Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraat arm dieet advies.

01-04-2019 23:46 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Iemand die mij advies kan geven?
Ik ben twee jaar geleden goed afgevallen met het koolhydraat arm dieet (10+kilo). Nu ben ik weer terug bij af omdat ik jammer genoeg geen aandacht meer aan mijn voeding heb besteed. Ik probeer het dieet nu al weer 2 maanden maar het werkt op een of andere reden niet meer. Ik val niet af of kom aan. Ik doe precies hetzelfde als 2 jaar geleden. Ik kom wel in ketose (ik gebruik ketostix om het te controleren) maar dat gebeurt pas aan het einde van de dag. Avonds ben ik ook nog in ketose maar ochtends opeens niet meer...
iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen of iets wat ik kan raadplegen?

mvg,
Ik zou niet iets raadplegen, maar iemand raadplegen, nl. een diëtist.
Alle reacties Link kopieren
Kom in ketose? Serieus?
Ik ken een paar mensen die koolhydraatarm eten en die zie ik afvallen en weer aankomen en weer afvallen enz enz.
Diëten werken niet.
Ga naar een diëtiste inderdaad. Afvallen is een kwestie van minder calorieën binnen krijgen dan je nodig hebt. Heeft niks met koolhydraten te maken. Als jij 2000 calorieën per dag nodig hebt dan ga je bij 1800 calorieën afvallen. Met of zonder koolhydraten.
Doe iets wat je vol houdt. Dat koolhydratenarm hou je dus bewezen niet vol.
Alle reacties Link kopieren
Als je het geprobeerd hebt. Stopt. Aankomt.
Werkt het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben diëtist en kan je zeggen: een koolhydraatarm dieet werkt niet en is onzin. Ja, je valt er de eerste keer vaak aardig wat mee af, maar niet duurzaam en het is gewoon niet gezond. Kloot niet zelf aan met je eten, ga naar een professional als je hulp nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat eet je voor het laatst in de avond?
Hoe laat in de ochtend begin je weer met eten?
Doe je aan sport?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ms_Jingles schreef:
02-04-2019 06:42
Ik ben diëtist en kan je zeggen: een koolhydraatarm dieet werkt niet en is onzin. Ja, je valt er de eerste keer vaak aardig wat mee af, maar niet duurzaam en het is gewoon niet gezond. Kloot niet zelf aan met je eten, ga naar een professional als je hulp nodig hebt.
Ik eet nu inmiddels anderhalf jaar zo, ben in 3 maanden op mijn gewenste gewicht geraakt, sindsdien stabiel, mijn bloedwaarden zijn in orde. Bijkomend voordeel: mijn eerst zo onregelmatige cyclus is door ketogeen eten stipt regelmatig geworden. Je moet het ook niet als dieet zien, maar als een aanpassing in je eetpatroon. Er zijn verschillende eetpatronen, want geen 1 lichaam is hetzelfde. Er is zat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
02-04-2019 07:46
Ik eet nu inmiddels anderhalf jaar zo, ben in 3 maanden op mijn gewenste gewicht geraakt, sindsdien stabiel, mijn bloedwaarden zijn in orde. Bijkomend voordeel: mijn eerst zo onregelmatige cyclus is door ketogeen eten stipt regelmatig geworden. Je moet het ook niet als dieet zien, maar als een aanpassing in je eetpatroon. Er zijn verschillende eetpatronen, want geen 1 lichaam is hetzelfde. Er is zat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
en uit veel van die onderzoeken blijkt, dat een deel van de koolhydraten schrappen prima is, maar te veel, echt ongezond:
https://www.ad.nl/koken-en-eten/koolhyd ... ~a03c25a1/
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... dieet.html

Voor een gezonde, nuchtere kijk op gezondheid&afvallen, kan ik je voedingswetenschapper Martijn Katan aanraden (erg leuke boeken)
Die prikt alle voedingsmythes voor je door.

En wat is volgens hem gezonde voeding?
Eenvoudig:
Wat is volgens Martijn Katan een gezond voedingspatroon?
Gematigd en gevarieerd eten. Niet te veel verzadigd vet, te veel suiker of teveel zout, zeker niet te veel alcohol drinken en al helemaal niet roken. Hou je aan de Schijf van Vijf en laat je niet meeslepen door de zoveelste dieethype. Daar kun je heel gezond oud mee worden.
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraatarm eten kan ook ontzettend lekker zijn dus kennelijk eet je daar teveel van om af te vallen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je metabolisme een beetje om zeep hebt geholpen. Ik heb iets vergelijkbaars. 5 jaar geleden 20kg afgevallen met weight watchers en als ik nu exact dezelfde truc toe (zelfde calorie intake, zelfde hoeveelheid bewegen) val ik nauwelijks af. Startgewicht helaas weer zoals 5 jaar geleden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld een ontbijt van vier geklutste eieren gebakken met een flinke klont boter of een scheut olie bevat toch nog 400 kcal + 200 kcal is 600 kcal. Gesteld dat je om af te vallen gemiddeld 1500 kcal per dag "mag" is dat toch een flink ontbijt.

En eieren zijn vrij licht verteerbaar dus halverwege de ochtend heb je weer trek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Koolhydraten uit suikers kun je inderdaad het best laten staan, koolhydraten uit bijvoorbeeld (volkoren) pasta en rijst kun je prima in je "dieet" opnemen.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Als je stopt met het eten van brood krijg je ook praktisch geen jodium meer binnen. Dit is een belangrijk mineraal voor je schildklier. Om hem te laten werken zeg maar.
Het enige waarom koolhydratenarm of beperkt bij sommige mensen zo goed werkt is dat ze simpelweg minder calorieën binnen krijgen dan ze nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
^^ Jodium zit niet alleen in brood hoor. Bovendien is dat kunstmatig toegevoegd d.m.v. bakkerszout. Er zijn genoeg natuurlijke bronnen van jodium, denk o.a. aan witvis, garnalen, zeewier, eieren, kip, aardappels, bonen, appels, kaas en cranberries.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 09:57
^^ Jodium zit niet alleen in brood hoor. Bovendien is dat kunstmatig toegevoegd d.m.v. bakkerszout. Er zijn genoeg natuurlijke bronnen van jodium, denk o.a. aan witvis, garnalen, zeewier, eieren, kip, aardappels, bonen, appels, kaas en cranberries.
en dat is dus kunstmatig toegevoegd, juist omdat we anders massaal jodiumgebrek krijgen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2019 10:02
en dat is dus kunstmatig toegevoegd, juist omdat we anders massaal jodiumgebrek krijgen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
Dat weet ik. Dat tekort komt overigens eerder doordat mensen niet varieert genoeg en te weinig verse producten eten. Ik noemde al een aantal producten op.
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 10:05
Dat weet ik. Dat tekort komt overigens eerder doordat mensen niet varieert genoeg en te weinig verse producten eten. Ik noemde al een aantal producten op.
Ik dacht eigenlijk dat dat kwam omdat enkel in gebieden vlákbij de zee er voldoende jodium in de grond zit om ook opgenomen te worden door bepaalde planten.
Ik woon in het binnenland en ik zou anders dus elke dag zeevis en zeewier moeten eten om voldoende jodium binnen te krijgen want als het niet in de grond zit komt het ook niet in de planten.

Wel fijn dus dat het wordt toegevoegd aan het zout, het schijnt dat er vroeger massaal mensen krop kregen.

Overigens schijnt het ook zo te zijn dat je met een bestaand schildklierprobleem geen kelptabletten moet nemen omdat je dan in 1 keer te veel jodium binnen zou krijgen, maar daar weet ik het fijne niet van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook diëtist en sta wel achter het beperken van koolhydraten. Dat wil zeggen: de snel verteerbare met veel 'lege calorieën', dus suikers, witte pasta's etc. Vezelrijke voedingsmiddelen met koolhydraten, zoals zilvervliesrijst, volkorenpaste en brood etc kunnen prima, mits in niet te grote porties. Van groente: meer, meer, meer.
Maar als je koolhydraten beperken gezond aanpakt, denken sommige mensen, kun je lekker los gaan met vetten en eiwitten. Dat is natuurlijk niet zo, als je totale hoeveelheid calorieën niet minder is dan je verbruikt, zul je alsnog niet afvallen dan wel aankomen. Zo logisch als wat. (zo hoor je ook vaak 'olijfolie is gezond', maar van te veel gebruiken word je ook gewoon dik)
Naast diëtist ben ik ook een bourgondiër en ervaringsdeskundige als het gaat om overgewicht. Bij mij is het vooral de alcohol die aanzet, omdat het extra is. Ik drink niet veel, maar wel vaak een beetje. Zeker in de zomer, lekker een glaasje aan het eind van de middag op dagen dat ik uitgebreid kook. Een of twee glaasjes op een terras. Bij elkaar komt dat dan al snel een keer of vijf in de week voor. Ook bij niet al te uitbundig gebruik is dat gauw 9.000 calorieën in de twee weken die puur extra zijn, en 9.000 calorieën staat (in theorie) gelijk aan een kilo vet.
Maar terug naar de koolhydraten. Mijn persoonlijke ervaring is dat kwark eten in de ochtend (eventueel met wat pitten of een beetje fruit erin) maakt dat ik uren geen trek heb. Eet ik brood 's morgens, dan heb ik de rest van de dag zin in van alles. Hoe dat precies werkt weet ik niet, het zou ook kunnen dat ik al in een andere foodmood ben als ik zo'n zin heb ik brood dat ik dat 's ochtends neem, die zich de rest van de dag doorzet. Kip of ei.
Maar: beperken van (snelle, lege!) koolhydraten, heel veel groente eten en verder gezond en gevarieerd eiwit- en vetgebruik, kan wel degelijk heel gezond zijn. Het is het totaalplaatje dat telt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk overigens dat TO een preparatendieet gebruikt? In ketose kom je echt niet zomaar met normale voeding.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2019 10:02
en dat is dus kunstmatig toegevoegd, juist omdat we anders massaal jodiumgebrek krijgen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
02-04-2019 10:05
Dat weet ik. Dat tekort komt overigens eerder doordat mensen niet varieert genoeg en te weinig verse producten eten. Ik noemde al een aantal producten op.
Daar redden we het niet mee. Heeft niks te maken met niet gevarieerd genoeg eten. Onze voeding bevat niet voldoe jodium.
Dus to: waarschijnlijk eet je iets te veel (vet) om af te vallen ondanks dat je weinig koolhydraten eet.
Helaas, je moet misschien toch een beetje honger lijden en wat meer geduld hebben.

Als je lichaam is gewend aan weinig koolhydraten kan het misschien zelf glucose maken uit vetten, waardoor je niet in ketose blijft.
Je hersenen hebben glucose nodig, dus het is eigenlijk maar goed dat je lichaam dit doet.

Dus toch even echt wat minder vet eten misschien?
Eén tip: Doe het niet. Koolhydraten heb je gewoon nodig, je kunt wel letten op snelle en langzame koolhydraten, maar vermijd ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
02-04-2019 10:19
Ik . Een of twee glaasjes op een terras. Bij elkaar komt dat dan al snel een keer of vijf in de week voor. Ook bij niet al te uitbundig gebruik is dat gauw 9.000 calorieën in de twee weken die puur extra zijn, en 9.000 calorieën staat (in theorie) gelijk aan een kilo vet.
Wat drink je dan voor alcohol als dat gemiddeld bijna 1000 calorieën per dag behelst voor 2 glaasjes???
rozadefloza schreef:
04-04-2019 21:34
Wat drink je dan voor alcohol als dat gemiddeld bijna 1000 calorieën per dag behelst voor 2 glaasjes???
Zou het geen 900 zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven