Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen en het zat zijn

12-07-2019 15:46 30 berichten
Ik ben nu sinds januari (met een paar tussenpozen) aan het opletten wat ik eet en meer aan het sporten. Lijnen wil ik het niet noemen, het is meer niet meer alles in mijn mond stoppen of toegeven aan elke behoefte aan (vr)eten. Hartstikke fijn en ben inmiddels 13 kilo kwijt. Ik zit nu op een redelijk gewicht (60), zou er voor het mooie nog een kilo of 4 af willen (ben 1.62). Maar oh, de laatste weken heb ik er zo geen zin meer in! Ik eet nu iedere dag redelijk hetzelfde, ontbijt met magere kwark, tussendoor wat fruit, lunch twee boterhammen met mager beleg, tussendoor een cracker, klein portie avondeten en dan nog wat yoghurt. En het komt me helemaal de neusgaten uit. Ik val er goed van af, zo’n 1,5 kilo per twee weken en dat vind ik zat. Maar eigenlijk heb ik gewoon geen motivatie meer sinds ik de 60 heb behaald, terwijl mijn streefgewicht (en oude gewicht van voor mijn zwangerschappen) nog wel wat lager ligt. Ik moet ergens weer die motivatie vandaan halen, even een nieuwe boost... hoe doen jullie dat?
Je wilt toch niet de rest van je leven precies dit blijven eten? Varieer gewoon wat vaker met ontbijt en lunch, er is zoveel meer mogelijk dan magere kwark en 2 boterhammen en een cracker. Zoek gewoon andere gerechten met ongeveer hetzelfde aantal kcal. Bijv iets met havermout als ontbijt, een salade als lunch, een paar noten ipv de cracker, etc.
Het even loslaten wil wel wat helpen.
Alle reacties Link kopieren
Geef jezelf een paar weken vrijaf, dat doe ik ook regelmatig (bijvoorbeeld met vakanties). Dan kom je drie kilo aan, so what, die haal je er dan weer af. En inderdaad, variëren met eten kan ook enorm stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees ben je super goed bezig!
Zou zonde zijn om het nu ''op te geven''.

Als ik jou was zou ik wat lekkere nieuwe recepten opzoeken om te variëren.
Alle reacties Link kopieren
Ga genieten van het leven, dit kun je niet volhouden. Je mag af en toe best eens iets waar je heel veel zin in hebt. Als je het maar met mate doet en het niet én ... én ... of een hele zak wordt.

Heb je misschien nog een mogelijkheid om meer te gaan sporten? Dan kun je wat je extra eet er ook weer af sporten. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook, precies dit. Ik heb het zo gedaan: als ik tevreden ben met mijn gewicht dan eet ik weer normaal, dus nog steeds gezond maar wel eenbeetje het afvallen loslaten. Nu eet ik elke dag wel wat snoepjes, daar kom je dan ook echt niet van aan. Mijn moeder zegt ook wel eens, als het gezond is eet er veel van, als het ongezond is eet er weinig van. Misschien zou je dat kunnen toepassen zonder een schuldgevoel te hebben?
Alle reacties Link kopieren
weet je wat lekker is, en niet zo heel veel khal heeft; zelf gemaakte sushi! Ik doe dat altijd als ik geen zin meer heb om af te vallen, maar toch wel zin om lekker te eten. of pokebowls! Ik ken ook heerlijke recepten met zalm en kip... Wat je nu eet daar zou ik ook doodziek van worden. Ga lekker varrieren!
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je willen eten dan?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Meer variatie.
Ik ben 1.61m en weeg al heel mijn volwassen leven ongeveer 54kg.

Ik maak in de winter op zondag ontbijtjes in de oven met havermout en fruit. Of een eitje.
Als lunch eet ik een salade (variatie in samenstelling) of een goedgevulde maaltijdsoep (weeral veel variatie in).
En avondeten is groente met vis (veel mogelijkheden) of alleen groente (stoofpotjes met kikkererwten, ovenschotels met kaas...)

Echt, variatie in groenten en fruit is de sleutel om een gezonde levensstijl aan te houden.
Op Pinterest vind je eindeloze inspiratie.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf ga meestal door totdat ik mijn doel bereikt heb en daarna handhaaf ik actief het resultaat.

Met andere dingen heb ik dat wel minder, bijvoorbeeld een nieuw kledingstuk of meubel waar ik trots op ben daar word ik tenslotte slordiger mee. Met lijnen heb ik dat niet. Dat wordt bewaakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je denkt toch niet dat je weer voor máánden tevreden bent als je een dag losgegaan bent op alles wat je maar lekker vindt?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Meer varieren is wel echt de tip dus :) Ik doe dat te weinig omdat peuter nu in de fase zit dat hij alles wil wat ik wil, en ik ben blij dat hij eindelijk zo goed brood eet. Maar ja, daar moet hij dan maar even doorheen, en salade/havermout kan ook voor de kinderen geen kwaad natuurlijk.

Even vrij nemen van mijn eetgewoonte vind ik best lastig. Ik merk dat ik niet goed ben in een handje chips of 1 bonbon. Daarom had ik ook een beetje een schema, zodat ik me daar aan kon houden. Maar ik denk dat ik dat nu dus zo zat ben dat het ook niet meer goed is voor me.

@Onbevangen Nieuwe recepten is een goed idee, ga ik dit weekend naar kijken!

@huisduif Ja dat genieten moet ik echt leren, vooral dat met mate ;)
Meer sporten vind ik lastig, sport nu 5 van de 7 dagen en dat is al lastig inplannen...

@hondnee Dat zou ik inderdaad willen!

@Marie-Antoinettexx Klinkt lekker, heb je toevallig tips voor recepten?

@Eidde Het is niet echt dat ik iets per se wil eten maar meer dat is bv ‘s avonds trek heb en dan denk ‘Oh nee ik ‘mag’ niets meer’ (zit nu rond de 1750 kcal per dag)

@retrostar Dat wil ik ook het liefst, nog even 4 kilo eraf en dan op dat gewicht blijven. Ben alleen even de motivatie kwijt.
@retrostar Nee zeker niet. Het is ook niet dat ik de behoefte heb in lekkers en in losgaan. Meer dat ik dit patroon echt zat ben en weer wat anders zoek denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
12-07-2019 16:15
Zoals ik het lees ben je super goed bezig!
Zou zonde zijn om het nu ''op te geven''.


Oneens.

De meeste mensen hebben het gewicht dat bij hun (levensstijl) past. Als je die 60 kilo wilt houden voor de komende 20 jaar, dan zul je de komende 20 jaar moeten eten wat je nu eet.
Precies dat ´opgeven´ zorgt voor het jojo effect. Want blijkbaar is dit niet het eten dat je de komende twintig jaar kunt en wilt volhouden.

Bedenk eerst eens wat je allemaal wilt eten. Kijk dan hoe dat past binnen een gezonde levensstijl. Wil je taart? Eet dat dan, maar met mate. dus alleen op een verjaardag. Maak op diezelfde verjaardag de keuze tussen de taart en de bitterballen/nootjes/chips. Meestal komt er ook wel een kaasblokje op tafel, dat is dan een prima alternatief. Dat wil zeggen; een paar blokjes, geen halve kilo.
Pepernoten zijn te koop vanaf september, maar ze horen bij 5 december. Laat ze in de winkel totdat het er tijd voor is. Hetzelfde geldt voor kerstkransjes en paaseitjes. Zin in pizza? Maak hem zelf. Idem met pannekoeken. Meel, melk en een eitje, meer heb je niet nodig. Een omelet kan prima aangevuld worden met groente, lekker als lunch.

Kies in de supermarkt voor de route buitenom (in de middelste schappen vind je doorgaans de koekjes en de kant en klare prutjes, sla die rekken gewoon over).

En als je dan gewoon eet, zoals je zou willen eten, dan komt daar een gewicht bij. Dat is dan gewoon vol te houden en je blijft dan ook stabiel. Veel gezonder dan elke keer tien kilo afvallen en weer bijkomen. En dat gaat gebeuren, daar ben ik voor 99% zeker van.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
@Ceylon Bedankt voor jouw fijne post. Ik denk dat het hem daar zit voor mij. Voorheen had ik gewoon een, tja, normale levensstijl zeg maar en woog ik altijd rond de 55 kilo. Tijdens mijn zwangerschappen ben ik best wat aangekomen en sinds de geboorte van tweede kind woog ik dus opeens 73 kilo. Nu heb ik dat terug weten te brengen naar 60, maar wel met een levensstijl/eetstijl die inderdaad niet voor mij 20 jaar vol te houden is. Ik denk dat je een punt hebt dat ik eerst moet kijken wat voor stijl bij mij past op dit moment. In de loop der jaren, en ook met de komst van een gezin, past mijn eetstijl van voor de zwangerschappen niet meer bij me. Ik at toen zeer onregelmatig maar wel gezond, ging later naar bed, ontbijt was soms om 11 uur. Nu is dat allemaal veranderd en misschien moet ik daar eerst eens naar kijken.
Ceylon schreef:
12-07-2019 17:30
Oneens.

De meeste mensen hebben het gewicht dat bij hun (levensstijl) past. Als je die 60 kilo wilt houden voor de komende 20 jaar, dan zul je de komende 20 jaar moeten eten wat je nu eet.
Precies dat ´opgeven´ zorgt voor het jojo effect. Want blijkbaar is dit niet het eten dat je de komende twintig jaar kunt en wilt volhouden.

Bedenk eerst eens wat je allemaal wilt eten. Kijk dan hoe dat past binnen een gezonde levensstijl. Wil je taart? Eet dat dan, maar met mate. dus alleen op een verjaardag. Maak op diezelfde verjaardag de keuze tussen de taart en de bitterballen/nootjes/chips. Meestal komt er ook wel een kaasblokje op tafel, dat is dan een prima alternatief. Dat wil zeggen; een paar blokjes, geen halve kilo.
Pepernoten zijn te koop vanaf september, maar ze horen bij 5 december. Laat ze in de winkel totdat het er tijd voor is. Hetzelfde geldt voor kerstkransjes en paaseitjes. Zin in pizza? Maak hem zelf. Idem met pannekoeken. Meel, melk en een eitje, meer heb je niet nodig. Een omelet kan prima aangevuld worden met groente, lekker als lunch.

Kies in de supermarkt voor de route buitenom (in de middelste schappen vind je doorgaans de koekjes en de kant en klare prutjes, sla die rekken gewoon over).

En als je dan gewoon eet, zoals je zou willen eten, dan komt daar een gewicht bij. Dat is dan gewoon vol te houden en je blijft dan ook stabiel. Veel gezonder dan elke keer tien kilo afvallen en weer bijkomen. En dat gaat gebeuren, daar ben ik voor 99% zeker van.
Dat eerste klopt niet. Door wat ze nu eet valt ze af.
Met de rest van je post ben ik het eens.
als je meer dan 2 kilo per maand afvalt eet je veel te weinig geen wonder dat je het zat bent. je kan wel gaan turven want de terugval ligt op de loer
@S-Meds Ik ben nu 13 kilo afgevallen in 7,5 maand, dat is toch best rustig? Had ook geen zin in een crashdieet juist omdat ik dan bang was voor een terugval (en slappe huid). Maar wat is netjes dan, een kilo per maand?
Dobbelsteen_01 schreef:
12-07-2019 20:35
@S-Meds Ik ben nu 13 kilo afgevallen in 7,5 maand, dat is toch best rustig? Had ook geen zin in een crashdieet juist omdat ik dan bang was voor een terugval (en slappe huid). Maar wat is netjes dan, een kilo per maand?
je zegt dat je in twee weken 1,5 kilo afvalt. dat is 3 kilo per maand. 1,5 max 2 kilo is verantwoord
en het probleem is dat je dit je hele leven moet volhouden, anders kom je weer aan
Alle reacties Link kopieren
Als je eet wat je altijd at kom je aan, en rap ook! Omdat zich een drang naar compensatie voor gaat doen.

Dat tijdperk moet je dus vaarwel zeggen. Maar ik hoor het donderen in de verte. :proud:

Net als de mensen die denken dat je na vijf jaar stoppen met roken er toch weer één kan nemen.

Ik begrijp dat je dat wat je het aantrekkelijkste voorkomt graag wil geloven. Jammer dat je het jezelf matigen moe bent geworden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Probleem is dat een mens nou juist altijd precies dát wil hebben wat hij niet kan krijgen. Hij wil altijd een beetje langs de rand van de afgrond balanceren; zichzelf een beetje oplekkeren. Zou de duvel ermee spelen? ;-) Terwijl dat helemaal niet nodig is om gewoon in leven te blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:36
je zegt dat je in twee weken 1,5 kilo afvalt. dat is 3 kilo per maand. 1,5 max 2 kilo is verantwoord
Wat een onzin
Alle reacties Link kopieren
Knap dat je zo goed afgevallen bent! Uiteindelijk gaat het om een calorieën tekort. Misschien even je dag menu aanpassen met andere dingen met 't zelfde aantal calorieën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven