Lijf & Lijn alle pijlers

Schuldig slecht eten

04-03-2019 17:54 56 berichten
Sinds een aantal weken merk ik dat eten steeds meer een soort obsessie begint te worden.. ik zal eerst even kort vertellen wie ik ben zodat er een beeld gevormd kan worden;
Ik ben een 22 jarige studente, 170 cm en ongeveer 54 kg. Ondanks dat ik weet dat ik niet dik ben, voel ik mij altijd schuldig als ik iets slechts eet.. het kan gaan over een koekje, klein snoepje, maar tegenwoordig zelfs over een boterham met chocolade pasta omdat daar ook veel suiker in zit. Hierdoor geniet ik er eigenlijk amper meer van en herhaalt het zinnetje; ‘ik moet echt gezond gaan eten’ continu door mijn hoofd. Het gaat er bij mij niet om dat ik bang ben om dik te worden, dit zal denk ik niet gebeuren, maar eerder ‘bang’ dat ik door dat slechte eten kanker, hoge bloeddruk, suikerziekte of iets dergelijks kan krijgen. Ik zal even kort omschrijven wat ik als normale maaltijd eet;

Ontbijt; bakje yoghurt
Lunch; tosti of stokbrood met kaas
Avond eten; vaak taco’s, rijst met kip en groentes, pasta, aardappels met vissticks, zalm wraps, zoiets.

Tussendoor eet ik vaak een banaan, een appel of 2 mandarijnen. Ook vaak nog 3/4 koekjes of een zak chips.

Het verschilt heel erg per week, soms kan ik ook een week pizza, friet en kebab eten ofzo. Dan voel ik me pas echt slecht, maar soms neemt het slechte eten de overhand.

Wat ik nu dus wil weten is; hoe slecht is het om elke dag 4 koekjes te eten? Of elke dag een zak chips? Wat eten jullie tussendoor?
Alle reacties Link kopieren
Dat is absoluut niet slecht, maar wat wel slecht is, zijn jouw gedachten. Hulp zoeken hoor! Je hoort je niet slecht te voelen als je een koekje eet.
Life is short. Eat dessert first.
Ik zou me eerder zorgen maken over je ondergewicht bij die lengte. En dan ook nog obsessief over 'n paar koekjes en zelfs over fruit als tussendoortje?
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
04-03-2019 17:54
Ik ben een 22 jarige studente, 170 cm en ongeveer 54 kg. Ondanks dat ik weet dat ik niet dik ben

Dat lijkt me nogal een understatement, als je tegen ondergewicht aan zit.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-03-2019 17:57
Dat is absoluut niet slecht, maar wat wel slecht is, zijn jouw gedachten. Hulp zoeken hoor! Je hoort je niet slecht te voelen als je een koekje eet.
Dit.
Zoek zo snel mogelijk hulp, hoe eerder je hulp krijgt hoe beter het te behandelen is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
happyface97 schreef:
04-03-2019 17:54
Het verschilt heel erg per week, soms kan ik ook een week pizza, friet en kebab eten ofzo. Dan voel ik me pas echt slecht, maar soms neemt het slechte eten de overhand.

Wat ik nu dus wil weten is; hoe slecht is het om elke dag 4 koekjes te eten? Of elke dag een zak chips? Wat eten jullie tussendoor?
Een week lang pizza en friet? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik ben dezelfde leeftijd en lengte en ik weeg 70 lol.
Maar het is niet slecht om 4 koekjes te eten of een zak chips.
kopjechino schreef:
04-03-2019 18:06
Een week lang pizza en friet? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik ben dezelfde leeftijd en lengte en ik weeg 70 lol.
Maar het is niet slecht om 4 koekjes te eten of een zak chips.
Niet een week lang, 3 dagen per week, vaak tijdens een tentamenweek omdat ik dan weinig tijd heb om te koken
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:08
Niet een week lang, 3 dagen per week, vaak tijdens een tentamenweek omdat ik dan weinig tijd heb om te koken
Absoluut niets mis mee.

Maar wat vind je van de andere reactie's?
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
04-03-2019 18:09
Absoluut niets mis mee.

Maar wat vind je van de andere reactie's?
Nooit aangedacht om hulp te zoeken, ik besef ook echt nu pas dat ik er eigenlijk zoveel mee bezig ben. Maar het is toch ook algemeen bekent dat koekjes en snoep slecht is?
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:11
Nooit aangedacht om hulp te zoeken, ik besef ook echt nu pas dat ik er eigenlijk zoveel mee bezig ben. Maar het is toch ook algemeen bekent dat koekjes en snoep slecht is?
Koekjes en snoep zijn niet slecht. Als je gevarieerd eet, past dat perfect in een normaal eetpatroon.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 18:14
9.54% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Gequoot ipv gewijzigd.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 18:14
88.06% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:11
Nooit aangedacht om hulp te zoeken, ik besef ook echt nu pas dat ik er eigenlijk zoveel mee bezig ben. Maar het is toch ook algemeen bekent dat koekjes en snoep slecht is?
Als dat je hoofdvoedsel is wel ja. Maar zo te lezen eet je ook best gewoon gezonde dingen. Dus dat valt allemaal best mee.
Een hele zak chips per dag?
Bedoel je zo'n grote?
Dat vind ik inderdaad wel erg veel, lijkt mij niet erg gezond.
Je zult er heus niet direct verschrikkelijke ziektes van krijgen, maar misschien kun je jezelf aanleren om als je honger hebt eerst iets gezonds te nemen (fruit met yoghurt, boterham met rauwkost, noem maar wat) en dan chips en koekjes als extraatje, niet om je maag te vullen (en dan gewoon een schaaltje/klein zakje)

Want daar is verder niks mis mee, regelmatig een lekker extraatje.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 18:20
4.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind elke dag een zak chips eten niet normaal hoor. Ook niet als het "maar" 3 dagen in de week is.
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:11
Nooit aangedacht om hulp te zoeken, ik besef ook echt nu pas dat ik er eigenlijk zoveel mee bezig ben. Maar het is toch ook algemeen bekent dat koekjes en snoep slecht is?

Zoek hulp. Echt, je gedachtes zijn niet goed.

Je laatste zin zegt genoeg: het is toch algemeen bekend dat koekjes en snoep slecht zijn.
Nee, koekjes en snoep passen prima in een normaal voedingspatroon. Met mate, maar dat geldt voor alles.

Je zit al tegen ondergewicht aan en hebt zorgelijke gedachtes. Je bent hard op weg om een stevige eetstoornis te ontwikkelen en je hebt dus hulp nodig.
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:08
Niet een week lang, 3 dagen per week, vaak tijdens een tentamenweek omdat ik dan weinig tijd heb om te koken
Is echt niet erg hoor! Maak je niet druk en geniet.
Alle reacties Link kopieren
Er is niet zoiets als 'slecht' eten hoor.
Life is short. Eat dessert first.
1,70 en maar 54 kilo wegen en dan zulke gevoelens bij 'slecht' eten.

Heb je een eetprobleem?
Lucifer2018 schreef:
04-03-2019 18:22
1,70 en maar 54 kilo wegen en dan zulke gevoelens bij 'slecht' eten.

Heb je een eetprobleem?
Nee, ik sport niet, ik geef niet over en ik eet inprincipe 3 maaltijden per dag. Soms geen ontbijt of lunch omdat ik niet altijd tijd heb.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:25
Nee, ik sport niet, ik geef niet over en ik eet inprincipe 3 maaltijden per dag. Soms geen ontbijt of lunch omdat ik niet altijd tijd heb.

Wel eens van orthorexia gehoord? Dat valt onder de eetstoornissen, maar daarvoor hoe je geen onder- of overgewicht te hebben of te braken of wat dan ook.
Een eetstoornis zit vooral in je hoofd, dus ik zou je ook (dringend) aan raden hulp te zoeken.
(Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je een eetstoornis hebt, maar je gedachtengang klinkt zorgelijk!)
.
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:25
Nee, ik sport niet, ik geef niet over en ik eet inprincipe 3 maaltijden per dag. Soms geen ontbijt of lunch omdat ik niet altijd tijd heb.
Zou het kunnen dat je door je lunch/ontbijt over te slaan zo'n honger krijgt dat je 's avonds ineens een hele zak chips leeg eet?
Dat is inderdaad niet erg gezond, misschien kun je jezelf aanwennen dat je de gemiste maaltijd gewoon inhaalt op een later moment als je dan ineens trek krijgt.
Dus dan eerst even een boterham of salade ofzo, voordat je naar de chips grijpt.
Want met af en toe chips is niks mis hoor, maar als jij regelmatig een hele zak wegwerkt en ook af en toe maaltijden overslaat dan komt het op mij over alsof je maaltijden vervangt met chips en koekjes, en da's niet zo'n goed idee.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 18:33
0.18% gewijzigd
er zijn hier vast dames die enorm veel kritiek gaan uiten op je eetlijstje. Maar wat echt het probleem is dat jij je schuldig voelt over eten. Eten is geen drugs of drank, je eet om je kachel te laten branden. Laat je niet piepelen door de eetgoeroes met eetstoornissen. Er is niks mis met een pizza zo nu en dan
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:25
Nee, ik sport niet, ik geef niet over en ik eet inprincipe 3 maaltijden per dag. Soms geen ontbijt of lunch omdat ik niet altijd tijd heb.
er is altijd tijd voor ontbijt of lunch, hoe moeilijk is het om een boterham naar binnen te proppen tijdens het autorijden/ computeren/ ronde lopen/ vakken vullen
happyface97 schreef:
04-03-2019 18:11
Nooit aangedacht om hulp te zoeken, ik besef ook echt nu pas dat ik er eigenlijk zoveel mee bezig ben. Maar het is toch ook algemeen bekent dat koekjes en snoep slecht is?
ach welnee. een appel is beter maar een koekje is niet slecht
Alle reacties Link kopieren
Bel morgen de huisarts maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven