Lijf & Lijn alle pijlers

Gezonder eten

18-07-2019 16:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hoi,

Ik heb advies nodig! Ik heb vorig jaar met behulp van een diëtiste een goed beeld gekregen van hoe ik wil dat mijn dieet eruit ziet en hoe dat op mij persoonlijk aansluit. Werkte ook erg goed, in een jaar tijd 20 kg afgevallen. Ik heb nu echter een korte periode een 'terugval' gehad (niet heel extreem, maar gewoon minder gelet op de suikers en dergelijke). Ik wil het roer weer omgooien. Ik heb dezelfde leidraad als vorig jaar, maar: ik heb moeite met het vinden van tussendoortjes. Ik eet fruit met zuivel bij het ontbijt, maar vind fruit of groente als tussendoortje niet genoeg want dan heb ik na een half uur weer honger. In het verleden maakte ik zelf bananabread en plantaardige gezonde brownies bijvoorbeeld, zodat ik toch ook vezels binnenkreeg. Nu is mijn oven alleen kapot en het duurt nog wel even tot ik een nieuwe kan betalen... Daarom op zoek naar slimme recepten of tips van wat er in de supermarkt te halen valt.

Ja, internet staat er vol mee maar ik vind dit leuker! :)

Oh en ook: creatief brood beleggen zonder vlees (Ik kan zelf een heleboel verzinnen maar vind het juist leuk om van andere mensen ideeën te horen).

Bedankt bij voorbaat 💖
Alle reacties Link kopieren
wat zou je er van denken om geen tussendoortjes te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe deed je dat vorig jaar met tussendoortjes dan?
.
Alle reacties Link kopieren
Soep. Lekker veel groenten erin zonder vlees of pasta, 1x maken en makkelijk in kleine porties in te vriezen.
Alle reacties Link kopieren
Tussendoor een gekookt ei?
Of iets anders met ei zoals een omelet of hartige muffin.

Broodbeleg:
Zuivelspread met komkommer, paprika, tomaat.
Houmous
Smeerkaas
Groentespread
Alle reacties Link kopieren
Als lunch een salade of soep met veel groente eten en tussendoor een boterham met beleg. Qua beleg: avocado, zelfgemaakte eiersalade, pindakaas, dun laagje hagelslag, kaas+komkommer, gerookte zalm. Neem wat je lekker vindt (uitgezonderd Nutella oid) want dan voel je je ook meer voldaan dan dat je bijvoorbeeld tegen je zin smeerkaas aan het eten bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een tosti met smeerkaas en een beetje dit trouwens lekker:

Afbeelding
.
Alle reacties Link kopieren
@grenada dat werkt voor mij niet. Ik sta vroeg op en laat lunch dus alleen ontbijt red ik het niet op.

@Anoniem dat staat in het bericht.. Maakte mijn tussendoortjes allemaal zelf in de oven die ik nu dus niet meer heb. Ben nu nieuwsgierig naar alternatieven.
Alle reacties Link kopieren
Peachesandpotatoes schreef:
18-07-2019 17:12
@grenada dat werkt voor mij niet. Ik sta vroeg op en laat lunch dus alleen ontbijt red ik het niet op.

@Anoniem dat staat in het bericht.. Maakte mijn tussendoortjes allemaal zelf in de oven die ik nu dus niet meer heb. Ben nu nieuwsgierig naar alternatieven.

Sorry slecht gelezen.
Ik eet als tussendoortjes kwark, soms havermout, doosje rozijntjes, boterham, fruit, worteltjes. Niet zo spannend eigenlijk. En hongergevoel zit soms ook gewoon tussen je oren, schop onder je kont en even uitzitten tot de volgende maaltijd. ;)

Toevoeging; veldsla met een ‘dressing’ van kwark, tuinkruidenbouillonpoeder en azijn. Supersimpel, toch lekker.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 17:28
8.70% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Airfryer kopen, ipv een oven. Aangezien je zegt dat je voorlopig geen nieuwe oven kunt betalen. Airfryers heb je in verschillende prijsklasses en doet in principe hetzelfde als een oven.
Alle reacties Link kopieren
Banana pancakes. 1 banaan prakken, ei erdoorheen klutsen, bakken in weinig boter of olie. Lekker en niet ongezond. Ik eet ze altijd meteen op maar denk dat je het ook wel vooruit kan maken en dan koud opeten. Evt. met beetje kaneel of wat bessen erover/erdoor.
Worteltjes met hummus dip
Klein handje nootjes
Banaan
Klein stukje kaas

En dan niet allemaal, maar kies er een. Anders wordt het een maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Worteltjes dippen in hummus of light roomkaas met kruiden, ontbijtkoek (goed letten op calorieën), proteïne of bananen pannenkoek, rijstwafel met of zonder beleg, bouillonnetje.

Als beleg kies ik graag de zoete aardappel groente spread van Albert heijn, verschillende smaken hummus, zelfgemaakte vissalade, 2 plakjes geitenkaas die ik verdeel over 3 crackers en dan aanvullen met komkommer of cherry tomaatjes.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete tussendoortjes zijn:

Gekookt ei in partjes en deze in een plakje kipfilet rollen.

Augurk in kipfilet

Kleine rijstcrackertjes in lente ui smaak (te vinden bij de toastjes) met huttekase, verse bieslook en half plakje kipfilet

Yoghurt met aardbeien of meloen in de zomer

Brood eet ik vaak met rauwe prei, rode paprika, bieslook en 30+kaas

Maak ipv brood ook vaak een wortelwrap (bestaat voor iets van de helft uit wortel) met huttekase, kipfilet, prei, paprika, veldsla en komkommer

Als ik echt trek heb en nog niet toe ben aan een eetmoment (heb maagverkleining gehad en eet op vaste tijden) dan maak ik een grote mok thee met een scheut magere melk en een zoetje
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
18-07-2019 17:28


Als ik echt trek heb en nog niet toe ben aan een eetmoment (heb maagverkleining gehad en eet op vaste tijden) dan maak ik een grote mok thee met een scheut magere melk en een zoetje

Haha, dat drink ik ook weer sinds een paar dagen (is een faaase). In de zomer heb ik minder behoefte aan koffie.
.
Peachesandpotatoes schreef:
18-07-2019 17:12
@grenada dat werkt voor mij niet. Ik sta vroeg op en laat lunch dus alleen ontbijt red ik het niet op.
Maar toch... Ik ontbijt om 7 uur (havermout met banaan) en eet hooguit een stukje fruit tot mijn lunch om 1 uur. Oh, en een kop koffie.
Juist het schrappen van tussendoortjes heeft eraan bijgedragen dat ik flink afgevallen ben.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
18-07-2019 17:32
Maar toch... Ik ontbijt om 7 uur (havermout met banaan) en eet hooguit een stukje fruit tot mijn lunch om 1 uur. Oh, en een kop koffie.
Juist het schrappen van tussendoortjes heeft eraan bijgedragen dat ik flink afgevallen ben.
precies. gewoon jezelf een beetje bedwingen.
Creatief brood

Ik hou van open boterhammen op een enkel sneetje. Bijvoorbeeld:

Roosteren met geprakte avocado, gehalveerde cherry tomaatjes, beetje verse peper.

Roosteren met humus en pickled red onions (kan je makkelijk thuis maken)

Roosteren met gekookt eitje met schrapje mayo en beetje peper en zout. Eventueel plakje kaas i.p.v. mayo.
Alle reacties Link kopieren
Alsje nou je ontbijt een beetje steviger maakt met bv wat havermout dan is een tussendoortje van fruit of groente misschien wel voldoende. Heb je ook nog de havermoutvezels als extraatje

Ei, omelet-wrap, sla-wrap, groente met humus, ijs van banaan en kwark evt met ander (rood) fruit.

En idd lekkere taartjes boterhammen met avocado, tomaat en een likje smeerkaas of humus. Tomaat met cottage-cheese en knoflook-peper op geroosterd brood
Alle reacties Link kopieren
@Rosalind het is geen kwestie van mezelf bedwingen. Wat voor jou werkt, werkt niet per se voor mij. Ben niet voor niets naar een diëtiste geweest om te kijken wat bij mij persoonlijk past, want er zijn zóveel verschillende tips van zóveel verschillende mensen. Genoeg geprobeerd daarvoor. Dit is wat werkt voor mij. Ik vraag overigens niet om dieettips maar om gezonde recepten :).
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft creatief brood beleggen zonder vlees: amandelpasta met kiemgroente vind ik persoonlijk lekker. En gewoon avocado met een beetje zout en peper.
Al moet ik zeggen dat ik die dingen het lekkerst vind op een volkoren- of speltcracker, maar het kan ook prima op brood. Ook brood met banaan vind ik heerlijk, dat at ik als kind altijd al.
Peachesandpotatoes schreef:
18-07-2019 18:33
@Rosalind het is geen kwestie van mezelf bedwingen. Wat voor jou werkt, werkt niet per se voor mij. Ben niet voor niets naar een diëtiste geweest om te kijken wat bij mij persoonlijk past, want er zijn zóveel verschillende tips van zóveel verschillende mensen. Genoeg geprobeerd daarvoor. Dit is wat werkt voor mij. Ik vraag overigens niet om dieettips maar om gezonde recepten :).
Ik had het niet over bedwingen.
Ik gaf je slechts de tip granen (havermout in mijn geval) of bv noten aan je ontbijt toe te voegen zodat je dat stevige tussendoortje niet nodig hebt.
Maar prima als het voor jou niet werkt. Volgens mij heb je genoeg tips voor tussendoortjes gekregen.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 19-07-2019 09:27
0.80% gewijzigd
Broodbeleg:
- avocado
- plakjes tomaat met wat gemalen peper
- houmous
- ricotta kaas met plakjes komkommer
- gekookt of gebakken ei
TO gaat alleen in op de dingen die niet in haar straatje passen. De snack en broodbeleg tips waarom ze vroeg worden genegeerd. Slotje dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Havermoutpannenkoeken
Een kop havermout tot bloem vermalen
Groot glas melk erbij
2 eieren
Wat honing
Snufje zout
Eventueel geprakte rijpe banaan
Scheutje arachide of andere olie
Minuut of 5 deeg laten rusten
Bakken in de pan

Deze pannenkoeken zijn dikker, klein maken, zo’n 15 cm diameter, kan makkelijk in een grotere pan, deeg is vaster en loopt niet ver uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven