Lijf & Lijn alle pijlers

Meer beweging en aankomen

11-02-2019 12:45 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Begin vorige maand begon ik aan mijn nieuwe baan. Daarvoor fietste ik zo'n 3x per week een kilometer of 5/10, dus om en nabij de 20/25 km per week. Nu fiets ik naar mijn werk en fiets ik 4 dagen in de week een afstand van 15 km, dus 60 km per week. Verder is mijn leven niet veranderd. Mijn voedingspatroon is gelijk gebleven, ik sport hiernaast verder niet. Afgelopen half jaar heb ik consequent een kg of 68 gewogen. Sinds begin januari kom ik (heel langzaam) aan, waardoor ik nu op de 70 kg zit. Bij 1.83m. een prima gewicht, maar ik voelde me prettig bij de 68 kg en wil deze stijgende lijn liever niet doorzetten.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Ik beweeg meer, eet precies hetzelfde en kom toch aan?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou het kunnen zijn dat je flink je spiermassa aan het opbouwen bent. Knap dat je zoveel fietst. Merk je ook iets aan je kleding?
Spieropbouw kan tot meer gewicht leiden, maar of dat in zo’n korte tijd tot 3 kg aankomen leidt?
Alle reacties Link kopieren
Je fluctueert altijd wel iets in gewicht toch? Misschien houd je vocht vast of inderdaad meer spiermassa.
Alle reacties Link kopieren
Noukaa schreef:
11-02-2019 12:49
Dan zou het kunnen zijn dat je flink je spiermassa aan het opbouwen bent. Knap dat je zoveel fietst. Merk je ook iets aan je kleding?
40 km per week fietst ze meer. Het lijkt mij sterk dat het spiermassa is.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
11-02-2019 12:50
Spieropbouw kan tot meer gewicht leiden, maar of dat in zo’n korte tijd tot 3 kg aankomen leidt?
stel je daar niet te veel van voor hoor. Spieren zijn hooguit een vijfde zwaarder dan vet
lilalinda schreef:
11-02-2019 12:56
stel je daar niet te veel van voor hoor. Spieren zijn hooguit een vijfde zwaarder dan vet
Nee daarom, het lijkt me sterk dat dat het is.
Ik weeg in de winter altijd wat zwaarder, kan het niet een combinatie zijn daarvan en icm iets in gewicht aankomen door je spieren?
Merk je het aan je kleding?
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk gewoon vocht tussen je spieren door meer fietsen,verdwijnt wel weer als je eraan gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
Woog je je daarvoor ook zo vaak? Want het kan best dat je de ene keer wat zwaarder bent dan de andere. Ik weeg ook zonder veranderingen in voeding en beweging de ene keer 57 en de andere keer 59 kilo. Ik merk er ook nog eens niets van qua vet of kleding die krapper zit, dus het zal wel. Ik weeg me overigens hooguit 2x per jaar of zo, het zal allemaal wel.

En spieren wegen nou ook weer niet zoveel, je moet echt flink wat extra spieren opgebouwd hebben om meer te wegen. Dat bereik je niet met een beetje fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Zit je meer op je werk? Je hebt met de feestdagen ook precies hetzelfde gegeten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
pamelacourson schreef:
11-02-2019 13:26
En spieren wegen nou ook weer niet zoveel, je moet echt flink wat extra spieren opgebouwd hebben om meer te wegen. Dat bereik je niet met een beetje fietsen.
Inderdaad. Man fiets gemiddeld 250/300km per week en is alleen maar afgevallen, terwijl hij wel een stel spieren ontwikkelt heeft in zijn benen. Hij moet nu echt meer gaan eten om niet richting ondergewicht te gaan.
Misschien denk je dat je hetzelfde eet, maar heb je door het fietsen toch (onbewust) meer honger, waardoor je toch (ongemerkt) meer binnen krijgt?

Of je bent extra calorieën gaan drinken? Dat zien mensen ook nog wel eens over het hoofd. Cappuccino / warme choco / Cup A Soup op het werk...?

Als je het zeker wilt weten, een tijdje alles afwegen + invoeren in een app als Myfitnesspal. Ook drinken, boter op brood, olie waar je in bakt, dropje uit de snoeppot op het werk... Alles.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
11-02-2019 13:26
Woog je je daarvoor ook zo vaak? Want het kan best dat je de ene keer wat zwaarder bent dan de andere. Ik weeg ook zonder veranderingen in voeding en beweging de ene keer 57 en de andere keer 59 kilo. Ik merk er ook nog eens niets van qua vet of kleding die krapper zit, dus het zal wel. Ik weeg me overigens hooguit 2x per jaar of zo, het zal allemaal wel.

En spieren wegen nou ook weer niet zoveel, je moet echt flink wat extra spieren opgebouwd hebben om meer te wegen. Dat bereik je niet met een beetje fietsen.
Ja, ik weeg me al jaren elke dag. Dus ik ben heel erg bekend met mijn lijf en wanneer/hoe het reageert op veranderingen in bijv. mijn voedingspatroon. Aan mijn kleding merk ik verder weinig, maar ik vraag me af of die 2 kg ervoor kan zorgen dat mijn broeken strakker zitten.

Dat dit het gevolg is van spieropbouw vanwege het fietsen denk ik ook niet.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-02-2019 13:35
Zit je meer op je werk? Je hebt met de feestdagen ook precies hetzelfde gegeten?
Nee, ik had altijd al een zittend beroep. En nee, tijdens de feestdagen wel meer gegeten, maar ging daarvoor ook regelmatig uit eten. Dat is wel redelijk vergelijkbaar. Het gaat ook heel geleidelijk. Een paar honderd gram per week.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
11-02-2019 15:22
Misschien denk je dat je hetzelfde eet, maar heb je door het fietsen toch (onbewust) meer honger, waardoor je toch (ongemerkt) meer binnen krijgt?

Of je bent extra calorieën gaan drinken? Dat zien mensen ook nog wel eens over het hoofd. Cappuccino / warme choco / Cup A Soup op het werk...?

Als je het zeker wilt weten, een tijdje alles afwegen + invoeren in een app als Myfitnesspal. Ook drinken, boter op brood, olie waar je in bakt, dropje uit de snoeppot op het werk... Alles.
Dit is in mijn geval echt niet mogelijk. Ik volg een zeer strikt dieet, omdat ik heel makkelijk aankom (dat blijkt maar weer). Ik drink niets anders dan thee en weet precies wat ik eet en hoeveel ik binnenkrijg elke dag.

Dank voor de reacties tot nu toe!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
11-02-2019 15:45
Dit is in mijn geval echt niet mogelijk. Ik volg een zeer strikt dieet, omdat ik heel makkelijk aankom (dat blijkt maar weer). Ik drink niets anders dan thee en weet precies wat ik eet en hoeveel ik binnenkrijg elke dag.

Dank voor de reacties tot nu toe!
Klinkt geobsedeerd.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
11-02-2019 15:45
Dit is in mijn geval echt niet mogelijk. Ik volg een zeer strikt dieet, omdat ik heel makkelijk aankom (dat blijkt maar weer). Ik drink niets anders dan thee en weet precies wat ik eet en hoeveel ik binnenkrijg elke dag.

Dank voor de reacties tot nu toe!
Maar het kan zijn, dat dat al die tijd voldoende was, en nu te veel is
Probeer eens een boterhammetje minder
Alle reacties Link kopieren
Je lichaam verandert ook met leeftijd he. In het verleden behaalde resultaten...
Verder vind ik je ongezond bezig met je gewicht. Zolang je niet vetrollen aan het kweken bent is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-02-2019 16:34
Maar het kan zijn, dat dat al die tijd voldoende was, en nu te veel is
Probeer eens een boterhammetje minder
Dus zodra ik meer ga bewegen is dezelfde hoeveelheid eten te veel?
Het voelt niet juist om meer voedingsstoffen/calorieën uit mijn dag te schrappen als ik met fietsen ook meer calorieën verbrand.

Wat ik me afvraag is of het fysiek mogelijk is om te weinig te eten en daardoor aan te komen zodra meer verbrand wordt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
HKr schreef:
11-02-2019 16:43
Je lichaam verandert ook met leeftijd he. In het verleden behaalde resultaten...
Verder vind ik je ongezond bezig met je gewicht. Zolang je niet vetrollen aan het kweken bent is er niets aan de hand.
Ja, daar heb je een goed punt. Mijn vrouw had die omslag op d'r 30e, ik word van de zomer 29 (ook vrouw).
Mogelijk dat dat inderdaad meespeelt.

En ja, ook dat klopt. Maar dat is al gaande zo lang ik me kan herinneren en ik heb nog steeds geen idee hoe ik daar vanaf zou moeten komen. Als ik eet zoals anderen eten (drie gezonde maaltijden per dag en tussendoortjes zoals crackers en fruit) kom ik aan en word ik dik. Been there, done that. Als ik onder de 1.500 calorieën per dag binnenkrijg blijf ik op hetzelfde gewicht. Dat heb ik allang geaccepteerd. Maar ik let dus wel goed op of ik niet alsnog aankom - en ik begrijp niet waarom dat nu het geval is, terwijl ik meer verbrand/beweeg.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam ook 2 kilo aan toen ik veel fietste. Spiermassa weegt inderdaad enorm veel.
Kan het zijn dat je door je nieuwe werk stress ervaart? Dit kan een verklaring zijn voor toename van gewicht. Is je slaappatroon veranderd door je nieuwe werk?
Alle reacties Link kopieren
Hoe slaap je? Van fietsen wordt je niet gespierd en zoveel spiermassa maakt een vrouw niet aan van 2x < 30 min cardio per dag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
11-02-2019 17:30
Dus zodra ik meer ga bewegen is dezelfde hoeveelheid eten te veel?
Het voelt niet juist om meer voedingsstoffen/calorieën uit mijn dag te schrappen als ik met fietsen ook meer calorieën verbrand.

Nee, dat is toeval.
(Lijkt toeval)

Op moment dat jij ging fietsen, was je ook net een leeftijd, dat je beter op moest letten en met minder calorien genoegen moest nemen
Alle reacties Link kopieren
Krijg je wel genoeg jodium binnen met jouw dieet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven