Lijf & Lijn alle pijlers

Verdomme.. Nou doe ik het weer! Eetbuien!

08-09-2019 23:24 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 12 kilo aangekomen in 9 maanden, nadat ik ze met khb was kwijtgeraakt. Alles zit er dus weer aan.
Ik lijk nu ook dikker. Ik kom zeker een kilo per maand aan. Ik vreet teveel en verkeerd.
Ik lijk een soort van eetverslaving te hebben. Vandaag, na weer schrikken van de weegschaal, weer goede voornemens. En wat doe ik net... 4 boterhammen met roomboter en speculaas.
Ik zou half juli starten met schematherapie bij ggz. Ik heb 4x gebeld wanneer ik mag starten. Ze hebben het druk, ik word helemaal niet teruggebeld, of opgeroepen
Ik eet emoties weg, en moet daar vanaf.
Krijg de knop niet om.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat je die "eetbuien" hebt? En wat jammer dat je de knop niet kunt vinden...
Ja, frustrerend. Maar je zult toch moeten kijken naar alternatieven dan je emoties te dempen met eten.

Besef ook dat alternatief gedrag uitvoeren NIET betekent dat de drang om te eten weggaat. Het betekent alleen dat je niet naar die drang hoeft te handelen. Dat kan al helpen, vechten tegen die drang met het idee dat je het óf weg moet maken óf eraan toe moet geven is onbegonnen werk. Een andere optie zien, namelijk dat je iets anders kan doen ondanks je drang om te eten geeft een nieuwe mogelijkheid. En het is gewoon moeilijk om die drang te verdragen, dus dat kan je ook alvast incalculeren.

Daarnaast is een goed en stabiel eetpatroon waarbij je voldoende eet en jezelf ook voldoende gunt belangrijk. Jezelf dingen ontzeggen, of dat nou letterlijk is of in je hoofd is een recept voor eetbuien. Proberen af te vallen terwijl je ook probeert grip te krijgen op eetbuien is niet aan te raden, als je gevoelig bent voor eetbuien werkt dit juist eetbuien in de hand.

En erin blijven hangen, jezelf straffen en gaan compenseren leidt ook tot een vicieuze cirkel. Dus wat nu te doen: jezelf vergeven en het normale eetpatroon weer oppakken. Zorgen voor een goed en stabiel eetpatroon, een lijstje maken van wat je kan doen wanneer je drang hebt om te eten. Daarnaast raadzaam om vaak genoeg stil te staan bij je gevoel zodat het niet allemaal gaat opstapelen. Misschien een dagboekje of iets dergelijks.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Er is geen knop hoor. Wat je wel kan proberen te vinden is mildheid voor jezelf. Als je voelt dat je wilt gaan eten, een eetbui aan voelt komen, geef jezelf toestemming.

Dat haalt de druk er voor nu af. Want het stiekeme, het verborgen willen houden van die eetdrang geeft stress en druk. Probeer dan ook rustig te eten, te genieten van iets wat lekker is en zoek ook heel bewust uit waar je op dat moment zin in hebt.

Met eetbuien demp je juist je emoties; je eet ze niet weg. Maar je voelt minder, eventjes.

Wees zacht voor jezelf. En heel soms merk je dan, door het 'te mogen' dat het eigenlijk niet hoeft. Dat die drang die keer even is afgenomen.

Hoop dat je binnenkort terecht kan voor begeleiding hierbij. Kop op!
Everything you see I owe to spaghetti!
Annapicobella schreef:
09-09-2019 00:23
Er is geen knop hoor. Wat je wel kan proberen te vinden is mildheid voor jezelf. Als je voelt dat je wilt gaan eten, een eetbui aan voelt komen, geef jezelf toestemming.

Dat haalt de druk er voor nu af. Want het stiekeme, het verborgen willen houden van die eetdrang geeft stress en druk. Probeer dan ook rustig te eten, te genieten van iets wat lekker is en zoek ook heel bewust uit waar je op dat moment zin in hebt.

Met eetbuien demp je juist je emoties; je eet ze niet weg. Maar je voelt minder, eventjes.

Wees zacht voor jezelf. En heel soms merk je dan, door het 'te mogen' dat het eigenlijk niet hoeft. Dat die drang die keer even is afgenomen.

Hoop dat je binnenkort terecht kan voor begeleiding hierbij. Kop op!
Wat een ontzettend mooie tip. Deze neem ik mee, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Goh, je lijkt wel een mens. Je lijkt op mij in ieder geval. Ik vreet ook. Het is alles of niks. Ik kan geen hapje nemen, de reep moet op, de pan moet leeg, noem maar op. Wat is de tip, ik weet het niet. Stoppen met roken is gemakkelijker, dan kun je meteen tellen, ik heb drie of vijf dagen niet gerookt. Met lijnen is het lastig, je lichaam geeft soms minder aan op de schaal dan je had verwacht. Ik heb baat gehad bij Sonja Bakker, en koolhydraat arm helpt ook als je het volhoudt. Maar dat is het hem, hou je het vol, elke dag zit vol met keuzes en verleidingen. Ik hoop dat je je streven haalt.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat mij geholpen heeft is, stoppen met lijnen, stappen met dunner willen zijn dan je bent. Stoppen met een waarde oordeel geven aan wat je eet. Jezelf toestaan te eten als je wilt eten. Ik heb geen eetbuien meer. Ik ben ook niet dun, dat niet. Maar de hype rondom willen eten is er voor mij af. En daardoor heb ik geen eetbuien of eetobsessie meer.
Lees eens een boek over intuïtief eten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me momenten gehad bij stress situaties kreeg ik ook meer trek, soms gaf ik er aan toe ja dan kom je aan, maar meestal als ik het nu al voel komen kijk ik eerst wat is er aan de hand waarom wil ik dit en ik kan het balanceren nu, ook helpt bij mij naar buiten gaan en of sporten bij een moment van ik wil eten om mijn stress te dempen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker hoor; brood met speculaasjes. Roomboter erbij vind ik niet zó: het is of boter of speculaas.

Ik eet dat nooit; ik heb maar zelden zoveel calorieën te besteden. En heb ik ze over, dan neem ik toch liever iets nog lekkerders.

Dus ja, als je echt niet dikker wil worden moet je dat niet doen. Iedereen wil wel slank worden en zich toch de buik voleten. Dat kan niet; je moet kiezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Er moet wel iets boter (liever margarine) onder de speculaasjes trouwens anders wordt het te droog. Héél dun. En dan wittebrood.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Even buiten mensen waar echt medisch een afwijking (schilklier,verteringssysteem) etc is

Volgens mij zijn eetbuiten altijd te voorkomen.
Alleen is het best heeeel moeilijk om ook te lukken.

Als je een normaal eetpatroon heb waar je lichaam ongeveer evenveel binnenkrijgt als dat het nodig heeft, dan zal je gewicht ook ongeveer gelijk blijven schommelt wel iets maar niet veel en zal je ook niet vanuit je zelf een signaal voor eetbuien krijgen.

Maar ja dat is ideaal en als dit het enige was, Was het ook een stuk makkelijker.

het is naar mijn idee een combinatie van
Een gezond verstand
Een gezond lichaam
En beetje mazzel (aanleg e.d.)

Is iets niet in balans "kan"je de drang voor eetbuien krijgen.

Is en blijf dan bedenken dat je zelf in control ben, jij stopt het uiteindelijk in je mond jij kiest ervoor om die hele zak leeg te eten, i.p.v. echt maar 1 schaaltje chips.
Jij kiest ervoor om 4 koekje te eten i.p.v. 1 of iets anders
Zijn allemaal keuzes die gemaakt worden.

Maar het is soms zo moeilijk om zo n eetbui te weerstaan.

Soms valt het gewoon verkeerd, weinig gegeten of beetje aan het lijnen, ook geestelijk ineens wat onbelans, en ja daar ga je weer weer een vreetbui, weer spijt weer nog meer niet eten erna weer een grotere eetbui.
(probeer ook al heb je een eetbui gehad je niet te slecht erover te voelen en proberen te bedenken hoe kwam het en hoe kan ik het voorkomen en probeer dat te onthouden en toe te passen als je het weer voelt gebeuren.

Ik wens je sterkte:

Weet dat je het echt kan veranderen.

Weet dat het echt te doen is en dat het echt kan gaan lukken,
Als je erin gelooft en er voor gaat!!
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
09-09-2019 06:43
Het enige wat mij geholpen heeft is, stoppen met lijnen, stappen met dunner willen zijn dan je bent. Stoppen met een waarde oordeel geven aan wat je eet. Jezelf toestaan te eten als je wilt eten. Ik heb geen eetbuien meer. Ik ben ook niet dun, dat niet. Maar de hype rondom willen eten is er voor mij af. En daardoor heb ik geen eetbuien of eetobsessie meer.
Lees eens een boek over intuïtief eten
Dat zal niet voor iedereen werken; sommigen doen niets liever dan eten zelfs al hebben ze geen trek.

Het werkt alleen maar als je kieskeurig bent en niet dwangmatig. Als je een luxe sushi met één hapje eruit op je bord kan laten liggen. Dat kan niet iedereen. Ik niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je zo baalt dat je iets lekkers hebt gegeten.

Ik las een tijdje geleden een onderzoek wat aangaf dat het kan helpen door vooraf hardop te zeggen 'ik heb geen honger, maar ik eet dit toch'.
Wat precies het werkzame principe is weet ik niet. Het kan zijn dat je niet zo boos wordt op jezelf en/of dat je bewuster bent van het verschil tussen honger en eten voor de lekker. Maar het lijkt me iets wat je makkelijk een tijdje kunt proberen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
't Is eigenlijk pubervoer; boterhammen met speculaas. Die zijn in de groei en kunnen dat nog hebben. Niet allemaal; een op de vijf kinderen heeft overgewicht. Teveel en te lekker eten. Te groot aanbod; altijd overvloed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
09-09-2019 08:13
Er moet wel iets boter (liever margarine) onder de speculaasjes trouwens anders wordt het te droog. Héél dun. En dan wittebrood.

Dit is toch geen advies? Het ene bewerkte product na het andere aanprijzen...

TO, probeer eens uit alle macht tijdens een eetbui te kiezen voor onbewerkt eten. Dus waar geen fabriek aan te pas kwam.
Als je lichaam gereset is van alle toevoegingen en smaakversterkers neemt je eetlust vanzelf af. In chips, koekjes, sausjes, etc... zit van alles wat je lichaam doet smachten naar meer.
Kick eens af van die rommel en je zal versteld staan hoe chemisch zoet een supermarktwafeltje smaakt. Dat lust je niet meer dan.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
09-09-2019 09:27
Dit is toch geen advies? Het ene bewerkte product na het andere aanprijzen...

TO, probeer eens uit alle macht tijdens een eetbui te kiezen voor onbewerkt eten. Dus waar geen fabriek aan te pas kwam.
Als je lichaam gereset is van alle toevoegingen en smaakversterkers neemt je eetlust vanzelf af. In chips, koekjes, sausjes, etc... zit van alles wat je lichaam doet smachten naar meer.
Kick eens af van die rommel en je zal versteld staan hoe chemisch zoet een supermarktwafeltje smaakt. Dat lust je niet meer dan.
Het eerste heb je gelijk in; het was geen advies. Ik denk dat als TO echt nadenkt, ze weet wat ze moet doen: kiezen.

Het tweede; echt niet hoor. De huidige pakjes en zakjes zijn best goed en ik geloof niet dat ze schadelijk zijn. Vroeger moesten mijn ouders alles zonder pakjes klaarmaken, met alleen maggi en sojasaus, en daardoor kreeg het voedsel een hoop calorieën meer. Tegenwoordig kunnen ze de smaak van romige sauzen geweldig nabootsen met magerder ingrediënten dus daar ben ik best dankbaar voor. En lekkere soep van 55 kcal per dl: dat maak je zelf niet zo.

Dus nee, je kan me niet in je P&Z-loos kamp trekken. Ik weet uit ervaring dat er veel meer kcal in gaan zitten als je het echt lekker wil maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eat first; cry later. ;-) Tja. Hopelijk was het lekker, dan heb je nog enig voordeel ervan gehad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een flinke pan Chili con carne maken en daar de hele dag hapjes van nemen als je cravings krijgt, dus daar op een gezonde manier aan toegeven, of zilvervliesrijst met roerbakgroente en wat feta.
Zo ligt er een laagje in je maag wat het hongergevoel wegneemt, het werkt als een zeef en geeft een vol gevoel doordat er geen snelle koolhydraten en suikers in zitten krijg je ook geen pieken en dalen qua honger gevoel.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
09-09-2019 09:40
Het eerste heb je gelijk in; het was geen advies. Ik denk dat als TO echt nadenkt, ze weet wat ze moet doen: kiezen.

Het tweede; echt niet hoor. De huidige pakjes en zakjes zijn best goed en ik geloof niet dat ze schadelijk zijn. Vroeger moesten mijn ouders alles zonder pakjes klaarmaken, met alleen maggi en sojasaus, en daardoor kreeg het voedsel een hoop calorieën meer. Tegenwoordig kunnen ze de smaak van romige sauzen geweldig nabootsen met magerder ingrediënten dus daar ben ik best dankbaar voor. En lekkere soep van 55 kcal per dl: dat maak je zelf niet zo.

Dus nee, je kan me niet in je P&Z-loos kamp trekken. Ik weet uit ervaring dat er veel meer kcal in gaan zitten als je het echt lekker wil maken.

Prima hoor, een discussie ga ik niet beginnen maar louter calorieën tellen is echt geen goed advies.
Een romige saus nabootsen? Kom op zeg, kies dan voor room of eet het gewoon niet. Is het toch geen nieuws meer dat kiezen voor light vaak slechter is dan kiezen voor vol.
En pakjes en zakjes niet schadelijk? Kijk eens goed om je heen.
MissMaran schreef:
09-09-2019 09:54
Je kunt ook een flinke pan Chili con carne maken en daar de hele dag hapjes van nemen als je cravings krijgt, dus daar op een gezonde manier aan toegeven, of zilvervliesrijst met roerbakgroente en wat feta.
Zo ligt er een laagje in je maag wat het hongergevoel wegneemt, het werkt als een zeef en geeft een vol gevoel doordat er geen snelle koolhydraten en suikers in zitten krijg je ook geen pieken en dalen qua honger gevoel.
Bij mij ging die pan CCC dan dus gewoon op he. Bóvenop de rest. Het is geen lichamelijke honger, het is hoofdhonger.
Wat bij mij in dit soort gevallen werkt TO, is het uitstellen. Dus vanochtend "moet" ik een boterham met rookvlees, maar die speculaasjes met roomkaas waar ik zin in heb, die mogen vanmiddag. Soms hoeft het dan in de middag niet meer. En als wel, dan was het iig niet én ontbijt én lunch.

En verder herken ik het heel erg; die knop. Hij moet gewoon weer om.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-09-2019 10:12
Reden: op de man
98.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik dank jullie voor de ontzettend fijne reacties en tips. Er zitten echt eyeopeners tussen!!
Ik lees ze de hele dag door. Sommige screenshots van gemaakt om makkelijk regelmatig door te lezen.
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
09-09-2019 10:20
Prima hoor, een discussie ga ik niet beginnen maar louter calorieën tellen is echt geen goed advies.
jawel, calorieën tellen, is een uitstekend advies
En daar past dus, als je dat lekker vind, speculaas in.
Mijn hele vriendenkring (van slanke vrouwen) werkt op die manier, ik hoef voor een verjaardag geen taart te kopen, dat vindt iedereen "zonde van de calorien", wij nemen liever een glas wijn extra
Goed van je dat je zo eerlijk tegenover jezelf bent. Complimenten.

Heb je scherp op welke momenten je overeet en wat de trigger is?
Bv zien eten is doen eten, of de geur, of omdat het in huis is, of omdat het gezellig en sociaal wenselijk is (verjaardagen).

Er zijn verschillende soorten honger: bv hoofdhonger, mondhonger. Het helpt om te kunnen onderscheiden door welke soort honger je je goede voornemens overboord gooit.

Drink je genoeg?

Misschien is 6x per dag kleine hoeveelheden eten op vaste tijden wel iets voor je, om grote suikerschommelingen en cravings te voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven