Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen voor de bruiloft

01-09-2019 23:30 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn gewicht is altijd een dingetje geweest in mijn leven. Het jojo effect is me niet onbekend en ik merk dat ik een emotie eter ben. Ook eet ik meer als er niemand thuis is in de avond en is de AH to go op het station voor en na mijn werk een ramp.

Ik heb soms dagen dat ik een bakje mango, een koek en een zak Maltezers op heb en dan is het nog lang geen lunchtijd.. Hier schaam ik me echt voor. Na een eetbui ook altijd ontzettend spijt, maar tijdens zo'n bui gaat er alles in wat ik maar kan vinden. Hoe meer hoe beter.

Volgend jaar ga ik trouwen, ben 1.68 meter en weeg nu 71.5 kg. Ik zou dolgraag 5 kg kwijtraken, maar lijk maar niet de juiste motivatie te kunnen vinden. Soms lukt het (na maanden proberen) om de knop om te zetten en kan ik 1.5 kg in een week kwijt zijn. De week erop eet ik alles weer wat los en vast zit en weeg ik dat er weer bij (plus meer).

Hoe kom ik van mijn bizarre eetbuien af en creëer ik een stok achter de deur om door te gaan? Ook al geeft de weegschaal een keer een "plus" aan?

Ik wil gewoon super graag lekker in mijn vel zitten tijdens mijn eigen bruiloft en hoop dat jullie wat tips hebben :)

Groetjes van mij
Alle reacties Link kopieren
Je noemt wat dingen op voor de lunch, maar wat was je ontbijt die dag? Neem aan niet die zak Maltezers..

Noteer hier eens wat je eet en drinkt op een gemiddelde dag.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Alle reacties Link kopieren
Niet met honger de deur uit, altijd een alternatief in je tas en geen crashdieet gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Je bruiloft zou een stok achter de deur kunnen zijn toch?

Wat maakt dat je niet echt de motivatie kan vinden?

Het jojo effect komt vaak voort uit, extreem af vallen en daarna weer op de oude manier verder gaan.

5 kilo lijkt mij een mooie stap om te beginnen en ook een haalbaar doel. Ik zou je alleen wel aanraden om dit onder professionele begeleiding te gaan doen.

Want afvallen is in mijn ogen een ander voedings én bewegings patroon aan te leren. Zo val je op een gezonde manier af, leer je wat goede tussendoortjes zijn etc. En is het makkelijker vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Leer jezelf een gezond eetpatroon aan zodat je geen honger hebt en beter de snaai-verleidingen kan weerstaan.

Ga voor jezelf na wanneer en waarom je emotie-eet. Als je dat helder hebt, bedenk dan wat je anders zou kunnen doen om met die emotie om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren dat je bent zoals je bent.
Waarom zou je op je trouwdag er anders uit moeten zien dan wie je nu bent?
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
02-09-2019 00:16
Accepteren dat je bent zoals je bent.
Waarom zou je op je trouwdag er anders uit moeten zien dan wie je nu bent?
Mee eens! Ik ken zoveel vrouwen die zichzelf uithongeren voor die ene dag... foto's en een jurk...

En dan lijken ze nooit meer op die foto's en passen nooit meer in die jurk.

Enne... in elke maat is een vrouw, met de juiste jurk, echt prachtig!!
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is anders naar voeding te gaan kijken. Het woord zegt het al: eigenlijk zou je je lijf ermee moeten “voeden”. Mango dus prima, maar een koek en Maltezers doen dat niet.

Maar ik denk dat het belangrijk is voor jezelf om in te zien wat de momenten zijn dat je troost zoekt in eten en hoe je dat om kunt zetten in iets anders. Dat alleen ontdekken is vreselijk moeilijk: misschien inschrijven bij een goede sportschool en met een personal trainer aan de slag? Of een met een psycholoog gaan praten waar die vreetbuien vandaan komen. Ik denk dat je daar je hele leven wat aan hebt in plaats van alleen slank in je trouwjurk en dan weer verder in je oude patroon.

Want alle dieet tips heb je vast al eens gelezen en als je 1,5 kilo kwijt kan in een week weet je dondersgoed hoe je gewicht verliest. Dus daar zit t m niet in ben ik bang.

En last but not least is 71,5 kilo bij 1,68 een prima gewicht.
naatje2000 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 00:37
0.60% gewijzigd
Je man kent je - hopelijk - langer dan vandaag en je familie en vrienden die op de bruiloft zijn ook.

Voor wie zou je jezelf dan moeten uithongeren?
Om waarschijnlijk 6 weken na de bruiloft terug 5 kilo (of meer) zwaarder te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een prima gewicht.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
02-09-2019 00:16
Accepteren dat je bent zoals je bent.
Waarom zou je op je trouwdag er anders uit moeten zien dan wie je nu bent?
Dit dus. Veel vrouwen gaan afvallen voor hun trouwdag en als ze getrouwd zijn binnen no time op oude gewicht. Dan ben je dus niet echt jezelf op je trouwdag.
patchouli_ schreef:
02-09-2019 00:16
Accepteren dat je bent zoals je bent.
Waarom zou je op je trouwdag er anders uit moeten zien dan wie je nu bent?
Dit!
En je hebt een prima gewicht!
Alle reacties Link kopieren
Wat eet je op een dag?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
*Sjaan* schreef:
02-09-2019 06:53
Je hebt een prima gewicht.

BMI van 25,3 is te zwaar. Nog geen groot overgewicht, maar niet prima.
Onder begeleiding sporten en voeding instellen. Ik vind het ook te veel. Je heb licht overgewicht en het zou fijn zijn als dat gezond is.

Iedereen heeft een ander figuur.... accepteren dat je wat ronder bent en daarnaast zorgen voor goed gewicht.
Alle reacties Link kopieren
De boeken/app van project gezond?

Keurige dagmenu's met recepten en lekker en gezond eten, geen honger. En afvallen uiteraard.
Wat ik heb gedaan is een dieet waarbij ik zoveel kon eten als ik wilde, maar enkel voedingsmiddelen waar geen toegevoegde suiker in zat. Dit is de eerste twee weken moeilijk maar te doen omdat je wel eet als je wilt eten. Daarna merk je dat je minder vaak behoefte hebt om te eten. Dus bijvoorbeeld op dag 3 heb je ontzettend zin in zoetigheid/chocola. Je eet cashewnoten tot je niet meer kan en dan lukt het om de zoetigheid te laten staan. Hiervan val je in de eerste twee weken niet af. Maar zodra je lijf je niet meer vertelt dat je snaaibuien moet hebben wordt het daarna makkelijker om niet alleen geen suiker te eten maar uberhaupt minder en dan ga je afvallen. Ik heb het wel erg streng gedaan, dus ook brood zoeken zonder toegevoegde suiker, geen mayonaise meer etc. En ook producten met te veel natuurlijke suikers, vruchtensap, tomatenpuree laten staan. Daarnaast natuurlijk niet een zak naturelchips per dag omdat daar geen toegevoegde suiker in zit. Dus het is vrij restrictief maar niet in de hoeveelheid die je kunt eten (dat gaat op een gegeven moment vanzelf). De eerste twee weken heb je wilskracht nodig. Daarna helpt je lijf je juist. Daarom heeft dit bij mij gewerkt. Ik ben heel benieuwd of dit voor jou ook zou werken als je het zou uitproberen. Laat je weten wat je vindt?
Ik snap wel dat je er op je best uit wilt zien op je trouwdag. Anders kun je make-up en de jurk ook wel laten zitten... Als jij je mooier voelt met 5 kilo minder. Lekker voor gaan. Ik denk wel dat je dan beter je hele dieet zo maakt dat ze er ook afblijven en dat je een gezondere keuzes leert maken.

Heb je enig idee waarom je gaat snaaien? Stress, verveling, gewoon honger, suikerdip? Als je daar achter bent is het denk makkelijker uit dit patroon te komen.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk vind je de smaak van eten en ook de hoeveelheid toch belangrijker dan je lijn.
Je kan niet alles hebben.

Als je je vol wil stoppen neem dan sla en komkommer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb soms dagen dat ik een bakje mango, een koek en een zak Maltezers op heb en dan is het nog lang geen lunchtijd.. Hier schaam ik me echt voor. Na een eetbui ook altijd ontzettend spijt, maar tijdens zo'n bui gaat er alles in wat ik maar kan vinden. Hoe meer hoe beter.
Dat is op zich niet raar; je primitieve hersendelen willen dat je een zo groot mogelijk deel van de buit verschalkt. Dat geeft je een fijn en sterk gevoel. Dat is op zich normaal.

Het probleem is alleen dat elke dag weer het aanbod van lekker voedsel enorm is en dat je dus óf moet accepteren dat je steeds dikker wordt óf met je verstand je primitieve hersenen moet zien te overrulen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
02-09-2019 00:35
Belangrijk is anders naar voeding te gaan kijken. Het woord zegt het al: eigenlijk zou je je lijf ermee moeten “voeden”. Mango dus prima, maar

En last but not least is 71,5 kilo bij 1,68 een prima gewicht.
absoluut niet
Alle reacties Link kopieren
Maak voor jezelf eens een eetschema (gereken je BMR (daar zijn tooltjes voor), dan weet je hoeveel calorien je nodg hebt.

Bepaal wat je gaat ontbijten, wat je tussendoor neemt, lunch etc.
En houd je daar aan, en daar kunnen ook gerust lekker tussendoortjes inzitten, en heerlijke boterhammen
lilalinda schreef:
02-09-2019 08:41
absoluut niet
Maar het is ook geen mega overgewicht .
Yildizlar schreef:
02-09-2019 09:06
Maar het is ook geen mega overgewicht .

Deze instelling lijkt mij de basis van veel overgewicht. Zolang alles gebagatelliseerd wordt, wordt het vaak erger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven