Lijf & Lijn alle pijlers

Te snel afvallen?

12-05-2019 19:12 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Ik ben sinds 3 weken bezig om wat gewicht te verliezen. Ik ben 1.80 lang en op dit moment 76 kg. 3 weken geleden woog ik nog 82 kg. Voor mijn gevoel gaat het erg lekker zo, alleen lees ik dus overal dat 0,5 tot 1 kg per week afvallen het beste is. Als het meer is zou het niet goed zijn. Ik eet ongeveer 1400-1500 kcal per dag, verdeeld over 3 maaltijden. Ik eet gezond en gevarieerd en naar mijn idee dus niet te weinig. Is zo snel afvallen dan ongezond? Of zou het bijvoorbeeld vocht kunnen zijn? Ik heb al wat research proberen te doen maar kom er niet echt uit.

Hebben jullie hier ook ervaringen mee (gehad)? Of weet iemand hier meer over?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij wat weinig, het aantal calorieën, maar ik ben geen expert.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
is bizar veel, vaak verlies je ook veel vocht in het begin, dat zit er zo weer aan
Ik ben jouw lengte en jouw (huidige) gewicht, en ik val af als ik 1800 kcal aanhou. Ik loop 2x per week hard en de andere dagen wandel ik een half uur tot een uur.
Ik hou een kcal bij als ik op gewicht blijf of een beetje aankom, alleen als ik wil afvallen, dus ik kan je niet vertellen of ik bij 2000kcal of 2200 kcal op gewicht blijf.
Ik vind 1500 kcal wel echt weinig om de dag op door te komen.
In eerste instantie verlies je vocht en is wat meer afvallen niet vreemd. Maar die 1400-1500 kcal is niet heel veel, vooral niet omdat je niet heel veel overgewicht hebt. Maar zolang je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig bent, en je jezelf goed voelt, dan is het prima toch? Je moet er straks alleen om denken, wanneer je weer naar je kcal gaat, die je weer nodig bent als je op gewicht bent. Dit moet je langzaam weer wat opbouwen. Dus na de 1500 kcal die je nu neemt, naar 1700 kcal en dan naar de 2000 kcal.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
12-05-2019 19:22
In eerste instantie verlies je vocht en is wat meer afvallen niet vreemd. Maar die 1400-1500 kcal is niet heel veel, vooral niet omdat je niet heel veel overgewicht hebt. Maar zolang je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig bent, en je jezelf goed voelt, dan is het prima toch? Je moet er straks alleen om denken, wanneer je weer naar je kcal gaat, die je weer nodig bent als je op gewicht bent. Dit moet je langzaam weer wat opbouwen. Dus na de 1500 kcal die je nu neemt, naar 1700 kcal en dan naar de 2000 kcal.
Toch heb ik het idee dat die richtlijn van 2000 calorieën per dag lang niet voor iedereen geldt en vrij....hoog ingeschaald is, voor een gemiddeld aantal calorieën dan. Ik zou daar echt (flink) van aankomen.
Hangt er natuurlijk ook van af vanwaar je kwam.

Als je bijvoorbeeld hiervoor elke dag 3.000 caloriën at, is het niet gek dat je nu zo hard gaat als je amper de helft eet.

Let er dan wel op wat er gebeurt als je binnenkort terug naar je oude ritme overschakelt.


Liever overigens een dieet met 1400 calo's dan aan de shakes met 800 calo's.
Belg007 schreef:
12-05-2019 19:27

Liever overigens een dieet met 1400 calo's dan aan de shakes met 800 calo's.
Want? Heeft mij iig erg geholpen en ben ere 43 kilo mee afgevallen. En ik kan nu prima op gewicht blijven, eet alleen 's morgen nog een shake en verder weer 'normaal' eten
Timetraveler schreef:
12-05-2019 19:24
Toch heb ik het idee dat die richtlijn van 2000 calorieën per dag lang niet voor iedereen geldt en vrij....hoog ingeschaald is, voor een gemiddeld aantal calorieën dan. Ik zou daar echt (flink) van aankomen.
hangt er vanaf hoe je bewegingspatroon is, maar 2000 kcal is gemiddeld wat je als vrouw nodig bent
friezinnetje2014 schreef:
12-05-2019 19:37
Want? Heeft mij iig erg geholpen en ben ere 43 kilo mee afgevallen. En ik kan nu prima op gewicht blijven, eet alleen 's morgen nog een shake en verder weer 'normaal' eten
Een heel deel mensen die een paar weken à maanden op die shakes leven, komen - eens ze ermee stoppen en terug "normaal" gaan eten (lees: meer dan 800 calo's en geen shakes meer) - helaas net zo snel weer aan.
En kunnen na pakweg 3 maand opnieuw beginnen.

Fijn voor jou als jij de uitzondering op de regel bent.
Belg007 schreef:
12-05-2019 19:41
Een heel deel mensen die een paar weken à maanden op die shakes leven, komen - eens ze ermee stoppen en terug "normaal" gaan eten (lees: meer dan 800 calo's en geen shakes meer) - helaas net zo snel weer aan.
En kunnen na pakweg 3 maand opnieuw beginnen.

Fijn voor jou als jij de uitzondering op de regel bent.
nou ik kan er heel wat in mijn omgeving, waarbij het wel goed gaat. Als je goede begeleiding hebt, en langzaam weer opbouwt, dan is het heel goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Je BMR is toch al 1400-1500?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
12-05-2019 19:24
Toch heb ik het idee dat die richtlijn van 2000 calorieën per dag lang niet voor iedereen geldt en vrij....hoog ingeschaald is, voor een gemiddeld aantal calorieën dan. Ik zou daar echt (flink) van aankomen.
Ja joh 2000 calorieën krijg ik niet weg op een dag.

Bereken je BMR
Ik vind 6 kilo in 3 weken afvallen erg veel, zeker als je een nagenoeg prima BMI hebt. En nu een gezond BMI. Wil je nog meer afvallen nu?
1400-1500 kcal is véél te weinig voor een vrouw van 1.80m en jouw gewicht. Je zult dus naast vet ook nogal wat spiermassa verliezen waarschijnlijk (gaat ten koste van je metabolisme) en dan heb je ook kans dat als je genoeg bent afgevallen, of als je lichaam het zat is, het er snel weer aanvliegt, ook loop je kans op tekorten zo. Ik zou dus zeker wat meer gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed. Houd er rekening mee dat het afvallen steeds langzamer zal gaan naarmate je dichter bij je streefgew,. komt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind het niet bizar veel. Zeker als je hiervoor alles at wat je tegenkwam. De eerste kilo’s gaan bij veel mensen snel. Juist die laatste gaan moeilijk.

Als ik 2000 cal eet word ik baggervet. Ik kom meestal niet aan de 1800. Dat is dan in het weekend als ik bier of wijn drink wel eens anders. Maar een gewone dag is 1700/1750. Ik loop en fiets veel. Maar sport niet en zit veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven