Lijf & Lijn alle pijlers

Roaccutane (twijfel)

18-06-2019 14:08 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 23 jaar en heb al meer dan 10 jaar last van milde tot ernstige acne. Ik ben hiervoor meerdere keren naar de huisarts/dermatoloog geweest, maar de zalfjes/gels/antibiotica etc. hebben helaas niet geholpen.
Nu raadt mijn dermatoloog aan te beginnen aan een roaccutanekuur, 30 mg per dag (ik weeg 55kg). Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de bijwerkingen, en vraag me af in hoeverre ze permanent zijn.

Ik weet dat je een droge huid krijgt, droge lippen, mogelijk droge ogen/neus ook. (Rare vraag, maar krijgen vrouwen ook een droge vagina?).
Verder maak ik me zorgen over haaruitval.
Spierpijn/gewrichtspijn kan ik wel mee leven.

Als deze bijwerkingen tijdelijk zijn vind ik het niet erg, want ik heb echt geen zin meer om elke ochtend eerder op te staan om mijn puistjes te camoufleren en met mijn onzekerheid te leven. Het zou een hele opluchting zijn als ik geen acne meer heb.

Hoe hebben jullie de kuur ervaren? Van welke bijwerkingen hadden jullie last tijdens/na de kuur?
Kun je in de bijsluiter vinden of klopt waar je bang voor bent? En wat zegt je arts? Die zal dit toch wel weten?
Over het algemeen zijn bijwerkingen gekoppeld aan het gebruik van de medicijnen. Stop je er mee, dan zal na verloop van tijd de bijwerking ook stoppen.
Je arts of apotheek kan je hier prima over informeren, in de bijsluiter staat ook veel info.
Ik heb het zelf ook geslikt.

Ja je hebt bijwerkingen en nee ze zijn niet blijvend. Droge ogen, neus, huid, ja ook vaginale droogheid waren bij mij aan de orde van de dag. Maar dit is allemaal overgegaan. Het enige wat echt niet mag is zwanger worden.

Ik ben er nog elke dag dankbaar voor dat ik het geslikt heb, man wat voelde ik me ellendig door die acné. Dit is het enige wat na 15 jaar geholpen heeft.
Ohja en uitkijken met de zon, zeggen ze althans. Daar had ik gelukkig geen last van.

Bijwerkingen zijn heel persoonlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven