Lijf & Lijn alle pijlers

afvallen via schijf van 5, KHarm of gewoon minder Kcal.?

07-06-2019 11:14 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
dropsleutel wijzigde dit bericht op 11-08-2019 17:38
Reden: ivm herkenbaarheid
99.78% gewijzigd
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
En eens hulp inschakelen van een dietiste?

Alleen al hoe je het schrijft: gezond eten en 'af en toe iets lekkers'.
Alsof gezond eten niet lekker is en alleen het ongezonde lekker is.
Alleen al je nickname 'dropsleutel'. Je noemt jezelf naar snoep!

Je moet een andere mindset krijgen over eten. Dat een gezellige dag NIET samengaat met je helemaal laten gaan qua fout eten. Of dat bij elk leuk uitje er een patatje en ijsje en gebakje moet worden genuttigd bijvoorbeeld.

Pas wanneer je anders tegen eten aan gaat kijken gaat het je lukken om een normaal eetpatroon aan te gaan en dit vol te houden, omdat je het niet als een dieet ziet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef niet veel kwijtnmaar blijf wel op die manier op gewicht. Standaard dagen hebben een standaard calorieenmaximum en bijzondere dagen soms meer.

Het is voor mn hele leven dus het moet wel vol te houden zijn.
Ja hoor, je kan prima afvallen met gewoon eten van de schijf van vijf, rond de 1500 calorieen (afhankelijk van je lengte, en hoeveelheid beweging) eten en veel bewegen.
Ik heb zelf behoefte aan meer calorieen (ben 1.80 en sport veel). ik val af rond de 1600 A 1700 calorieen.
En af en toe wat lekkers eten kan geen kwaad, als je je echt aan je calorieen houdt.

Het is eigenlijk heel simpel in theorie.. In praktijk is het natuurlijk vaak zo dat men tocht teveel eet en daardoor niet goed afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
07-06-2019 11:17
En eens hulp inschakelen van een dietiste? Ja, vanochtend bij huisarts geweest.

Alleen al hoe je het schrijft: gezond eten en 'af en toe iets lekkers'. Lijkt me wel, omdat ik wil dat het een soort van levenswijze wordt.
Alsof gezond eten niet lekker is en alleen het ongezonde lekker is.
Alleen al je nickname 'dropsleutel'. Je noemt jezelf naar snoep! Is een nickname die ik 10 jaar geleden heb bedacht

Je moet een andere mindset krijgen over eten. Dat een gezellige dag NIET samengaat met je helemaal laten gaan qua fout eten. Of dat bij elk leuk uitje er een patatje en ijsje en gebakje moet worden genuttigd bijvoorbeeld. Je hebt gelijk, ik ben een emotie-eter. Daar moet ik eerst mee stoppen

Pas wanneer je anders tegen eten aan gaat kijken gaat het je lukken om een normaal eetpatroon aan te gaan en dit vol te houden, omdat je het niet als een dieet ziet.
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Eviva_83 schreef:
07-06-2019 11:23
Ja hoor, je kan prima afvallen met gewoon eten van de schijf van vijf, rond de 1500 calorieen (afhankelijk van je lengte, en hoeveelheid beweging) eten en veel bewegen.
Ik heb zelf behoefte aan meer calorieen (ben 1.80 en sport veel). ik val af rond de 1600 A 1700 calorieen.
En af en toe wat lekkers eten kan geen kwaad, als je je echt aan je calorieen houdt.

Het is eigenlijk heel simpel in theorie.. In praktijk is het natuurlijk vaak zo dat men tocht teveel eet en daardoor niet goed afvalt.
Dit hoopte ik dus al, ik ga de app van voedingscentrum downloaden, en ff boodschappen doen.
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt minder calorieën geprobeerd? En je gaat nu 1500 calorieën proberen? Dat is toch hetzelfde?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Eviva_83 schreef:
07-06-2019 11:23
Ja hoor, je kan prima afvallen met gewoon eten van de schijf van vijf, rond de 1500 calorieen (afhankelijk van je lengte, en hoeveelheid beweging) eten en veel bewegen.
Ik heb zelf behoefte aan meer calorieen (ben 1.80 en sport veel). ik val af rond de 1600 A 1700 calorieen.
En af en toe wat lekkers eten kan geen kwaad, als je je echt aan je calorieen houdt.

Het is eigenlijk heel simpel in theorie.. In praktijk is het natuurlijk vaak zo dat men tocht teveel eet en daardoor niet goed afvalt.
Yup. Ik ben ook 1.80 en fiets 20k per dag - behalve als ik met de auto moet, het heel hard regent of ik met de trein verder moet. Ik eet gezond, behalve als ik te druk ben, of moe, of buitenshuis, of als ik te veel alcohol drink. In principe drink ik weinig, maar ja soms heb ik een borrel, of wordt het eens laat, of een bruiloft.

Kortom het loopt sneller uit de hand dan ik vantevoren denk. Maar desondanks begin in elke week weer vol goede moed aan het normale schema en de weegschaal dient ter controle.
Als je af wilt vallen moet je meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Het is echt zo simpel. Dus óf meet bewegen (en je moet heel veel bewegen om zo veel calorieën te verbranden dat je ook daadwerkelijk afvalt) of minder (calorieën) eten.

Als je slim kiest kun je echt veel eten en toch afvallen. Dus veel groente, fruit, wat langzame koolhydraten (echt belangrijk!) en voldoende proteïne.
Alle reacties Link kopieren
Maak het jezelf niet te moeilijk door teveel tegelijk aan te passen. Meeste mensen bereiken op de langere termijn veel meer resultaat door stap voor stap aanpassingen te doen.

Wees eerlijk na jezelf over wat je eet. En ga je porties wegen, de meeste mensen schrikken hiervan. Als je inzage hebt in wat je eet, ga je aanpassingen maken. Het makkelijkst vind ik om sapjes, frisdranken e.d. te vervangen door water. En zo kan je steeds in stappen je voedingspatroon aanpassen. Dus ongezonde dingen vervangen door gezondere variant. Ga ook je eten wegen.

Ga etiketten lezen van producten. Let dan o.a. op toegevoegde suikers (en zout). Toegevoegde suikers laten staan helpt goed bij afvallen.

Je zult bij deze stappen langzaam afvallen, maar wel met een patroon dat je de rest van je leven vol kunt houden.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
07-06-2019 11:30
Maar je hebt minder calorieën geprobeerd? En je gaat nu 1500 calorieën proberen? Dat is toch hetzelfde?
Klopt, om aan te geven dat ik inmiddels bijna alle diëten al heb geprobeerd, maar dat minder kcal. mij het meest gezond lijkt
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
07-06-2019 11:32
Klopt, om aan te geven dat ik inmiddels bijna alle diëten al heb geprobeerd, maar dat minder kcal. mij het meest gezond lijkt
Meer verbranden dan dat je binnenkrijgt, meer is het niet idd. Niet te laag gaan in calorieën, dat houdt niemand vol.

Geen rare diëten volgen en geen voedingsgroepen uitsluiten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
07-06-2019 11:31
Als je af wilt vallen moet je meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Het is echt zo simpel. Dus óf meet bewegen (en je moet heel veel bewegen om zo veel calorieën te verbranden dat je ook daadwerkelijk afvalt) of minder (calorieën) eten.

Als je slim kiest kun je echt veel eten en toch afvallen. Dus veel groente, fruit, wat langzame koolhydraten (echt belangrijk!) en voldoende proteïne. Hier ga ik dus vaak de fout in. Proteïne, neem ik dan kwark of juist Griekse yoghurt 10% of neem ik halvarine of juist roomboter. De een zegt dat je juist roomboter moet nemen en Griekse yoghurt omdat dit langer verzadigt, dus minder snel honger. Een ander zegt juist het tegenovergestelde. Gr. yoghurt en roomboter zou veel te veel kcal bevatten en dat moet juist niet
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
07-06-2019 11:32
Klopt, om aan te geven dat ik inmiddels bijna alle diëten al heb geprobeerd, maar dat minder kcal. mij het meest gezond lijkt
Het beste om te doen is om je relatie met eten te onderzoeken.
De focus moet van het eten af. Dat je eten gaat zien als noodzaak en niet als tijdverdrijf, gezellig of om je emoties bij kwijt te kunnen.
Dat een dagje strand / stad / concert / bioscoop niet hand in hand hoeft te gaan met eten en het ondanks dat toch gewoon gezellig blijkt te zijn.
De fixatie moet eraf. Pas wanneer je dat omgedraaid hebt in je hoofd, komt de rest vanzelf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Afvallen is meer dan alleen een dieet. Er zijn veel meer factoren die van invloed zijn op je stofwisseling.
- stress heeft invloed op je stofwisseling, m.n. insuline
- niet goed slapen heeft invloed op je stofswisseling
- bewegen is belangrijk. niet alleen om meer calorien te verbranden, maar ook op je stofwisseling opgang te houden
- wanneer en hoe vaak je eet. er is onderzoek dat aangeeft dat het beter is om maar 2 of 3 maaltijden te eten per dag, en geen tussendoortjes
- gezonde en goede voeding
- mensen in de "blue zones", eten gemiddeld minder calorien per dag dan dat ze nodig hebben
- zorgen dat je het niet altijd warm hebt. zet de verwarming kouder, doe eens geen sjaal om, minder dik gekleed. Kou heeft invloed op je witte en bruine vet.

Vraag je huisarts een om een doorverwijzing naar een levensstijl coach.

Boeken met informatie:
- Vet belangrijk door Mariette Boom & Liesbeth van Rossum
- Lichter van William Cortvriendt
- hoe word ik een supervetverbrander van Maaike de Vries
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En ga bewegen, begin met elke dag een blokje om. Dat blokje maak je steeds groter. Elke dag 30 minuten is prima, je hoeft niet gelijk naar de sportschool en intensief te bewegen.
Alle reacties Link kopieren
.
dropsleutel wijzigde dit bericht op 11-08-2019 17:37
Reden: ivm herkenbaarheid
99.62% gewijzigd
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
.
dropsleutel wijzigde dit bericht op 11-08-2019 17:38
Reden: ivm herkenbaarheid
98.98% gewijzigd
het is zoals het is
1500 is echt totale onzin als jij een BMI van 30+ hebt. Tenzij je echt zeker weten niet vol wilt houden. Waarom niet gewoon 2000 doen? Als je iets langer bent dan gemiddeld, is dat heel prima.
Ik ben met minderen in calorieën vrij makkelijk 10 kilo afgevallen. Ik moet er nog meer, maar ik heb vaak geen zin. Met 2000 calorieën kun je een prima eetpatroon aanhouden, waarbinnen ook af en toe een frietje of een ijsje past. De website van het voedingscentrum (de BMI-meter met het voedseldagboek) kan ook helpen, ik vond het fijn werken. Nu weet ik precies wat ik voor zaken kan eten om rond mijn streefcalorieen te zitten. Geen honger, geen ergernis.
Alle reacties Link kopieren
Volledig eens met Betty. En aquajoggen is een heel goed idee als je last hebt van je gewrichten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens eerst kijken hoeveel je binnenkrijgt en op welke momenten. En dan bedoel ik ook echt opletten, dus wegen en scheppen tellen.. Pas dan kun je ook de vinger op de zere plek leggen en kijken hoe je verder wil.

En idd kijk naar vervangers. Ik ben zo begonnen en door het besef is het makkelijk vol te houden. Je weet namelijk hoeveel iets is dat je eet en ik denk elke keer als ik het wil, is het het waard.

Daarnaast heb ik een aantal dingen laten staan. Suiker in koffie of thee, frisdrank en ranja, minder wijn. Geen 48 + kaas, maar 30 +, geen volle mozzarella maar light. Groenten i.p.v. aardappelen of pasta en veel kip en vis i.p.v. schnitzels en cordon blues bijv. Ook gebruik ik kwark voor bijna alles i.p.v. crème crèche of zure room of bijv. In sausjes i.p.v. mayo.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dit:
Je moet een andere mindset krijgen over eten. Dat een gezellige dag NIET samengaat met je helemaal laten gaan qua fout eten. Of dat bij elk leuk uitje er een patatje en ijsje en gebakje moet worden genuttigd bijvoorbeeld. Je hebt gelijk, ik ben een emotie-eter. Daar moet ik eerst mee stoppen

Ik had daar altijd ook last van. Ik ben 4 jaar geleden bij een voedingscoach geweest die een bepaald basispatroon mij heeft aangeleerd. (Gewoon normaal eten, incl alle soorten voeding) Dit is de afgelopen 4 jaar met up and downs gegaan. Haar theorie is dat dat basis patroon goed is om langzaam af te vallen en later als je op gewicht bent dat daar best wat extra’s bij kunnen.

Wat zij over emotie eten vertelde was dat het niet erg was, maar als het gebeurde was mijn doel om gewoon weer terug te gaan naar het basispatroon. (En niet teveel over frustreren, want dat is nog meer emotie, ‘gewoon’ loslaten en door naar je ritme)

Wat ik gemerkt heb is dat het basispatroon nu ondertussen zo ingesleten zit als fijne gewoonte dat dit nauwelijks moeite kost. De afgelopen jaren zijn wij steeds met delen bezig geweest om te verbeteren, zoals meer drinken, beter plannen avondeten, bij uitjes bewuste keuzes maken en niet meer alle remmen los. En ik ben met mezelf aan de slag gegaan door middel van coaching, ik maakte me vaak over vanalles druk en daar kwamen oa mijn ‘ik ga vanalles eten want voel me rot’ buien vandaan.

Nu dit allemaal samenkomt en ik ook weer ben gaan sporten val ik ‘ineens’ echt af. Het gaat nog steeds langzaam, maar zit nu weer op een gewicht waar ik de afgelopen 8 jaar niet geweest ben.

Lang verhaal, maar mijn lessen in het kort:
- zoek een basispatroon wat je tot in de lengte ter dagen kan volhouden
- ga stap voor stap aan de slag met de uitdagingen voor het volhouden van het basispatroon. (Een nieuwe gewoonte aanleren kost 100 dagen)
- ga aan de gang met de oorzaak van het eten uit emotie
- je moet niets; moeten is voor de lange termijn niet iets wat je met wilskracht vol gaat houden; zoek hulp bij het omdenken van gedachten patronen
- voer je dagelijkse activiteiten patroon langzaam op, dus niet ineens 6x sporten, maar begin misschien met 1x per week en ga daarnaast vaker met de trap/zet meer stappen op een dag. En zoek iets wat je leuk vind en zoek er structurele hulp bij
- en het belangrijkste: doe niet alles tegelijk, dat is echt veel te moeilijk, doe het stap voor stap. Je patronen die nu zorgen voor je huidige gewicht heb je niet in 1 jaar aangeleerd, dus ga er ook niet vanuit dat je het binnen een paar maanden afleert.

Hoop dat je hier iets aan hebt, dit was mijn verhaal: ik gun het iedereen om iets te vinden wat bij hem/haar past en werkt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
07-06-2019 11:17
En eens hulp inschakelen van een dietiste?

Alleen al hoe je het schrijft: gezond eten en 'af en toe iets lekkers'.
Alsof gezond eten niet lekker is en alleen het ongezonde lekker is.
Alleen al je nickname 'dropsleutel'. Je noemt jezelf naar snoep!

Je moet een andere mindset krijgen over eten. Dat een gezellige dag NIET samengaat met je helemaal laten gaan qua fout eten. Of dat bij elk leuk uitje er een patatje en ijsje en gebakje moet worden genuttigd bijvoorbeeld.

Pas wanneer je anders tegen eten aan gaat kijken gaat het je lukken om een normaal eetpatroon aan te gaan en dit vol te houden, omdat je het niet als een dieet ziet.
Dit! Op deze manier 25 kg afgevallen, en het blijft er ook af omdat ik het als levensstijl ben gaan zien.
Mooi verwoord :-)
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-06-2019 11:43
1500 is echt totale onzin als jij een BMI van 30+ hebt. Tenzij je echt zeker weten niet vol wilt houden. Waarom niet gewoon 2000 doen? Als je iets langer bent dan gemiddeld, is dat heel prima. Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Maar dat is wat ik lees op het voedingscentrum als ik wil afvallen.
Ik ben met minderen in calorieën vrij makkelijk 10 kilo afgevallen. Ik moet er nog meer, maar ik heb vaak geen zin. Gebruik je dan volle producten ivm extra verzadiging of let je juist op de kcal. Ik vind dat zo lastig omdat ik op iedere site weer iets anders lees. Met 2000 calorieën kun je een prima eetpatroon aanhouden, waarbinnen ook af en toe een frietje of een ijsje past. De website van het voedingscentrum (de BMI-meter met het voedseldagboek) kan ook helpen, ik vond het fijn werken. Deze app ga ik vanaf vandaag ook gebruiken. Nu weet ik precies wat ik voor zaken kan eten om rond mijn streefcalorieen te zitten. Geen honger, geen ergernis.
het is zoals het is
Met mijn gewicht en lengte val ik met 2500 calorieën per dag nog af.
Maar goed, ik gebruik halfvolle melkproducten, behalve af en toe Griekse yoghurt. Op mijn brood smeer ik plantaardige margarine, geen roomboter. Maar ik denk echt dat dat niet zo heel spannend is, tenzij je liters melk wegklokt elke dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven