorie die ik dronk (in bijvoorbeeld een cappuccino) voelt niet als iets voedzaams en verzadigd nauwelijks maar is vervolgens wel terug te zien op je heupen.
Als je het koud hebt, verbrand je juist calorieën.

Combineer bijvoorbeeld het luchten van je slaapkamer met stofzuigen in een dun shirtje.

Ga vaker zonder jas naar buiten.

Zet de thermostaat een graadje lager.
Bijhouden wat je eet. Echt met afwegen. Schrok me de tyfus.
Alle reacties Link kopieren
2 liter water drinken per dag, bovenop wat je aan koffie/thee drinkt. Dat hielp echt tegen het lekkere trek gevoel wat ik standaard eind van de middag en s'avonds na 22u had. Ik snack evengoed nog wel maar lang niet zoveel als toen ik nog geen water dronk
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
Tandenpoetsen als je ‘s avonds trek krijgt en wilt gaan snaaien.
Alle reacties Link kopieren
Kaasschaaf
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Eet de helft
Alle reacties Link kopieren
Als je wil zondigen plan het dan in en kies iets wat voor jou een 10 is. Dus niet tijdens een vergadering gedachteloos de kantoorkoekjes opeten die nergens naar smaken maar kies voor een koekje dat je het allerlekkerste vindt en geniet daar dan van.
Alle reacties Link kopieren
Consequent blijven sporten, ook als je geen zin hebt. En eerlijk zijn tegenover jezelf over wat je eet. En realiseren dat je het vol moet houden. Voor altijd.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Andersom schreef:
15-01-2019 21:06
Als je het koud hebt, verbrand je juist calorieën.

Combineer bijvoorbeeld het luchten van je slaapkamer met stofzuigen in een dun shirtje.

Ga vaker zonder jas naar buiten.

Zet de thermostaat een graadje lager.
Pas dan wel op voor onderkoeling. Onderkoeling wordt vaak onderschat en sluipt erin.
SweetFirefly schreef:
15-01-2019 21:24
Consequent blijven sporten, ook als je geen zin hebt. En eerlijk zijn tegenover jezelf over wat je eet. En realiseren dat je het vol moet houden. Voor altijd.
Dit zou voor mij juist averechts werken.

Vooral de kcal niet drinken is een goede tip die ik gebruik.
Subnautica schreef:
15-01-2019 21:23
Als je wil zondigen plan het dan in en kies iets wat voor jou een 10 is. Dus niet tijdens een vergadering gedachteloos de kantoorkoekjes opeten die nergens naar smaken maar kies voor een koekje dat je het allerlekkerste vindt en geniet daar dan van.

Dit! Ook als iets sociaal en tien krijgt. (Je zoon die met een HEMA taart thuis komt omdat hij een tentamen heeft gehaald. )
Alles afwegen wat je eet. Is voor mij echt een eyeoper geweest. Verder drink ik alleen zero frisdranken, water of thee.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-01-2019 21:11
Bijhouden wat je eet. Echt met afwegen. Schrok me de tyfus.
Die inderdaad. Ik gebruik daarvoor de 'eetmeter app'. Heel confronterend.

Ook hielp bij mij: dagelijks op de weegschaal. Ik las ooit een onderzoek dat mensen die dagelijks op de weegschaal staan na een jaar 2 kilo lichter zijn, dan mensen die dat niet doen.

Een 'hoger getal' in de ochtend motiveert om de extraatjes te laten staan die dag.
Alle reacties Link kopieren
Al eerder genoemd, maar eet alleen eten wat je een 10 waard vindt. Dus niet omdat je het zonde vindt om het anders weg te gooien of omdat het er nou toevallig staat. Ik haal ook veel dingen niet in huis, dat helpt ook. Als het er niet is, kan ik het ook niet op eten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Vantevoren bedenken wat ik ga doen en ga eten. Zo van ‘ohja klein ontbijtje vandaag want ga met vriendin koffiedrinken en dan wil ik taart, hmm dan ook maar beter op de fiets ipv auto’.
De tip wie is gegeven om alles bij te houden wat je eet helpt mij enorm. Ik schrok ontzettend van sommige dinge wie ik normaal nam onder het mom van "is niet slecht". Ik heb een app wie ik bijhoud elke dag, zodat ik tussen de 1200 en 2000 cal per dag blijf.
Alle reacties Link kopieren
Iemand een tip voor een goede calorie app?
MadameJean schreef:
15-01-2019 21:44
Vantevoren bedenken wat ik ga doen en ga eten. Zo van ‘ohja klein ontbijtje vandaag want ga met vriendin koffiedrinken en dan wil ik taart, hmm dan ook maar beter op de fiets ipv auto’.

Dat kan ook achteraf. Iets minder eten bij de lunch omdat je al taart op hebt bij de koffie.

Compenseren, daar kun je een gewoonte van maken.
Alle reacties Link kopieren
Een sport/manier van bewegen kiezen die je écht leuk vindt. Ik heb me lang blind gestaard op de sportschool, maar er is zoveel meer.

En afwegen inderdaad, in combinatie met opzoeken wat een normale portie is (bij het Voedingscentrum bijvoorbeeld). Ik bleek vaak 1,5-2 porties te eten ipv 1!

Nog één laatste: geen enkele manier van afvallen is heilig of de enige manier die werkt. Er moeten simpelweg meer calorieën uit dan in, hoe je dat het beste voor elkaar krijgt, is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tandenpoetsen inderdaad.
En zorgen dat ik de dag plan qua eten. Dus bedenk in de ochtend wat mijn ontbijt, lunch en avondeten is. Vaak maak ik het avondeten in de ochtend al klaar. Sowieso omdat ik dan fitter ben dan in de avond, maar kom dan ook niet in de verleiding om een minder gezonde keuze te nemen, want het staat al klaar.
Alle reacties Link kopieren
* Niet iets opeten omdat het anders weggegooid wordt. Je lichaam is geen vuilbak en vol is vol
* Slechts de helft eten van de zoete/calorierijke snacks en desserts
* Kcal niet drinken, en eigenlijk in het algemeen meer water drinken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit tips nodig gehad.

Op je biologieles leer je wat calorieën zijn en die kennis dateert van ver vóór mijn tijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zebra123 schreef:
15-01-2019 21:51
Iemand een tip voor een goede calorie app?
Ik gebruik de ‘food’ app op m’n iPhone (doorgesneden rood appeltje als logo).

Ook voor mij was porties afwegen een eye opener.

Verder plan ik meestal meerdere dagen vooruit wat ik sowieso eet, dan weet ik wat ik nog als ‘extraatje’ kan eten die dagen (de speling varieert bij mij tussen 100 en 300 kcal).
Beter inconsistent goed dan consistent slecht. Met andere woorden; als het een dagje niet goed is gegaan niet opgeven en er een hele slechte week van maken. Of als het een maaltijd niet goed is gegaan de hele dag door gaan snaaien omdat je het "bij het ontbijt toch al verpest hebt".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven