Lijf & Lijn alle pijlers

Afhangende schouders, bouw of houding?

13-07-2019 14:56 22 berichten
De schouders van mijn dochter (14) hangen enorm (viel ineens op door een truitje dat ze paste). In vergelijking met mijn schouders, die zo ongeveer in een 90 graden hoek ten opzichte van mijn nek staan is het verschil helemaal groot.
Zijn afhangende schouders een kwestie van bouw of vooral houding? Ze heeft in het verleden mensendieck gehad vanwege een holle rug, ik moet haar er wel vaak op wijzen dat ze haar bekken moet kantelen e.d. Ze heeft verder geen klachten.
Alle reacties Link kopieren
Zou het gebrek aan spierkracht kunnen zijn? Toen ik op mn zestiende kickboxtraining ging doen, zag je echt groot verschil in mijn houding.

Wat voor sport doet ze?
Dropdrop schreef:
13-07-2019 14:58
Zou het gebrek aan spierkracht kunnen zijn? Toen ik op mn zestiende kickboxtraining ging doen, zag je echt groot verschil in mijn houding.

Wat voor sport doet ze?
Ze rijdt paard, en is in het algemeen best sportief, ook qua rennen en klimmen. Ze is wel enorm aan het groeien (geweest), en nog niet alles past even goed bij elkaar (heel smalle taille, grote borsten, dunne armen, etc).
Alle reacties Link kopieren
Deels bouw én deels spieren en zo. Bij mij zijn ze wat afhangend, maar door dat ik altijd gezwommen heb, zijn mijn schouderspieren wat meer ontwikkeld en oogt het rechter en bandjes zakken niet af. :-D

Sowieso valt het mij op dat veel vrouwen wat afhangende schouders hebben, puur doordat ze daar geen spieren hebben.
En met hardlopen en paardrijden 'kweek' je toch niet echt spieren in de schouders? Dat zijn meer sporten voor de benen/rug/buik.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het tgv scoliose en daardoor verkeerde houding. Veel therapie gehad, is uiteindelijk redelijk gecorrigeerd.
Alle reacties Link kopieren
In zijn algemeenheid door het voorover gebogen zitten achter telefoon, laptop. Dat verzwakt de rhomboideus die daardoor langer wordt, waardoor de borstspier verkort, waardoor je schouders naar voren gaan trekken.

Normaal wil je dat je spieren niet kort worden, maar de rhomboideus is een van de weinige die wel verkort mag zijn, want die trekt je schouderbladen naar achter en dus je schouderspieren (deltoideus) ook.

De row is een oefening die voornamelijk de rhomboideus versterkt.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
13-07-2019 15:45
In zijn algemeenheid door het voorover gebogen zitten achter telefoon, laptop. Dat verzwakt de rhomboideus die daardoor langer wordt, waardoor de borstspier verkort, waardoor je schouders naar voren gaan trekken.

Normaal wil je dat je spieren niet kort worden, maar de rhomboideus is een van de weinige die wel verkort mag zijn, want die trekt je schouderbladen naar achter en dus je schouderspieren (deltoideus) ook.

De row is een oefening die voornamelijk de rhomboideus versterkt.
Maar is het bij dochter een kwestie van naar voren hangen of naar beneden?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
13-07-2019 15:55
Maar is het bij dochter een kwestie van naar voren hangen of naar beneden?
Goeie. Zo had ik het niet gelezen.

Je bedoelt als je zo'n lange nekspier hebt. Dan is dat gewoon je bouw. Dat betekent meestal dat je smallere schouderbladen hebt. Daar is niet zoveel aan te doen.

Ik ging uit van naar voren hangende schouders.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
13-07-2019 15:45
In zijn algemeenheid door het voorover gebogen zitten achter telefoon, laptop. Dat verzwakt de rhomboideus die daardoor langer wordt, waardoor de borstspier verkort, waardoor je schouders naar voren gaan trekken.

Normaal wil je dat je spieren niet kort worden, maar de rhomboideus is een van de weinige die wel verkort mag zijn, want die trekt je schouderbladen naar achter en dus je schouderspieren (deltoideus) ook.

De row is een oefening die voornamelijk de rhomboideus versterkt.

Hier ben ik het mee eens v.w.b. mijn eigen zoon. Zoon heeft sinds recent ceasartherapie o.a. hierom, ook om ademhaling, want het resulteerde in hyperventilatie. Zodanig erg een keer dat hij 112 had gebeld omdat hij mij niet te pakken kreeg (ik was op dat moment op 5 minuten afstand, had afgesproken met een vriendin, maar hoorde mijn telefoon niet) . Ik ben zelf van mening dat het inderdaad met houding te maken heeft.
Zoon zijn buikspieren (en het is al een lat met zijn 1.91, dun, wel spier en pees), zijn verkort geraakt, tel erbij op niet rechtop staan en dat dat zeker met zuurstofopname etc. te maken heeft. In zoon zijn geval, niet voldoende dus.

De ceasartherapeute heeft hem ondertussen oefeningen meegegeven om zijn buikspieren langer te maken. Zoon fitnessed ondertussen ook en gaat ook daar ermee aan de slag om zijn houding en ademhaling te verbeteren. Moet zeggen, het lijkt tot nu toe zijn vruchten af te werpen. Hij is nl. ook weleens eerder naar huis gekomen vanaf een feestje omdat hij zich niet goed voelde. Dat doet hyperventilatie met je.

Ik zeg zelf, houding. En dat valt te verbeteren.
wij slapen nooit.
Hmm ja, het kan dus geen kwaad om weer eens met de therapeut af te spreken. Moet ik wel dochter zover krijgen want die vindt het allemaal maar onzin.
90 graden op je hoofd/ nek is veel te hoog
MinkeDeWit schreef:
13-07-2019 16:32
Hmm ja, het kan dus geen kwaad om weer eens met de therapeut af te spreken. Moet ik wel dochter zover krijgen want die vindt het allemaal maar onzin.
dat is het ook. probleem is juist opgetrokken en ronde schouders (teveel spierspanning)
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft waarschijnlijk gewoon een slechte houding en het is heel goed als ze hier iets aan zou doen. Een beter houding kan allerlei problemen later in het leven veroorzaken.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
S-Meds schreef:
13-07-2019 16:51
dat is het ook. probleem is juist opgetrokken en ronde schouders (teveel spierspanning)
Wat bedoel je?
Ik heb zelf geen opgetrokken schouders, maar ze staan wel echt recht opzij. Gezien mijn verhoogde spierspanning overal, zou het me niets verbazen als die schouders ook niet helemaal normaal staan. Dochter heeft juist lage spierspanning, vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gebruikt ze haar borstspieren veel die in een verkorte stand zo blijven staan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MinkeDeWit schreef:
13-07-2019 17:16
Wat bedoel je?
Ik heb zelf geen opgetrokken schouders, maar ze staan wel echt recht opzij. Gezien mijn verhoogde spierspanning overal, zou het me niets verbazen als die schouders ook niet helemaal normaal staan. Dochter heeft juist lage spierspanning, vermoed ik.
Ik bedoel dat een stand van 90° te hoog is. Ze moeten iets afhangen
S-Meds schreef:
13-07-2019 17:23
Ik bedoel dat een stand van 90° te hoog is. Ze moeten iets afhangen
Ja, dat kan. Bij de meeste mannen staan ze wel rechter dan bij vrouwen, behalve als die mannen enorme spierbulten hebben van nek naar schouders.
Klinkt als gebrek aan spierkracht om de boel omhoog te houden. Wellicht kan gewichttraining haar helpen. Ook is ballet heel goed voor je houding. Zou beiden aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien komt het door haar grote boezem; voelt ze zich daar niet op haar gemak mee.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MinkeDeWit schreef:
13-07-2019 17:32
Ja, dat kan. Bij de meeste mannen staan ze wel rechter dan bij vrouwen, behalve als die mannen enorme spierbulten hebben van nek naar schouders.
bij iedereen staan de schouders anders, maar als ze niet rond zijn is afhangen een veel minder groot probleem dan teveel optrekken
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen dat ze haar schouders iets naar voren laat hangen om zo (mogelijk onbewust) haar grote borsten wat te verbloemen?
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
13-07-2019 20:01
Zou het kunnen dat ze haar schouders iets naar voren laat hangen om zo (mogelijk onbewust) haar grote borsten wat te verbloemen?
Dat heeft bij mij zeker meegespeeld vanaf mijn 12e. Ik was al de langste in de brugklas destijds, borsten die behoorlijk begonnen te groeien en dan tijdens buitengymles tig rondjes om het sportveld moeten rennen, heeft er zeker aan bijgedragen dat ik meer naar voren ben gaan lopen en dus ook krommer dan nodig was, om de boel wat te verdoezelen idd.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven