Lijf & Lijn alle pijlers

Zijn tattoos tokkie?

17-04-2019 16:39 355 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 40+
Geen typische doorsnee vrouw van die leeftijd. Ik heb vrij veel tatoeages maar ik heb gestudeerd en werk op wo niveau. Er heerst nog een enorm vooroordeel en taboe op tatoeages. Ik heb behalve tattoos ook een aantal piercings.
Hoe denken jullie hierover en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Met andere woorden: maken tattoos je kansarm en van een lagere sociale klasse?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het inmiddels niet meer tokkie omdat je het zoveel ziet. Ik ben blij dat ik er geen één heb. Ik vind het geen meerwaarde voor je lichaam. Integendeel zelfs. Ik hou zeker van een make-upje, kleurtje in m’n haar, leuke kleding etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dertiger en herken dit absoluut niet. Ken meer leeftijdsgenoten die wel tattoos hebben dan niet.

Vind tongpiercing en navelpiercing wel een beetje iets voor 16-jarigen, persoonlijk, maar wie ze neemt moet dat ook lekker zelf weten.

Als iemand ze echt in zijn gezicht heeft dan denk ik wel hmmm oke bijzondere keuze.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwtheelepel- schreef:
17-04-2019 16:42
Met andere woorden: maken tattoos je kansarm en van een lagere sociale klasse?
Een sociale klasse heeft natuurlijk niets te maken met tattoos. Of je wellicht een keer een baan zal mislopen, dat kan natuurlijk. (Laat me vooropstellen: dat vind ik ook raar) Maar als je goed bent kom je wel aan de bak.
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 17-04-2019 16:44
6.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik 30+ zit ook helemaal onder de tattoo’s.. sleeve, rug, benen. En 3 piercings. Maar ook ik mankeer niks aan mijn hersens. Ik heb ook een HBO opleiding succesvol afgerond, en werk ook op dat niveau. Helaas ligt er bij veel bedrijven helaas nog een taboe op inderdaad. Jammer.
Ik vind het niet altijd tokkie maar bij sommige mensen wel denk aan te bruin te witte tanden en vooral van die random plaatjes zonder samenhang en ja dat is een vooroordeel daar ben ik niet trots op .
Daarentegen kan ik het bij andere mensen echt prachtig vinden .
Alle reacties Link kopieren
Tokkie ben je van binnen. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Dus nee.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
17-04-2019 16:42
Ik ben dertiger en herken dit absoluut niet. Ken meer leeftijdsgenoten die wel tattoos hebben dan niet.

Vind tongpiercing en navelpiercing wel een beetje iets voor 16-jarigen, persoonlijk, maar wie ze neemt moet dat ook lekker zelf weten.

Als iemand ze echt in zijn gezicht heeft dan denk ik wel hmmm oke bijzondere keuze.

Dit zo’n beetje idd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Als je "Casharell" (of andere naam) in 'sierlijke' letters op je wang hebt staan met daaronder een geboortedatum en in je nek nog net een stuk pistool onder je kraag vandaan piept dan vind ik dat best tokkie.

Als je een goed ontworpen en mooi gezette tattoo hebt die niet erg in het oog springt dan vind ik er verder weinig van. Als het je niet past denk ik hoogstens 'gut, die tattoo staat niet'. Net zoals een jas of een rok iemand niet kan staan.
Mevrouwtheelepel- schreef:
17-04-2019 16:42
Met andere woorden: maken tattoos je kansarm en van een lagere sociale klasse?


Mij niet. Ik heb zichtbare tattoos en het maakt voor mijn zaken niks uit.

Maar er zal vast onderzoek naar gedaan zijn :idee:
Alle reacties Link kopieren
Tattooaddict87 schreef:
17-04-2019 16:43
Ik 30+ zit ook helemaal onder de tattoo’s.. sleeve, rug, benen. En 3 piercings. Maar ook ik mankeer niks aan mijn hersens. Ik heb ook een HBO opleiding succesvol afgerond, en werk ook op dat niveau. Helaas ligt er bij veel bedrijven helaas nog een taboe op inderdaad. Jammer.
Ik ongeveer hetzelfde: sleeve, rug, etc
En een aantal piercings.

Ik werk in een werkveld waar het gelukkig prima kan. Als chirurg zou ik niet aan de bak komen vrees ik :-)
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
17-04-2019 16:43
Een sociale klasse heeft natuurlijk niets te maken met tattoos. Of je wellicht een keer een baan zal mislopen, dat kan natuurlijk. (Laat me vooropstellen: dat vind ik ook raar) Maar als je goed bent kom je wel aan de bak.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2014 ... iecultuur/
Alle reacties Link kopieren
Tokkie is naar mijn weten een scheldwoord voor mensen met asociaal gedrag. Ik zou echt niet weten wat het hebben van een tattoo daar mee te maken heeft, behalve dat het wellicht ''kenmerkend'' zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Omschrijf eerst eens even “ Tokkie “ .
Bedoel je asociaal ? Bedoel je “ lagere klasse “ ( wat niet gelijk staat aan asociaal ) ? Bedoel je dom ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja een tattoo is tokkie.
Zeker een sleeve.
Ook al heb je dan een functie op wo niveau. Je hoort toch tot de lagere sociale klasse.
Alle reacties Link kopieren
De term tokkie wordt (voornamelijk in Nederland) gebruikt als een scheldwoord voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag.

Het woord is afgeleid van de familienaam Tokkie. De term ontstond toen de Nederlandse familie Tokkie in 2005 een grote dosis (negatieve) aandacht kreeg met hun asociale gedrag in de documentaireserie Familietrots. Van deze familie draagt echter alleen de moeder van het gezin de achternaam Tokkie. De andere gezinsleden dragen de achternaam Ruijmgaart.

De familie Tokkie kon het niet waarderen dat de familienaam werd gebruikt als negatieve term: In april 2009 eisten ze 50.000 euro van Van Dale omdat deze de term tokkies had opgenomen in het woordenboek met de betekenis 'asociaal gedrag'.[1] In 2016 beloofde minister-president Mark Rutte voortaan af te zien van het gebruik van de term tokkie na een klacht van de heer Tokkie, die geen familie is van de eerder genoemde.[2]

De benaming 'tokkie' is typisch voor Nederland. In Vlaanderen gebruikt men in de regel het woord 'marginaal' om een tokkie mee aan te duiden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tokkie en lagere sociale klasse zijn 2 verschillende dingen.
Je kunt rijk zijn en een onwijze tokkie. Of beleefd maar weinig inkomen hebben en daarom in een lagere sociale klasse zitten.
Alle reacties Link kopieren
''Maar … als je beschilderingen gewoon mooi vindt, kun je ook plaktattoos nemen, of iets anders tijdelijks. Wie echte tattoos laat maken, onderstreept toch hoe hij zijn eigen plan trekt: ik ben ik, en ik heb schijt aan iedereen die me niet pruimt zoals ik ben.
Is dit een maatschappelijk relevante column? Ik vrees van wel.''

Ik ben hier gestopt met lezen. Ik heb echt geen tattoo onder het mom van ''ik heb schijt aan iedereen''. Het is toch mijn lichaam? Sinds wanneer heeft de maatschappij daar wat over te zeggen. Krijg spontaan hoofdpijn van dit soort bekrompenheid :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, vind ik, smaakvolle tattoos, maar goed daar kun je het natuurlijk over hebben.
Ik heb geen namen of kleur. Het zijn bloemen, vogels en aanverwanten zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwtheelepel- schreef:
17-04-2019 16:42
Met andere woorden: maken tattoos je kansarm en van een lagere sociale klasse?
TO bewijst dat tegendeel zelf al.

Ik heb zelf geen tatoeages en behalve oorbellen geen piercings. Ik vind maar weinig tatoeages mooi en vooral niet blijvend mooi. Ik vind het maar bij bepaalde personen mooi die de tatoeage ook goed verzorgen. Maar hoe je functioneert of hoe slim je bent is niet afhankelijk van deze zaken. Ik denk wel dat er bepaalde deuren voor je gesloten kunnen blijven en dan denk ik aan traditionele sectoren zoals bepaalde banken en verzekeraars waar het in het klantcontact en hoger management not done is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba864203/

Alles en iedereen heeft of neemt een tattoo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-04-2019 16:49
Ja een tattoo is tokkie.
Zeker een sleeve.
Ook al heb je dan een functie op wo niveau. Je hoort toch tot de lagere sociale klasse.
Wat is “ Tokkie “ voor jou ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Sommige tattoos vind ik tokkie. Maar die passen dan vaak ook bij de persoon.

Mijn eigen tattoos vind ik natuurlijk mooi en smaakvol en allerminst tokkie :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Bianca: het woord marginaal kende ik nog niet in relatie tot ordinair/volks.

Ik ben zelf absoluut niet van lagere sociale klasse. Eerder uit een kunstenaars nest (links/punkers/muzikanten/hippies etc)
Inmiddels is iedereen volwassen en hebben we dingen als
Sociologie en psychologie gestudeerd of zijn we naar de toneelschool gegaan.
Allemaal goede banen en goed terecht gekomen. Ouders zijn beiden ontwerpers en ook wo geschoold. Dus absoluut geen lagere sociale klasse. Geen van mijn vrienden ook. Wel heel veel tattoos. Mijn man heeft trouwens geen enkele tattoo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven