Lijf & Lijn alle pijlers

Begonnen met de pil, vraagje

15-05-2019 22:16 16 berichten
Hi, ik twijfel een beetje en vraag me af of jullie weten hoe dit zit. Misschien is het wel een hele domme vraag!

Ik moest afgelopen vrijdag ongesteld worden. Dit gebeurde niet. Zondag had ik een bloeding, waardoor ik dacht dat ik ongesteld was geworden. Dus ik ben zondag avond begonnen met het slikken van de anticonceptie pil. Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je ook op dag 2-5 van de cyclus mag beginnen. Nu heb ik echter sinds zondag niet meer gebloed. En daar baal ik heel erg van. Want ik ben dus kennelijk helemaal nog niet ongesteld. Straks gaat het nog langer duren. Dan zit ik dus ook niet meer op dag 2-5 van mijn cyclus. Is dat een probleem?

Achtergrond info: mijn cyclus is normaal gesproken super regelmatig. Ik heb al jaren een app waar ik mijn menstruatie op bij hou. De voorspelling (wanneer ik ongesteld moet worden) klopt altijd. Nu niet, en dat had ik wel kunnen zien aankomen. Want ik heb de ochtend na donderdag 18 april (een dag na mijn laatste menstruatie) voor de zekerheid een morning-afterpil geslikt ivm een gescheurd condoom. En door de MAP kan je menstruatie later komen. :facepalm:

Ik vraag en vertel dit overigens niet omdat ik denk dat ik zwanger ben (dat ben ik zeker weten niet!) en ook niet omdat ik de afgelopen dagen seks heb gehad (zonder extra voorbehoedsmiddel) of überhaupt van plan ben om seks te hebben (zonder extra voorbehoedsmiddel) de komende dagen.

Maar omdat ik dus graag wil weten of het erg is als ik ergens volgende week eindelijk eens een keer ongesteld word, terwijl ik dus al lang en breed ben begonnen met de pil. Voor mijn gevoel heb ik er nu een rommeltje van gemaakt en ik heb een grote hekel aan rommel (lees: ik ben het overzicht gewoon een beetje kwijt). :swear:

Maak ik ergens een denkfout? Of denk ik er teveel bij na?

Oh en nogmaals: nee ik ga zeker géén seks hebben tot ik 100% zeker weet dat ik goed beschermd ben. En ja, ik ga morgenochtend uiteraard de apotheek even bellen als jullie het antwoord op mijn vragen ook niet weten. :proud:
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 15-05-2019 22:42
0.39% gewijzigd
Slik gewoon 3 weken de pil en doe dan een stopweek. Je zult pas als je stopt een bloeding krijgen. De pil voorkomt nu een bloeding ('menstruatie'). Bel sowieso de apotheek even morgen, je weet niet hoe deskundig wij met z'n allen zijn.
Overigens ben je altijd beschermt na 7 dagen pilgebruik, je hoeft niet de hele strip af te wachten.
Als je doorgaat met de pil slikken ga je hoogstwaarschijnlijk niet ongesteld worden en heb je je zekerheid niet. Als je je hele strip hebt gehad zal het ook wel goed zitten.

Misschien kan je gewoon stoppen en wachten tot je écht zeker ongesteld wordt?
Oké, bedankt voor jullie reacties! Ik zal morgen sowieso de apotheek bellen voor de zekerheid. Goed idee.

@Moezy: ik weet dat ik gestoord ben, maar ik wil echt niet stoppen nu. Want dan wordt het voor mijn gevoel nóg rommeliger dan het nu al is. :nut:

@Marana: wat jij (en Moezy in haar eerste stukje ook) zegt geeft mij een soort van rust. Geen idee waarom. Ik hoop dat ik inderdaad pas in de stopweek weer ga bloeden dan maar. Goed om te weten dat ik na 7 dagen pilgebruik sowieso beschermd ben. Ik ben geschrokken van dat gescheurde condoom en nu dit weer. Daardoor ben ik even tijdelijk minder enthousiast om überhaupt seks te hebben.
Kijk eens hier Lotus: https://www.apotheek.nl/themas/anticonceptiepil

Vanaf wanneer werkt de pil?
Begint u de pil te slikken op de eerste dag van de menstruatie, dan bent u meteen tegen zwangerschap beschermd. Als u op een andere dag begint, werkt de pil nog niet meteen. U moet dan nog 7 dagen een extra voorbehoedmiddel gebruiken, zoals een condoom.
Haha je bent niet gestoord. Ik kan ook niet tegen dit soort dingen, het moet gewoon goed zitten. En het is ook belangrijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem nu gewoon doorslikken, en dan na 3 weken stoppen. Dan zul je als het goed is gewoon ongesteld worden. De eerste 3 maanden kan het ook nog zo zijn dat je onregelmatig bloed verliest als bijwerking van de pil, dus het kan sowieso in het begin een beetje ontregeld zijn.

Maak je niet te druk, komt goed. :)


Groetjes een apothekersassistente.
Alle reacties Link kopieren
Heb je sinds 18 april wel seks gehad met condoom dan?
Flaffy schreef:
15-05-2019 23:19
Ik zou hem nu gewoon doorslikken, en dan na 3 weken stoppen. Dan zul je als het goed is gewoon ongesteld worden. De eerste 3 maanden kan het ook nog zo zijn dat je onregelmatig bloed verliest als bijwerking van de pil, dus het kan sowieso in het begin een beetje ontregeld zijn.

Maak je niet te druk, komt goed. :)


Groetjes een apothekersassistente.
Bedankt voor je reactie! :)
lilalinda schreef:
16-05-2019 07:22
Heb je sinds 18 april wel seks gehad met condoom dan?
Ja, maar wel steeds achteraf gecheckt of er geen scheurtjes aanwezig waren. We hebben er een aantal keer over gepraat en zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik geruster ga zijn als ik de pil toch weer ga slikken.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
16-05-2019 07:55
Ja, maar wel steeds achteraf gecheckt of er geen scheurtjes aanwezig waren. We hebben er een aantal keer over gepraat en zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik geruster ga zijn als ik de pil toch weer ga slikken.
dat snap ik, Want ook bij juist gebruik is de kans op een zwangerschap tussen de 2 en 5%.
lilalinda schreef:
16-05-2019 07:59
dat snap ik, Want ook bij juist gebruik is de kans op een zwangerschap tussen de 2 en 5%.
Bedoel je bij condooms? Vindt je dat ik nog een keer zou moeten testen? Ik dacht dat het super paranoia zou zijn dat ik überhaupt getest heb.

Ik heb de pil jarenlang niet geslikt, altijd zorgvuldig condooms gebruikt en ik ben nog nooit zwanger geraakt. Straks wil ik alleen de pil gaan slikken. Ik vertrouw er toch wel op dat dat veilig genoeg is.

Tot mijn 21ste gebruikte ik overigens altijd de pil en condooms. Omdat ik niet aan abortus doe. Nu is de situatie zo dat het niet meer een probleem is als ik ongepland zwanger raak. Maar uiteraard “plan” ik een toekomstige zwangerschap 100000000x liever dan dat het me onverwacht overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
16-05-2019 08:15
Bedoel je bij condooms? Vindt je dat ik nog een keer zou moeten testen? Ik dacht dat het super paranoia zou zijn dat ik überhaupt getest heb.

Ik heb de pil jarenlang niet geslikt, altijd zorgvuldig condooms gebruikt en ik ben nog nooit zwanger geraakt. Straks wil ik alleen de pil gaan slikken. Ik vertrouw er toch wel op dat dat veilig genoeg is.

Tot mijn 22ste gebruikte ik overigens altijd de pil en condooms. Omdat ik niet aan abortus doe. Nu is de situatie zo dat het niet meer een probleem is als ik ongepland zwanger raak. Maar uiteraard “plan” ik een toekomstige zwangerschap 100000000x liever dan dat het me onverwacht overkomt.
als je heel pril bent, is het geen abortus, maar een overtijdbehandeling. Valt heel erg mee
Een kind krijgen op je 22e heeft meer impact.

Je bent wat in paniek lijkt het, je cyclus doet raar. Zou een keer testen, je niet geruststellen?
lilalinda schreef:
16-05-2019 08:17
Je bent wat in paniek lijkt het, je cyclus doet raar. Zou een keer testen, je niet geruststellen?
Ja, ik vind het heel erg vervelend dat mijn cyclus opeens zo anders is dan anders. Daar word ik onrustig van. Maar het is heel goed verklaarbaar (want het komt door de MAP). Dus ik snap mijn eigen gezeur ook niet. Een zwangerschap is echt enorm vergezocht en ik heb geen moment gedacht dat ik dat ben. Ik wilde het alleen 100% kunnen uitsluiten. Ik heb gister dus getest: niet zwanger. :proud:
Ik weet niet of iemand dit nog leest, maar: ik ben helemaal niet meer ongesteld geworden toen ik vorige maand was begonnen met de pil. Nu heb ik sinds afgelopen zondag mijn stopweek. Maar nog steeds geen bloeding gehad. Dat vind ik toch wel weer apart. Zal ik de huisarts bellen of zal ik nog even afwachten?
Alle reacties Link kopieren
doe maar even, al is het voor je gemoedsrust

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven