Lijf & Lijn alle pijlers

Help, ik eet gezond & sport maar ik val niet af.

17-01-2019 10:17 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Ik ben 20 jaar, 180cm en ik weeg 100kg. In de laatste 4 jaar ben ik ongeveer 25 kilo aangekomen door ongezond te eten en drinken en amper te bewegen. Nu ben ik op 1 januari begonnen met gezonder leven. Ik voel me goed, heb veel energie en het afvallen ging oke. De eerste week was ik 1kg kwijt, de tweede week 2kg. Ik zit nu in de 3e week en ik ben weer 1,5 kg aangekomen. Ik snap er niets van. Heb echt even goed gehuild vanochtend haha.. Ik heb sinds ik ben begonnen geen ongezonde dingen meer gegeten en gedronken. Ik drink alleen maar water, eet 2 stuks fruit per dag, gezonde vetten zoals avocado en eieren. Dit eet ik vaak in combinatie met een bruine boterham. In de avond eet ik groente en vlees of vis. Ik hou elke calorie bij via my fitness pal en ik zit elke dag rond de 1500. Ik ga 3x per week naar de fitness voor een uurtje. Ik doe voor mijn gevoel zo erg mijn best maar na 3 weken zie ik nog geen resultaat, ook niet met het meten, ik baal echt.. iemand tips? Liefs
Doorzetten. Het gaat niet zo dat je elke week 1.5kg afvalt. Soms val je wat af, soms kom je wat aan. Je hebt die overtollige kilo's er waarschijnlijk over een langere periode aangegeten. Dus moet je jezelf ook een langere periode gunnen om ze kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens bij een diëtiste langs want heel veel mensen denken dat ze gezond eten maar dan blijkt dat er wat kleine veranderingen nodig zijn om tot gewichtsverlies te komen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien minder vaak wegen zodat je het resultaat over langere tijd ziet en je niet gedemotiveerd raakt als een weging tussentijds wat tegen valt.

Deze derde week is sowieso pas 4 dagen oud en je bent in die eerste 2 weken juist bijzonder hard gegaan. Verwacht niet dat dat tempo aan zal blijven. Het gaat na de start gewoon wat meer gestaag. Als je 2 kilo per maand verliest is dat volgens mij al heel prima.
Alle reacties Link kopieren
Weeg je je eten ook? Veel mensen eten veel grotere porties dan ze denken. Dan kun je nog zo gezond eten, maar als je te veel eet, val je nog niet af.
Voor mij was het eten wegen echt een eye-opener.
Alle reacties Link kopieren
En wellicht dat je bijna ongesteld moet worden? Dan hou je meer vocht vast en ben je ook wat zwaarder.

Gewoon doorzetten, zie je uiteindelijk wel resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Je hormonen kunnen behoorlijke invloed hebben, het kan zomaar zijn dat je tijdelijk vocht vasthoud. Geduld is ook een schone zaak, je wil te snel teveel.

Zorg je er wel voor dat je een voedingspatroon aanleert dat je vol kunt houden? Net als met sporten, leuk dat 3x per week fitnessen, maar kun je dit ook vol houden op de langere termijn?
Als je sport bouw je spiermassa op en dit is ook gewicht. In je menstruatie periode bv houd je ook weer meer vocht vast en weeg je anders. Wat iemand hierboven ook zegt, porties wegen.

Buiten dit in 3 weken zie je over het algemeen nog geen goed resultaat. Ook al beweren veel programma's dit wel.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 17-01-2019 10:46
18.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Precies, hou rekening met schommelingen door hormonen. Ik ben in de week dat ik ongesteld moet worden ook zomaar ruim een kilo zwaarder dan de week ervoor. Een paar dagen later is dat er dan weer af.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Om 1 kilo vet te verbranden kost dit ongeveer 7700 calorieën. Dat is dus best veel.

Echt afvallen, als in een lager vetpercentage krijgen, kost dus tijd.

Je gewicht wordt door heel veel factoren bepaald. Je kan vocht vasthouden (hormonen, stofwisseling, voeding), je bent net wel/niet naar de wc geweest, etc.

Weeg je vooral niet te veel. Het is beter om omvang te meten (buik, heupen, borst, benen). Mocht je je wel willen wegen, doe dit altijd op het zelfde tijdstip van de dag, en zorg dat je weegschaal op een harde egale ondergrond staat.

Misschien kan je via je huisarts een verwijzing krijgen naar een levensstijl coach (wordt vergoed waarschijnlijk in jouw geval door de zorgverzekeraar) of ga een praten met een dietiste.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je begonnen bent! Je merkt het supersnel aan je energie en mentale toestand wanneer je gezonder leeft.

Geef niet op, tegenslagen zijn er altijd! Je lichaam moet misschien ook wennen aan minder koolhydraten na lange tijd dit wel te hebben gehad (meer vasthouden?). En wat hier al gezegd wordt, hormonen. Je eetpatroon ziet er prima uit, 2 stuks fruit is geen vereiste als jij je vitaminen uit andere voeding haalt. Fruit bevat veel koolhydraten/suikers (ja, ook die suikers zijn slecht voor je!). Probeer ook te focussen op het gevoel dat je hebt, je zegt je nu al fitter te voelen, houd dat vast! Het gaat uiteindelijk niet om het cijfertje, maar om hoe jij je voelt in jouw lichaam.
Alle reacties Link kopieren
als je met jouw lengte&gewicht 1500 calorien tot je neemt (er van uitgaande, dat je goed weegt), dan pleeg je roofbouw.
Jouw lichaam verzet zich met alles wat het heeft
Jouw BMR (wat je nodig hebt om uberhaupt in leven te blijven) ligt op zo'n 1700, om gezond af te vallen, is zo'n 1900 calorien een goed idee

Heb je wel hulp in dit proces?
Je bent nog al gevaarlijk bezig
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
17-01-2019 10:37
En wellicht dat je bijna ongesteld moet worden? Dan hou je meer vocht vast en ben je ook wat zwaarder.

Gewoon doorzetten, zie je uiteindelijk wel resultaat.
Ik slik de pil eigenlijk altijd door en 1x in het half jaar wordnik dan ongesteld. Zou dit ook mee kunnen spelen qua vocht vasthouden?
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
17-01-2019 10:54
Goed dat je begonnen bent! Je merkt het supersnel aan je energie en mentale toestand wanneer je gezonder leeft.

Geef niet op, tegenslagen zijn er altijd! Je lichaam moet misschien ook wennen aan minder koolhydraten na lange tijd dit wel te hebben gehad (meer vasthouden?). En wat hier al gezegd wordt, hormonen. Je eetpatroon ziet er prima uit, 2 stuks fruit is geen vereiste als jij je vitaminen uit andere voeding haalt. Fruit bevat veel koolhydraten/suikers (ja, ook die suikers zijn slecht voor je!). Probeer ook te focussen op het gevoel dat je hebt, je zegt je nu al fitter te voelen, houd dat vast! Het gaat uiteindelijk niet om het cijfertje, maar om hoe jij je voelt in jouw lichaam.
Bedankt voor deze post! Ik voel me idd echt super en heb zelfs zin om te bewegen en actief ze zijn (heb ik nog nooit gehad). Ik vind het alleen heel lastig om mijn koolhydraten te vervangen voor wat anders. Ik ben vaak druk en heb haast dus dan pak ik vaak snel een boterham of een volkoren wrap of fruit. Heb je tips waar ik het mee kan vervangen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2019 10:55
als je met jouw lengte&gewicht 1500 calorien tot je neemt (er van uitgaande, dat je goed weegt), dan pleeg je roofbouw.
Jouw lichaam verzet zich met alles wat het heeft
Jouw BMR (wat je nodig hebt om uberhaupt in leven te blijven) ligt op zo'n 1700, om gezond af te vallen, is zo'n 1900 calorien een goed idee

Heb je wel hulp in dit proces?
Je bent nog al gevaarlijk bezig
Nee ik heb geen hulp. Ik dacht altijd dat MyFitnessPal een betrouwbare en goede app was. Daar heb ik dus ook al mijn info ingevoerd en het gaf aan dat 1560 kcal per dag goed is voor mij om af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
17-01-2019 10:54
Goed dat je begonnen bent! Je merkt het supersnel aan je energie en mentale toestand wanneer je gezonder leeft.

Geef niet op, tegenslagen zijn er altijd! Je lichaam moet misschien ook wennen aan minder koolhydraten na lange tijd dit wel te hebben gehad (meer vasthouden?). En wat hier al gezegd wordt, hormonen. Je eetpatroon ziet er prima uit, 2 stuks fruit is geen vereiste als jij je vitaminen uit andere voeding haalt. Fruit bevat veel koolhydraten/suikers (ja, ook die suikers zijn slecht voor je!). Probeer ook te focussen op het gevoel dat je hebt, je zegt je nu al fitter te voelen, houd dat vast! Het gaat uiteindelijk niet om het cijfertje, maar om hoe jij je voelt in jouw lichaam.
twee stukken fruit, die hoeveelheid suiker is werkelijk niks mis mee
Daarbij: juist fruit geeft flink veel vezels, dat heeft TO nodig, als ze alles weg loopt te bezuinigen. Anders zit ze straks uren op de wc
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-01-2019 11:06
twee stukken fruit, die hoeveelheid suiker is werkelijk niks mis mee
Daarbij: juist fruit geeft flink veel vezels, dat heeft TO nodig, als ze alles weg loopt te bezuinigen. Anders zit ze straks uren op de wc
Ik zeg ook, als ze alles uit andere voeding haalt. Inclusief vezels (had ik niet vermeld). Fruit is een bron van suiker en koolhydraten, dus als je sterk wilt afvallen is het ook mogelijk om fruit links te laten liggen en vezels/vitaminen etc uit andere voeding te halen.
Alle reacties Link kopieren
iiesje22 schreef:
17-01-2019 11:04
Bedankt voor deze post! Ik voel me idd echt super en heb zelfs zin om te bewegen en actief ze zijn (heb ik nog nooit gehad). Ik vind het alleen heel lastig om mijn koolhydraten te vervangen voor wat anders. Ik ben vaak druk en heb haast dus dan pak ik vaak snel een boterham of een volkoren wrap of fruit. Heb je tips waar ik het mee kan vervangen?
Om af te vallen hoef je helemaal niet koolhydraat arm te eten. Een volkorenboterham is ook helemaal niets mis mee. Zorg ervoor dat je jezelf een voedingspatroon aanleert dat je de rest van je leven kunt volhouden.

Ik ben geen voorstander van het volgen van een dieet. In mijn optiek kun je beter je voedingspatroon in stappen aanpassen. Een dieet is vaak niet vol te houden op de langere termijn, een in stappen aangepast voedingspatroon is dat vaak wel. Zelfde geldt voor sporten. Leuk om 3x per week te fitnessen, maar als dat eigenlijk niet bij je past gaat dat je tegenstaan. Kun je beter iets gaan doen waarvan jij denkt dat je het beter kunt volhouden.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 17-01-2019 11:14
26.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iiesje22 schreef:
17-01-2019 11:04
Bedankt voor deze post! Ik voel me idd echt super en heb zelfs zin om te bewegen en actief ze zijn (heb ik nog nooit gehad). Ik vind het alleen heel lastig om mijn koolhydraten te vervangen voor wat anders. Ik ben vaak druk en heb haast dus dan pak ik vaak snel een boterham of een volkoren wrap of fruit. Heb je tips waar ik het mee kan vervangen?
Er is ook niets mis mee, maar zie mijn pots zojuist :)
Alle reacties Link kopieren
Een voedingspatroon wat je langer kunt volhouden is inderdaad het belangrijkste. Iets compleet cutten (koolhydraten) is ook helemaal niet gezond en dat heb ik ook niet aangegeven. Ik vertel enkel dat fruit ook een grote bron daarvan is, wat veel mensen vergeten. 2 stuks fruit per dag vind ik zelf altijd vrij veel, ik vervang liever 1 stuk door wat meer groenten.
Alle reacties Link kopieren
iiesje22 schreef:
17-01-2019 11:04
Bedankt voor deze post! Ik voel me idd echt super en heb zelfs zin om te bewegen en actief ze zijn (heb ik nog nooit gehad). Ik vind het alleen heel lastig om mijn koolhydraten te vervangen voor wat anders. Ik ben vaak druk en heb haast dus dan pak ik vaak snel een boterham of een volkoren wrap of fruit. Heb je tips waar ik het mee kan vervangen?
Ik zou het helemaal niet vervangen. Gewoon lekker die boterham, wrap of fruit blijven eten. Wel zou ik zorgen dat je het wat minder druk hebt, zodat je met aandacht kan eten.
Weinig aandacht hebben voor je maaltijd (bijv voor de tv eten) schijnt negatief te werken bij het afvallen. Je propt dan makkelijker het eten naar binnen en daardoor is het moeilijker goed naar je lijf te luisteren of je uberhaupt nog wel honger hebt. Ook is het goed als je rustig eet, zodat je maag de kans krijgt het signaal af te geven dat het vol zit.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
17-01-2019 11:18
Ik zou het helemaal niet vervangen. Gewoon lekker die boterham, wrap of fruit blijven eten. Wel zou ik zorgen dat je het wat minder druk hebt, zodat je met aandacht kan eten.
Weinig aandacht hebben voor je maaltijd (bijv voor de tv eten) schijnt negatief te werken bij het afvallen. Je propt dan makkelijker het eten naar binnen en daardoor is het moeilijker goed naar je lijf te luisteren of je uberhaupt nog wel honger hebt. Ook is het goed als je rustig eet, zodat je maag de kans krijgt het signaal af te geven dat het vol zit.
Goede tips! Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, de tijd nemen om te eten. Niet even snel tussendoor, maar bewust eten. En dat begint bij het ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al mooie tips en adviezen ontvangen. Ik ben het inderdaad eens met dahlia.

Mijn tips; ga meten ipv wegen. Een weegschaal is handig om je voortgang bij te houden op lange termijn maar gedurende een korte periode vinden er teveel schommelingen plaats en is dit geen betrouwbare methode.

Wees lief voor jezelf. Vier elk succesje en accepteer jezelf zoals je bent. Positiviteit en zelfliefde zorgt dat je gemotiveerd blijft.

En... goed van je dat je met jezelf aan de slag gaat! Dat alleen al is super dapper en al iets om trots op te zijn!
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Jillzred schreef:
17-01-2019 11:33
Je hebt al mooie tips en adviezen ontvangen. Ik ben het inderdaad eens met dahlia.

Mijn tips; ga meten ipv wegen. Een weegschaal is handig om je voortgang bij te houden op lange termijn maar gedurende een korte periode vinden er teveel schommelingen plaats en is dit geen betrouwbare methode.

Wees lief voor jezelf. Vier elk succesje en accepteer jezelf zoals je bent. Positiviteit en zelfliefde zorgt dat je gemotiveerd blijft.

En... goed van je dat je met jezelf aan de slag gaat! Dat alleen al is super dapper en al iets om trots op te zijn!
Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven