Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe kom ik van mijn dikke buik af?

25-06-2019 13:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem: een veel te dikke buik.
Ik ben ..... m lang en weeg .... kg.
's Ochtends valt het nog wel mee met mijn buik, maar zo gauw ik iets eet, wordt mijn buik steeds boller en aan het einde van de dag lijkt het wel of ik zo'n 7 maanden zwanger ben (niet overdreven). Mensen die mij een tijd niet gezien hebben, denken dus soms echt dat ik in verwachting ben. (Ik heb de vraag nu al 2x gehad)! Ik let dus echt op dat ik niet te strakke kleding aantrek en een bikini laat ik al helemaal uit mn hoofd. Ik vind dat wel erg vervelend, vooral nu met dit mooie weer!

Tips/ adviezen??
summer234 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 00:33
Reden: Herkenbaarheid
51.87% gewijzigd
Ben je al eens bij de huisarts geweest? Mogelijk is dit hormonaal of stressgerelateerd.
Heb je ook darmproblemen? Ik zou dat eens allemaal laten nakijken
Ik blaas ook zo ontzettend op als ik gewoon eet, als ik koolhydraten laat staan gaat het stukken beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even langs de huisarts gaan.

Ik heb het ook, en bij mij speelt het vooral als ik melkproducten eet/drink.
En bij mij zijn het de gluten en prik uit water ed.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan of het vet onder je huid zit of rond je ingewanden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen darmproblemen. Hormonaalgerelateerd zou kunnen (wellicht kan het iets met de pil te maken hebben). Het zou ook stressgerelateerd kunnen zijn. Heb een hele stressvolle periode achter de rug op het werk.

Grote kans dat het te maken heeft met mijn eten, omdat mijn buik 's ochtends veel platter is dan 's avonds.

De kwark die ik eet is al lactosevrij. Glutenvrij ga ik proberen! Koolhydraten minderen kan ik inderdaad nog proberen.
Als dat niks oplevert, ga ik zeker even een bezoekje aan de huisarts brengen.
summer234 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 17:47
Reden: Iets vergeten
8.11% gewijzigd
Summer234 schreef:
25-06-2019 17:46
Ik heb geen darmproblemen. Hormonaalgerelateerd zou kunnen (wellicht kan het iets met de pil te maken hebben). Het zou ook stressgerelateerd kunnen zijn. Heb een hele stressvolle periode achter de rug op het werk.

Grote kans dat het te maken heeft met mijn eten, omdat mijn buik 's ochtends veel platter is dan 's avonds.

De kwark die ik eet is al lactosevrij. Glutenvrij ga ik proberen! Koolhydraten minderen kan ik inderdaad nog proberen.
Als dat niks oplevert, ga ik zeker even een bezoekje aan de huisarts brengen.
Je kunt beter eerst naar de huisarts. Als je glutenintolerantie hebt is dit vaak te zien aan bloedwaarden. Als je al glutenvrij eet, kan dit niet meer aangetoond worden met een bloedonderzoek. Dit vind je dan pas weer na weken gluten eten.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
25-06-2019 17:54
Je kunt beter eerst naar de huisarts. Als je glutenintolerantie hebt is dit vaak te zien aan bloedwaarden. Als je al glutenvrij eet, kan dit niet meer aangetoond worden met een bloedonderzoek. Dit vind je dan pas weer na weken gluten eten.
Goede tip, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Dus 's ochtends is je buik nog redelijk plat, dan eet je wat en daarna lijkt het al gelijk of je 7 maanden zwanger bent? I.p.v. zelf te gaan dokteren lijkt me dit iets om met je huisarts te bespreken ... . Eventueel al gelijk urine meenemen zodat de huisarts dit kan checken.
Je hoeft niet altijd een glutenintolerantie te hebben om een opgezwollen buik te krijgen. Je kan ook gevoelig zijn en dat zal niet uit een bloedtest blijken maar door een paar weken de gluten laten staan.


https://www.glutenvrij.nl/een_glutenvri ... ver_gluten
Alle reacties Link kopieren
Heb je al kinderen?

Want dan in sommige gevallen wil je er echt vanaf dan is een buikwandcorrectie de enige mogelijkheid
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
25-06-2019 18:11
Dus 's ochtends is je buik nog redelijk plat, dan eet je wat en daarna lijkt het al gelijk of je 7 maanden zwanger bent? I.p.v. zelf te gaan dokteren lijkt me dit iets om met je huisarts te bespreken ... . Eventueel al gelijk urine meenemen zodat de huisarts dit kan checken.
's Ochtends is mijn buik inderdaad nog redelijk plat. Wanneer ik begin te eten, zwel ik steeds meer op en aan het eind van de dag zie ik er dus hoogzwanger uit. Ik had het niet zo duidelijk beschreven, maar het gaat wel geleidelijk. (Heb het inmiddels wat aangepast, zodat het duidelijker is). Het verschil tussen ochtend en avond is gewoon heel erg groot.

Ik heb overigens geen kinderen, dus een buikwandcorrectie is nog niet nodig gelukkig.
summer234 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 18:49
Reden: .
4.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
25-06-2019 17:26
Ligt eraan of het vet onder je huid zit of rond je ingewanden.
Hoe kom je daar achter?
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
25-06-2019 18:48
's Ochtends is mijn buik inderdaad nog redelijk plat. Wanneer ik begin te eten, zwel ik steeds meer op en aan het eind van de dag zie ik er dus hoogzwanger uit. Ik had het niet zo duidelijk beschreven, maar het gaat wel geleidelijk. (Heb het inmiddels wat aangepast, zodat het duidelijker is). Het verschil tussen ochtend en avond is gewoon heel erg groot.

Ik heb overigens geen kinderen, dus een buikwandcorrectie is nog niet nodig gelukkig.
Ik ken het. Hier precies hetzelfde. Ik heb pds. Ik ga binnenkort aan het FODMAP dieet beginnen (als ik het hardop zeg, moet ik wel ;-)), om te kijken of ik zo kan achterhalen waar het nu aan ligt.
Alle reacties Link kopieren
Bekend probleem helaas :). Al ziet het er bij mij op z'n ergst eerder uit als vijf maanden zwanger dan zeven.

Ik ben er echt een paar jaar mee bezig geweest, met de vraag Hoe Komt Dit Nou, en bij mij was het uiteindelijk toch een combinatie/stapeling van factoren.

Ten eerste: gas. Er zijn gewoon bepaalde voedingsmiddelen die ik niet goed meer verteer (ook al waren ze tot m'n veertigste geen enkel probleem). Als ik appel, spitskool of bloemkool eet, produceert dat heel veel gas, en ik krijg er ook diarree van. Google maar eens op FODMAPS. Ik vond dit echt een enorme eye opener - je eet veel groente en fruit en je denkt 'maar ik eet toch gezond?' maar ook in de categorie groente en fruit kunnen dus dingen zitten waar je lichaam gewoon niet zo goed raad mee weet (in dit geval onverteerbare suikers).

Ten tweede: toch gewoon vet. Al het vet gaat bij mij op m'n buik zitten. Zo geconcentreerd op 1 plek is 1 kilo echt al best veel aan volume. Ik ben 3 kilo afgevallen en dat scheelde enorm. Ik ben wel wat zwaarder dan jij trouwens (172 en 65 kilo, dat was dus 68 kilo).

Onderhuids vet kun je voelen door je buikspieren aan te spannen en dan je vetrol op je buik vast te pakken. Je voelt dan precies waar je spieren ophouden en je vetlaag begint. Als je dan meer dan 5cm ofzo aan vet vasthebt, mag er heus wat vanaf (bij mij althans wel).

Vet rond de organen kun je niet op die manier voelen. (Ik denk zelf dat ik wel ook veel vet rond m'n organen had, omdat het allemaal wat beter ging werken toen ik wat was afgevallen, maar dat is wel subtiel en kan ook verbeelding zijn).

Ten derde: vocht vasthouden. Daar helpt niet zoveel tegen. Gaat altijd vanzelf weer weg. Ik denk soms wel dat het tegen vocht een beetje helpt om buikspieroefeningen te doen, of gewoon sowieso te bewegen. Maar ook dat kan iets zijn dat ik me inbeeld, dat het net zo snel weg zou trekken als ik niks zou doen.
kweepeer wijzigde dit bericht op 26-06-2019 00:08
3.45% gewijzigd
Ik heb hetzelfde dus ik volg.

Dus de mogelijkheden kunnen zijn volgens dit topic:
- hormonaal (huisarts)
- stressgerelateerd (huisarts)
- darmproblemen (huisarts)

- geen koolhydraten eten
- geen melkproducten/zuivel eten/drinken
- geen gluten eten
- geen water met prik drinken
- geen peulvruchten eten

oplossing:
- FODMAP
- afvallen (vet verliezen) / bewegen
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 16:17
85.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Bij zuivel en peulvruchten blaas ik ook zo op. Ik had naast het opzwellen darmklachten en gewichtsverlies. Mdl-arts had zaken als colitus Ulcerosa en coeliakie uitgesloten, dus nu FODMAP. Stukje bij beetje kom ik er achter op welke voeding ik reageer. Het is wel een langdurig proces en een ingreep op je leefstijl. Ergens een hapje eten is echt een gedoe bijvoorbeeld. Daarom zou ik eerst naar de huisarts gaan om zaken uit te sluiten/verwijzing naar mdlarts ipv op eigen houtje starten met dit dieet.
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Alle reacties Link kopieren
Het is overduidelijk toch dat het geen vet is en dan heeft afvallen tótaal geen zin. Ook al weeg je 45kg, je buik zal nog steeds zo opblazen. Dus laat dat afvallen maar achterwege. Je heb een prima gewicht, daar ligt het niet aan. Je geeft namelijk aan dat in de ochtend je buik wel gewoon plat is, maar dat het daarna pas komt. Je kan niet gedurende de dag opeens vetter worden en dan in de nacht weer minder vet ;). Dat is echt iets anders. Vermoedelijk is er iets waar je wat betreft voeding op reageert, maar dat is best lastig om uit te zoeken (en zijn al wat suggesties voor gegeven. Daarnaast: Kauw je goed? Eet je vaak kauwgom? Drink je prik?)

Hoe dan ook is het erg vervelend. (Ik herken het overigens ook. Bij mij doet het soms ook echt heel erg pijn. Of is het een heel naar gevoel dat de boel op spanning staat. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven