Lijf & Lijn alle pijlers

Maaltijdsalade AH

07-03-2019 16:53 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik nogal van de hoeveelheid calorieën in de maaltijdsalade Quinoa noten (400 gram) van AH. Als ik deze salade koop gooi ik altijd de dressing weg en doe er een blikje tonijn in olijfolie doorheen. Maar of dat nou gezonder is? :-P
De slechte ingrediënten lijken wel alleen in de dressing te zitten.. maar het aantal calorieën zonder de dressing staat er natuurlijk niet bij.

Is deze salade iets gezonder te maken door bv de noten weg te laten of de helft te gebruiken? Of kan ik hem voortaan toch maar beter laten staan..
Alle reacties Link kopieren
Zijn noten ook al niet gezond meer tegenwoordig?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het is een maaltijd-salade, er horen meer calorieën in...
Wat is heel veel dan?
wat is de hoeveelheid calorieën van deze salade?
Alle reacties Link kopieren
800 calorieën.. vind ik toch wel behoorlijk veel voor een salade? Maar hoeveel daarvan in de dressing zitten geen idee..
Alle reacties Link kopieren
820 kcalorieen volgens de app.

Dan zou ik al op de helft zitten van wat ik op een doordeweekse dag eet.
Als je echt serieus op je calorieën wilt letten, kun je beter zelf een salade maken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
In noten zitten nu eenmaal veel calorieën.
Maar wat is veel? Het is een maaltijd he.

Ik maak maaltijdsalades altijd gewoon zelf. Zo'n bak van de AH kost bijna 5 euro en het meeste wat erin zit is sla.
Zelf maken is goedkoper, verser en lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
als je driekwart van je salade weglaat, kun je net zo goed zelf het e.e.a. in een schaal gooien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nlies schreef:
07-03-2019 16:55
Zijn noten ook al niet gezond meer tegenwoordig?

Gezond wel. Maar ze bevatten erg veel calorieën.
Als je toch de noten en dressing eruit haalt en tonijn toevoegt, neem dan de tonijnsalade. Die is ook meteen de helft aan calorieën.
lollypopje schreef:
07-03-2019 17:03
820 kcalorieen volgens de app.

Dan zou ik al op de helft zitten van wat ik op een doordeweekse dag eet.
Als je echt serieus op je calorieën wilt letten, kun je beter zelf een salade maken.
probeer eens zo een hele bak salade op te eten
als hoofdmaaltijd ben je dan echt wel verzadigd, als het je al lukt.
Alle reacties Link kopieren
800 is wel erg veel, volgens mij bevatten de meeste maaltijdsalades minder kcal. Ik vond die met couscous altijd lekker - met kip en abrikoos of met gegrilde groente - maar ik geloof dat ze die niet meer hebben. Die met kipsaté vind ik ook wel lekker, beetje gado gado-achtig. Die bevat 445 kcal, valt mee. Wij delen meestal een salade en dan eten we er nog iets warms bij.
susan wijzigde dit bericht op 07-03-2019 17:18
9.84% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
07-03-2019 17:07
Als je toch de noten en dressing eruit haalt en tonijn toevoegt, neem dan de tonijnsalade. Die is ook meteen de helft aan calorieën.
Noten haal ik er normaal gesproken niet uit. Alleen de dressing. Maar ging nu toch twijfelen of die salade wel gezond is :-?

Er zit verder spinazie, komkommer, wortel, radijs, rucola, sojabonen, en quinoa in. Klinkt gezond maar valt misschien helaas dus toch tegen
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
07-03-2019 17:08
probeer eens zo een hele bak salade op te eten
als hoofdmaaltijd ben je dan echt wel verzadigd, als het je al lukt.
En dan nog ontbijt, lunch en tussendoortjes. Ik red het niet op 3 maaltijden.
Daarbij kan ik zelf een goed vullende salade van 400 gram maken voor de helft van de calorieën.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
07-03-2019 17:03
820 kcalorieen volgens de app.

Dan zou ik al op de helft zitten van wat ik op een doordeweekse dag eet.
Als je echt serieus op je calorieën wilt letten, kun je beter zelf een salade maken.
Ongeveer de helft van de totale hoeveelheid calorieën voor het avondeten kan toch wel? Ontbijt en lunch zullen minder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Elena_ schreef:
07-03-2019 17:12
Noten haal ik er normaal gesproken niet uit. Alleen de dressing. Maar ging nu toch twijfelen of die salade wel gezond is :-?

Er zit verder spinazie, komkommer, wortel, radijs, rucola, sojabonen, en quinoa in. Klinkt gezond maar valt misschien helaas dus toch tegen
Iets kan prima veel calorieën hebben en toch vol gezonde producten zitten. Dus als het je daar om gaat gewoon eten
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Volgens het Voedingscentrum zitten er 162 kcal in 25 gram (een handje) gemengde noten. In deze salade zit 55 gram noten. De helft van de calorieën komt dus van de noten.
Elena_ schreef:
07-03-2019 17:12
Noten haal ik er normaal gesproken niet uit. Alleen de dressing. Maar ging nu toch twijfelen of die salade wel gezond is :-?

Er zit verder spinazie, komkommer, wortel, radijs, rucola, sojabonen, en quinoa in. Klinkt gezond maar valt misschien helaas dus toch tegen
Gezond en weinig caloriën is niet hetzelfde :lightbulb:
Noten zijn gezond maar hebben flink wat caloriën.

Maar als je de helft eruit gooit en andere dingen toevoegt zou ik een andere salade kopen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
07-03-2019 17:13
Ongeveer de helft van de totale hoeveelheid calorieën voor het avondeten kan toch wel? Ontbijt en lunch zullen minder zijn.
plus tussendoortjes en ik heb juist meer nodig bij de lunch.
Anders red ik de dag niet.

Misschien voor iemand die aan 3 maaltijden op een dag genoeg heeft, maar bij mij werkt dat niet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Rosalind schreef:
07-03-2019 17:15
Gezond en weinig caloriën is niet hetzelfde :lightbulb:

Inderdaad!
Sojabonen zou ik niet tot gezond rekenen.
Zou zelf een zak sla kopen en daar vis en dressing doorheen gooien. Ben je goedkoper uit en is vast nog lekkerder ook.
I am a Foodie heeft hier onlangs een interessant artikel over geschreven: https://www.iamafoodie.nl/kant-en-klare ... e-voeding/

Conclusie

Als we naar de criteria van kcal, hoeveelheid groente en zout kijken voldoet er eigenlijk maar 1 van de 21 maaltijdsalades, namelijk de AH basis gegrilde kip.

Als ik zelf blind een salade zou mogen kiezen, was ik hier niet voor gegaan maar voor een maaltijdsalade die in mijn ogen gezond klinkt zoals de ‘gegrilde groente’ of de ‘quinoa noten’. Maar juist deze vielen eigenlijk enorm tegen qua kcal en/of zoutgehalte. Verder bevat geen enkele maaltijdsalade volkoren producten. Daarnaast heb ik niet in detail naar andere (kunstmatige) toevoegingen gekeken, iets wat zeker aanwezig zal zijn in de salades. Aan de ene kant heeft deze vergelijking mij verrast in de hoeveelheid groente die aanwezig is in de salade (pluspunt), maar op andere vlakken zijn er nog best wat verbeterpunten aanwezig. Zelf zou ik kiezen voor een zelfgemaakte maaltijd salade, hierdoor weet ik wat ik toevoeg gezond is en ben ik niet afhankelijk van de (ongezonde) toevoegingen van de fabrikant.
Ik neem altijd de maaltijdsalade gegrilde kip.
Heb ook nooit het gevoel gehad dat ik enorm veel calorieën naar binnen zat te werken, de dressing doe ik maar een kleine hoeveelheid van door de salade.
Prima maaltijd.
Ik maak mijn maaltijdsalades ook altijd zelf. Ik eet ze vooral in de zomer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven