Lijf & Lijn alle pijlers

Op gewicht blijven met mirtazapine

13-05-2019 22:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een hele tijd gebruik ik mirtazapine (remeron). Stoppen is geen optie.

Maar ik ben mijn hele leven lang een spriet geweest, op de grens van ondergewicht. Sinds een tijd is mijn dosering verdubbeld en heb ik echt ontzettende moeite om niet veel te zwaar te worden.
Ik ben mijn hele leven nog niet zo dik geweest en ik zit nu nog net op een gezond BMI, maar het blijft maar stijgen.
En ik eet niet eens veel. Maar deze medicatie staat erom bekend, dus ik zal ermee moeten leren leven.

Ik heb in de avonden wel vaak enorme zin in allerlei slecht voedsel. Als ik daaraan ga toegeven is het hek van de dam.
Dus dat doe ik zo min mogelijk. Maar als ik toch iets wil knagen, wat kan ik dan het beste nemen?
Nootjes? Of zijn die te vet?
Fruit? Of teveel suiker?
Een ei?

Ik weet het echt niet, ik heb altijd kunnen eten wat ik wilde.
Wat is dan in verhouding nog het minst slecht?
Alle reacties Link kopieren
Wat eet je overdag? Misschien eet je gewoon te weinig en vraagt je lichaam daarom s avonds om voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Oei herkenbaar, zelf om die reden gestopt met deze AD. Is het niet mogelijk een andere medicatie te proberen? Ik ben overgestapt op citalopram, kwam er wel wát van aan, maar niet zoveel. Inmiddels helemaal gestopt, hopelijk gaat het extra gewicht er ook weer af 😬
Alle reacties Link kopieren
zelfbeheersing
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
13-05-2019 22:17
Wat eet je overdag? Misschien eet je gewoon te weinig en vraagt je lichaam daarom s avonds om voedsel.
Het komt echt van de medicatie. Gewoon (bijna) onbedwingbare eetdrang. Zoet en zout. Echt, ik zou de hele avond kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
Yelaro2018 schreef:
13-05-2019 22:19
Oei herkenbaar, zelf om die reden gestopt met deze AD. Is het niet mogelijk een andere medicatie te proberen? Ik ben overgestapt op citalopram, kwam er wel wát van aan, maar niet zoveel. Inmiddels helemaal gestopt, hopelijk gaat het extra gewicht er ook weer af 😬
Deze werkt verder goed voor mij. En met mijn ondergewicht was ik helemaal blij met de extra kilo’s. In het begin...
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
13-05-2019 22:23
zelfbeheersing
I know.

Maar als ik toch iets mag eten van mezelf, wat neem ik dan het beste?
Alle reacties Link kopieren
Mirtazapine is toch een van de ouderwetsere soorten AD. Ze geven het ook aan sommige huisdieren als die moeten aansterken, om hun eetlust op te wekken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
13-05-2019 22:27
I know.

Maar als ik toch iets mag eten van mezelf, wat neem ik dan het beste?
Magere ongezoete Franse kwark met wat van die diepvriesbessen erdoor voor de smaak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf dat diepvriesbessen lekkerder worden door ze eerst te verhitten. En zo ontdooien ze ook sneller.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
13-05-2019 22:24
Het komt echt van de medicatie. Gewoon (bijna) onbedwingbare eetdrang. Zoet en zout. Echt, ik zou de hele avond kunnen eten.

Het is ook eetlustopwekkend, helaas. Het komt dus toch neer op die genoemde zelfbeheersing en dan in combinatie met een gezonde eetpatroon. Dus niet alleen op de momenten dat de eetdrang opkomt, maar de hele dag door, elke dag. Ik denk dat je met een KHA-eetpatroon nog het beste zit, omdat dat er sowieso op gericht is om op een gezonde manier verzadigd te raken.
- Een bakje/grote bak aardbeien, frambozen of bramen
- komkommer (eventueel met een yoghurtdip met knoflook bijvoorbeeld)
- een stukje gerookte kipfilet met lekkere kruiden erover
- magere kwark
- lekker veel thee drinken
- sowieso bijna elke rauwkost, maar qua pit is selderij lekker en het feit dat je echt moet kauwen helpt ook.
retrostar schreef:
13-05-2019 22:23
zelfbeheersing
Ik heb dat gehad met mijn slaapmedicatie. Dan ga je van de vraatzucht echt alle grenzen van zelfbeheersing over hoor. Dat was echt niet te doen.

@Helena, ik zorgde voor lichte crackers met smeerkaas of stukjes light rookworst voor de hartige trek. Of gewoon een boterham met kaas. Beschuiten met light jam. Dat soort dingen.
Maar er waren momenten dat ik om 23.00 uur nog een pizza bestelde. Gewoon niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Tomatensoep uit blik of zak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Unox Pompoensoep uit een zak.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Komkommer en paprika in reepjes. Of van die kleine worteltjes.
En probeer voordat je eet zeker 1 glas water te drinken.
Maar het is bijna niet te doen. Niet eten bedoel ik als je die enorme dwang hebt. De beste tip vind ik nog: boodschappen doen als je je even heel sterk voelt/ net goed gegeten hebt. Want wat je niet in huis hebt kun je ook niet eten. Voor de echt onhoudbare trek eet je dan komkommer.. een plakje met een plakje ei erop en wat zout. Soort van toastje. Die moet je ook eerst maken dus dat scheelt ook.
Koop niks kant en klaar om te snacken!
Smoothie maken is leuk als je wat moeilijker eet. Maar je zit veel voller qua gevoel als je die 2 kiwi's en dat handje spinazie zo opeet. Kauwen doet dat met je brein.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
13-05-2019 22:43
Ik heb dat gehad met mijn slaapmedicatie. Dan ga je van de vraatzucht echt alle grenzen van zelfbeheersing over hoor. Dat was echt niet te doen.

Net zoals Amitriptyline maar dan erger, Prozac schijnt dan weer eetlustremmend te werken.

Elk antidepressivum heeft weer andere eigenschappen en bijwerkingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
13-05-2019 22:51
Net zoals Amitriptyline maar dan erger, Prozac schijnt dan weer eetlustremmend te werken.

Elk antidepressivum heeft weer andere eigenschappen en bijwerkingen.
Klopt, vroeger (25 jaar geleden ofzo) werd Prozac ook voorgeschreven aan boulimie-patienten.
Alle reacties Link kopieren
Een ons gesneden kipfilet of kalkoenfilet (broodbeleg) zo uit het vuistje. Idem rosbief, pekelvlees, achterham.

Met mate zo'n pakje gerookte forelfilets van 125 gram voor ruim 2 euro.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wiezel ik had het dus alleen in de avonden als ik mijn slaapmedicatie had genomen dus overdag kon ik me bedwingen en geen ongezonde dingen kopen. Helaas zaten er in mijn straat 2 nachtwinkels.
Het is net alcoholisme of drugs, als je het moet hebben dan krijg je het ook. Linksom of rechtsom.
Alle reacties Link kopieren
Varkensfricandeau, filetrollade (alleen met de feestdagen verkrijgbaar, uit airfryer of oven), magere haasbiefstuk zonder vetrand.

Ik dacht ook zure mosselen en vooral zelfgekookte mosselen (niet de gebakken variant), gekookte garnalen (Noors of Nederlands)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Och ja heel herkenbaar...
Ik ben 25kg aangekomen door antipsychotica. En niet alleen door meer eten, want zoveel meer ging ik niet eten.
Ik heb lang in de slachtofferrol gezeten, ik vond dat ik niet hoefde te gaan sporten want ik kon er immers niks aan doen. Daar ben ik nu uit en ik sport nu voor het eerst in m'n leven (was voor m'n gewicht nooit nodig, was heel slank). Ik sport met fitchannel. En dan 4x per week.
Overdag eet ik niet zo gek veel, savonds krijg ik door de medicijnen trek. Dan neem ik 2 luchtige crackers met kaas.
Of fruit. Maar dat vult me eigenlijk niet genoeg. Die crackers wel.

Ohja, of een wrap met zuivelspread light en 2 plakjes kipfilet.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n pluk koude of warme zuurkool dus zonder aardappelen, als je dat lust.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
13-05-2019 22:58
Wiezel ik had het dus alleen in de avonden als ik mijn slaapmedicatie had genomen dus overdag kon ik me bedwingen en geen ongezonde dingen kopen. Helaas zaten er in mijn straat 2 nachtwinkels.
Het is net alcoholisme of drugs, als je het moet hebben dan krijg je het ook. Linksom of rechtsom.
Oh shit 2 nachtwinkels ook echt :facepalm:
Ik heb ook menigmaal thuisbezorgd laten komen om die reden trouwens. :cry:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is echt shit...
maar zonder is het leven toch veel minder fijn, dus ik heb de medicatie wel nodig.

Bedankt voor de tips! Ik weet natuurlijk dat ik fruit, komkommer enzo kan nemen. Maar dat helpt niet tegen de vreetdrang. Er moet gekauwd worden en dus liefst zoet en zout. Ik bedwing me al jaren elke avond, anders wordt het nog veel erger.
Maar ik word zo onrustig als ik dan niks eet.
Maar Zelfbeheersing dus. Met een hoofdletter.

Ik sport ook nog 2 keer per week hoor. Maar ik ben ook weer begonnen met hardlopen. Want als ik niet op de bank zit, kan ik ook niet vreten. En misschien helpt het extra sporten wat met op gewicht blijven.

Ik zit er ook aan te denken om met de huisarts te overleggen of de medicatie misschien wel weer wat omlaag kan. Al weet ik niet of dat voldoende helpt.

Ik moet wel lachen om jouw eetadviezen Retrostar. Jij noemt dingen die ik echt niet te eten vind. Soep uit blik of pak, no thanks.
Kipfilet uit het vuistje, ehhhh, niet zo lekker. Zuurkool, really?!?
Maar aan de andere kant, als ik alleen vieze dingen in huis heb, helpt dat natuurlijk ook :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven