Lijf & Lijn alle pijlers

Alternatief yoghurt/karnemelk

21-02-2019 20:36 63 berichten
Ik ben op zoek naar een gezonder alternatief dan yoghurt en karnemelk (met name voor de havermout)
Alleen heb ik al weleens wat geprobeerd, zoals rijstemelk en amandelmelk, maar dat vond ik niet lekker. Ik mis de friszure smaak van de yoghurt en karnemelk.
Melk vind ik vies, dus daar moet het niet op lijken.
Geitenmelk vind ik ook erg vies smaken.
waarom wil je dat? Is lactosevrije yoghurt een optie?
Alle reacties Link kopieren
Wat is er nou weer ongezond aan karnemelk en yoghurt?
vivapimpelmees schreef:
21-02-2019 20:37
Wat is er nou weer ongezond aan karnemelk en yoghurt?
Dit ja...
flikker er gewoon water in
yogurt en karnemelk zijn heel gezond, essentieel voor je darmflora. alle fabrieksdranken zoals amandelmelk of rijstemelk zijn veel ongezonder. raar dat mensen dat toch denken
Padoempats schreef:
21-02-2019 20:36
waarom wil je dat? Is lactosevrije yoghurt een optie?
in yoghurt zit geen tot amper lactose
Alle reacties Link kopieren
Alpro soya yoghurt. Smaakt exact als yoghurt.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Ik gebruik sojayoghurt en daar zit wel een zuurtje in. Is wel lekker.
vivapimpelmees schreef:
21-02-2019 20:37
Wat is er nou weer ongezond aan karnemelk en yoghurt?
Ik ben echt een moeilijkerd qua gezond eten ivm PDS en bloedsuikerproblemen enz.
Maar deze snap ik ook niet inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Yoghurt is gezond toch ? Anders eens kijken bij de green happiness (zij geven vaak alternatieven, vega).
Evelyn82 schreef:
21-02-2019 20:43
Alpro soya yoghurt. Smaakt exact als yoghurt.
is niet gezonder, integendeel
moet je kijken wat er in zit
water, gepelde SOJABONEN (10,7%), suiker, tricalciumcitraat, stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), aroma, zeezout, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen (B12, D2), yoghurtculturen / -fermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus)


en dit zit er in yoghurt: yoghurt
Evelyn82 schreef:
21-02-2019 20:43
Alpro soya yoghurt. Smaakt exact als yoghurt.
Nee, dat doet het niet. Soort van 'stoffige' nasmaak. Waarom wil je vervangen TO?
S-Meds schreef:
21-02-2019 20:47
is niet gezonder, integendeel
moet je kijken wat er in zit
water, gepelde SOJABONEN (10,7%), suiker, tricalciumcitraat, stabilisator (pectinen), zuurteregelaars (natriumcitraten, citroenzuur), aroma, zeezout, antioxidanten (tocoferolrijk extract, vetzuuresters van ascorbinezuur), vitaminen (B12, D2), yoghurtculturen / -fermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus)


en dit zit er in yoghurt: yoghurt
Ja dat is vaak zo bij alternatieven/vervangers.. zooitje meuk om iets na te bootsen.
Kater gebruikt ook dat Soya spul. Is drinkyoghurt een optie? Of melk met een smaakje?
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 20:49
Ja dat is vaak zo bij alternatieven/vervangers.. zooitje meuk om iets na te bootsen.
je zal er niet aan overlijden maar gezonder dan yoghurt is het beslist niet
Alpro bevat veel calorieën.

TO, verdiep je eens in gezonde voeding. Volgens mij is het probleem dat je niet weet wat gezond is.

Overigens kunnen mensen met een echte lactoseintolerantie niet tegen yoghurt. Maar de ergste groep binnen deze groep kan ook niet tegen soja. En soja (teveel van deze producten) kan soms ook zorgen voor een Magnesiumtekort.
Monchu69 schreef:
21-02-2019 20:53
Alpro bevat veel calorieën.

TO, verdiep je eens in gezonde voeding. Volgens mij is het probleem dat je niet weet wat gezond is.

Overigens kunnen mensen met een echte lactoseintolerantie niet tegen yoghurt. Maar de ergste groep binnen deze groep kan ook niet tegen soja. En soja (teveel van deze producten) kan soms ook zorgen voor een Magnesiumtekort.
dat klinkt niet zo netjes................................
Monchu69 schreef:
21-02-2019 20:53
Alpro bevat veel calorieën.

TO, verdiep je eens in gezonde voeding. Volgens mij is het probleem dat je niet weet wat gezond is.

Overigens kunnen mensen met een echte lactoseintolerantie niet tegen yoghurt. Maar de ergste groep binnen deze groep kan ook niet tegen soja. En soja (teveel van deze producten) kan soms ook zorgen voor een Magnesiumtekort.
mensen met lactoseintolerantie kunnen prima tegen yoghurt, net als tegen kaas.
Het is geen allergie he?
S-Meds schreef:
21-02-2019 20:54
mensen met lactoseintolerantie kunnen prima tegen yoghurt, net als tegen kaas.
Het is geen allergie he?
Ligt er aan wat 'je er tegen kunt' vind. :-D


Maar heb niet het idee dat dat de reden is van TO, anders had er het wel bijgestaan in de OP.
Komt meer over dat ze denkt dat het in het algemeen ongezond zou zijn.

Maar goed TO zelf reageert weer eens niet dus ja..
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 20:57
6.22% gewijzigd
Alpro Go On vind ik lekker, net als de perziksmaak. En Griekse yoghurt, is dat iets?
RegretteRien schreef:
21-02-2019 20:48
Nee, dat doet het niet. Soort van 'stoffige' nasmaak. Waarom wil je vervangen TO?
Ja, muffig!
Bedankt voor de reacties!

De reden waarom ik het vraag; ik eet teveel zoetigheid/ suiker. Eerder had ik dat ook en toen ben ik bij een natuurvoedingsdeskundige geweest. Zij gaf toen aan dat ik 10 dagen geen suikers ed mocht eten, maar ook geen melkproducten en kaas (vanwege de melksuikers) Maar daardoor werd ontbijten echt lastig, want havermout met water vind ik qua samenstelling niet prettig (plakkerig) en geen smaak.

Op dit moment zit ik weer op het punt dat ik teveel suikers eet en ik wil er vanaf. Dus wil ik starten met mijn ontbijt (havermout, appeltje, kaneel, ander fruit ed)
En daarna de tussendoortjes en de lunch.
Meer groenten (snackgroenten) en fruit. Meer ongebrande noten.

Wbt of melkproducten gezond zijn; daar kun je van alles over lezen. Ik merk dat het heel lastig om daar de ‘waarheid’ over te vinden. Als die al bestaat.

Maar goed, ik kan ga gewoon starten met een gezonder ontbijt met yoghurt en havermout. En drink gewoon karnemelk, thee en water.
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 20:57

Maar goed TO zelf reageert weer eens niet dus ja..
Er zijn mensen die nog meer dingen te doen hebben dan alleen maar op Vivaforum te kijken 😆
Alle reacties Link kopieren
De meeste yoghurt uit de winkel heeft veel te kort gefermenteerd, daar zit nog behoorlijk wat lactose in, met een klein beetje intolerantie krijg je daar al last van. Zelf yoghurt maken is niet zo moeilijk, vervolgens 24 uur laten fermenteren en alle lactose is omgezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven