Lijf & Lijn alle pijlers

Ik eet gezond en sport, maar word niet slanker

17-06-2019 14:30 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen! Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben sinds begin april (ik weet dat het nog niet zo lang is) begonnen met 3 tot 4x in de week sporten bij een sportschool met een vriendin. Meestal starten we met 20 min. cardio; hardlopen, fietsen, roeien of crosstrainen afgewisseld. Dan gaan we er flink tegen aan met krachttraining 3× 15 herhalingen tot het naadje. Been, billen, rug, arm, niks wordt overgeslagen. Dan eindigen we met 10 min. een cooling down. 1x per week pakken we er nog een groepsles kickboksen of pilates bij.
Verder qua eten doe ik niks geks. Alles volkoren en zo min mogelijk suikers en snelle koolhydraten. 3 maaltijden en 1 tussendoortje (wat vaak fruit is)

Nu valt die vriendin als een speer af en ze wordt ook echt slanker is cm. En ik ben sindsdien 4 kg aangekomen (ik weet dat spier zwaarder is dan vet) en ben in centimeters overal ongeveer gelijk gebleven of iets toegenomen.

Nu is mijn vraag: wat doe ik fout en hoe kan ik wel afvallen? Momenteel heb ik namelijk wel echt flink wat overgewicht (1.72 en 85 kg) terwijl mijn conditie en fitheid wel redelijk is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Misschien eet je te weinig, dat kan. Misschien eet je nog steeds teveel koolhydraten, dat kan ook. Misschien krijg je nog steeds teveel suikers binnen, ook dat kan.
Aardappelen en rijst zijn dikmakers, eet je daar veel van?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 14:53
Misschien eet je te weinig, dat kan. Misschien eet je nog steeds teveel koolhydraten, dat kan ook. Misschien krijg je nog steeds teveel suikers binnen, ook dat kan.
Aardappelen en rijst zijn dikmakers, eet je daar veel van?
https://www.radarplus.nl/psyche-en-gezo ... roodje-aap

nee joh, aardappelen en rijst zijn geen dikmakers
Moeilijk te zeggen wat je verkeerd doet, we weten niet wat en hoeveel je eet. Als je aankomt terwijl je pas bent begonnen met sporten gaat er waarschijnlijk toch iets mis in je voedingspatroon.
Om inzicht te krijgen kan het handig zijn eens een of twee weken precies bij te houden wat je eet, bijvoorbeeld door middel van een app. Misschien eet je wel veel meer calorieën dan je denkt?
lilalinda schreef:
17-06-2019 15:02
https://www.radarplus.nl/psyche-en-gezo ... roodje-aap

nee joh, aardappelen en rijst zijn geen dikmakers
Ik word er moddervet van.

Er worden in Afrika mensen gevoed met rijst om de hongerdood te voorkomen en ook die mensen worden moddervet. Toch blijven zij ondervoed. Rara hoe kan dat.

Ieder lichaam is anders hè.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 15:06
23.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn trainer zei toen dat ik meer moest eten. Elke 2 uur.
Wel gezonde keuzes maken uiteraard.

Nu probeer ik dagrlijks dus regelmatig wat te eten.
Mijn menu kan er zo uitzien:
6 u: overnight oats met frambozen
8 u: cracker met huttenkase
10 u: banaan
12 u: lunch, bv gebakken ei met sla en volkoren boterham
14 u: appel
16 u: handje ongezouten noten
18 u: avondeten
20 u: kwart komkommer

Om even een idee te krijgen dus .
Ik doe dit nu een maand en val nu wel af. Niet spectaculair snel, ongeveer een kwart kilo per week tot nu toe.
Maar daarvoor viel ik niets af . Ja, in het begin even, maar dat kwam er dus na verloop van tjjd weer bij.
Volgens de body analyse weegschaal was dat allemaal vet en was ik zelfs in spiermassa achteruit gegaan.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Je traint veel te veel. Dit is vragen om overreaching. Meer is niet altijd beter. Ik heb ook het idee dat er niet echt een gedachte achter zit, misschien daar eens beginnen?
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:04
Ik word er moddervet van.

Er worden in Afrika mensen gevoed met rijst om de hongerdood te voorkomen en ook die mensen worden moddervet. Toch blijven zij ondervoed. Rara hoe kan dat.

Ieder lichaam is anders hè.
Er zijn zeker mensen die koolhydraten of zetmeelrijke voedingsmiddelen slecht verdragen en alleen afvallen als ze koolhydraatarm eten. Die zijn wel in de minderheid. Een gemiddeld gezond mens, zeker met een actieve levensstijl, wordt echt niet dik van koolhydraten.
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:04
Ik word er moddervet van.

Er worden in Afrika mensen gevoed met rijst om de hongerdood te voorkomen en ook die mensen worden moddervet. Toch blijven zij ondervoed. Rara hoe kan dat.

Ieder lichaam is anders hè.
Omdat het een eenzijdig eetpatroon is. Vergelijken met onze westerse wereld geeft geen pas in deze vind ik
Alle reacties Link kopieren
Dan toch eens bijhouden wat je nu exact eet. Afvallen is namelijk 80% eten en 20% bewegen (of 70-30). Misschien zijn de porties gewoon te groot! Pas als je exact weet wat je binnen krijgt, kun je er conclusies aan verbinden. Meten is weten!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:04
Er worden in Afrika mensen gevoed met rijst om de hongerdood te voorkomen en ook die mensen worden moddervet. Toch blijven zij ondervoed. Rara hoe kan dat.
Moddervet? Bedoel je dat bolle buikje als gevolg van eiwittekort?
Met brood, aardappelen en rijst is niets mis. Je moet er alleen niet te veel van eten, zoals met alles.

@TO misschien een tijdje proberen bij te houden hoeveel kcal, eiwitten, vetten, vezels, etc. je op een dag binnen krijgt?
huisduif schreef:
17-06-2019 15:17
Moddervet? Bedoel je dat bolle buikje als gevolg van eiwittekort?
Met brood, aardappelen en rijst is niets mis. Je moet er alleen niet te veel van eten, zoals met alles.

@TO misschien een tijdje proberen bij te houden hoeveel kcal, eiwitten, vetten, vezels, etc. je op een dag binnen krijgt?
Nee, ik heb het niet over en hongerbuik, ik heb het over vet over het hele lichaam.
Heb er onlangs een reportage over gelezen en daar werd aangegeven dat die mensen ondanks hun overgewicht toch ondervoed waren.
Rijst voegt niets toe in een dieet.
Drink je misschien veel zoete drankjes?
Alle reacties Link kopieren
Dit soort topics wordt altijd een 'welles-nietes show' :roll: maar toch, hier mijn ideeën....

Als je vriendin niet jouw bouw heeft dan heeft vergelijken weinig zin sowieso dus let niet op haar prestaties.

Kijk naar wat je nog aan je eigen leefstijl kan variëren. Wat drink je graag? Je schrijft daar niet veel over.... probeer eens wat anders.

Blijf vooral doen aan beweging wat je leuk vindt en kijk of je in je dagelijks leven nog winst kan boeken ergens, trap nemen ipv de lift of fietsen naar je werk. Boodschappen te voet doen ipv met de auto. Rondwandelen als je belt met vriendinnen of voor werk.

Zorg je wel dat je genoeg aan voeding binnenkrijgt?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-06-2019 15:13
Dan toch eens bijhouden wat je nu exact eet. Afvallen is namelijk 80% eten en 20% bewegen (of 70-30). Misschien zijn de porties gewoon te groot! Pas als je exact weet wat je binnen krijgt, kun je er conclusies aan verbinden. Meten is weten!
Dit, maar het kan ook zijn dat To te weinig eet. Voor TO kan het werken om van 3 naar 6 eetmomenten per dag te gaan.

TO, schrijf eens een poosje alles op wat je eet en drinkt. En dan echt elk detail incl. gewicht.

Is je training volgens een bepaald plan? Heb je dit zelf bedacht of heb je een begeleider?
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat werkt is je eten een tijdje bijhouden in bijv. Lifesum of Myfitnesspal. Porties afwegen dus en calorieën tellen. Want aan de omschrijving: 'avondeten' of 'kwark met muesli' heb je niks. Dat kan 300 gram kwark zijn met 50 gram muesli, maar ook 150 gram met 25 gram. Het verschil tussen aankomen of afvallen dus.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:04
Ik word er moddervet van.

Er worden in Afrika mensen gevoed met rijst om de hongerdood te voorkomen en ook die mensen worden moddervet. Toch blijven zij ondervoed. Rara hoe kan dat.

Ieder lichaam is anders hè.
Moddervet? En alleen rijst is natuurlijk niet genoeg voeding. Een mens heeft meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:21
Nee, ik heb het niet over en hongerbuik, ik heb het over vet over het hele lichaam.
Heb er onlangs een reportage over gelezen en daar werd aangegeven dat die mensen ondanks hun overgewicht toch ondervoed waren.
Rijst voegt niets toe in een dieet.
Alleen rijst niet nee, net als alleen banaan of alleen appel niet toevoegt. Aziaten eten massaal rijst, maar dan met heel veel groente, die staan niet bekend om moddervet of ondervoeding.
Annelleke schreef:
17-06-2019 15:49
Alleen rijst niet nee, net als alleen banaan of alleen appel niet toevoegt. Aziaten eten massaal rijst, maar dan met heel veel groente, die staan niet bekend om moddervet of ondervoeding.
Zoals ik al eerder aangaf, ieder lichaam is anders. Aziaten zijn niet anders gewend en dus heeft hun lichaam zich aangepast aan dat dieet.

Toen hier in Nederland de eerste Chinese restaurants de deuren opende klaagde iedere kaaskop over honger na het eten van nasi terwijl Aziaten daar geen last van hebben.
Wat zegt de begeleider van de sportschool over jullie schema? Doe je die 3-4x per week iedere keer dezelfde oefeningen, dus steeds fullbody? Wie heeft de oefeningen bedacht? Word je evt gecorrigeerd als je de oefening niet juist uitvoert?
Volgens mij werkt het beter als je een wisselend schema aanhoudt. Lees bijv eens hier: https://www.fit.nl/fitnessschema
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-06-2019 15:57
Zoals ik al eerder aangaf, ieder lichaam is anders. Aziaten zijn niet anders gewend en dus heeft hun lichaam zich aangepast aan dat dieet.

Toen hier in Nederland de eerste Chinese restaurants de deuren opende klaagde iedere kaaskop over honger na het eten van nasi terwijl Aziaten daar geen last van hebben.
Bron?

En gewend of niet, Aziaten leven niet op rijst alleen.
Annelleke schreef:
17-06-2019 16:03
Bron?

En gewend of niet, Aziaten leven niet op rijst alleen.
Joh, je hebt helemaal gelijk. Laten we het maar laten rusten.
Bij mij ging het stukken beter met afvallen toen ik vaker op de dag ging eten (om de 2 uur) en brood, aardappelen en rijst grotendeels uit mijn menu gooide. In plaats daarvan eet ik nu veel meer groente en zuivel.

Ik heb het heel lang bijgehouden in MyFitnessPal, daar krijg je goed overzicht in wat je nou echt binnenkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je eten wel eens afgewogen? Het kan zijn dat jouw porties veel groter zijn dan normale porties. Dan eet je wel gezond, maar nog steeds te veel.

Je lichaam zou ook in de spaarstand kunnen staan, maar dat ligt ook aan je verleden met dieeten. Doe je het al jaren (op en af?).

Ben je verder gezond? Ik vind 4 kilo erbij sinds april eigenlijk best veel, kan me niet voorstellen dat dat allemaal spier is. Zo snel gaat spierontwikkeling toch ook niet, of wel...? Misschien kan een fitnessguru hier op het forum me daarin corrigeren.

Hier nog een linkje naar een onderzoek naar het verschil tussen weinig/veel koolhydraten, weinig/veel eiwitten, weinig/veel (goede) vetten:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763382/
De conclusie voor wie het niet wil lezen: het maakt geen bal uit. Ruim 800 mensen met overgewicht werden op een dieet gezet met ofwel weinig koolhydraten, eiwitten of vetten (en juist veel van een andere groep, bijvoorbeeld weinig koolhydraten, veel eiwitten) en ze vielen allemaal ongeveer evenveel af. Iedereen kwam na een jaar ook weer bij en na twee jaar was het totale gewichtsverlies bij iedere variatie hetzelfde.

Het kan zijn dat het ene dieet makkelijker voor jou vol te houden is dan het andere, maar het is dus niet zo dat je niet kunt afvallen als je veel koolhydraten eet. Je moet gewoon meer energie verbuiken dan er binnenkomt, hoe je dat doet, maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-06-2019 15:25
Dit, maar het kan ook zijn dat To te weinig eet. Voor TO kan het werken om van 3 naar 6 eetmomenten per dag te gaan.

TO, schrijf eens een poosje alles op wat je eet en drinkt. En dan echt elk detail incl. gewicht.

Is je training volgens een bepaald plan? Heb je dit zelf bedacht of heb je een begeleider?
Dat kan natuurlijk ook. Of dat ze te weinig eet en dan ook nog eens de 'verkeerde' dingen.
Maar de enige manier om er achter te komen, is dit bijhouden. Idem voor oefeningen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven