Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen, ASS en hulp nodig

23-01-2019 17:24 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Toch even een topic aangemaakt. Ik wil namelijk graag afvallen want heb behoorlijk wat overgewicht. In het verleden al 2 zeer succesvolle pogingen gedaan maar het liep toch weer mis waardoor ik nog altijd flink overgewicht heb.
Ik heb al vanalles geprobeerd: populaire diëten, personal trainers, diëtisten, leefstijlcoaching etc. Tijdelijk gaat het goed maar ik loop telkens tegen problemen aan.
Ik heb namelijk ASS en wanneer ik overprikkeld ben, ga ik eten. Dan kan de diëtist best zeggen dat ik worteltjes moet eten, maar mijn systeem lijkt uit te schakelen en ik ga fastfood, snoep en chips halen.
Oftewel, de reguliere methodes lijken voor mij niet te werken. Mijn grootste probleem zit 'm in overprikkeling.
Ik heb nu wel coaches die me helpen om mijn leven anders in te richten maar eten blijft een probleem. Al een poosje ben ik op internet aan het zoeken naar iemand die mij op dat gebied kan helpen. Ik kan alleen maar niks vinden.
Daarnaast dacht ik afgelopen maanden goed bezig te zijn. Meer structuur in het eten, meer variatie. Goed sporten (hardlopen). Niet te extreem bezig zijn met afvallen maar mezelf ook wat toestaan. Resultaat: niets afgevallen. Enorm frustrerend.
Is er hier toevallig iemand die tips heeft waar ik nog kan zoeken naar begeleiding hiervoor? Hulp die rekening houdt met ASS en dus niet met de standaard tips en adviezen aankomt?
Alle reacties Link kopieren
Je zult toch echt zélf de motivatie moeten zien te vinden om af te vallen je aan de adviezen houden, autisme of niet.
Alle reacties Link kopieren
De motivatie is er zeker wel. Ik denk alleen dat ik een net andere aanpak nodig heb maar ik weet niet welke.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
23-01-2019 17:36
De motivatie is er zeker wel. Ik denk alleen dat ik een net andere aanpak nodig heb maar ik weet niet welke.
Je zegt nu dat je de adviezen op zich wel snapt, maar dat jij je er niet aan houdt. Je weet bijvoorbeeld prima dat je iets gezonds kunt eten wanneer je wilt snaaien, maar dat doe je niet: je gaat dan lekkers halen dat ongezond voor je is.

Wat verwacht je precies van een andere aanpak?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik op momenten van overprikkeling wel naar iets gezonds kan grijpen. Dat zijn namelijk momenten waarop nadenken niet meer zo goed lukt.
Is geen onwil maar onmacht. Ik baal er vreselijk van en heb er een enorme hekel aan om autisme als oorzaak van problemen te zien maar na talloze pogingen kan ik weinig anders dan erkennen dat autisme een grote rol speelt in mijn problemen met eten.

Gaat het verder allemaal goed met me, dan is er ook qua eten niet zoveel aan de hand. Helaas gaat het lang niet altijd goed.
Niet in huis halen?
Alle reacties Link kopieren
Goede tip maar helaas woon ik naast de supermarkt en snackbar en ga ik op zulke momenten wel wat halen. Waarbij de supermarkt dan ook nog eens voor extra overprikkeling zorgt en ik m'n mandje nog voller gooi met alles wat ongezond is.
multomap schreef:
23-01-2019 17:45
Goede tip maar helaas woon ik naast de supermarkt en snackbar en ga ik op zulke momenten wel wat halen. Waarbij de supermarkt dan ook nog eens voor extra overprikkeling zorgt en ik m'n mandje nog voller gooi met alles wat ongezond is.
Andere coping aanleren dus?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-01-2019 20:14
Reden: medisch advies
0.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ja andere coping denk ik. Maar hoe?

En Ritalin? Is dat niet voor AD(H)D?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar je loopt echt zelf naar de winkel. Dat zul je af moeten leren, anders gaat het niet lukken.

Heb je een signaleringsplan, waarbij je de verschillende fases beschreven hebt waardoor je inzicht krijgt in hoe de verschillende fases verlopen voordat je overprikkeld bent en 'niet meer na kunt denken'?
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
23-01-2019 17:49
Ja andere coping denk ik. Maar hoe?

En Ritalin? Is dat niet voor AD(H)D?
ASS-ers kunnen er ook wat aan hebben. Ik gebruik het zelf ook.
.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
23-01-2019 17:49
Ja andere coping denk ik. Maar hoe?

En Ritalin? Is dat niet voor AD(H)D?
Ik ben autist en krijg ritalin (methylfenidaat). Dat kan inderdaad goed helpen.
Alle reacties Link kopieren
Case-je, dat wil ik ook graag afleren maar ik weet dus niet hoe. De theorieën ken ik allemaal, maar in de praktijk toepassen is een groot probleem. Vandaar dat de standaard aanpak niet werkt, ik kan het niet toepassen.
Misschien moet ik het ook niet in de hoek van diëtisten zoeken maar meer in de hoek van psychologen.
Ik heb onlangs wel een signaleringsplan gemaakt met mijn vorige begeleider. Helaas heb ik overprikkeling pas achteraf door, ik pik de voorgaande signalen niet op. Er kan bijv op mijn werk niets aan de hand zijn en dan voer ik mijn werk prima uit. En eenmaal thuis stort ik volledig in en ga eten en/of kom niet meer van de bank af want ik ben volledig geblokkeerd. Dat overvalt me meestal.
Ben hard aan het werk om die dingen aan te pakken en op veel gebieden is er al veel verbetering in het afgelopen jaar (al jaren therapie gehad maar kon ik ook altijd weinig mee, totdat er sprake bleek van ASS en ik nu andere begeleiding heb en ineens enorme stappen maak) maar eten blijft dus een groot probleem. Misschien is het ook een kwestie van meer geduld hebben maar ik vind mijn lijf vreselijk dus dat geduld heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt evt ook een kop valeriaan thee proberen (nachtrust van Zonnatura) als je thuis komt.
.
Niet lullig bedoeld maar is je ass geen smoesje?
Emotie eters zijn er legio met en zonder ass...
Je moet zelf willen en de actie ondernemen
Ik wilde inderdaad zeggen; wat doe je als je thuis bent, ook als je denkt dat er niks aan de hand is?
Heb je dan een moment/tijdblok ingebouwd om de werkdag los te laten?

Ik heb thee-zet-ritueel (klinkt interessanter dan het is; gezien het gewoon wachten is op de waterkoker en dan thee drinken) om af te schakelen. Of eerst douchen/omkleden/koffie maken/etc
er zijn tal van dingen te bedenken je werkdag thuis af te sluiten en daarmee ook stuk(je) overprikkeling.

En verder op signalen gaan letten, je kan per dag van verschillende dingen overprikkeld raken en dat is echt niet altijd logisch. Daar is therapie handig voor samen met signaleringsplan, want aan zo'n plan heb je weinig/niks als je zelf niet weet waar je bent in je plan.
Alle reacties Link kopieren
Of direct uit je werk gaan sporten.
Dan wel zorgen dat je gezond eten voor het grijpen hebt staan (dag ervoor koken bv). Dat is sowieso wel handig.
impala wijzigde dit bericht op 23-01-2019 18:10
61.54% gewijzigd
.
Ik snap oprecht niet dat je compleet overprikkeld in staat bent om naar de supermarkt te gaan. Gezien je de overprikkeling de schuld geeft van het ongezonde eten (die link begrijp ik ook even niet, maar goed) zou dat al bijna niet meer mogelijk moeten zijn. Een psycholoog lijkt mij passender dan een diëtiste in ieder geval. Eten helpt niet echt tegen overprikkeling normaliter. Daar krijgen je hersenen niet specifiek rust van. Lijkt meer aangewend gedrag bijna dan dat het echt één op één met elkaar te linken is.
Heel praktisch gedacht: als je nou eens de hele dag een appel en een zakje worteltjes meeneemt? Of een paar plakjes ontbijtkoek zero..? Dat ligt dan voor het grijpen. Een flesje water erbij en dan hebje vast geen trek meer...

Zelf kan ik (ook ASS) echt niets kopen als ik overprikkeld ben. Ik schakel dan uit, dissocieer en kan dan geen beslissingen maken. Alleen dingen zeggen of doen die ik al eens bedacht had. Als het te hoog oploopt, kan ik niets meer uitbrengen en nergens heen...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit probleem verder weinig met je ASS te maken heeft, behalve dan dat ASS-ers soms sowieso meer moeite hebben met zelfcontrole en emotieregulatie.
Maar gezien het aantal mensen met overgewicht hebben veel meer mensen daar last van, ook zonder ASS.
Weten wat je zou moeten doen en het ook daadwerkelijk doen zijn voor heel veel mensen twee verschillende dingen.

Ik zou zeggen: stop iig met je eet'probleem' koppelen aan je ASS, dat scheelt denk ik al de helft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
23-01-2019 18:20
Heel praktisch gedacht: als je nou eens de hele dag een appel en een zakje worteltjes meeneemt? Of een paar plakjes ontbijtkoek zero..? Dat ligt dan voor het grijpen. Een flesje water erbij en dan hebje vast geen trek meer...

Zelf kan ik (ook ASS) echt niets kopen als ik overprikkeld ben. Ik schakel dan uit, dissocieer en kan dan geen beslissingen maken. Alleen dingen zeggen of doen die ik al eens bedacht had. Als het te hoog oploopt, kan ik niets meer uitbrengen en nergens heen...
Grapjas, weet je hoe veel calorieën daar in zitten?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Proberen om op alles te reageren:

Ik begrijp dat het lijkt alsof ik ASS als smoes gebruik maar dat is niet zo. Zoals ik al uitlegde heb ik al ontzettend veel geprobeerd maar blijf ik tegen problemen aanlopen. De koppeling met ASS is ook besproken in een eetstoornis therapie omdat ik ook in die therapie tegen dezelfde problemen aan bleef lopen. De therapeut is ook deskundig op het gebied van ASS en herkende meer ASS dan eetstoornis in mijn gedrag/denken.
Ook heb ik echt een hekel van het gebruik van ASS als excuus. Ik waak ervoor om dat zelf niet te doen.

Een rustmoment inbouwen ga ik met mijn coach bespreken om daar meer op te gaan letten. Ik ben altijd een uur onderweg van mijn werk naar huis en dat is ook al afschakelen, maar wellicht niet voldoende.

Eten helpt inderdaad niet tegen overprikkeling maar het is wel (een hele korte) fijne prikkel tegenover die overdaad aan andere prikkels. Daarna heb ik er flink de balen van dus het helpt echt helemaal niets maar dat wil ik dus aanpakken. Ben dus op zoek naar tips waar ik om hulp bij dit probleem kan vragen.

Wat ik aan praktische dingen al doe:
Vaste ritmes. Op drukke dagen haal ik een gezonde maaltijd uit de vriezer (ipv proberen zelf te koken, wat meestal mislukt en eindigt in dat ik snel iets moet halen om toch te eten en dan geen keuzes meer kan maken). Sporten doe ik op vaste momenten, 4x per week. Planning maken met coach en daarin ook rustblokken aangeven. Soms doen we samen boodschappen als ik niet lekker in m'n vel zit.
Vast nog meer van dit soort dingen die ik het afgelopen jaar aangepakt heb maar kan ze zo even niet benoemen.
De vaste sportmomenten zorgen ervoor dat ik zo ga sporten en dus pas later weer kan reageren.
@ Solo: Ontbijtkoek Zero is 67 kCal per plakje, aanbevolen door mijn diëtiste ivm de vezels en gezonde ingrediënten.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak er een zooitje van, had hier een heel verhaal getypt en per ongeluk gewist.

ff opnieuw :
Ik snap dat wél, dat je de deur uitgaat om eten te scoren als je overprikkeld bent.
Als ik overprikkeld ben, krijg ik de drang om te roken, te blowen of te drinken. Dat geeft nl een dopamineshot, en dat hélpt. Eten, en dan met name koolhydraten, geeft je ook zo'n shot. Maar mijn lichaam vraagt daar niet zo heftig om, omdat eten nooit mijn manier is geweest om die behoefte te bevredigen. Het is dus idd aangeleerd gedrag. Je lichaam vraagt om de snelle oplossing die het ként.
Ritalin werkt ook op je dopamine. Sporten ook. Daarom helpt dat ook. En een potje vrijen óók.
impala wijzigde dit bericht op 23-01-2019 19:35
55.81% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven