Lijf & Lijn alle pijlers

Lichaam na het krijgen van kinderen

28-02-2019 11:59 1111 berichten
Steeds vaker zie ik foto's voorbij komen waarop moeders trots hun lichaam showen. Dit doen ze om te laten zien hoe een vrouwenlichaam eruit ziet na het krijgen van kinderen. Vorige week kwam er bijvoorbeeld ook nog zo'n bericht langs bij de artikelen die je ziet onder dit forum.

Zonder uitzondering kun je goed zien dat deze vrouwen een kind hebben gekregen, denk aan: zichtbare striae over de gehele buik, een uitgelubberde buik, brede heupen en meestal overgewicht.

De begeleidende tekst is vaak in de trant van: Als je een kind krijgt verandert je lichaam blijvend. Daar is niets mis mee, wees er trots op! Jouw lichaam was het huisje van je baby, wees dus blij met de sporen die het heeft achtergelaten ipv je te verstoppen.

Nu vind ik dat eerste op zich een mooie boodschap en ik vind zeker dat iedereen trots mag zijn op haar eigen lichaam, hoe dat er ook uitziet, maakt niet uit.

Toch merk ik dat een dergelijke boodschap me ook stoort, omdat het ervan uitgaat dat álle moeders hetzelfde zijn, dat het resultaat van het krijgen van een kind altíjd zo'n lichaam is en ook alle vrouwen dit hetzelfde beleven. Vaak staat er ook nog een zinnetje over vrouwen met maat 36 die niet 'echt' zouden zijn.

Zelf voel ik het totaal anders. Mijn lichaam is niet veranderd. Ik heb geen striae, geen uitgelubberde buik, geen brede heupen gekregen en na mijn zwangerschappen is mijn lichaam weer gewoon zoals het was. Als ik zo'n bericht lees en die foto's bekijk, voel ik me zo'n outcast. Alsof ik niet hoor bij de normale groep moeders. Terwijl ik toch ook een 'echt' lichaam heb en toch ook daadwerkelijk twee kinderen heb gedragen, al zie je dat niet aan mijn lichaam (moet dat per se om trots te mogen zijn op waartoe je lichaam in staat is? )

Wat vinden jullie van deze zogenaamde body positivity beweging, die zich gek genoeg alleen focust op een bepaald type lichaam? Herken jij je in het beeld dat van moeders wordt neergezet? Wanneer is een lichaam 'echt', is niet ieder lichaam echt? Waarom is het nodig om deze tegenstelling zo aan te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is het als een soort van troost bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
OMG, jouw lichaam is ook perfect gebleven.
Echt, hoe doe je dat toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb er ook geen uitgelubberde buik en hangtieten aan over gehouden. Ik ben wel op dieet geweest na de geboorte van mijn zoon omdat de zwangerschapskilo's er niet vanzelf af gingen na de bevalling en borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Ach, je weet zelf ook wel dat je een 'echte moeder' bent, toch. En dat dat niets met figuur te maken heeft.
Ik vind het ook wel weer logisch dat er dan meer voorbeelden getoond worden van vrouwen die iets minder strak in hun vel zitten na de bevalling, want ik denk dat dat ook meer voorkomt dan de vrouwen die net zo 'strak' blijven. (wat ik wel opvallend vind dat ik moeders vaak hoor over hun figuur/ontevredenheid als gevolg van zwangerschap/bevalling, terwijl het er vóór die zwangerschap bij hen ook al zo uitzag, maar er dus nu een 'smoes' is)
En dat gelul van 'je bent een echte moeder/vrouw als...' blijft bij sommigen altijd wel denk ik.

Ik ben dan ook geen 'echte' vrouw volgens velen, want ik heb weinig tot geen rondingen, meer botten dan vlees etc.
En ja, ik heb 2 kinderen, geen striae e.d, en ben heel slank.
Maar ben daar niet trots op, ten eerste omdat ik daar geen moer voor doe, maar het gewoon zo gaat bij mij. Het is geen persoonlijke prestatie ofzo.
Ten tweede vind ik mezelf wat té dun, en vind ik mezelf momenteel niet mooi (meer) in badkleding bijvoorbeeld.
Niets voor hoeven doen. Puur geluk en ik ben er blij mee.

TO, ik stoor me niet aan de berichten. Blijkbaar hebben deelnemers het nodig om dit uit te dragen. Prima, ieder haar ding.
O. Jij bent het.

Boring. Next.
Ohhh dus een moeder die ontevreden met haar lichaam is scheldt vrouwen die geen moeder zijn uit als "niet echt"? Tsss. ;-D
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
28-02-2019 12:06


Ik ben dan ook geen 'echte' vrouw volgens velen, want ik heb weinig tot geen rondingen, meer botten dan vlees etc.
En ja, ik heb 2 kinderen, geen striae e.d, en ben heel slank.
ach, ik was voor mijn bevalling slank, na mijn bevalling ben ik mager (en niet op de mooie manier) en weet je wat er echt stom uitziet: een magere vrouw met een blubberbuik….
Geen idee hoe ik dat oplos, want dat magere gaat weg van eten, maar die blubberbuik niet…..
Lang niet alle artikelen die worden geschreven zijn nuttig of waar.
Vaak moeten tijdschriften vol en artikelen worden gemaakt om geld te verdienen en niet zozeer om informatie te delen.
Neem dus niet alles wat je ziet of leest zo serieus en blijf bij jezelf.
Laat je niet van de wijs brengen door wat krabbels en foto's.
Jij kent jezelf het beste en het gaat erom dat jij tevreden bent met jezelf en met je leven.
tantejans schreef:
28-02-2019 12:12
Lang niet alle artikelen die worden geschreven zijn nuttig of waar.
Vaak moeten tijdschriften vol en artikelen worden gemaakt om geld te verdienen en niet zozeer om informatie te delen.
Neem dus niet alles wat je ziet of leest zo serieus en blijf bij jezelf.
Laat je niet van de wijs brengen door wat krabbels en foto's.
Jij kent jezelf het beste en het gaat erom dat jij tevreden bent met jezelf en met je leven.
Dit. Waarom trek je je iets aan van dit soort artikelen?
karin6789 schreef:
28-02-2019 12:02
Waarschijnlijk is het als een soort van troost bedoeld.
Ja, zo lijkt het wel. Dat ze eigenlijk niet tevreden zijn, maar daarom hard schreeuwen dat ze het wél zijn en direct maar even afgeven op vrouwen waarop ze heimelijk jaloers zijn.

Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
28-02-2019 12:10
ach, ik was voor mijn bevalling slank, na mijn bevalling ben ik mager (en niet op de mooie manier) en weet je wat er echt stom uitziet: een magere vrouw met een blubberbuik….
Geen idee hoe ik dat oplos, want dat magere gaat weg van eten, maar die blubberbuik niet…..

Hier ook zo hoor; ik was al slank, nu ben ik eigenlijk mager..en ben er niet blij mee.
Ik heb geen blubberbuik,maar verder ben ik niet erg blij nu.
Ik doe m'n best om aan te komen, maar ik merk dat dat heel lastig is.
Probeer jij ook om aan te komen of accepteer je het liever zo?
glitglam schreef:
28-02-2019 12:19
Hier ook zo hoor; ik was al slank, nu ben ik eigenlijk mager..en ben er niet blij mee.
Ik heb geen blubberbuik,maar verder ben ik niet erg blij nu.
Ik doe m'n best om aan te komen, maar ik merk dat dat heel lastig is.
Probeer jij ook om aan te komen of accepteer je het liever zo?
Geef je nog borstvoeding?
Alle reacties Link kopieren
Een outcast :rofl:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
28-02-2019 12:17
Ja, zo lijkt het wel. Dat ze eigenlijk niet tevreden zijn, maar daarom hard schreeuwen dat ze het wél zijn en direct maar even afgeven op vrouwen waarop ze heimelijk jaloers zijn.

Zoiets?
Geen idee.
Ik herken het probleem niet en ken geen vrouwen die ermee zitten.
En waarom anderen iets doen of niet doen weet ik ook niet, ik kan niet in een ander zijn/haar hoofd kijken.
Wat heb je het zwaar. :hug:
Z0MER schreef:
28-02-2019 12:17
Ja, zo lijkt het wel. Dat ze eigenlijk niet tevreden zijn, maar daarom hard schreeuwen dat ze het wél zijn en direct maar even afgeven op vrouwen waarop ze heimelijk jaloers zijn.

Zoiets?
Natuurlijk, dat is het.

Goh TO, je hebt geen idee hoeveel bewondering ik voor je heb. Je hebt alles echt zo goed voor elkaar! :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
28-02-2019 12:23
Geef je nog borstvoeding?
Nee, de jongste is nu 18 maanden , en maar 2 wk borstvoeding gegeven
Z0MER schreef:
28-02-2019 12:17
Ja, zo lijkt het wel. Dat ze eigenlijk niet tevreden zijn, maar daarom hard schreeuwen dat ze het wél zijn en direct maar even afgeven op vrouwen waarop ze heimelijk jaloers zijn.

Zoiets?
Wat pathetic. Het klinkt vooral alsof je heel graag wil laten weten dat jij er nog zo uitziet als voor de bevalling. Je bent geen special snowflake.

Ik vind het alleen maar goed dat hier nu meer openheid over is, want op internet zie je nu eenmaal vooral foto’s van vrouwen (celebrity’s of instagram) die er na 6 weken weer uitzien als vanouds. Ik had geen idee dat die buik niet ‘gewoon’ weer terug in vorm zou geraken. Vind het wel verfrissend, die eerlijkheid.
Z0MER schreef:
28-02-2019 12:17
Ja, zo lijkt het wel. Dat ze eigenlijk niet tevreden zijn, maar daarom hard schreeuwen dat ze het wél zijn en direct maar even afgeven op vrouwen waarop ze heimelijk jaloers zijn.

Zoiets?
Tuurlijk joh. Iedereen is jaloers op jou.
Een goed excuus om niet meer te hoeven sporten, en vast te blijven houden aan de eetgewoonte die zich heeft ontwikkeld tijdens de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind daar niks van, moeten ze allemaal lekker zelf weten.

Mijn lijf ziet er imo nu 8 jaar later na mijn bevalling beter uit dan voor de bevalling, omdat ik m'n eetpatroon heb veranderd. Ben er veel blijer mee.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
28-02-2019 12:17
Ja, zo lijkt het wel. Dat ze eigenlijk niet tevreden zijn, maar daarom hard schreeuwen dat ze het wél zijn en direct maar even afgeven op vrouwen waarop ze heimelijk jaloers zijn.

Zoiets?
Serieus? Weet je wel hoeveel vrouwen er onzeker zijn over hun lichaam? Als body positivity ook maar één vrouw of man een positiever lichaamsbeeld laat krijgen, is het al waard.

En nee, dat gaat niet alleen over vrouwen of mannen met een maatje meer, dat gaat over ALLE lichamen.

Jij voelt je aangevallen omdat jij zogezegd niet in dat plaatje past? Ben je jaloers dan of gewoon onzeker?
Life is short. Eat dessert first.
Malagueña schreef:
28-02-2019 12:24
Een outcast :rofl:
Met een strak lichaam, zo rot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven