Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen lukt niet

22-06-2019 04:19 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door antidepressiva flink aangekomen. Ik weeg nu 83 kg en dat is 20 teveel. Al 3 weken sport ik elke dag op de hometrainer, hoogste stand, 30 a 40 minuten. Maar ik blijf aankomen.

Nu at ik ook heel ongezond. Gerust 2 magnums op een dag, chips, popcorn etc. Vroeger kon dat, nu echt niet meer. Ik heb dit nu radicaal geschrapt en ben aan de calorieenteller gegaan.

Ik heb tips nodig voor een dieet dat ik volhoud. Crackers met smeerkaas lukken een paar maanden, maar dan jojo ik weer.

Een gemiddelde dag ziet er nu zo uit

6-8 am bakje cruesli met magere fruitjoghurt of twee boterhammen met pindakaas/kaas

Lunch: vaak broodje gezond op het werk, thuis boterham

Tussendoor; fruit. Watermeloen, ananas of granaatappelpitten. Hou niet van zurige of zompige dingen (autisme) dus een appel of banaan vind ik niks.

Avondeten; pasta, couscous of Aziatisch. Ik weet dat de sauzen dikmakers zijn maar heb geen tijd om alles zelf te maken.

An sich zou ik met normaal eten en sporten ook af moeten vallen. Wat ik wel erg merk is dat ik ga bingen als het slecht met me gaat. Die 2 magnums op een dag tijdens de hittegolf zijn alweer 3 extra kilo's.

Wie kan mij haar schema posten per week? Graag snelle recepten want klooien met tig soorten granen in de ochtend, ingewikkelde shakes en mealprep houd ik niet vol.
Sugar and spice, and everything nice.
Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten maar als je niet lekker in je vel zit zou ik niet ook nog een streng dieet gaan volgen.

Eerst lief zijn voor jezelf, daarnaast zou ik gewoon blijven eten wat je nu eet, lijkt me heel gezond, zeker als je flink wat groente eet 's avonds. Bijv. een zak voorgesneden groenten roerbakken met vlees, ei of een vleesvervanger.
Sausje uit een flesje of potje hoeft geen dikmaker te zijn; kijk in de winkel naar de calorien op de verpakking, valt vaak reuze mee. Ondertussen rijst, pasta of zo koken: binnen een kwartier klaar. Ontbijt, lunch en tussendoortjes zijn toch prima?

Je moet toch gezond en voldoende eten, snoepen en magnums is een ander verhaal :)
Beter een raket-ijsje dan een magnum om maar iets te noemen; magnums zijn wel calorienbommen (al mag je jezelf best eens verwennen, maar 2 p.d. is wel een beetje véél ;) ).

Op deze pijler zag ik best veel topics over afvallen en recepten; misschien kan je daar inspiratie opdoen voor snelle, gezonde en vooral lekkere maaltijden.
Succes!
Het probleem is dat je wilt afvallen, maar dat je er geen moeite voor wilt doen. Dan houdt het al op natuurlijk.
Op internet kun je oneindig veel gezonde recepten vinden, dus je kunt dat makkelijk zelf opzoeken.
Over je eetpatroon nu: eet iets voedzaam en gezond. Je ontbijt al slecht en daarna eet je nauwelijks.
Vervolgens komen er allerlei smoesjes om dingen niet of wel te eten. Het ontbreekt je aan doorzettingsvermogen en wilskracht.
Eet gewoon drie goeie maaltijden per dag en tussendoor 2x fruit of snoepgroente. Na het avondeten niets meer. En drink alleen water, zwarte koffie of thee.

Mijn eetpatroon is als volgt:
Ontbijt: 1 volkorenboterham met pindakaas
Tussendoor: 1 st fruit
Lunch: 3 volkorenboterhammen met vleeswaren
Tussendoor: 1 st fruit of een flinke hand snoeptomaten
Avondeten: een goed bord vol. Helft van het bord is groente, kwart aardappels/volkorenpasta/zilvervliesrijst, daarnaast vlees en evt saus.

Gemiddeld 1x per week (bij een feestje of zo) evt 2 glazen alcohol en een gebakje of chips.

Ik heb alle overige tussendoortjes geschrapt sinds twee maanden en mijn BMI is al gezakt van 25 naar 23,5. Bovendien is dit heel goed vol te houden.

Wissel je hometrainer eens af met een uur wandelen of wat baantjes trekken in het zwembad bijv.
Alle reacties Link kopieren
Je eet nu veel suiker, te veel koolhydraten en veel te weinig. Die sauzen kant en klaar? Fout.

Google even of metabolisme.

Stop met diëten en eet normaal: alles zelf maken wat groeit in de tuin en boom.

En gewichtheffen is veel effectiever dan een hometrainer.

Met je crash dieet en gejojo ben je hard op weg om je schildklier te verpesten.
Alle reacties Link kopieren
Cruesli, broodjes gezond en niet zelf willen koken . Zo val je niet af natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Weet wat je eet... magere fruityoghurt zit bomvol suiker. Het is bewerkte yoghurt.
Kies liever voor volle Griekse Yoghurt en doe er aardbeien in.
Fruit is goed maar overdrijf niet, ananas bevat ook veel suikers.

Als middageten kan je bijvoorbeeld een goed gevulde salade eten met wat olijfolie, vetten zijn belangrijk voor de verzadiging, of een dikke groentesoep.

‘s Avonds wokgroentes met kip of vis of een groentestoofpotje.
Zo eet je heel de dag door veel groente en onbewerkt voedsel, dit is veel verzadigender dan crackers, brood of pasta.

Succes.
Hatchi schreef:
22-06-2019 05:54
Het probleem is dat je wilt afvallen, maar dat je er geen moeite voor wilt doen. Dan houdt het al op natuurlijk.
Op internet kun je oneindig veel gezonde recepten vinden, dus je kunt dat makkelijk zelf opzoeken.
Over je eetpatroon nu: eet iets voedzaam en gezond. Je ontbijt al slecht en daarna eet je nauwelijks.
Vervolgens komen er allerlei smoesjes om dingen niet of wel te eten. Het ontbreekt je aan doorzettingsvermogen en wilskracht.
Nou dat valt wel mee, ontbijt: 'bakje cruesli met magere fruitjoghurt of twee boterhammen met pindakaas/kaas'.
Wat is daar mis mee? :O
En de rest van de dag nauwelijks eten.. volgens mij eet ze gewoon 3x per dag en fruit als tussendoortje klinkt mij niet extreem in de oren.

En zijn die laatste 2 zinnen echt nodig? :wtf:
Wat drink je erbij?
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
22-06-2019 06:17
Nou dat valt wel mee, ontbijt: 'bakje cruesli met magere fruitjoghurt of twee boterhammen met pindakaas/kaas'.
Wat is daar mis mee? :O
En de rest van de dag nauwelijks eten.. volgens mij eet ze gewoon 3x per dag en fruit als tussendoortje klinkt mij niet extreem in de oren.

En zijn die laatste 2 zinnen echt nodig? :wtf:
Wat er mis mee is dat het te veel suiker is... wil ze afvallen moet.ze een negatieve energie balans creëren om uberhaupt af te kunnen vallen...

TO waarom ga je niet eerst rust creeren in plaats met stress dit proberen. Leg op wanneer je eetbuien krijgt wat is.er dan aan de.hand hoe voel je je dan elke meer als je dit hebt sta even stil en ga dan afleiding zoeken. Vele.met stress.depressie enzz hebben vaak behoefte aan koolhydraten en suikers dat geeft ze een energie boest, probeer eiwitrijker te eten zoals een gekookte.ei bjj snaai aanvallen of een bakje kwark met fruit of een paar nootjes niet te.veel. als je gesport hebt eet iets met eiwitten en een volkoren boterham.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
22-06-2019 06:17
Nou dat valt wel mee, ontbijt: 'bakje cruesli met magere fruitjoghurt of twee boterhammen met pindakaas/kaas'.
Wat is daar mis mee? :O
En de rest van de dag nauwelijks eten.. volgens mij eet ze gewoon 3x per dag en fruit als tussendoortje klinkt mij niet extreem in de oren.

En zijn die laatste 2 zinnen echt nodig? :wtf:

Dat die yoghurt met cruesli voor velen gezonder klinkt, maar qua voedingswaarde niet veel verschilt met een Magnum.
.
En als je nou eens stopt met sporten op de hometrainer en die tijd gebruikt om gezond te koken?
Met groente en zonder kant en klaar, zodat je minder zout eet en kan bijhouden hoeveel kcal je binnen krijgt.

En dan maak je meteen een soepje of salade voor de lunch de volgende dag.

Als ontbijt is magere fruityoghurt met cruesli niet zo slim, dat is suiker met suiker. Beter neem je gewone yoghurt met muesli of havermout of inderdaad volkoren brood met iets er op.
Oh en geen stress en genoeg nachtrust is ook belangrijk om af te vallen. Je opende dit topic midden in de nacht, slaap je wel goed?
Anoniem262821034 schreef:
22-06-2019 06:53
Dat die yoghurt met cruesli voor velen gezonder klinkt, maar qua voedingswaarde niet veel verschilt met een Magnum.
Ja maar na de cruesli zegt ze: of twee boterhammen met pindakaas/kaas'.
Dan neem ik aan dat ze dat ook regelmatig neemt, en 2 boterhammen met kaas of pindakaas vind ik niet slecht, het lijkt wel of niemand die 2 boterhammen ziet en dat vind ik jammer..

Ook een nare toon aanslaan tegen iemand die aangeeft dat het niet goed met haar gaat, zeggen dat ze geen wilskracht en doorzettingsvermogen heeft etc. zal niet echt helpen. Meer een reden om verdrietig van te worden. En dan een pak koeken naar binnen werkt.. :(
Anoniem262821034 schreef:
22-06-2019 06:53
Dat die yoghurt met cruesli voor velen gezonder klinkt, maar qua voedingswaarde niet veel verschilt met een Magnum.
Zie mijn antwoord hierboven, ze neemt ook regelmatig 2 boterhammen met kaas of pindakaas..
Je zult ergens nog wat meer motivatie vandaan moeten halen, want kant en klaar is écht niet verstandig. Eten maakt ongeveer 70% van een "dieet", bewegen 30%. Je besteedt bovenmatig veel tijd aan iets wat het minste helpt.

Ik had een hekel aan koken. Wat mij heeft geholpen, is (slanke) recepten verzamelen die je lekker lijken. Gewoon in een appje, als je het leuk vindt om wat te computeren, of anders in een schrift of uitgeprint. Ik vind het nu leuk om dingen uit te proberen en het heeft ook absoluut geholpen (-30 kilo en een blijvend veranderd eetpatroon).

Qua beweging heb ik me getrained om hard te fietsen naar en van het werk en ik loop trappen. Dat kost geen extra tijd, in plaats van dat je zoveel tijd kwijt bent aan de hometrainer dat je geen fut meer hebt om te koken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,
Heb je wel eens van mealpreppen gehoord? Je maakt dan in één keer, bijv op zondag, veel eten dat je invriest. Dan hoef je de rest van de week niet meer te koken, alleen op te warmen. Wat ik bijvoorbeeld vaak doe is dat ik een hele grote pan met pastasaus met veel groente maak, en dat dan in porties invries. Hoef ik doordeweeks alleen pasta te koken en dat op te warmen.

Google maar eens op mealprep, dan vind je heel veel recepten die daar geschikt voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
22-06-2019 07:07
Zie mijn antwoord hierboven, ze neemt ook regelmatig 2 boterhammen met kaas of pindakaas..

Moet je je ook niet in vergissen. Dat is misschien leuk als je op gewicht wil blijven, maar 2 bh = 160kc, pindakaas = 100kc per portie van 15g (en ik gok dat TO niet 15g pindakaas neemt want dat is echt een lachertje zo weinig), met kaas zit je ook al snel boven de 100kc.
Kan het wel ‘gezonder’ zijn, maar wel veel kilocalorieën.
.
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
22-06-2019 07:09
Je zult ergens nog wat meer motivatie vandaan moeten halen, want kant en klaar is écht niet verstandig. Eten maakt ongeveer 70% van een "dieet", bewegen 30%. Je besteedt bovenmatig veel tijd aan iets wat het minste helpt.

Ik had een hekel aan koken. Wat mij heeft geholpen, is (slanke) recepten verzamelen die je lekker lijken. Gewoon in een appje, als je het leuk vindt om wat te computeren, of anders in een schrift of uitgeprint. Ik vind het nu leuk om dingen uit te proberen en het heeft ook absoluut geholpen (-30 kilo en een blijvend veranderd eetpatroon).

Qua beweging heb ik me getrained om hard te fietsen naar en van het werk en ik loop trappen. Dat kost geen extra tijd, in plaats van dat je zoveel tijd kwijt bent aan de hometrainer dat je geen fut meer hebt om te koken.

Ach, ik ben er 18kg mee afgevallen. Kwestie van etiketten lezen en de goede keuzes maken. Het kán wel, maar je moet er wel iets voor doen.
.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt nu eenmaal honger van trainen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Pindakaas is geen slankvoer. En magnums eet ik ook maar zelden hoor. Waarom denk je dat je die zonder gevolgen moet kunnen eten?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik eet elke doordeweekse dag vier (Belgische, kleine - of 3 grote Belgische) boterhammen met pindakaas (als het Nederlands brood is twee), maar smeer het dun uit omdat het een caloriebom is. Lunch is een doosje met wortel, paprika, komkommer en kerstomaten (in totaal zo’n 400 gr) en vier (Belgische) boterhammen met bijv 30 gr humus, een rolletje vegan paté van kips of iets vergelijkbaars. Als vier(vijf)uurtje eet ik een appel. Avondeten is bijv zelfgemaakte spaghettisaus met 80 gr pasta; zelfgemaakte soepen zonder room of brood erbij; een zak wokgroenten (400 gr) met tempe of een andere eiwitrijk, 40 gr rijst of noedels, wat knoflook en droge kruiden. Saus lust ik gelukkig niet.

Edit: in het weekend eet ik graag yoghurt (ongezoete alpro of huismerk, soms ook de fruitversie zoals perzik of aardbei) met enkele eetlepels havermout en bijv een theelepel lijnzaad als ontbijt. Soms doe ik er fruit doorheen, maar dat kan al snel erg suikerrijk worden.

Edit: Mealpreppen doe ik ook aan. Scheelt veel tijd doordeweeks en je eet - denk ik - toch gezonder.

Hier ben ik toch 10 kg mee kwijtgeraakt. Brood en pindakaas kan dus wel, maar weeg het af zodat je weet hoeveel calorieën je binnenspeelt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik aan de antidepressiva zat ging ik ook van een normaal gewicht naar +25 kilo. Toen ik stopte met de antidepressiva vlogen de kilo’s er weer af.
Mijn eetschema gisteren

O: Bakje volle yoghurt met 150gr aardbeien en 35gr zelf gemaakte granola
T: 25gr nootjes
L: Wrap met sla en kippendij + saus van honing mosterd en yoghurt.
T: Niks
A: Coleslaw met kip uit de oven en een gefrituurde bakbanaan
Snack later: Bakje volle yoghurt

Verder sport ik 3-5x per week waarvan 3x HIIT training. Ik ben sinds januari 11 kilo afgevallen.
Alle reacties Link kopieren
TO: wat je m.i. beter kunt doen dan proberen af te vallen is een gezond en actief leven leiden. Want nu ben je allemaal dingen aan het doen puur om af te vallen, en die dingen zijn niet leuk of lekker. Ik kan me niet voorstellen dat je geniet van die 3x per week op de hometrainer.

Ik ben zelf ooit 15kg aangekomen in 5 maanden. Het heeft me 6 jaar gekost om weer op mijn eigen natuurlijke gewicht te komen. En dan ging pas doordat ik in jaar 5 stopte met willen afvallen en me ging focussen op een fijn en gezond leven.

Wat houdt dat in?
- lekkere en gezonde recepten zoeken. Het is véél leuker om te koken als je echt uitkijkt naar hetgeen wat je na het koken mag opeten.

- ga bewegen leuk vinden en zoek fijne actieve hobby's. Ik hou heel erg van wandelen in de bergen, maar het bos van NL voldoet ook prima. Ik ga er dus een paar keer per week op uit om flink te wandelen. Ook fietsen vind ik fijn. Dus naar de supermarkt/stad/station et cetera, doe ik allemaal op de fiets. De trap pakken in plaats van de lift. Ik ben zelfs begonnen met hardlopen en hoewel ik na een absoluut beginnersschema van 6 maanden nu op maar 30 minuten zit, helpt het zeker. Na een rondje hardlopen heb je gewoon echt minder behoefte aan die Magnum.

- doordat je actief leeft en 80% van de tijd qua eten goed voor jezelf zorgt, kan je ook prima af en toe tussendoortjes nemen zoals alcohol, een ijsje of gebak. Maar zorg ervoor dat je dat alleen doet als je er echt echt echt heel veel zin in hebt en echt van gaat genieten. Anders is het zonde van de calorieën. En pak dan de kleinere versie waar je echt even bewust van gaat genieten: dus een mini-magnum of maar één bolletje bij de ijssalon. Een echt goed wijntje, ipv slobberwijn. Gun jezelf het genieten, en eet die lekkere dingen dus nooit gedachteloos weg.

Maar je moet jezelf dit leven gunnen. Een leven waarin je lekker in je vel zit, mentaal en fysiek. Ik heb ooit ergens gelezen dat de combi therapie + bewegen effectiever is tegen depressiviteit dan de combi therapie + medicatie. Ik neem aan dat je bij je anti-depressiva ook therapie krijgt, dus misschien eens met je therapeut bespreken? Hier een berichtje daarover: https://nieuws.vtm.be/binnenland/78384- ... depressiva

Oh, en misschien accepteren dat mét antidepressiva jouw natuurlijke gewicht ergens anders ligt dan vroeger. Dus misschien niet te veel focussen op de 20kg te veel, maar eerst maar eens kijken of je 5 kilo minder fijn kunt volhouden. Zonder crashen en diëten dus, maar met gewoon gezond leven. Vanaf daar pas je volgende doel stellen.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven