Lijf & Lijn alle pijlers

Krav Maga

25-08-2019 16:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ingeschreven voor Krav Maga. Naast dat ik wil afvallen door te sporten wil ik me ook kunnen verdedigen en effectief aanvallen als het moet (bij een overval oid).

Wie doet er hier Krav en hoe lang duurde het voordat je goed was? Geeft het je een veiliger gevoel? Heb je het ooit moeten gebruiken? En hoe merk je het aan je lichaam?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Wist je dat de kans groter is dat je door een koe gedood wordt in nederland dan een gewapende overval?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een cursus gevolgd, ik denk 12 weken, wekelijks anderhalf uur. Was fantastisch. Ter zelfverdediging en voor studiepunten. Het is denk ik al wel meer dan 15 jaar geleden, maar ik denk dat ik in nood zo weer terug kan grijpen.
Voor mijn figuur deed het niets, daar lag geen focus op. Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat je afvalt door zo bezig te zijn toch?

Doreia, wat kan je nu allemaal?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Het was voornamelijk luisteren en langzaam bezig zijn met de handelingen goed uit te voeren. Er kwam geen zweet bij kijken.

Wat ik nu kan: weten dat je je altijd op tijd uit de voeten moet maken. Maar als je toch wordt aangevallen en je kunt niet wegkomen, dat er dan géén regels bestaan en je de ander zo snel mogelijk uit moet schakelen. En ken daarvoor nu een paar trucs en kennis om de aanvaller vooral uit balans te brengen en de regie over te nemen.
Of dat lukt is natuurlijk altijd deel 2, maar het idee dat ik in elk geval summier iets weet vind ik fijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dus je leert niet zelf aan te vallen? Of later pas?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
verdiep je eerst eens in wat Krav maga inhoudt. Het is een verdedigingskunst, geen aanvalskunst.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
25-08-2019 16:46
verdiep je eerst eens in wat Krav maga inhoudt. Het is een verdedigingskunst, geen aanvalskunst.
Wat ik hoor is dat je kan aanvallen en verdedigen. Dus dat je iemand knock out kan slaan als het moet.

https://www.vechtsportinfo.nl/nieuws/kr ... he-aanval/


Ik wil gewoon een man langdurig uit kunnen schakelen als ik weer mishandeld/verkracht dreig te worden.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
25-08-2019 16:52
Wat ik hoor is dat je kan aanvallen en verdedigen. Dus dat je iemand knock out kan slaan als het moet.

https://www.vechtsportinfo.nl/nieuws/kr ... he-aanval/


Ik wil gewoon een man langdurig uit kunnen schakelen als ik weer mishandeld/verkracht dreig te worden.
ja, maar dat doe je alleen om iemand uit te schakelen die jou aanvalt, niet om zelf aan te vallen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
25-08-2019 16:37
Dus je leert niet zelf aan te vallen? Of later pas?
Dit is een Israelische zélf verdedigingscursus. Het is om je te verweren.
En dat begint AL-TIJD met: scan je omgeving, kijk waar gevaar kan zijn, kijk waar de nood uitgangen zijn.
Kijk of je op tijd weg kunt komen uit de situatie. En pas wanneer het echt niet meer kan, dán mag je jezelf
verdedigen. En dán leer je je verweert tegen nekklemmen, mes-aanvallen, van achter, van voor, van opzij
en hoe je deze zou kunnen oplossen.

Nooit, nooit, nooit, wordt je in deze sport geleerd om zelf te beginnen met aanvallen, behalve als simulatie
zodat de ander kan oefenen om jou als belager uit te schakelen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als ik lees 'weer' mishandelt, verkracht dreig te worden denk ik aan twee dingen: breng je jezelf zodanig in gevaar dat dit een reeele mogelijkheid is? Dan zou ik de gevaarlijke aspecten eruit halen. Dus stoppen met je relatie, stoppen met drinken, stoppen met meegaan op de eerste date, grenzen leren stellen. Zodat je niet in die situatie verzeild kan raken.

En 2. Als het je eenmalig is overkomen, volledig onverwachts en zeker als je alle veiligheidsmaatregelen in acht hebt genomen, dán is Krav het overwegen waard. Maar denk er goed om: soms kun je je als vrouw gewoon niet uit de situatie vechten zonder het voor jezelf nog vele malen erger te maken. Heb je hulp bij wat je is overkomen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik ben single en drink bijna nooit. Wel meerdere relaties gehad waar ik fysiek ben aangevallen. En dat gebeurde geleidelijk, niet tijdens een eerste, tweede, derde date. Ook op straat overvallen en aangerand. Je weet nooit of iemand gevaarlijk is en jij je moet verdedigen. Plus, als een man weet dat jij hem uit kan schakelen zal hij minder snel iets durven. Vluchten kan niet altijd. Als de deur op slot is op 2 hoog en jij hebt geen sleutel, wat doe je dan?


Ik ga het natuurlijk niet gebruiken om zelf aan te vallen. 😉
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-08-2019 16:16
Het is denk ik al wel meer dan 15 jaar geleden, maar ik denk dat ik in nood zo weer terug kan grijpen.
Denk je dat je het echt nog kunt toepassen?
Heb eerder zelfverdedigingscursussen gedaan (meer judo/juijitsu achtig), maar had altijd het idee dat ik ze nooit in een reflex toe zou kunnen passen. Het leek me dat het pas na na meerdere jaren training echt in je systeem kwam te zitten. Er is maar weinig wat ik nog kan zonder dat ik er actief over na hoef te denken hoe het ook al weer zat.

TO, als je er echt een fysieke training uit wil halen, denk ik dat je beter iets minder 'technisch' kan doen zoals (kick)boksen/karate/taekwondo ofzo.
kit_kat wijzigde dit bericht op 25-08-2019 17:30
0.42% gewijzigd
Ik heb het 10 jaar gedaan. .
Of ik goed ben? Geen idee. Wat ik doe als ik aangevallen wordt; de belangrijkste les die je je krijgt. Wegrennen. Nooit hoeven gebruiken. Ik vond het leuk om te doen maar weet ook dat het schijnveiligheid is.

Ik ben 1.65, no way dat ik mijn vriend van 1,90 zou kunnen uitschakelen. Of wanneer ie 185 was geweest. Zelfs na jaren niet. Sommige mensen kijken te veel films. De meeste mensen verlammen van angst. Ook na jaren trainen. In het Israëlische leger wordt je dagelijks uren getrained. Twee uurtjes trainen in nederland zet echt niet zoveel zoden aan de dijk. Ik had meer gehad aan 10 jaar aikido, kung fu, pencak silat of kickboksen ofzo.

Val je ervan af? Nee. Niet meer dan wanneer je paar avondjes per week half uurtje wandelt.
Alle reacties Link kopieren
We moeten bokshandschoenen meenemen?
Sugar and spice, and everything nice.
Klopt. Je gaat tegen een kussen slaan die iemand vasthoudt. Of trappen. En anders beschadig je je handen
Hier wel zweet vanaf de eerste les. Weinig kussens en na een weken ook echt aanvallen nadoen en dan kijken of je je kan verweren.

Was een kortere cursus gericht op zelfverdediging. Kwam regelmatig terug met blauwe plekken en veel zweet.

Maar om er echt mee af te vallen. Nah.
Dan moet je en je eetpatroon flink wijzigen en elke dag sporten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe inmiddels bijna 18 jaar aikido. Ik heb het alleen gebruikt om weg te draaien toen ik door een hond in Vietnam aangevallen werd. Helaas kreeg hij nog steeds een tand in mijn been, maar goed, anders was de schade waarschijnlijk groter geweest.

Krav Maga is behoorlijk effectief, maar om effectief te blijven reageren moet je wel blijven trainen, denk ik. Misschien dat het voldoende blijft hangen als je stopt met trainen, maar daar zou ik niet vanuit gaan. Zeker het reageren onder druk moet je echt blijven oefenen, in mijn ervaring.
Ik ben ooit eens savonds achtervolgt en overvallen.
Heb toen goed gehandeld, maar niet mezelf verdedigd. Had nl ook niet geweten hoe..

Ik weet dat ik t.o.v. een man meestal het onderspit delf, als het er op aan komt. Zou mezelf dus eerder kunnen beschermen door aangeleerde trucjes, dan door spierkracht. Heb ook een vechtsport overwogen, omdat uit ervaring is gebleken dat vluchten niet altijd mogelijk is. En nare dingen je soms “gewoon” overkomen.

En ALS het me dan weer gebeurt, dan wil ik zon hufter gewoon in stukken kunnen trappen. :$

Als zoiets je ooit is overkomen, tast dat echt je gevoel van veiligheid aan. En daar word je dan in bepaalde situaties steeds mee geconfronteerd. Savonds naar huis fietsen bijv. Ben heel benieuwd of je je veiliger voelt dadelijk!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven