Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe kan ik afvallen

26-03-2019 16:53 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1.60 en weeg 68kg. Ik pas echter wel nog goed in een maatje 38, maar heb altijd maat 36 gehad en vind dit dan ook geen prettige verandering.

Ben pas enkele maanden 8kg aangekomen en weet niet waarom. Ik ben nu dan ook elke dag aan het sporten, maar zie niet veel verandering.

Ik voel me momenteel erg mollig voor wat ik van mezelf gewend ben en vroeg me af of iemand advies heeft om dit te veranderen.

Ik let ook al op dat ik gezond en niet te veel eet oo een dag..
Gezonder, gevarieerdert en minder eten dan dat je verbruikt.
Niet meer en niet minder.
Alle reacties Link kopieren
Brood, rijst, aardappelen, pasta , snoep , suiker weglaten...

Ps maatje 38......die hoop heb opgegeven haha. Kan de chocolade niet weerstaan ...
.....
Alle reacties Link kopieren
Als je werkelijk elke dag sport en geen verandering merkt dan gaat er iets niet goed.

Het is een beetje lastig tips geven zo. Hoe lang sport je al zo veel en wat eet je zo ongeveer op een dag?
...
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben je zwanger zonder het te weten.
Tsja ik vind het erg raar, maar het schijnt voor te komen.
Mmaartje schreef:
26-03-2019 17:00
Brood, rijst, aardappelen, pasta , snoep , suiker weglaten...

Ps maatje 38......die hoop heb opgegeven haha. Kan de chocolade niet weerstaan ...

Je hoeft deze dingen helemaal niet volledig weg te laten. Let op de grootte van je porties en eet met mate. Ik ben op die manier enkele kilo's kwijtgeraakt. Daarbij heb ik gewoon pasta, brood en aardappelen gegeten. Chocolade en ander lekkers ook, maar gewoon minder dan voorheen.

Als je jezelf dingen gaat ontzeggen of verbieden, wordt het alleen maar verleidelijker om ze te eten en ga je uiteindelijk waarschijnlijk juist meer ervan eten.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 26-03-2019 17:22
39.93% gewijzigd
Minder eten dan dat je verbruikt. Zo val he af. Meer eten dan dat je verbruikt, zo kom je aan.

Gebruik is een kcal teller.
Alle reacties Link kopieren
Caloriearmer eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat drink je op een dag?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hou eens een tijdje (2-4 weken ofzo) bij wat je eet. Myfitnesspal, of een andere website of app is daar handig voor. Niet sjoemelen, gewoon exact van alles wat je in je mond stopt bijhouden.

En reken (tooltjes genoeg online) uit wat je ongeveer aan calorieen binnen zou moeten krijgen, op basis van je gewicht en activiteit.

Dat geeft echt al heel veel inzicht. Het is een paar weken 'boekhouden', maar verder hoef je nog niets te doen/veranderen.

Gewicht is net als geld: als je elke maand tekort komt, moet je eens beginnen met bijhouden wat je uitgeeft.

Als je dat gedaan hebt, kun je gaan kijken of je iets wil veranderen. In mijn ervaring is het bijhouden zelf al genoeg. Als je bijvoorbeeld maximaal 2000 kcal per dag 'wil' binnenkrijgen, denk je 's avonds nog wel even na voordat je een 2e bakje nootjes pakt, of eet je vanzelf bij de lunch wat minder als er ook al taart bij de koffie was op je werk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 8 kilo in een paar maanden tijd wel veel.
Ben je ook anders gaan eten? Heb je het idee dat je meer bent gaan snoepen, snacken of meer tussendoortjes? Ben je minder gaan sporten, of er zelfs mee gestopt? Minder gaan bewegen?
Als dat allemaal niet zo is, dan zou ik eerst eens naar de huisarts gaan en je na laten kijken. Zoveel bijkomen in korte tijd zónder aanwijsbare reden is vreemd.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik at vandaag bijvoorbeeld sochtends een klein kommetje magere yoghurt met een banaan, smiddags 1 meergranen afbakbroodje met 2 lapjes kaas, komkommer, sla, en een lapje kip, als snack een stukje suikervrije peperkoek en 2 mandarijnen en savonds rijst, kip en broccoli.

Ik hou mijn caloriën al dagelijks in de gaten. Verder snoep ik vrijwel nooit aangezien ik zelf boodschappen doe en geen ongezonde snacks haal. Ik eet dus enkel wat ongezonde dingen bij verjaardagen en feestjes, etc. maar ik ga nooit uit in het weekene en drink geen alcohol.

Zwanger is niet mogelijk, want ik heb al een behoorlijke tijd geen seks meer gehad.

Ik dacht dat het door de stress van school kwam, maar kan me niet voorstellen dat dat zo’n grote impact heeft
Alle reacties Link kopieren
E2019 schreef:
26-03-2019 17:37
Ik eet dus enkel wat ongezonde dingen bij verjaardagen en feestjes, etc. maar ik ga nooit uit in het weekene en drink geen alcohol.

Heb je heel veel feestjes en verjaardagen?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2019 17:29
Wat drink je op een dag?
Normaal gesproken alleen water. Als ik uit eten ben ofzo (max. 1 keer per maand) drink ik wel fris.
Je kan ook te weinig eten....weet ik uit ervaring. Begon pas met afvallen toen ik naast het gebruikelijke sporten een persoonlijk voedingsadvies kreeg. En veel vaker moest gaan eten dan ik gewend was.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
26-03-2019 17:40
Heb je heel veel feestjes en verjaardagen?
2/3 keer per maand ofzo
Alle reacties Link kopieren
Van stress kun je inderdaad dik worden, heb ik bij meerdere mensen gezien. Je kunt ook te weinig eten waardoor je niet afvalt. Ik vind dat je weinig eet, begin 's ochtends eens met een steviger ontbijt.

Leer jezelf een gezonder voedingspatroon aan. Kijk wat je nu eet en vervang een ding door ene gezondere variant. Begin met je drinken. Als je gewend bent pak je iets anders. Stop met producten met toegevoegde suikers (lees etiketten!) en verminder je zout inname. Hierdoor verandert je voedingspatroon in iets wat je gewoon vol kunt houden.

Ikzelf heb de voorkeur aan volle producten ipv magere producten. De smaak vind ik lekkerder en het is minder bewerkt.
atjuuh schreef:
26-03-2019 17:41
Je kan ook te weinig eten....weet ik uit ervaring. Begon pas met afvallen toen ik naast het gebruikelijke sporten een persoonlijk voedingsadvies kreeg. En veel vaker moest gaan eten dan ik gewend was.

Dat wilde ik ook net zeggen.

Te weinig eten kan in het begin voor gewichtsverlies zorgen, maar op de lange termijn kan het juist gewichtstoename veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in jouw geval dus een check laten doen door de huisarts.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
E2019 schreef:
26-03-2019 17:37
Ik at vandaag bijvoorbeeld sochtends een klein kommetje magere yoghurt met een banaan, smiddags 1 meergranen afbakbroodje met 2 lapjes kaas, komkommer, sla, en een lapje kip, als snack een stukje suikervrije peperkoek en 2 mandarijnen en savonds rijst, kip en broccoli.

Ik hou mijn caloriën al dagelijks in de gaten. Verder snoep ik vrijwel nooit aangezien ik zelf boodschappen doe en geen ongezonde snacks haal. Ik eet dus enkel wat ongezonde dingen bij verjaardagen en feestjes, etc. maar ik ga nooit uit in het weekene en drink geen alcohol.

Zwanger is niet mogelijk, want ik heb al een behoorlijke tijd geen seks meer gehad.

Ik dacht dat het door de stress van school kwam, maar kan me niet voorstellen dat dat zo’n grote impact heeft
Nogmaals, hou het eens een aantal weken bij. Als ik naar jouw dagmenu kijk, is dat eerder te weinig dan te veel. Ik herken dat wel, dat is ook wat ik doe als ik niet zo nu en dan bewust bijhoudt wat ik eet: je gaat onbewust minder eten op de normale eetmomenten. Maar het gevolg daarvan is ook dat ik meer snoep, meer alcohol drink, in het weekend eerder een pizza bestel, enzovoorts. Uiteindelijk kom je dan over de hele week juist slechter uit.

Als je het bijhoudt kun je ook een goede basis leggen: 80% van je dagelijkse calorieen uit je gewone maaltijden, met genoeg eiwit en vet. En dan de rest uit drinken en hapjes en extra's.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Als de TO in dit soort topics een dagmenu beschrijft dan vind ik vaak dat er bizar weinig gegeten wordt. Klopt dat echt? Is dit wat je op een typische dag eet? Ik eet echt veel meer: minimaal 4 boterhammen, 2 stuks fruit, en een stevige avondmaaltijd. Op de meeste dagen ook nog welwater tussendoortjes. Zou dat dan echt met metabolisme te maken hebben, dat de een van een muizenhapje aankomt en de ander veel meer kan eten en op gewicht blijft?

Overigens moet je niet overschatten wat je met sporten extra verbrand. Wel is het zo dat een gespierd lichaam meer calorieën verbruikt, maar dat is een langetermijneffect. Er valt veel meer winst te behalen aan de innamekant.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het heel bewust bij. Ik eet 1200-1300 kcal per dag. Dit over 4 eetmomenten verdeeld.

Ik heb ook niet zo zeer de neiging naar snacks of frisdrank, en eet dan ook al een maand standaard zoals ik hierboven zei. Niet meer niet minder, maar mijn gewicht en kledingmaat verandert niet.

Ik probeer ook zo bewust mogelijk een goede verhouding binnen te krijgen van eiwitten, vetten en koolhydraten.

Ik drink 2-3 liter water per dag en op een normale dag drink ik niks anders.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
26-03-2019 17:49
Als de TO in dit soort topics een dagmenu beschrijft dan vind ik vaak dat er bizar weinig gegeten wordt. Klopt dat echt? Is dit wat je op een typische dag eet?
Kan inderdaad niet kloppen. Zelfs als TO nauwelijks actief is zal ze zo'n 1800 kcal nodig hebben. Nu weet ik niet hoeveel rijst ze eet 's avonds, maar dat dagmenu nu lijkt eerder op 1000-1200 kcal totaal. Dat is veel te weinig. En dus komt er wat anders binnen, want je wordt niet zwaarder van lucht.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
26-03-2019 17:54
Kan inderdaad niet kloppen. Zelfs als TO nauwelijks actief is zal ze zo'n 1800 kcal nodig hebben. Nu weet ik niet hoeveel rijst ze eet 's avonds, maar dat dagmenu nu lijkt eerder op 1000-1200 kcal totaal. Dat is veel te weinig. En dus komt er wat anders binnen, want je wordt niet zwaarder van lucht.

Of er is iets anders aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
E2019 schreef:
26-03-2019 17:52
Ik hou het heel bewust bij. Ik eet 1200-1300 kcal per dag. Dit over 4 eetmomenten verdeeld.

Ik heb ook niet zo zeer de neiging naar snacks of frisdrank, en eet dan ook al een maand standaard zoals ik hierboven zei. Niet meer niet minder, maar mijn gewicht en kledingmaat verandert niet.

Ik probeer ook zo bewust mogelijk een goede verhouding binnen te krijgen van eiwitten, vetten en koolhydraten.

Ik drink 2-3 liter water per dag en op een normale dag drink ik niks anders.
Dat kan niet. Je kunt niet maximaal 1300 kcal per dag binnenkrijgen en aankomen. Mensen kunnen aanleg hebben om dik te worden of niet, dat heeft met de efficientie van je stofwisseling te maken, en met de mate waarin je geneigd bent actief te zijn. Maar met 1200 kcal per dag zou je zelfs als je 100% efficient was en hele dag op bed lag nog steeds afvallen.

Kortom: er klopt iets niet in je verhaal.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven