Lijf & Lijn alle pijlers

Hallux valgus/ bunion/ doorgezakte voorvoet

01-03-2019 15:18 10 berichten
Hoi allemaal.

Ik heb sinds een tijd een knobbel aan de binnenkant van mijn voet. Mijn grote teen is ook scheef gaan staan.
Ik ben ermee naar de fysio-en podotherapeut geweest en heb een voetmeting gehad. Het was niet zo best: hallux valgus/ bunion en een doorgezakte voet. Ik krijg op maat gemaakte zooltjes en tape mijn voet nu steeds in. Dat laatste vind ik eigenlijk niet zo praktisch, want de tape laat steeds gedeeltelijk los. ( ook als de fysiotherapeut het zelf intapet) Het gaat los door douchen of veel woelen in bed. Daarnaast zit mijn voet dan helemaal onder de lijm.

Ik ben gaan zoeken naar alternatieven en kwam allerlei hulpmiddelen tegen, bijvoorbeeld een nachtspalk, epitact, teenspreider en nog veel meer. Ik heb er wel recensies over gelezen, maar die zijn wisselend.

Ik wil graag de schade zoveel mogelijk beperken en het liefst natuurlijk ook weer een rechte teen en van die knobbel af. Ik heb er wel wat pijn aan, maar het is op zich wel te doen. Het is niet slecht genoeg voor een operatie. De operatie schijnt sowieso vrij zwaar te zijn, dus ik wil het niet zo ver laten komen.

Ik ben benieuwd naar (positieve) ervaringen met met hulpmiddelen voor de halgus valgus/ bunion/ doorgezakte voet. Wat werkt nou echt? Heeft iemand de tip voor mij?


O ja, ik heb trouwens ook oefeningen meegekregen om mijn voeten te versterken. En advies om betere schoenen te kopen. Mijn hele collectie hakken, allstars en vans kan dus eigenlijk meteen de deur uit! :( :(
anoniem_63c1a7da1d907 wijzigde dit bericht op 01-03-2019 20:09
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een podotherapeut
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik ben bij zowel de fysio- als de podotherapeut geweest. De uitkomst was oefeningen doen, op maat gemaakte zooltjes en tape. Maar de tape vind ik dus niet fijn in het gebruik vanwege loslaten en lijm.
Daar is ze geweest en er worden zooltjes gemaakt. Wacht deze gewoon even af. Bij mij hebben speciale zooltjes (een paar voor "gewone"schoenen en een paar voor sport/hardloopschoenen) veel goed gedaan. De hallux gaat niet uit zichzelf weg maar ik heb er wel minder last van. Verder alle bovenstaande geprobeerd en geen baat bij...
Ook heb ik sinds ik de zooltjes heb heel veel nieuwe schoenen gekocht. Bredere en degelijkere (wel ook allemaal leuke) ..... zodat de zooltjes er goed in passen. Zonde van al m'n andere schoenen maar daar denk ik maar niet te veel over na. Ik heb er veel voor over om lang te kunnen (hard)lopen.
Fijn dat je zoveel baat hebt bij de zooltjes. Hopelijk heb ik dat ook. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook hallux valgus met een knobbel en doorgezakte voorvoet en scheve teen.
Loop sinds 2 jaar op zooltjes en heb tegenwoordig goede schoenen voor mijn voeten, met brede voorvoet.

De hallux valgus is niet erger geworden en heb veel baat bij steunzolen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook erg veel last van gehad, maar na een jaar of 2 met zooltjes te hebben gelopen is het gestabiliseerd. Ik kan nu ook prima zonder zooltjes, maar als ik merk dat de klachten weer terugkomen dan doe ik weer een paar weken de zooltjes in.

Tip: doe de zooltjes in schoenen waar je de originele zool uit kunt halen (bijvoorbeeld Ecco's), anders loop je het risico dat je schoenen te krap zitten en ruil je de ene klacht in voor de andere.

Het schijnt sowieso beter te zijn om hakken te voorkomen, omdat je bij hakken meer gewicht op de voorvoet plaatst.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
01-03-2019 17:00
Daar is ze geweest en er worden zooltjes gemaakt. Wacht deze gewoon even af. Bij mij hebben speciale zooltjes (een paar voor "gewone"schoenen en een paar voor sport/hardloopschoenen) veel goed gedaan. De hallux gaat niet uit zichzelf weg maar ik heb er wel minder last van. Verder alle bovenstaande geprobeerd en geen baat bij...
En toch kan ze beter advies vragen aan de podotherapeut voor dit soort hulpmiddelen.
Je weet niet of je iets beschadigd als je dit "zomaar" gaat gebruiken.
bijvoorbeeld een nachtspalk, epitact, teenspreider
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Eerst worden altijd steunzolen voorgeschreven en aangemeten. Met z'n hoge boog voor in de voetholte en grote hoge bobbel voor onder de voorvoeten. Heb zelf ook knik-platvoeten en doorgezakte voorvoeten + Halux Valgus aan de rechter voet. Inderdaad ook steunzolen, al heel lang vanaf kinds af aan. Een operatie doen ze pas in het uiterste geval, maar is beslist ook niet zonder risico's !! Bij het aanmeten altijd wel even meedenken en meepraten welke je steunzolen je neemt. er zijn lange en korte maar ook dikke en dunnere. Even bezien welke schoenen je vaak loopt. Voor steunzolen hoef je niet specifiek naar een Podoloog of Podotherapeut, ha zelf altijd naar de Orthopedisch-Instrumentenmaker (zolen zijn even goed/slecht maar wel veel voordeliger).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven