Lijf & Lijn alle pijlers

eerste tattoo zetten

19-08-2019 15:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee allemaal!

Ik ga woensdag mijn eerste tattoo laten zetten. Ik ben ontzettend enthousiast, maar vind t ook heel spannend. Ik ben net een paar weken 18 en krijg m voor mn verjaardag van mijn ouders. Ik laat m op de binnenkant van mn onderarm zetten wat volgens mij 1 van de minst/niet pijnlijke plekken is. Super groot is die niet, wel zit er kleur in.

Heeft iemand tips voor me wat ik kan verwachten (pijn, het helen, wat je beter wel en niet kunt doen, goede zalfjes, wat ik mee kan nemen naar de shop voor afleiding) en hoe je het helingsproces zo fijn en snel mogelijk kan laten lopen? Ik heb wel gehoord dat je beter uit de zon kunt blijven met je tattoo.
Alvast bedankt!
Zoek een goede artiest, die kan jou het allemaal haarfijn uitleggen.

Pijn is niet te zeggen, is voor iedereen anders
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is zal je tattoo artiest dit allemaal uitleggen en een folder meegeven.

- Je tattoo goed insmeren met zalf, deze kan je vaak in de tattoo zaak kopen. Wanneer er korstvorming is (dit gaat gebeuren want het is een wondje) niet te dik smeren, het wondje moet blijven ademen namelijk en anders worden de korstjes te zacht.
- Niet er aan pulken.
- Je mag de eerste periode niet zwemmen (dacht een week of 2).
- Het is fijn de eerste dag of de eerste paar dagen wat lossere kleding te dragen rondom de tattoo

Wat betreft de pijn, ik vind het altijd voelen alsof ze met een naald zachtjes op de huid krassen. Nu heb ik zelf alleen maar kleine strakke tattoo's (ook o.a. op de binnenkant van mijn onderarm) en deze doen minder pijn dan exemplaren met bijv. veel schaduweffecten. Het is inderdaad wel een van de minst pijnlijke plekken. Maar als het een kleintje is dan is die vaak zo gezet en zal de pijn, mits je niet enorm kleinzerig bent, enorm meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Een tattoo laten zetten is niet pijnloos, op geen enkele plek maar als je geen enorme piepert bent is het goed te doen.

Het is inderdaad goed om uit de zon te blijven en als je naar buiten gaat zonnebrand op te doen met een hoge factor.
Verder zijn er weinig do's en dont's. Er worden wel zalfjes aangeraden zoals bepanthen en dat kun je erop smeren op m vet te houden. Sommige tattoeëerders doen folie op de tattoo, deze mag er een dag of 3-7 op blijven en dat zou het helingsproces bevorderen, ik merkte weinig verschil tussen wel of geen folie en wel of geen zalf.

Na een week ongeveer kan ie ontzettend gaan jeuken en dan mag je dus niet krabben, dat vond ik eigenlijk het lastigst.
...
Spannend!!

Binnenkant onderarm doet idd weinig pijn. Ik adviseer je om een uur voor je afspraak een groot glas appelsap te drinken.
Dat schijnt te helpen tegen bloeden (werkt makkelijker voor de tatoeëerder)

Verder hoef je je niet voor te bereiden. Niet drinken de avond ervoor (geen kater hebben) en zorgen dat je fris en fruitig bent.

Na het zetten krijg je wel instructies voor de verzorging me (zoals waarschijnlijk bepanthen zalf smeren, hoe te wassen en idd, uit de zon en na het helen altijd hoge factor erop in de zon om het mooi te houden)
Alle reacties Link kopieren
Hey wat leuk, gefeliciteerd nog :)
Pijn is voor iedereen verschillend. Ik vond de onderarm wel pijnlijk maar kon het goed afsluiten, anderen gaan door de grond en sommigen hebben nergens last van.

Daarnaast zal je tattooartiest een goede methode weten om je tattoo te onderhouden. Zelf ben ik ht meest fan van bepanthen creme. Verder idd uit de zon houden en een paar weken niet zwemmen ivm bacteriën.

Het allerbelangrijkste vind ik met je eerste tatoeage dat je goed kritisch bent op de kwaliteit van diegene die m gaat zetten. De eerste en de beste die je tegenkomt bij jou in de stad zal misschien makkelijk en goedkoop zijn, maar het loont echt om goed te zoeken naar iemand die goede kwaliteit bied. En ja, daar betaal je vaak meer voor maar beter nu meer betalen voor iets knaps dan dat je er spijt van krijgt :)
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Pijn is voor iedereen verschillend. Ik heb beide onderarmen vol en alleen richting pols vond ik het vervelend worden. Voor de rest zijn het kleine speldenprikjes. Ik vond het gevoel na het zetten eigenlijk nog erger. Bij mij gaat het ontzettend branden en na een week komt de eerste korstvorming. Ik gebruik zelf altijd Calendulan. Héél dun laagje smeren, eigenlijk tot je de zalf niet meer ziet. De zalf werkt ook onder de huid wat het genezingsproces versnelt. Uit de zon blijven is een goed idee, ze raden zelfs 6 weken aan. Dat betekent ook geen zonnebank. Na het zetten wordt de tattoo schoongemaakt en ga je naar huis met folie om je arm. Dit haal ik er zelf na een uur of 2 alweer vanaf. Het gaat ontzettend broeien dus het is dan een walhalla voor bacteriën. Dan maak ik hem schoon met een nat washandje (deppen!) en droog ik hem met een schone handdoek (ook deppen). Ik smeer ongeveer 3 keer per dag en na 2 weken kan je dat gaan afbouwen. Zodra je jeuk krijgt kan/mag je meer gaan smeren.

Als er veel schaduw in de tattoo komt kan het gevoeliger zijn, maar ikzelf vindt het lijnwerk vaak gevoeliger dan het shaden. Als je een normale pijngrens hebt verwacht ik niet dat je naar wordt. Neem anders gewoon oordopjes mee zodat je muziek kunt luisteren en eet goed voordat je gaat. Als je echt bang bent voor de pijn kan je paracetamol innemen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het helemaal niet doen :-D
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft daar zijn eigen manier van het verzorgen denk ik. Ik zelf haal bijvoorbeeld na ongeveer 2-3 uur het folie eraf, was de tattoo met lauw water en een miiiiini beetje unicura zeep, daarna inderdaad bepanthen zalf/creme. Niet zwemmen, niet in bad, geen te lange/te warme douche nemen, geen strakke kleding, niet aan krabben en dat soort dingen krijg je denk ik allemaal nog te horen van de tatoeëerder en zou ik ook zeker allemaal navragen!

En wat de pijn betreft, tja... De beste tip die ik kreeg bij mijn eerste was dat je maar beter kan accepteren dat het pijn gaat doen. Zelf vind ik het redelijk meevallen, prettig is het niet, maar mijn laatste (eergisteren) was toch even slikken (binnenkant bovenarm). Hoe dunner de huid, hoe meer zenuwen, des te meer je ervan voelt, vind ik dan.

Ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren :)
Hier dezelfde ervaring als Rosebloom: het zetten vind ik nauwelijks pijnlijk, maar ik had de eerste keer onderschat hoe lang ik na het zetten nog "last" had; ik heb nog dagenlang een branderig gevoel, net als bij een flinke schaafwond.

Ik gebruik bepanthen, en na het zetten zoveel mogelijk onbedekt laten. Verder: een goede artiest geeft je ook het juiste advies voor verzorging naderhand. Neem echt de tijd om er eentje te zoeken die je vertrouwt!
roosje1976 schreef:
19-08-2019 16:50
Ik zou het helemaal niet doen :-D

Gelukkig hoeft het ook niet als je dat niet wilt hé
Alle reacties Link kopieren
Je onderscheidt je tegenwoordig meer zonder tattoo dan met tattoo als dat een overweging zou zijn.
.
Leuk!
Pijn deed het maar even. Van de rest heb ik nauwelijks wat gevoeld. De mijne zit er nu een jaar en nog steeds heel blij mee!

Ik kreeg zalf aangeraden door de artiest en dat heb ik net zolang gedaan als ze me had geadviseerd. Korstjes verdwenen en de tattoo is echt mooi genezen.
Ik vond het helemaal niet pijnlijk. Na het zetten heb ik een tijdje vaseline erop gesmeerd en dat was het dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor de reacties allemaal! Hele fijne tips :)
Mn vriend gaat mee voor afleiding en support en ik hoop dat het genezen allemaal vlot en fijn verloopt
Alle reacties Link kopieren
jaap70 schreef:
19-08-2019 17:28
Je onderscheidt je tegenwoordig meer zonder tattoo dan met tattoo als dat een overweging zou zijn.
Minder is meer; niets is het meest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven