Lijf & Lijn alle pijlers

Borstimplantaten veel gevaarlijker dan gedacht

08-04-2019 21:14 54 berichten
met regelmaat zien we hier op deze pijler vrouwen en jonge meiden die graag een borstvergroting willen. forumfossielen wijzen dan op de nadelige effecten van implantaten zoals kapselvorming, pijn en lekkage, maar het is soms tegen dovenmanoren gericht.

maar er zijn meer risico’s, nieuw onderzoek liegt er niet op: borstimplantaten verhogen de kans op een zeldzamer vorm van lymfeklierkanker. Frankrijk heeft de implantaten inmiddels verboden en misschien volgt nederland.

uit Trouw:
Het aantal Nederlandse vrouwen dat een vorm van kanker heeft gekregen door borstimplantaten blijkt ruim 60 procent hoger dan gedacht. Tussen 1990 en 2016 waren er 32 patiënten geregistreerd met ALCL, de zeldzame vorm van lymfeklierkanker die volgens onderzoek ontstaat door de siliconen implantaten. Dit aantal is inmiddels gestegen tot 52 gevallen, laat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd weten aan tv-programma ‘Radar’. Twee Nederlandse vrouwen zijn aan de ziekte overleden.


Laten jullie de implantaten met een gerust hart zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me eigen harries.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nou nou poeh poeh, 52 gevallen en 2 overlijdens vind Ik weinig spectaculair. Er zijn in die periode geheid meer linkshandige mannen met blond haar en een baard overleden door van een keukenkrukje te vallen :sarcastic:

Ik heb geen implantaat (meer), maar zou ze om deze reden niet laten verwijderen.
Ik heb helaas een verschil in cupmaat in beiden borsten en heb het ooit wel eens overwogen. Combinatie kanker in de familie en bang dat het gevoel in de tepels weggaat, vond ik genoeg redenen om het niet te doen. Een extra bevestiging dus. Lijkt me (of ja, bewezen dus) ook helemaal niet goed voor je borsten, dat gevroet en het plaatsen van lichaamsvreemde objecten in het weefsel!
erizito schreef:
08-04-2019 21:18
Nou nou poeh poeh, 52 gevallen en 2 overlijdens vind Ik weinig spectaculair. Er zijn in die periode geheid meer linkshandige mannen met blond haar en een baard overleden door van een keukenkrukje te vallen :sarcastic:

Ik heb geen implantaat (meer), maar zou ze om deze reden niet laten verwijderen.
percentueel is het significant.
Alle reacties Link kopieren
Percentueel significant zegt niets. Dat is technische praat.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond net op het punt om implantaten te nemen tot ik hier een berichtje over las op de lymfklierkanker lotgenoten pagina. Mijn man heeft het zelf gehad dus heb van dichtbij gezien wat chemo etc met je doet en ik heb nu mijn operatie wel uitgesteld. Ik weet nog niet of ik ermee doorga, de kans op lymfklierkanker is niet enorm groot en ik walg zo erg van mijn borsten dat ik er erg graag wat aan laat doen. Maar ik kan het mijn kinderen niet aan doen om willens en wetens ze toch te nemen terwijl ik weet wat de risico’s zijn. Dus ik twijfel nog heel erg maar ik neig naar de operatie compleet annuleren.
S-Meds schreef:
08-04-2019 21:20
percentueel is het significant.
Ik heb ze zelf niet, maar vind het niet een schrikbarend aantal. Maar het lijkt mij hoe klein ook het risico niet waard.
erizito schreef:
08-04-2019 21:23
Percentueel significant zegt niets. Dat is technische praat.
lijkt me niet als er een toename van 60% van een zeldzamer kankervorm. Je zal het krijgen, dan doet geen enkele berekening er meer toe. Er zijn dus vrouwen gestorven als gevolg van kanker door implantaten, dat verhaal kenden we nog niet
Marloesjuh51 schreef:
08-04-2019 21:25
Ik heb ze zelf niet, maar vind het niet een schrikbarend aantal. Maar het lijkt mij hoe klein ook het risico niet waard.
60% vind je klein? aanvaarbaar?
laatbloeiertje schreef:
08-04-2019 21:19
Ik heb helaas een verschil in cupmaat in beiden borsten en heb het ooit wel eens overwogen. Combinatie kanker in de familie en bang dat het gevoel in de tepels weggaat, vond ik genoeg redenen om het niet te doen. Een extra bevestiging dus. Lijkt me (of ja, bewezen dus) ook helemaal niet goed voor je borsten, dat gevroet en het plaatsen van lichaamsvreemde objecten in het weefsel!
Dan is de grote laten verkleinen toch veel logischer?
Alle reacties Link kopieren
60% van wat S-Meds? Een percentage is zo relatief.
erizito schreef:
08-04-2019 21:29
60% van wat S-Meds? Een percentage is zo relatief.
de kans op kanker,
roker scoort net zo hoog
S-Meds schreef:
08-04-2019 21:26
60% vind je klein? aanvaarbaar?
Maar het is niet dat 60% van de vrouwen met borstimplantaten lymfklier kanker krijg.
hier nog wat meer over kansen en risico’s

VUCM
De onderzoekers berekenden dat vrouwen met een borstimplantaat in Nederland een ruim 400 keer grotere kans hebben dan vrouwen zonder implantaat om een zeldzame vorm van lymfeklierkanker te krijgen. Vrouwen met implantaat hebben de kans van 1 op de 35.000 om dit type lymfklierkanker voor hun 50e levensjaar te ontwikkelen. Dit loopt op tot 1 op de 7.000 als vrouwen met een implantaat de leeftijd van 75 jaar hebben bereikt.
De resultaten van dit onderzoek vormen samen met internationale gegevens over ALCL bij vrouwen met borstimplantaten de basis voor het ontwikkelen van beleid op dit gebied door instanties in Nederland (zoals IGZ en RIVM) en in Europees verband. Het is nu nog niet bekend of en tot welke eventuele wijzigingen in wet- en regelgeving dit zou kunnen leiden.

linkje https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... antaat.htm

dit is gericht onderzoek naar non-hodgkin, er is niet gekeken naar andere vormen van kanker.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt een denkfout S-Meds, de kans op kanker is geen 60%, maar 60% meer dan eerst werd gedacht, dus als men dacht dat die 0,05% was is die nu 0,07%.

Tijdens die 26 jaar hebben - schat ik - meer dan 100,000 vrouwen implantaten laten plaatsen - dat zou gemiddeld nog geen 4,000 vrouwen per jaar zijn, het zijn er denk ik méér. 52 daarvan hebben deze ziekte gekregen en 50 daarvan leven nog (of zijn in elk geval niet aan dit type kanker overleden).
anoniem_383063 wijzigde dit bericht op 08-04-2019 21:46
7.53% gewijzigd
Punt een is dat ik die implantaten liever niet zou hebben. Maar ik vind mn tieten wel in orde, dus makkelijk praten.

Punt twee is dat 60% meer niet zoveel zegt. Voorbeeld: 60% meer dan 1 op de 1000 is 1,6 op de 1000. Tsja. En significant wil zeggen dat het gevonden aantal geen toevalligheid is. Verder niet.
Alle reacties Link kopieren
Op je 75e heb je sowieso nog minder dan 10 jaar gemiddelde levensverwachting.
Alle reacties Link kopieren
Ze zitten mij best
Alle reacties Link kopieren
Ik had destijds de keuze: elke dag klooien met een buitenboordimplantaat (rekening houden met kleding qua inkijk en sowieso elke dag geconfronteerd worden met een missende borst) òf een implantaat. Ik wist dat er nadelen aan een implantaat kleven, aan elke medische ingreep en alles dat je in je lijf stopt zitten nadelen. Maar de beslissing voor dat implantaat was echt snel gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat het percentage vrouwen met klachten als gevolg van door het lichaam zwervende siliconen deeltjes véél en véél groter is.

https://medium.com/sambyhan/de-verwoest ... e83110f3db
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders Radar van vandaag even terug.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 28:00
erizito schreef:
08-04-2019 21:50
Ik had destijds de keuze: elke dag klooien met een buitenboordimplantaat (rekening houden met kleding qua inkijk en sowieso elke dag geconfronteerd worden met een missende borst) òf een implantaat. Ik wist dat er nadelen aan een implantaat kleven, aan elke medische ingreep en alles dat je in je lijf stopt zitten nadelen. Maar de beslissing voor dat implantaat was echt snel gemaakt.
Vind dat wel heel wat anders om een implantaat te nemen dan gewoon een maatje groter willen.
Als mijn borst er af moet zou ik ondanks dit bericht waarschijnlijk ook gewoon een implantaat nemen. Bedoel, dan heb je toch al kanker, dus who cares. Maar 'n gezond lichaam verpesten (want vaak wordt het er alleen maar ordinairder van tenzij ze echt plat waren) vind ik echt onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 geheel neppe. Wilde niet eenzijdig plat en reconstructie van eigen weefsel was op dat moment technisch niet mogelijk. En nu wordt dat niet meer betaald helaas. Dus nu implantaat en daar maak ik me af en toe wel erg druk om. Maar de kans dat ik weer borstkanker krijg is echter veel groter dan die specifieke vorm veroorzaakt door de siliconen. Dus tja... toch maar door met 2 borsten voorlopig.
Maar als ik nu BK zou krijgen zou ik er echt wel 2x langer over nadenken. Wat Redbulletje schrijft dat gaat bij veel BK patiënten niet op hoor. Er wordt nu veel meer getwijfeld over siliconen en niet omdat ‘je toch al kanker hebt’ gewoon hiervoor gekozen. Gelukkig zijn er ook andere manieren om weer een nieuwe borst te reconstrueren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven