Lijf & Lijn alle pijlers

Nuvaring ervaringen?

22-02-2019 08:46 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben, na 10 jaar zonder hormonale anticonceptie, afgelopen week begonnen met de nuvaring.
Ben zelf geen voorstander van hormonen slikken/inbrengen, maar steeds condooms gebruiken is ook niet fijn in een relatie.
Na advies bij de apotheek te hebben ingewonnen over de startdatum ben ik een week voor mijn geplande menstruatie begonnen. Ik weet dus dat de ring nog niet veilig is, maar kan zo wel mijn menstruatie uitstellen i.v.m. een geplande vakantie.
Nu heb ik steeds krampen sinds gisteravond en vraag ik me af of dit door de nuvaring kan komen? Of wellicht doordat mijn menstruatie nu in de war wordt geschopt, dat kan natuurlijk ook..
Zijn er überhaupt mensen hier die (positieve of negatieve) ervaringen hebben met de nuvaring?
Ik lees ze graag!
Ik heb de ring een jaar gebruikt.
Gelijksoortige situatie; Al een paar jaar gestopt met de pil, omdat ik er niet meer goed op reageerde en condooms zijn gewoon niet zo fijn. Ik kan me niet herinneren of ik krampen had in het begin, ik weet wel dat met de ring iedere menstruatie een verrassing was. De ene keer had ik krampen, de andere keer vreetbuien, dan was ik weer chagrijnig en soms was er niets aan de hand. Ook de bloedingen waren iedere keer anders. Van ruim een week om de 2 uur maandverband wisselen, tot een halve dag wat druppels.
Dat an sich is geen probleem als je er rekening mee houdt, maar waar ik tegenaan liep is dat ik geen seks meer kon hebben. Ik droog gewoon op van dat ding.
Het heeft lang geduurd voor ik er achter kwam waardoor het kwam, heb eerst een hoop lichamelijke kwaaltjes de schuld gegeven, maar toevallig raakte ik in gesprek met een vriendin die aangaf gestopt te zijn met de ring, omdat seks niet meer goed ging. Ze had precies dezelfde problemen; ze bleef droog, had weinig zin, seks deed pijn. Toen ben ik ook gestopt en 3 maanden later was het probleem verholpen. Nu gebruik ik een Caya pessarium met zaaddodende creme.

Hier geen hele positieve ervaring, dus ;-)
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden gebruikt en zeer slechte ervaring met de nuvaring gehad . Als je geen hormonen wil ga dan voor een spiraal, de nuvaring had volgens mijn gynaecoloog veel meer bijwerkingen dan andere vormen van anticonceptie. En jaren geleden waren er problemen rond verhoogd risico op trombose etc. bij gebruik van de nuvaring.
Ik zou er niet meer voor kiezen, maar goed :)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de nuva ring al meer dan 10 jaar en heb totaal geen bijwerkingen. Voelt hetzelfde als dat ik geen anticonceptie gebruik. Van de pil had ik wel bijwerkingen zoals on de haverklap schimmelinfecties en lager libido.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een vervulde of geen kinderwens meer? Je man/vriend zou zich dan ook kunnen laten steriliseren, bij mannen is dat een kleine ingreep. Vind het altijd zou raar dat vrouwen altijd verantwoordelijk worden gemaakt voor de anticonceptie.

Mijn menstruaties zijn regelmatig en aan de lichte kant, nooit last van buikpijn en ander ongemak. Alle anticonceptie betekend voor mij inleveren en een man heeft nergens last van.
moon_beam schreef:
22-02-2019 09:41
Lang geleden gebruikt en zeer slechte ervaring met de nuvaring gehad . Als je geen hormonen wil ga dan voor een spiraal, de nuvaring had volgens mijn gynaecoloog veel meer bijwerkingen dan andere vormen van anticonceptie. En jaren geleden waren er problemen rond verhoogd risico op trombose etc. bij gebruik van de nuvaring.
Ik zou er niet meer voor kiezen, maar goed :)
Hier net andersom, met nuvaring weinig problemen, en een hele zooi vage klachten met de Mirena... Wat er toch echt niet aan de Mirena kon liggen volgens de huisarts. Dus ik heb medisch gezien een uitzonderingspositie neem ik aan.

Ik stopte met de nuvaring vanwege de trombosekans, maar eigenlijk was hij ideaal voor mij.

Wat betreft de menstruatie, een week hormonen stelt je menstruatie niet uit omdat je cyclus al in gang is, het eitje is al gerijpt. Logisch dus dat de menstruatie gewoon volgt na 10 jaar in een ritme.

Ik zou het geweldig vinden als mijn man zich zou steriliseren, maar ik hoor in de omgeving dat veel mannen (ongeregistreerd) toch vrij veel pijnklachten ervan hebben. Dat het zaad niet goed wordt weggewerkt door het lichaam of dat de ballen 'trekken'. Gezien de hoeveelheid last die ik had van mijn knip kan ik me dat goed voorstellen. Ik ga hem dus niet onder druk zetten. Al zou ik zijn grootste supporter zijn mocht hij ertoe besluiten.
Maar denk er ook niet te makkelijk over. Hun lichaam hun keuze.
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 22-02-2019 09:56
Reden: Sterilisatie
20.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem jaren geleden gebruikt, maar reageerde er net zo op als op andere hormoonlijke anticonceptie. (veel migraine, niet goed in mijn vel, libido heel laag). Nadat ons gezin compleet was heeft mijn man zich laten steriliseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem 8 jaar gebruikt. Dacht nergens last van te hebben, maar toen ik wegens geldgebrek 3 maanden niks gebruikte schoot m'n libido omhoog, voelde ik me kiplekker en zag ik het leven mooier in. Net als toen ik stopte me de pil dus. Ik heb toen gekozen geen hormonale anticonceptie meer te gebruiken en ben overgestapt naar het koperspiraal

Ik had nergens last van, merkte pas verschil toen ik stopte. Verder vond ik 'm best fijn in gebruik, behalve dat vriend hem soms voelde zitten.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
22-02-2019 09:51
Heb je al een vervulde of geen kinderwens meer? Je man/vriend zou zich dan ook kunnen laten steriliseren, bij mannen is dat een kleine ingreep. Vind het altijd zou raar dat vrouwen altijd verantwoordelijk worden gemaakt voor de anticonceptie.

Mijn menstruaties zijn regelmatig en aan de lichte kant, nooit last van buikpijn en ander ongemak. Alle anticonceptie betekend voor mij inleveren en een man heeft nergens last van.
Een kleine ingreep met mogelijk levenslange klachten. Ik hoor echt veel mannen klagen, zelfs jaren na de operatie. Jarenlang pijn is geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem jaren gebruikt, geen klachten zoals die hierboven vermeld. Maar ik kon mijn regels er niet mee uitstellen: de bloedingen kwamen toch door.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de Nuvaring al enige jaren zonder klachten. Ik overweeg wel eens te stoppen wegens de kans op trombose, maar heb tot nu toe nog geen goed alternatief kunnen vinden. De Mirena heb ik gehad maar was ik niet tevreden over, de pil was ik na jaren slikken zat.

Overigens maak ik me niet al te grote zorgen over trombose: het risico is iets hoger dan bij gebruik van de 'gewone' pil, maar vele malen lager dan bij bijvoorbeeld zwangerschap. En die heb ik ook twee keer overleefd :)
Alle reacties Link kopieren
Veel verschillende reacties :-)
Ik voel me de afgelopen 2 dagen labieler, maar dat kan ook van de naderende menstruatie komen. Overigens zei de dame van de apotheek dat ik mijn menstruatie er wel mee uit kon stellen als ik er meteen mee begon..
Mijn man is zich ook aan het inlezen over sterilisatie, hij vindt dat geen probleem op zich. Hij moet alleen eerst nog voor een intake e.d. Dat duurt dus nog even.
Wij hebben jaren voor het zingen de kerk uit gedaan en vond dat altijd een prima methode. Nooit iets misgegaan. Helaas denkt man daar inmiddels anders over en wil hij toch meer veiligheid. Dagelijks een pil slikken is echt niks voor mij en een spiraal wil ik absoluut niet. Vandaar de nuvaring.
Niet quoten aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus ook regelmatige en lichte menstruaties. Ben benieuwd of ik nu zwaarder ga menstrueren dan.. Mocht dat zo zijn plus andere bijwerkingen zoals minder libido/moodswings e.d. dan stop ik er meteen weer mee.
moonlight schreef:
22-02-2019 09:51
Heb je al een vervulde of geen kinderwens meer? Je man/vriend zou zich dan ook kunnen laten steriliseren, bij mannen is dat een kleine ingreep. Vind het altijd zou raar dat vrouwen altijd verantwoordelijk worden gemaakt voor de anticonceptie.

Mijn menstruaties zijn regelmatig en aan de lichte kant, nooit last van buikpijn en ander ongemak. Alle anticonceptie betekend voor mij inleveren en een man heeft nergens last van.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:53
98.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Callieb: wat fijn! Had je wel klachten met andere anticonceptie? En zo ja, welke?
Alle reacties Link kopieren
Delila- schreef:
22-02-2019 13:31
Ik heb dus ook regelmatige en lichte menstruaties. Ben benieuwd of ik nu zwaarder ga menstrueren dan.. Mocht dat zo zijn plus andere bijwerkingen zoals minder libido/moodswings e.d. dan stop ik er meteen weer mee.
Mijn menstruatie was onveranderd, dus niet zwaarder, niet lichter gewoon precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hemelslicht schreef:
22-02-2019 10:24
Een kleine ingreep met mogelijk levenslange klachten. Ik hoor echt veel mannen klagen, zelfs jaren na de operatie. Jarenlang pijn is geen pretje.
Oké, dat wist ik niet. Heb wel een man gesproken die gesteriliseerd was en hij vond het wel fijn dat hij niet steeds bang hoefde te zijn dat hij een vrouw zwanger zou maken :-D
Trombose door nuvaring? Ik dacht dat dit juist 1 van de mildere vormen van anticonceptie was?
Ik heb microgynon 30 en 50 gehad, de prikpil en de nuvaring.

Ik vond de prikpil ideaal, maar overgestapt op nuvaring omdat die wat milder zou zijn... Ik vond het ideaal in gebruik, geen bijwerkingen en nooit spotting.
Ik heb zelf een onregelmatige cyclus en pms en de regelmaat maakte mij minder onrustig.
In het gebruik wel prima, mijn libido werd alleen -100, dus weer mee gestopt.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:44
98.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien een hele gekke vraag, maar waar komt het libidoverlies vandaan bij pil- of nuvaringgebruik?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik hem ook al een tijd. Ben op een gegeven moment de stopweek gaan overslaan omdat ik me vlak daarvoor wel steeds labiel en onrustig voelde, nu ik niet meer stop is dat een stuk minder. Ik heb weinig aanwijsbare klachten, maar het lage libido dat anderen beschrijven herken ik ook. Nou is dat bij mij van nature al niet zo hoog en ik kan moeilijk inschatten of de nuvearing daar significant aan bijdraagt.

Voordat ik begon had ik sowieso al klachten van zware menstruatie en pms, dat is hiermee een stuk verbeterd. De koperspiraal zou voor mij dus geen oplossing zijn. Wel twijfel ik soms of ik zal overstappen naar de mirenaspiraal of implanon, maar zie een beetje op tegen eventuele bijwerkingen die dat weer met zich meebrengt. Dus: redelijk tevreden over nuvaring (zeer makkelijk in gebruik in ieder geval), maar ook wel wat nadelen waarvan ik niet zo goed weet of die met een ander alternatief echt te ondervangen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je dit leest word je sws niet vrolijk:

Wat zijn mogelijke bijwerkingen?


Bij sommige vrouwen veroorzaakt dit medicijn bijwerkingen. Als deze bijwerkingen na drie maanden blijven bestaan, is het zinvol met uw arts te overleggen of een andere anticonceptiemethode geschikter voor u is.

De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Soms (bij 10 tot 30 op de 100 mensen)

Vaginaal bloedverlies buiten de stopweek ('spotting') of meer of minder vaginale afscheiding dan normaal. U heeft meer kans op 'spotting' als u de stopweek overslaat. De vaginale ring blijft betrouwbaar, als u hem tenminste volgens de gebruiksaanwijzing hebt gebruikt. Deze tussentijdse bloedingen gaan meestal binnen drie tot zes maanden over. Als u last blijft houden, raadpleeg dan uw arts.
Buikkramp, misselijkheid, diarree, pijnlijke of gespannen borsten. Deze klachten horen na enige tijd vanzelf over te gaan. Als u na drie maanden nog last heeft, raadpleeg dan uw arts.
Vasthouden van vocht (dikke enkels en voeten). U merkt dit ook aan een toename van uw lichaamsgewicht. Hierdoor kan ook uw bloeddruk iets stijgen. Dit is zelden zo ernstig dat u met de vaginale ring moet stoppen. Vrouwen met hoge bloeddruk: laat uw bloeddruk regelmatig controleren. Als u na drie maanden last van dikke enkels houdt, raadpleeg dan uw arts.
Hoofdpijn of migraine. Als u hier na drie maanden last van houdt, is mogelijk een anticonceptiepil met een andere hormoonsamenstelling meer geschikt voor u. Als u vooral migraine in de stopweek heeft, kunt u eventueel het aantal stopweken verminderen door twee of drie ringen zonder stopweek achtereen te gebruiken. Overleg hierover met uw arts.

Zelden (bij 1 tot 10 op de 100 mensen)
Wegblijven van de menstruatie. Als u een keertje geen menstruatie krijgt is dat niet erg. U kunt gewoon op de normale begindag starten met een nieuwe ring. Blijft bij u de menstruatie twee keer na elkaar uit? Controleer dan of u zwanger bent. Neem contact op met uw arts voor advies.
Pijnlijke of ontstoken vagina, waardoor irritatie en jeuk kunnen ontstaan, soms met afscheiding. Als u dit merkt neem dan contact op met uw arts.
Ongemakkelijk gevoel in de vagina en verlies van de ring tijdens de menstruatie, bijvoorbeeld als de ring niet goed is ingebracht of als u een tampon verwijdert. Ook kunt u de ring verliezen tijdens de geslachtsgemeenschap of bij een moeilijke stoelgang. Bij verlies van de ring kunt u het best de ring even schoonspoelen met lauw water en direct weer plaatsen. Sommige mannen voelen de ring zitten tijdens de geslachtsgemeenschap. U kunt dit vermijden door de ring voorafgaand aan de geslachtsgemeenschap te verwijderen. Als u de ring binnen drie uur terugplaatst blijft de betrouwbaarheid gegarandeerd.
Stemmingsveranderingen, zoals sneller geïrriteerd, nervositeit of depressie. Als u dit merkt neem dan contact op met uw arts.
Meer of minder zin in vrijen. De hormonen in de ring kunnen invloed hebben op uw zin in seks. Als u hier problemen mee heeft, overleg dan met uw arts.
Huidafwijkingen, zoals acne, bruine vlekken op de huid of huidirritatie onder invloed van zonlicht, vette huid en vet haar en overmatige haargroei of juist haaruitval. Als u hier last van heeft, raadpleeg dan uw arts.
Wazig zien of dubbel zien, verminderde traanproductie. Hierdoor kan oogirritatie ontstaan bij het dragen van contactlenzen. Wanneer u hier veel last van heeft, raadpleeg dan uw arts.

Zeer zelden (bij minder dan 1 op de 100 mensen)
Trombose, waarbij een bloedstolseltje een bloedvat kan afsluiten. Dit gebeurt meestal in een been, soms komt het bloedstolsel in de longen terecht U kunt trombose herkennen aan een dikke, harde, rode en pijnlijke plek op het been, soms aan pijn in de kuit en een zwaar gevoel in het been, zelden aan plotseling optredende kortademigheid, soms met pijn of het ophoesten van bloed. Waarschuw in deze gevallen onmiddellijk een arts, of ga meteen naar de Eerste-Hulpdienst. Vrouwen ouder dan 35 jaar, die roken, een hoge bloeddruk, te veel cholesterol in hun bloed of overgewicht hebben lopen meer risico. Ook bestaat er een erfelijk bepaalde aanleg voor trombose (factor 'V Leiden'). Uit onderzoek is gebleken dat derde-generatiepillen met desogestrel een grotere kans op trombose geven dan de oudere tweede-generatiepil. Omdat de vaginale ring met etonogestrel vergelijkbaar is met de derde-generatiepillen is het risico van trombose ook groter. Als u eerder trombose heeft gehad, kunt u deze vaginale ring niet gebruiken. Als in uw familie trombose voorkomt, overleg dan met uw arts.
Hart- en vaataandoeningen, zoals meer kans op een hartaanval. De kans hierop is groter bij mensen die al meer risico lopen op hart- of vaataandoeningen. Zoals bij mensen die al eerder een hartaanval hebben gehad. En mensen met perifeer arteriaal vaatlijden, zoals etalagebenen of een vernauwing of afsluiting van de beenslagader. Overleg met uw arts voor u dit medicijn gaat gebruiken. Mogelijk kan uw arts u een andere medicijn voorschrijven.
Borstkanker. Het risico op borstkanker is iets hoger, dan bij vrouwen die geen hormonen gebruiken. Bij vrouwen boven de vijftig neemt het risico op borstkanker toe. Vandaar dat het gebruik van de pil wordt afgeraden boven de vijftig. Bij vrouwen die borstkanker hebben of hebben gehad, kan de tumor groeien of terugkomen door het gebruik van dit middel. U kunt dit middel daarom beter niet gebruiken. Overleg met uw arts over een mogelijk alternatief (niet-hormonale anticonceptie). Indien dit er niet is, kunt u bij sommige vormen van borstkanker, wanneer is aangetoond dat de tumor ongevoelig is voor hormonen, dit middel wel gebruiken.
Overgevoeligheid voor dit medicijn. Dit merkt u aan huiduitslag en galbulten. Dit kan zich uiten in 'angio-oedeem': een zwelling van het gezicht, lippen, mond, tong of keel. U kunt hierbij erg benauwd worden. Als dit ontstaat, moet u onmiddellijk een arts opzoeken of naar de Eerste-Hulpdienst gaan. U mag dit soort middelen in de toekomst dan niet meer gebruiken. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn of een ander oestrogeenhormonen niet opnieuw krijgt.
Leveraandoeningen en galstenen. De galstenen zelf zijn vaak pijnloos, een enkele keer ontstaat er een galblaaskoliek. U merkt dit aan hevige pijnaanvallen in de bovenbuik. Waarschuw dan een arts. Een leveraandoening merkt u aan een gevoelige, opgezwollen buik of een gele verkleuring van het oogwit of van de huid. Waarschuw dan een arts.
Als u acute porfyrie heeft, een stofwisselingsziekte waarbij men aanvallen krijgt van buikpijn, braken, koorts en hartkloppingen: dit medicijn kan een aanval uitlokken. Geef aan de apotheker door dat u acute porfyrie heeft. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit medicijn of andere uitlokkende medicijnen niet krijgt.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:53
96.97% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven