Lijf & Lijn alle pijlers

Nare ervaring zonnestudio houd mij tegen terug te gaan

20-01-2019 10:32 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik heb 's winters niet de gezondste tint, en zou best een zonnebankkuurtje willen doen.
De afweging wel of niet gezond heb ik gemaakt, ik zou zo graag een een vleugje kleur willen, geen door-en-door gebruinde huid.

Toch durf ik geen zonnestudio binnen te stappen en dat is hierom:

Zo'n twintig jaar geleden fietste ik als ik mijn kinderen naar school bracht langs een zonnestudio, en was ik hetzelfde van plan als wat ik hierboven schreef.
Ik stapte op een middag naar binnen en vroeg om informatie.

Ik kreeg informatie en advies, ik kocht een heel veel rittenkaart en bijbehorende smeermiddelen en ging van start. Het was nog in de gulden-tijd en ik weet nog dat het voelde dat ik mezelf nu eens een keer echt iets gunde, ik had zo'n 200 gulden uitgegeven.

Na het zonnen gaf ik mijn fles en tube voor- en na het zonnen af, er werd een sticker opgeplakt, die werd onder de bar gelegd en die kon ik dan de volgende keer dat ik kwam zonnen vragen. Zo werkte dat daar.

Na een paar dagen ging ik direct 's morgens nadat ik de kinderen wegbracht voor mijn volgende sessie.

Het was stil op dat tijdstip en in tegenstelling tot de eerste keer ik was de enige klant.
Ik ging de cabine in, kleedde me uit en smeerde me in, nam plaats, stond na 10 minuten weer op, smeerde me weer in en kleedde me aan, en liep de cabine uit.
Legde mijn smeermiddelen op de balie.

Waar de eigenaar me de eerste keer geen blik waardig gunde - die hield zich bezig met de diep gebruinde regelmatige bezoeksters aan de sap bar - begon hij nu op een vervelende manier tegen me te praten, terwijl hij mijn spulletjes met een greep weghaalde en onder de bar liet verdwijnen.

...of ik soms in slaap gevallen was?
Nee, hoezo, vroeg ik argeloos, beetje lachend..
Ja, het was natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ruimte langer bezet zou houden dan nodig was. Na het zonnen kon ik binnen vijf minuten toch weer buiten staan? Wat had ik allemaal nog moeten doen dan daar?

.. terwijl ik me in gedachten afvroeg of dit een grapje was.. maar hij keek niet echt alsof hij een grapje maakte... zei ik dat ik me nergens van bewust was, dat ik na het zonnen me had ingesmeerd met aftersun, me had aangekleed en mijn spullen gepakt had.. en wat was het probleem? Er zat niemand te wachten.

Als ik me gehaast had, was ik sneller buiten geweest, dat snap ik ook wel. Maar ik had me op een voor mij normaal tempo aangekleed, lekker warm en ontspannen van het zonnen, maar echt niet langzaamaan gedaan of getreuzeld of wat dan ook.
Nou, dat ontspannen gevoel was wel meteen over.

Mijn opmerking dat er verder geen klanten waren viel niet goed, want hij ging verder, nu echt op barse toon, hij was echt boos en herhaalde nog een keer met nadruk hetgeen hij eerder had gezegd.
Dit waren de regels en zo ging het hier.

Ik voelde me net een geslagen hond, en eenmaal op de fiets overdacht ik wat ik nou precies had gedaan en wat voor tijd dat nou had gekost. Ik kan me werkelijk niet bedenken wat er te lang heeft geduurd.
Eenmaal thuis kreeg ik een huilbui en besloot om nooit meer te gaan.
Zonde van mijn geld, de tig-rittenkaart en de Aussie producten.

Ben nooit meer onder een zonnebank geweest.

Nu is het jaren later en ben ik een ander persoon. Niet meer dat onzekere muisje.
En ik zou toch wel eens een zonnebank kuurtje willen ondergaan om nét dat vale wintertintje kwijt te raken.
Het lukt me echter niet de drempel van een zonnestudio over te stappen.
De betreffende zaak is er trouwens al een tijdje niet meer. Ik ben er nog jaren elke dag langsgefietst en ineens zat er een tandartspraktijk.

Daarom mijn post: ik wil van forummers die wel bij een zonnestudio komen eens weten hoe dat nou precies in zijn werk gaat, en hoe lang breng je voor- en na het zonnen in de cabine door?
En is het niet beter je thuis al van te voren in te smeren, en de aftersun ook naderhand weer thuis te doen? Dat bespaart natuurlijk ook tijd!

Graag zie ik jullie reakties.
hallodaar... wijzigde dit bericht op 20-01-2019 10:37
Reden: typevoutje
0.22% gewijzigd
Gewoon niet doen. Allerbeste.
Die man was gewoon een eikel.

Maar als je hier al twintig jaar mee zit zou ik eens met een psycholoog gaan praten.

En blijkbaar kun je ook al twintig jaar zonder zonnebank in de winter dus ik zou er gewoon niet meer mee beginnen. Of dagcrème met een tintje gebruiken.
Mijn god. Ik dacht voor ik ging lezen dat je minstens was aangerand tijdens het zonnen waardoor je derdegraads verbrand was ofzo. Maar iemand heeft 1 keer een ietwat onvriendelijke opmerking gemaakt.

Get over it.
COtweepuntnul schreef:
20-01-2019 10:35
Die man was gewoon een eikel.

Maar als je hier al twintig jaar mee zit zou ik eens met een psycholoog gaan praten.

En blijkbaar kun je ook al twintig jaar zonder zonnebank in de winter
dus ik zou er gewoon niet meer mee beginnen. Of dagcrème met een tintje gebruiken.
En dat. Wat een drama over iets wat sowieso ongezond is.
Als je zo'n epistel weet te schrijven over een non-voorval moet je je toch eens achter de bleke oortjes krabben.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder verhaal.
Weet je zeker dat je verandert bent en nu wel zelfverzekerd bent? Ik vind het zo raar dat je daar nu nog zo mee zit.
Alle reacties Link kopieren
Héél lang geleden verschillende zonnebankcenters bezocht. Zolang de zonnebank niet langer draaide dan toegelaten was er voor de rest geen probleem. Al doe je er bij wijze van spreken een half uur over om je aan te kleden. Die man moest je niet blijkbaar.
In ieder geval, no way dat ze mij nog onder een zonnebank krijgen! Ik smeer mij op vakantie en in de zomer altijd in met factor 50. Heb zo een schrik voor huidkanker omdat ik vroeger altijd bruin wilde zien.
Ik vind het zelfs niet mooi meer in de winter, blanke mensen die zo bruin zien.
Hoe kan je van zo’n opmerking 20 jaar in de stress blijven zitten?

Je hebt twee keuzes:
- zet je eroverheen en ga naar de zonnestudio, of
- blijf er weg en gebruik evt een creme met een tintje.

Maar blijf hier niet zo in hangen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
20-01-2019 10:35
Die man was gewoon een eikel.

Maar als je hier al twintig jaar mee zit zou ik eens met een psycholoog gaan praten.

En blijkbaar kun je ook al twintig jaar zonder zonnebank in de winter dus ik zou er gewoon niet meer mee beginnen. Of dagcrème met een tintje gebruiken.
Dit. Ik heb het ook wel eens gehad. Smeerde me vanaf toen vooraf maar thuis in en daarna ook weer thuis na het douchen. Veel gedoe vond ik, dus na die kuur ook niet meer geweest.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie reageren.
Alleen vraag ik niet om adviezen zoals een psycholoog bezoeken of niet te gaan omdat het ongezond is.

Ik ben inmiddels niet meer dat onzekere muisje staat er, en dat afwegen wel of niet te gaan ivm gezondheidsrisico's heb ik allang gedaan.

Wat ik vraag is om reacties en ervaringen van forummers die wel onder de zonnebank gaan bij een zonnestudio.

Om mijn gezondheid of psychisch welzijn hoeft niemand zich hier zorgen te maken.
:roll:
hallodaar... schreef:
20-01-2019 10:42
Fijn dat jullie reageren.
Alleen vraag ik niet om adviezen zoals een psycholoog bezoeken of niet te gaan omdat het ongezond is.

Ik ben inmiddels niet meer dat onzekere muisje staat er, en dat afwegen wel of niet te gaan ivm gezondheidsrisico's heb ik allang gedaan.

Wat ik vraag is om reacties en ervaringen van forummers die wel onder de zonnebank gaan bij een zonnestudio.

Om mijn gezondheidd of psychisch welzijn hoeft niemand zich hier zorgen te maken.

Als je echt niet meer dat onzekere muisje zou zijn, dan zou je gewoon de plaatselijke zonnestudio binnen lopen en vragen hoe zij werken.
Ik dacht een vreselijke ervaring te lezen... dit is toch ook weer niet zo erg?

Ga of ga niet, maar niet zo miepen.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Ik smeer me niet in in de studio want ga naar huis, douchen en daar insmeren.
Dat hangt toch van de zonnestudio af denk ik? Dat kun je dan gewoon vragen.
hallodaar... schreef:
20-01-2019 10:42
Wat ik vraag is om reacties en ervaringen van forummers die wel onder de zonnebank gaan bij een zonnestudio.
Maar wat verwacht je dan?
Je weet toch zelf onderhand ook dat die man een rare opmerking maakt èn dat jij het je teveel aantrekt?

Als jij naar een zonnestudio wil gaan, wat houdt je dan tegen? Wandel er eens eentje binnen en ervaar het.
Voor je teint kun je beter een gekleurde dagcrème gebruiken dan onder de zonnebank gaan. Het is zo slecht voor je huid, je krijgt echt veel sneller rimpels.

Onder de 40-45 jaar is het nog te doen, vanaf 45 ziet de huid van een fervent zonnebankgangster er al snel uit als een gerimpeld vel van een bejaarde.

Dus als ik jou was zou ik die hork van 20 jaar geleden maar dankbaar zijn voor waar hij je voor heeft behoed.
Alle reacties Link kopieren
Koop een bodymilk met een tintje, veel goedkoper ook.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
hallodaar... schreef:
20-01-2019 10:42
Fijn dat jullie reageren.
Alleen vraag ik niet om adviezen zoals een psycholoog bezoeken of niet te gaan omdat het ongezond is.

Ik ben inmiddels niet meer dat onzekere muisje staat er, en dat afwegen wel of niet te gaan ivm gezondheidsrisico's heb ik allang gedaan.

Wat ik vraag is om reacties en ervaringen van forummers die wel onder de zonnebank gaan bij een zonnestudio.

Om mijn gezondheid of psychisch welzijn hoeft niemand zich hier zorgen te maken.
Je mag best toegeven dat je nog steeds onzeker bent. Want ik kan me niet indenken dat je na hier na 20 jaar nog over nadenkt.
Ga lekker zonnen en neem de tijd die je nodig hebt
Als de drempel voor jou zo hoog is, bel je een studio naar keuze en stel je de vragen. Als je dat durft.
Alle reacties Link kopieren
Misschien voel je je geen onzeker muisje, maar je hebt 20 jaar later (!) moeite om een zonnestudio te bezoeken vanwege één chagerijnige man 20 jaar geleden. Dat schreeuwt niet ‘ik blaak van zelfvertrouwen’. Vandaar dat die tips toch komen. Mensen gunnen je een leven waar je dit soort non-issues vergeet en lekker doet wat je wil. Een psycholoog kan je daar bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-01-2019 10:44
Als je echt niet meer dat onzekere muisje zou zijn, dan zou je gewoon de plaatselijke zonnestudio binnen lopen en vragen hoe zij werken.

Sterker nog, dan zou je je niet drukmaken om een bleke huid en je gezondheid niet in de waagschaal leggen. En je hebt nog kinderen ook.
Such fun!1
Pergamon schreef:
20-01-2019 10:53
Misschien voel je je geen onzeker muisje, maar je hebt 20 jaar later (!) moeite om een zonnestudio te bezoeken vanwege één chagerijnige man 20 jaar geleden. Dat schreeuwt niet ‘ik blaak van zelfvertrouwen’. Vandaar dat die tips toch komen. Mensen gunnen je een leven waar je dit soort non-issues vergeet en lekker doet wat je wil. Een psycholoog kan je daar bij helpen.
En opent daar een heel topic over. Hele verhaal erin en wat het met haar doet. Met als titel dat het haar tegenhoud. En dan geirriteerd raken als mensen daar inhoudelijk op reageren.

Koekkoek.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
20-01-2019 10:44
Ik dacht een vreselijke ervaring te lezen... dit is toch ook weer niet zo erg?

Ga of ga niet, maar niet zo miepen.

Voor mij de categorie “ik ga al 20 jaar niet naar supermarkten want 20 jaar geleden botste er een supermarktmanager tegen mij aan en die werd toen boos op mij”.

Compleet non-issue.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven