Lijf & Lijn alle pijlers

Bloedverlies -> zelftest bloedarmoede

26-04-2019 08:00 32 berichten
Zo nu en dan verlies ik meer bloed dan anders, met een piek waarbij HB zakte van 7,5 naar 5,5.
Ik kwam er toen achter dat het als ik me slecht/uitgeput voelde, meestal tijdens sporten, waarschijnlijk komt door dat het HB weer eens is gezakt.

Omdat ik geen zin heb om elke drie maanden naar het ziekenhuis te gaan om te laten prikken zou ik het wel zelf willen doen, maar de recensies van dat wat je online kunt kopen zijn heel wisselend.

Iemand tips voor een goed zelfprikding?
Alle reacties Link kopieren
ga gewoon eens met je huisarts overleggen.

Je kunt proberen zelf je ijzer omhoog te krijgen, met bijvoorbeeld Roosvice Ferro
En ook vlees eten kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Waar verlies je dan bloed bij?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is 1x per 3 maanden naar het ziekenhuis voor een gedegen en betrouwbare analyse van je bloed zo’n opgave?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lilalinda: eetgewoonte pas ik al helemaal aan, ik heb het met de arts overlegd en die zegt dat ik erom kan vragen als ik het idee heb dat het gezakt is.
Ik voel me alleen zo'n muts als het niet gezakt is, en daarnaast kan ik het ook makkelijk zelf doen dacht ik.

Viva-amber: menstruatie

Himalaya: ik vind het veel als het niet nodig blijkt te zijn, als ik zelf zou testen zou op die momenten ijzerpillen bij de apotheek kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Mens, 4x/ jaar, tel je zegeningen. Ik mag elke week.
Die ferrofumaraat zou je ook gewoon door kunnen slikken (iom ha uiteraard),
.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je vast ook geen zin om naar het ziekenhuis te gaan voor een bezoekje aan de gynaecoloog. Al helemaal niet om behandeld te worden voor de oorzaak als dat mogelijk is.

Bijzonder.

Bloedprikken is zo gebeurd, ik mag ook regelmatig en als het dan goed is, ben ik alleen maar blij.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:16


Viva-amber: menstruatie
Maar heb je dat met de arts besproken? Kun je daar niet iets aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Pil doorslikken helpt ook of vraag een verwijzing naar de gyn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Anoniem262821034 schreef:
26-04-2019 08:20
Mens, 4x/ jaar, tel je zegeningen. Ik mag elke week.
Die ferrofumaraat zou je ook gewoon door kunnen slikken (iom ha uiteraard),
Doe ff normaal zeg!
Alle reacties Link kopieren
Als je zo makkelijk steeds te laag zit zou ik wel structureel Floradix of Roosvicee Ferro nemen. Zit je dan nog te laag volgens je gevoel dan zou ik wel gedegen bloedonderzoek laten doen.

Ik heb weleens gehoord dat bij zelftests de uitslag zwaar onbetrouwbaar is omdat je bloed uit een klein vingerprikje moet duwen en er relatief meer vocht in je bloed zit dan. Je bloed is dan verdund. Zo werkt het iig bij b12.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mermedina schreef:
26-04-2019 08:20
Dan heb je vast ook geen zin om naar het ziekenhuis te gaan voor een bezoekje aan de gynaecoloog. Al helemaal niet om behandeld te worden voor de oorzaak als dat mogelijk is.

Bijzonder.

Bloedprikken is zo gebeurd, ik mag ook regelmatig en als het dan goed is, ben ik alleen maar blij.
O jawel, ik ben al door de hele mallemolen geweest. Als die grote pieken blijven dan zou ik moeten kiezen voor slijmvlies verwijderen.

Ik wil alleen niet random constant ijzerpillen slikken.

Vinden jullie een zelftest echt zo gek?
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:26
O jawel, ik ben al door de hele mallemolen geweest. Als die grote pieken blijven dan zou ik moeten kiezen voor slijmvlies verwijderen.

Ik wil alleen niet random constant ijzerpillen slikken.

Vinden jullie een zelftest echt zo gek?
ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik zou het via de huisarts doen. En met hem/haar afspreken om elke 4 maanden langs te komen

Daarbij zou ik zeker het probleem aanpakken, dus of slijmvlies verwijderen of aan de pil bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ferro en ook floradix geeft helemaal geen snel resultaat.
Standaard en preventief slikken zodat je met wat hoger hb je menstruatie ingaat lijkt me dan logischer dan een zelftest
Alles in overleg met huisarts
Alle reacties Link kopieren
Overleg dit eens met je huisarts.

De thuistesten zijn meestal niet zo nauwkeurig dan de ziekenhuis testen.

Heb je perse een test nodig, of kan je ook afgaan op je symptomen en klachten? Kan je, uiteraard in overleg met je huisarts, op bepaalde tijden van de maand of bij bepaalde klachten de ijzertabletten slikken?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
lilalinda schreef:
26-04-2019 08:31
ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik zou het via de huisarts doen. En met hem/haar afspreken om elke 4 maanden langs te komen

Daarbij zou ik zeker het probleem aanpakken, dus of slijmvlies verwijderen of aan de pil bijvoorbeeld.
Ik ben een veertiger en wil niet meer aan de pil, hoop er met een aantal jaar helemaal vanaf te zijn. Er kunnen nogal wat complicaties zijn met dat slijmvlies verwijderen.

Ik zal er nog eens over nadenken, het leek me wel handig om het zelf te doen. De huisarts deed het vroeger ook zelf.
absor schreef:
26-04-2019 08:34
Ferro en ook floradix geeft helemaal geen snel resultaat.
Standaard en preventief slikken zodat je met wat hoger hb je menstruatie ingaat lijkt me dan logischer dan een zelftest
Alles in overleg met huisarts
Dit is nog wel een idee, het klopt idd dat de dosering van de ijzerpillen die ik toen kreeg zo'n 40x hoger is dan floradix.
hamerhaai schreef:
26-04-2019 08:37
Overleg dit eens met je huisarts.

De thuistesten zijn meestal niet zo nauwkeurig dan de ziekenhuis testen.

Heb je perse een test nodig, of kan je ook afgaan op je symptomen en klachten? Kan je, uiteraard in overleg met je huisarts, op bepaalde tijden van de maand of bij bepaalde klachten de ijzertabletten slikken?
Ik heb het idee dat ik het voel inderdaad, dacht voorheen altijd dat ik slecht geslapen had oid
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:26
O jawel, ik ben al door de hele mallemolen geweest. Als die grote pieken blijven dan zou ik moeten kiezen voor slijmvlies verwijderen.

Ik wil alleen niet random constant ijzerpillen slikken.

Vinden jullie een zelftest echt zo gek?
Maar je slikt toch niet random ijzertabletten, je hebt een laagnormaal hb wat bij heftige menstruaties zakt tot bloedarmoede. Dat is toch een prima reden om ze wel te nemen? Of heb je veel bijwerkingen van de tabletten?

Overigens werkt ijzersuppletie niet zo snel, reken maar op 6 weken om van bloedarmoede naar normaal hb te stijgen. Voor mij zou dat juist een reden zijn om niet alleen te slikken als je al te laag zit.

Dus los van de kwaliteit van thuistesten zou ik dit een goed doorspreken met je huisarts/gyn/internist en een degelijk plan maken waar jij je in kan vinden en waarmee je hopelijk kan voorkomen dat je steeds zo diep zakt dat je klachten krijgt.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:38
Er kunnen nogal wat complicaties zijn met dat slijmvlies verwijderen.
Nou dat valt toch wel mee? Ik heb het idee dat het als een heftige operatie ziet, maar ik vond het een fluitje van een cent.
Het is een kleine behandeling en het resultaat is groot. Nooit meer heftige menstruatie en dus ook nooit meer bloedarmoede. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:38
Ik ben een veertiger en wil niet meer aan de pil, hoop er met een aantal jaar helemaal vanaf te zijn. Er kunnen nogal wat complicaties zijn met dat slijmvlies verwijderen.

Ik zal er nog eens over nadenken, het leek me wel handig om het zelf te doen. De huisarts deed het vroeger ook zelf.
Je moet zo'n apparaat wel steeds kalibreren, kwaliteitscontroles draaien etc. Ik zou het zelf juist veel makkelijker vinden om het door de huisarts te laten doen!

Had je hele vervelende bijwerkingen van de pil? Ik zou namelijk absoluut en zonder enige twijfel de pil (of andere hormonale anticonceptie) verkiezen boven dit zeer forse bloedverlies! En als je minder bloedverlies hebt, hoef je ook niet meer regelmatig te hb te controleren. :idee:

Langdurige orale ijzersuppletie veroorzaakt vaak obstipatieklachten...
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:38
Ik ben een veertiger en wil niet meer aan de pil, hoop er met een aantal jaar helemaal vanaf te zijn. Er kunnen nogal wat complicaties zijn met dat slijmvlies verwijderen.

Ik ben na mijn 40e aan de pil gegaan, niet meer als AC, maar als 'geneesmiddel', en er enorm van opgeknapt.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-04-2019 08:26
O jawel, ik ben al door de hele mallemolen geweest. Als die grote pieken blijven dan zou ik moeten kiezen voor slijmvlies verwijderen.

Ik wil alleen niet random constant ijzerpillen slikken.

Vinden jullie een zelftest echt zo gek?
Een zelftest geeft de oorzaak van de bloedarmoede niet weer, of wel? Het ziekenhuis maakt onderscheid naar: ijzertekort, b11 of b12 tekort.

Daarnaast is het belangrijk om te weten of je het wel goed opneemt via je spijsvertering, bij mij is dat niet zo. Je schrijft dat jij al door de mallemolen bent geweest dus daar zullen ze op gelet hebben.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-04-2019 09:08
Ik ben na mijn 40e aan de pil gegaan, niet meer als AC, maar als 'geneesmiddel', en er enorm van opgeknapt.
Daar is de pil ook ooit voor uitgevonden trouwens
Mermedina schreef:
26-04-2019 09:08
Een zelftest geeft de oorzaak van de bloedarmoede niet weer, of wel? Het ziekenhuis maakt onderscheid naar: ijzertekort, b11 of b12 tekort.

Daarnaast is het belangrijk om te weten of je het wel goed opneemt via je spijsvertering, bij mij is dat niet zo. Je schrijft dat jij al door de mallemolen bent geweest dus daar zullen ze op gelet hebben.
Daar ben ik idd op getest, ik neem het wel goed op gelukkig. HB stijgt ook snel met ijzerpillen.

Oorzaak is echt bloedverlies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven