Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm eten

14-05-2019 23:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal.
Ik zou graag een aantal kg af willen vallen en heb besloten om dit te gaan doen door koolhydraat arm te eten.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit me heel erg lastig lijkt; wat kan ik ontbijten? Lunchen en dineren?

Ik ben iemand die echt houvast moet hebben door middel van boeken of iets dergelijks. Ik kan dit niet uit mijn blote hoofd, als jullie snappen wat ik bedoel!

Tips en trics zijn welkom!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom kiezen voor een methode die je erg lastig lijkt? Maak je het dan niet extra moeilijk voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het sinds half januari en het werkt goed, 15 kilo kwijt. Het is makkelijk vol te houden, maar het kost je wel veel tijd met koken e.d. Zit je op Facebook? Daar zitten veel groepjes koolhydraatarm eten die je kunnen helpen.
Ontbijt: eieren, yoghurt, fruit
Lunch: salade, omelet
Diner: groente, vlees

Zoiets. En op internet zijn talloze koolhydraatarme recepten te vinden. Ik vond het zelf geen makkelijk dieet. Ik ben dol op brood, pasta en aardappelen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je facebook?
Er zijn een aantal fb groepen waar mensen recepten delen, advies geven, je evt motivatie kan vinden e.d.

Mijn partner en ik volgen het koolhydraatarme keto dieet. Vrij streng. Je hebt diverse vormen dus lees je goed in. Wij eten geen ingredienten/producten met meer dan 5 koolhydraten per 100 gram product. Er zijn een paar uitzonderingen: een aantal zaden (oa lijnzaad, chiazaad), een aantal noten (o.a. amandel, walnoot, bepaalde soorten fruit (eindigend op berry in het engels mag wel, bv strawberry, blueberry, raspberry) en kruiden in beperkte hoeveelheid en cacao poeder (kies die met de minste koolhydraten)

Over het algemeen genomen zijn de basisregels vrij simpel:

Geen: tarwe, suiker, aardappels, rijst, quinoa, boekwijt (en dergelijke producten) melk etc

Wel: groenten, eieren, kaas, vlees, vis, (griekse)yoghurt, roomboter

Dus voor ontbijt:
-Griekse yoghurt (met aardbeien of lijnzaad of blauwe bessen)
-Eiermuffins (eitjes klutsen met scheutje slagroom en wat groenten in een plakje ham in een muffinblik)
-lijnzaadcrackers (zelfgemaakt)
-shake (paar aardbeien, griekse yoghurt of amandelmelk met wat zoetstof (vloeibaar van de kruidvat zit niks in)
-'brinta' (200ml kokosmelk met 10gram gebroken lijnzaad met een eidooier door elkaar met een garde en roerend opwarmen tot het indikt. Beetje zoetstof en kaneel (let op de koolhydraten, sommige zitten vol vulstoffen oa zetmeel en moet je dus mijden) en klaar.

Tussendoortje: allerlei rauwe groenten, gekookte eieren, bifiworstje, stukje kaas e.d.

Lunch:
-eierwrap (dunne omelet) met sla en groenten erin en plakjes ham bv.
-Salades met kip/tonijn/geitenkaas en wat je lekker vindt.
-soepen (champignon/asperger/groenten/tomaten/pompoen/bloemkool). Wel het makkelijkst als je een magnetron op je werk hebt om het op te warmen. Ik maak vaak een hele pan en vries per portie in zodat ik altijd voorraad heb staan. Soms ook makkelijk als tussendoortje of avondeten.
-lijnzaadcrackers met welk beleg je lekker vindt
-restjes van het avondeten

Avondeten:
-Gewone AVG maar dan zonder de A (en de V niet gepaneerd) en dan bv een extra ei of extra groenten.
-Pasta door courgettesliertjes vervangen
-rijst door bloemkoolrijst vervangen, ik vond het wel lekker in nasi.
- stoofpotjes of (kip)shoarma met salade en tzatziki of knoflooksaus (zelfgemaakt)
-Aspergers met ham en ei
-Taco's (maken van hoopjes geraspte kaas in de oven en als ze nog warm zijn in de vorm van taco's buigen met een pollepel) gehakt met kruiden bakken, sla, tomaat, komkommer en 0% chilisaus van de action (ze hebben daar ook caesarslasaus en mayo maar die vind ik niet lekker, liever zaanse mayo dan).
-pulled chicken
-wokgroenten met beef of kip (kikoman soyasaus rode dop zit weinig in)

Als verwenmomentje heb ik wel eens een stukje pure chocolade gepakt of chocomouse van een beetje slagroom zelf opkloppen, wat zoetstof en beetje cacaopoeder.

Wennen vond ik dat je moet voorbereiden, het afkicken van suiker en dat in veel zetmeel/tarwe en suiker verwerkt zit!

We zitten inmiddels op de blijf op gewicht fase waarin je dan wat meer kan bakken met bv amandelmeel of kokosmeel en je dus ook iets van een 'broodje', cake, taartje, brownie oid kan maken als tussendoortje.

Belangrijk is dat je goed water drinkt of thee. Evt gember in je water voor een smaakje of een aardbei oid.
Je kan ook diverse 'zero' frisdrank drinken. Niet iedereen deelt die mening ivm zoetstoffen, maar dat is een keus die je zelf moet maken.
Op gobento kun je makkelijk berekeningen maken over wat jouw lichaam nodig heeft aan vetten/eiwitten e.d.

:)
Not my circus, not my monkeys
Geef je nog borstvoeding? Ik zou in dat geval dus echt geen dieet gaan volgen. Je lichaam heeft dan juist ruim genoeg en een goed gevarieerde voeding nodig...
silent-witness schreef:
15-05-2019 01:08
Heb je facebook?
Er zijn een aantal fb groepen waar mensen recepten delen, advies geven, je evt motivatie kan vinden e.d.

Mijn partner en ik volgen het koolhydraatarme keto dieet. Vrij streng. Je hebt diverse vormen dus lees je goed in. Wij eten geen ingredienten/producten met meer dan 5 koolhydraten per 100 gram product. Er zijn een paar uitzonderingen: een aantal zaden (oa lijnzaad, chiazaad), een aantal noten (o.a. amandel, walnoot, bepaalde soorten fruit (eindigend op berry in het engels mag wel, bv strawberry, blueberry, raspberry) en kruiden in beperkte hoeveelheid en cacao poeder (kies die met de minste koolhydraten)

Over het algemeen genomen zijn de basisregels vrij simpel:

Geen: tarwe, suiker, aardappels, rijst, quinoa, boekwijt (en dergelijke producten) melk etc

Wel: groenten, eieren, kaas, vlees, vis, (griekse)yoghurt, roomboter

Dus voor ontbijt:
-Griekse yoghurt (met aardbeien of lijnzaad of blauwe bessen)
-Eiermuffins (eitjes klutsen met scheutje slagroom en wat groenten in een plakje ham in een muffinblik)
-lijnzaadcrackers (zelfgemaakt)
-shake (paar aardbeien, griekse yoghurt of amandelmelk met wat zoetstof (vloeibaar van de kruidvat zit niks in)
-'brinta' (200ml kokosmelk met 10gram gebroken lijnzaad met een eidooier door elkaar met een garde en roerend opwarmen tot het indikt. Beetje zoetstof en kaneel (let op de koolhydraten, sommige zitten vol vulstoffen oa zetmeel en moet je dus mijden) en klaar.

Tussendoortje: allerlei rauwe groenten, gekookte eieren, bifiworstje, stukje kaas e.d.

Lunch:
-eierwrap (dunne omelet) met sla en groenten erin en plakjes ham bv.
-Salades met kip/tonijn/geitenkaas en wat je lekker vindt.
-soepen (champignon/asperger/groenten/tomaten/pompoen/bloemkool). Wel het makkelijkst als je een magnetron op je werk hebt om het op te warmen. Ik maak vaak een hele pan en vries per portie in zodat ik altijd voorraad heb staan. Soms ook makkelijk als tussendoortje of avondeten.
-lijnzaadcrackers met welk beleg je lekker vindt
-restjes van het avondeten

Avondeten:
-Gewone AVG maar dan zonder de A (en de V niet gepaneerd) en dan bv een extra ei of extra groenten.
-Pasta door courgettesliertjes vervangen
-rijst door bloemkoolrijst vervangen, ik vond het wel lekker in nasi.
- stoofpotjes of (kip)shoarma met salade en tzatziki of knoflooksaus (zelfgemaakt)
-Aspergers met ham en ei
-Taco's (maken van hoopjes geraspte kaas in de oven en als ze nog warm zijn in de vorm van taco's buigen met een pollepel) gehakt met kruiden bakken, sla, tomaat, komkommer en 0% chilisaus van de action (ze hebben daar ook caesarslasaus en mayo maar die vind ik niet lekker, liever zaanse mayo dan).
-pulled chicken
-wokgroenten met beef of kip (kikoman soyasaus rode dop zit weinig in)

Als verwenmomentje heb ik wel eens een stukje pure chocolade gepakt of chocomouse van een beetje slagroom zelf opkloppen, wat zoetstof en beetje cacaopoeder.

Wennen vond ik dat je moet voorbereiden, het afkicken van suiker en dat in veel zetmeel/tarwe en suiker verwerkt zit!

We zitten inmiddels op de blijf op gewicht fase waarin je dan wat meer kan bakken met bv amandelmeel of kokosmeel en je dus ook iets van een 'broodje', cake, taartje, brownie oid kan maken als tussendoortje.

Belangrijk is dat je goed water drinkt of thee. Evt gember in je water voor een smaakje of een aardbei oid.
Je kan ook diverse 'zero' frisdrank drinken. Niet iedereen deelt die mening ivm zoetstoffen, maar dat is een keus die je zelf moet maken.
Op gobento kun je makkelijk berekeningen maken over wat jouw lichaam nodig heeft aan vetten/eiwitten e.d.

:)
Hoe bak je cake zonder suiker?
Als je boeken wilt kun je bv Jasper Alblas , Oanhs Kitchen , Yvonne Lemmers kiezen.
Bij Jasper is afgelopen maandag een zes weekse challenge begonnen misschien kun je nog in haken..
Alle reacties Link kopieren
Er is al een topic over met veel tips:

lijf-lijn/koolhydraatarm-eten/list_messages/430999
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik lees allemaal ingewikkeld gedoe met amandelmeel enzo. Het hoeft niet zo streng. Als je gewend bent om twee keer per dag brood te eten en s avonds ook pasta/aardappels/rijst, beperk die koolhydraten dan tot 1 maaltijd. Bv de lunch. En dan ontbijt je met yoghurt (die echt niet perse grieks hoeft te zijn) of kwark of ei en eet je s avonds alleen groenten met vlees of vis. Geen koek of snoep tussendoor. Dan kom je al een heel end.
Of halveer gewoon je porties koolhydraten. At je normaal twee boterhammen, neem je er nu 1 en iets anders erbij (tomaatje, eitje, extra vleeswaren of kaas, bakje rauwkost, tonijn..) Of neem s avondsde helft van je normale portie pasta en dan meer groenten/vlees.
.
Alle reacties Link kopieren
Had dr Atkins ook niet kunnen bevroeden, dat zijn gedachtegoed nog zo lang voort zou leven, zij het in verschillende gradaties. :)

Met Montignac is het anders gegaan; daar hoor je nooit meer iets van. https://nl.wikipedia.org/wiki/Montignacdieet
Nog nooit zelf geprobeerd overigens maar heel veel vips volgden dit dieet met groot succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Als je op streefgewicht zit en weer gaat eten zoals je gewend was zit het er zo weer aan.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:07
Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Als je op streefgewicht zit en weer gaat eten zoals je gewend was zit het er zo weer aan.
Ja, dat is altijd zo. Kan ook niet anders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:07
Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Als je op streefgewicht zit en weer gaat eten zoals je gewend was zit het er zo weer aan.
Eens. Dit is geen quick fix om snel wat kilo's af te vallen en daarna weer op de oude voet verder te gaan.

Ik eet zelf koolhydraatarm, maar ben altijd huiverig om het aan anderen aan te raden als die alleen maar een paar kilo kwijt willen. Bij gezondheidsklachten is het een ander verhaal, mensen zijn dan sneller bereid om hun levenswijze aan te passen als ze merken dat ze zich beter voelen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:07
Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Als je op streefgewicht zit en weer gaat eten zoals je gewend was zit het er zo weer aan.

Dat is toch met vrijwel alle diëten zo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:07
Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Als je op streefgewicht zit en weer gaat eten zoals je gewend was zit het er zo weer aan.

Dat is toch met vrijwel alle diëten zo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
15-05-2019 09:20
Dat is toch met vrijwel alle diëten zo?
Ja, klopt. Daarom helpen veel diëten ook niet op de langere termijn als je niets structureel aanpast.

Denk wel dat het bij koolhydraatarm wat erger is. Zodra je weer veel koolhydraten eet, kom je binnen no time weer aan doordat je direct veel meer vocht gaat vasthouden. Kan echt om kilo's gaan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
15-05-2019 09:20
Dat is toch met vrijwel alle diëten zo?
Ik bedoelde te zeggen dat je dan altijd brood, pasta, aardappelen e.d. moet laten staan. Bij een gewoon dieet kun je alles eten, maar dan in beperkte mate, zolang je maar niet boven een aantal calorieën uitkomt. Bij een KH arm of beperkt dieet tel je koolhydraten
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:07
Dit is geen dieet, maar een levenswijze. Als je op streefgewicht zit en weer gaat eten zoals je gewend was zit het er zo weer aan.
Ja duh. Door te eten zoals je gewend was, was je immers dik geworden.
.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:28
Ik bedoelde te zeggen dat je dan altijd brood, pasta, aardappelen e.d. moet laten staan. Bij een gewoon dieet kun je alles eten, maar dan in beperkte mate, zolang je maar niet boven een aantal calorieën uitkomt. Bij een KH arm of beperkt dieet tel je koolhydraten
Onzin, het kan ook een stuk relaxter, zie mijn eerdere post. Gewoon mínder khd eten dan je gewend was. Ik tel geen koolhydraten, ik eet simpelweg minder brood etc dan vroeger.
.
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:28
Ik bedoelde te zeggen dat je dan altijd brood, pasta, aardappelen e.d. moet laten staan. Bij een gewoon dieet kun je alles eten, maar dan in beperkte mate, zolang je maar niet boven een aantal calorieën uitkomt. Bij een KH arm of beperkt dieet tel je koolhydraten
Je kunt altijd overstappen naar kh beperkt .
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-05-2019 09:29
Onzin, het kan ook een stuk relaxter, zie mijn eerdere post. Gewoon mínder khd eten dan je gewend was. Ik tel geen koolhydraten, ik eet simpelweg minder brood etc dan vroeger.
Dan is het geen KH arm dieet, maar gewoon minder eten. Toch een verschilletje.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:28
Ik bedoelde te zeggen dat je dan altijd brood, pasta, aardappelen e.d. moet laten staan. Bij een gewoon dieet kun je alles eten, maar dan in beperkte mate, zolang je maar niet boven een aantal calorieën uitkomt. Bij een KH arm of beperkt dieet tel je koolhydraten

Ik tel niets hoor en eet al jaren zo. Gewoon een pak meer groenten eten.
Geen ingewikkeld gedoe maar bijvoorbeeld ‘s middags kiezen voor een goed gevulde salade of een dikke maaltijdsoep.
En ‘s avonds eet ik bijvoorbeeld alleen vis met groenten, of een stoofpotje van verschillende groenten.
Je moet af van de denkwijze dat je 3 dingen op je bord moet hebben zoals het er is ingestampt, vlees/vis, aardappels, groenten.
Nu is het dus vis/groenten, of vlees/ groenten maar vlees eet ik niet, en toch geen gebrek aan variatie hoor.
Heel eenvoudig :hyper:
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
15-05-2019 09:51
Dan is het geen KH arm dieet, maar gewoon minder eten. Toch een verschilletje.
Nee, ik eet minder khd maar wel meer andere dingen. Het is een kwestie van andere keuzes maken.
.
Anna2208 schreef:
15-05-2019 06:17
Hoe bak je cake zonder suiker?

https://www.laurasbakery.nl/10x-bakrece ... er-suiker/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven