Lijf & Lijn alle pijlers

Geheelonthouder worden?

15-06-2019 12:47 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer ongemak voel bij alle publicaties over hoe slecht alcohol is. Ik was vroeger een overmatige drinker (elke dag wel een paar glazen wijn), maar sinds ik kinderen heb drink ik niet meer thuis (alleen als we eters hebben en tijdens de zwangerschappen heb ik uiteraard sowieso niet gedronken).

Ook mag ik nog maar maximaal 4 glazen per week van mezelf. Dat lukt goed (meestal drink ik er nog 2 per week), maar ik vind dat ik er toch teveel mee bezig ben: wanneer, bij welk etentje, welke borrel, hoeveel dan, etc.

Ik speel met de gedachte om helemaal niet meer te drinken. Ik heb nu een week niet gedronken en dat ging best goed. Ik wil proberen dit drie maanden vol te houden.

Maar ik vind het lastig, ook omdat het voor mij zo is verweven met gezelligheid en relaxmomenten. Tegelijkertijd heb ik ouders die samen 1,5-2 flessen wijn per dag drinken en zo wil ik echt niet worden later.

Heeft er iemand zin om mee te doen?
Een goede stok achter de deur is misschien wel dat alcohol je veel sneller verouderd en je er op een gegeven moment uit komt te zien als een gedroogde pruim.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het lijkt me een goede om rekening mee te houden.

Ik drink helemaal niet meer, al jaren en het bevalt me meer dan prima.
Doen waar jij je lekker bij voelt.

Je kunt ook na die 3 maanden niet drinken proberen hoe het dan voelt als je alleen bij gelegenheid iets drinkt?

Ik drink nooit doordeweeks, uitzondering een vakantie. Maar ook nooit meer dan 3 glazen omdat ik er dan de volgende dag last van heb.
Werkt voor mij prima.
Nee, ik doe niet mee want ik vind het veel te lekker. Ik drink niet elke dag behalve als ik op vakantie ben.
Ik drink nooit, al sinds dat ik 17-18 ben.
1 keer zoveel gezopen dat ik daarna echt een periode last van mijn maag kreeg zodra ik alcohol dronk. Sinds dien gestopt en ik zou echt geen goede reden weten om weer wel te drinken.

Niet dat ik er tegen ben he, ik bedoel iedereen lekker doen. Er is altijd drank in huis voor visite enzo, maar ik word er niet gelukkiger van.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo ben je er zo mee bezig? Ik drink als ik er zin in heb. Soms is dat 4 glazen in een week en soms heb ik zonder erbij stil te staan al weken niets gehad. Maar als jij ergens wel die drang hebt om te drinken, dan kan een zelfopgelegde regel misschien helpen.
Ik drink momenteel hooguit een glas of 2 in de week, behalve op vakantie meer. Heb vroeger meer gedronken, maar nu krijg ik er opvliegers van. Helemaal opgeven vind ik echter niet realistisch, een lekker glas wijn, biertje of cocktail op z'n tijd doet 'n mens goed. Overigens is een paar glazen wijn juist goed voor je lichaam.
Ik heb er geen regels voor. Meestal drink ik alleen in het weekend, en dan ook niet elk weekend. Op vakantie vind ik een wijntje bij het eten wel lekker, dus dat doe ik dan gerust elke dag. Ik heb er gelukkig geen last van dat ik vooruit loop op of ga plannen wanneer ik mag drinken. Wel heb ik als ‘harde regel’ dat ik niet voor 16.00 uur drink.
Ik drink helemaal niet. Ik vind de smaak van bier, wijn en sterke drank niet lekker en ik heb er ook geen behoefte aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een half jaar geheel onthouder. Dit is voortgekomen uit een medische probleem maar ik heb er totaal geen moeite mee. Ik neem wel wat anders! Helemaal dikke prima
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
MinkeDeWit schreef:
15-06-2019 13:23
Ik heb er geen regels voor. Meestal drink ik alleen in het weekend, en dan ook niet elk weekend. Op vakantie vind ik een wijntje bij het eten wel lekker, dus dat doe ik dan gerust elke dag. Ik heb er gelukkig geen last van dat ik vooruit loop op of ga plannen wanneer ik mag drinken. Wel heb ik als ‘harde regel’ dat ik niet voor 16.00 uur drink.
Nooit 'ns een champagne ontbijtje op vakantie? Of een wijntje op terras bij de lunch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal maanden gestopt. Dronk niet veel 2-3 glazen per week. ik voel mij lichamelijk echt beter dan toen ik nog dronk. Nu met de zomer vind ik het lastiger vol te houden. Dus drink af en toe, en merk dat wel. Alcohol is gewoon troep.
Alle reacties Link kopieren
4 glazen wijn per week is toch helemaal niet veel? Het valt ruimschoots binnen de normen van verantwoord alcoholgebruik. Waarom zo streng voor jezelf?

PS ik doe niet mee..
anoniem_247003 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 13:44
Reden: Per ongeluk veel meegequote
75.23% gewijzigd
Ik drink al jaren niet meer. Nadat ik erg ziek was geweest, merkte ik dat alcohol niet meer zo lekker viel. Dus gewoon mee gestopt en ik heb het geen seconde gemist. Nu was ik al enkele malen langdurig gestopt wegens zwangerschappen en borstvoeding, dus ik had al enige ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink écht zelden. Sporadisch een wijntje in het weekend. Heel soms een radler als ik thuis kom van werk bij bloedheet weer.

Alleen in de vakantie drink ik veel. Wijn bij het eten. Cocktail bij de bar. En daar geniet ik dan ook écht van.
ik heb ook geen bepaalde regel vanaf welke tijd ik drink. Ik ga zo naar een verjaardag maar ben aan het wachten tot het droog is. Koffie en taart hebben we jaren geleden al afgeschaft dus ik ga zo gelijk aan de wijn.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je er nog steeds zo mee bezig bent is natuurlijk een veeg teken.
Goed dat je zo sterk hebt kunnen minderen trouwens!
Ik zou het doen (een tijd) helemaal niet meer drinken zodat je echt de kans krijgt de gewoonte te doorbreken.

Ik ben nu zo'n anderhalf jaar geleden van dagelijks teveel naar nagenoeg niks gegaan, ik ben namelijk niet zo goed in matigheid.
Dit werkt voor mij beter, makkelijker en duidelijker dan toegestane aantallen of situaties waarop altijd wel weer een uitzondering van toepassing is :whistle:

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kwamen laatst op vakantie een ouder stel, +60 tegen dat graag een wijntje dronk. Toch zijn ze ooit samen eens een maand gestopt. Daarna besloten dat het prima te doen was, maar met net even leuker. Ik geef ze groot gelijk.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik speel ook met de gedachte om helemaal te stoppen! Zelf drink ik gemiddeld 1 avond per week, 1 tot 2 drankjes. Met feestjes, verjaardagen, festivals veel meer. In de zomer drink ik meer dan in de winter.
Ik merk dat mijn lichaam er steeds slechter tegen kan. Na een feestje heb ik wel 2 tot 3 dagen nodig om bij te komen. Het voelt niet meer goed en het past niet in mijn verdere levensstijl waarbij ik heel gezond, natuurlijk en bewust leef. Toch kan ik zó ontzettend genieten van een lekker speciaalbiertje of een goed glas wijn. Met name op feestjes/festivals is het erg moeilijk om als enige de alcohol te laten staan. Respect voor geheelonthouders, ik vind het knap!
Ik drink alleen nog in het weekend (behalve op vakantie) en dan niet meer dan 1 glas wijn per dag.
Ik vind een glas wijn op zijn tijd erg lekker hoewel ik ervan overtuigd ben dat ik het beter zou kunnen laten.
Maar dat geldt ook voor af en toe een bord friet of een sausijzenbroodje.
Het leven is kort en ik probeer een goede balans te vinden tussen gezond gedrag en genieten.

Daar komt bij dat ik absoluut geen limonademens ben. De enige limo die ik af en toe neem is cola-ligt en bitter-lemon-light. Verder vind ik alles te zoet.

Ik doe dus niet mee.
Overigens zou stoppen me verder geen moeite kosten.
Ik kan me er echt niks bij voorstellen. Ik vind alcohol niet te zuipen :biggrin:
En ik drink dus ook nooit ene druppel. Ergens vind ik het wel apart om te lezen dat mensen er zo over na gaan denken wanneer ze wel of niet willen gaan drinken. Alsof je van een verslaving af moet ofzo.......maarja dat zegt een niet-drinker :proud: .. Succes ermee!
Ook ik drink al jaren niet meer en het bevalt me uitstekend.
Bij een verjaardag wil ik het voor de gasten nog wel eens in huis halen maar liever zou ik dat ook niet meer doen.

Voordelen van niet drinken:
- Ik ben fitter
- Mijn huid is er van opgeknapt.
- Het had invloed op mijn humeur. Ik ben dus stabieler voor mijn gevoel.
- In jouw geval zou je er niet meer over na hoeven denken hoe en wanneer je een glas zou drinken want je drinkt m gewoon niet.

Verder valt het me steeds meer op hoe mensen ten nadele veranderen als ze alcohol nuttigen of net hebben genuttigd.
Raresnijboon schreef:
16-06-2019 16:43

Verder valt het me steeds meer op hoe mensen ten nadele veranderen als ze alcohol nuttigen of net hebben genuttigd.
Er is een groot verschil tussen een glaasje en jezelf klem zuipen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb denk ik al meer dan een half jaar geen alcohol gehad. Ik krijg er opvliegers van en waar ik nu zit moet alles met de auto. Dus als ik op stel en sprong de auto in moet dan heb ik een probleem als ik gedronken heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven