Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond afvallen en proteïne

24-09-2019 03:35 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie: Ik ben op zoek naar ideeën voor meer variatie in proteïneproducten (zowel qua recepten als qua producten). Wat ik al eet: proteïneshakes, eieren, Griekse yoghurt, magere kip/kalkoen, vis.

Langere versie: Ik ben veel te zwaar (maar dan ook echt). Vier maanden geleden werden mijn ogen eindelijk geopend (ja, dat had ik eerder moeten doen, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien). Ik loop nu bij een diëtist en het doel is een andere leefwijze aanmeten. Ik heb mijn eetpatroon drastisch veranderd en val ook af (zo'n 20 kilo tot nu toe). Er moet nog minstens datzelfde vanaf en zelfs dan kan meer eigenlijk geen kwaad. Hoewel het op zich fijn is dat het afvallen nu lukt, ben ik bang terug te vallen. Mijn diëtist vond dat het misschien wel iets te snel gaat en toen hij m'n eetlijstje van de afgelopen weken bekeek, was het duidelijk dat er te weinig proteïne binnen komt. Qua caloriën zat ik trouwens wel ok (rond de 1400 nu, lager hoefde zeker niet, iets hoger mag wel), maar volgens hem is het waarschijnlijk dat ik niet alleen vet maar ook spieren afbreek. Dat wil hij (en ik) uiteraard voorkomen. Behalve meer (en beter) sporten dus ook meer proteïne. Ik dacht alleen dat ik dat al deed. Ik eet nu per dag ongeveer 90-100 gram proteïne en dat moet 150 gram worden. Wat ik elke dag sowieso eet qua proteïne: proteïne shakes (tot nu toe één uit de supermarkt, maar ga nu op zijn aanraden ook proteïnepoeder gebruiken), 2 gekookte eieren, een kip- of kalkoenfilet (of vis), Griekse yoghurt, soms amandelmelk (maar niet zo veel). Met biefstuk maak je me niet heel blij en van te veel lactose krijg ik buikpijn. Alles bij elkaar kom ik zelfs op een goede dag niet in de buurt van die 150 gram. Heeft iemand misschien tips voor recepten of andere producten die dit kunnen verhogen? Ik eet trouwens koolhydraatarm (zilvervliesrijst, zoete aardappelen, quinoa, granen, bonen, havermout eet ik bijvoorbeeld in beperkte mate).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval beginnen met een goed eiwitpoeder ipv die rotzooi uit de supermarkt. Aangezien je ook met lactose problematiek loopt, zou ik geen eiwitpoeder obv melkeiwit doen. Orangefit is een vegan eiwitpoeder die gewoon goed smaakt. Het is wel prijzig maar kwaliteit kost nu eenmaal meer.

Ik weet verder niet wat jouw lichaamsgewicht en lengte is en waarom je 150 gram eiwit moet nemen maar hij zal dat wel niet voor niks adviseren. Weet je wel hoeveel gram vet je mag? Amandelen zijn iig ook erg eiwitrijk dus goed dat je die neemt. Zou ze wel afwegen ipv een handje want de ene hand is de andere niet. 30 gram staat ongeveer gelijk aan 200 calorieën. Neem aan dat je dat wel kwijt kan in je voedingspatroon.

1400 cal hoeft trouwens echt geen crashdieet te zijn. Hangt helemaal van je lengte en gewicht af. Als je klein bent en een paar kilo kwijt wil, ga je al snel naar max 1400 cal gemiddeld per dag.

Succes TO!
Vertel eens wat meer to. Hoe zwaar ben je en in hoeveel tijd ben je die 20 kilo afgevallen?
Als je inderdaad 110/120 kilo woog en 1400 kcal per dag eet kan het kloppen dat je nu spieren kwijt raakt. Dat komt dan volgens mij niet omdat je te weinig eiwit eet, maar gewoon omdat je sowieso te weinig eet. En als je die 20 kilo binnen heel korte tijd kwijt bent geraakt denk ik dat je echt op een crashdieet zit.

Je moet het niet alleen kwijt raken maar ook er af houden he. Dus je kan nu wel extreem gaan eten, maar dan zit het er straks in no time weer aan als je weer normaal gaat eten.
Het Voedingscentrum adviseert per kilo lichaamsgewicht 0.8gram eiwit. Ik vind dit best wel weinig eerlijk gezegd. Ikzelf eet 1.6gr per kilo lichaamsgewicht. E.e.a. heeft te maken met je gewicht, lichaamsvet en vetvrije massa. En je doel uiteraard zoals afvallen of massa opbouwen.
We kunnen er hier dus niet zoveel over zeggen betreft de situatie van to.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de onduidelijkheid. Heel eerlijk, ik schaam me best wel voor m'n gewicht. Maar ik waardeer het meedenken, dus schrijf het nu dan toch maar op. Ik weeg op dit moment rond de 120 kilo. Veel te zwaar dus. Nog zeker 20 kilo eraf en dan ben ik (uiteraard) nog steeds te zwaar. Volgens mijn diëtist is krachttraining inderdaad een must. Als ik daar actiever in word zou ik rond de 200 gram eiwitten moeten gaan zitten.
anoniem_390842 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 17:33
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die 20 kilo ben ik trouwens afgevallen over 4 maanden en in het begin ging het sneller dan het nu gaat. In de afgelopen maand ben ik 4 kilo verloren.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
25-09-2019 09:21
Ik zou in ieder geval beginnen met een goed eiwitpoeder ipv die rotzooi uit de supermarkt. Aangezien je ook met lactose problematiek loopt, zou ik geen eiwitpoeder obv melkeiwit doen. Orangefit is een vegan eiwitpoeder die gewoon goed smaakt. Het is wel prijzig maar kwaliteit kost nu eenmaal meer.

Ik weet verder niet wat jouw lichaamsgewicht en lengte is en waarom je 150 gram eiwit moet nemen maar hij zal dat wel niet voor niks adviseren. Weet je wel hoeveel gram vet je mag? Amandelen zijn iig ook erg eiwitrijk dus goed dat je die neemt. Zou ze wel afwegen ipv een handje want de ene hand is de andere niet. 30 gram staat ongeveer gelijk aan 200 calorieën. Neem aan dat je dat wel kwijt kan in je voedingspatroon.

1400 cal hoeft trouwens echt geen crashdieet te zijn. Hangt helemaal van je lengte en gewicht af. Als je klein bent en een paar kilo kwijt wil, ga je al snel naar max 1400 cal gemiddeld per dag.

Succes TO!
Ik neem alleen merken proteïneshakes die de diëtist mij aanraadt. Maar ik stap denk ik in z'n totaliteit over naar eiwitpoeder. Inderdaad wel even goed uitzoeken en nog ok smaken. Ik weeg zo ongeveer alles af tegenwoordig. Amandelen eet ik in porties van 28 gram (wat volgens de waarden op de verpakking neerkomt op 160 calorieën).

Ik ben trouwens 1m67 lang.
anoniem_390842 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 17:41
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh, en die spieren zou ik volgens de diëtist niet moeten willen verliezen omdat een hogere spiermassa ervoor zorgt dat je sneller/meer calorieën verbrandt. Het belangrijkste doel is voor mij gezonder worden. Maar ik wil me ook comfortabler in m'n lichaam voelen, minder moe zijn, niet uitgeput zijn zonder veel gedaan te hebben en er beter uitzien. Plus, ik vind het belangrijk dat het op lange termijn vol te houden is.
Alle reacties Link kopieren
En om helemaal compleet te zijn: ik ben ergens midden in de dertig. Hopelijk dus nog even te gaan.
Gezien je lichaamsgewicht, valt de hoeveelheid eiwitten m.i. dan nog wel mee. Ik eet in verhouding(!) meer eiwitten. Nu is het even lastig om aan die hoeveelheden te komen (vooral saai me dunkt) maar als je lichaam straks lichter is zul je ook minder eiwitten nodig zijn dus het gaat steeds gemakkelijker worden. Nog even volhouden dus!
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
24-09-2019 14:20
Chiazaad?
Waarom zou je in godsnaam vogelvoer gaan eten?

https://www.npo3.nl/superfood-of-vogelvoer
We used to be friends...
Er zijn al veel goede tips gegeven, maar even off-topic gezien je Nick; je bent met elk gewicht even menswaardig, vergeet dat niet :hug:
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
25-09-2019 20:29
Gezien je lichaamsgewicht, valt de hoeveelheid eiwitten m.i. dan nog wel mee. Ik eet in verhouding(!) meer eiwitten. Nu is het even lastig om aan die hoeveelheden te komen (vooral saai me dunkt) maar als je lichaam straks lichter is zul je ook minder eiwitten nodig zijn dus het gaat steeds gemakkelijker worden. Nog even volhouden dus!
Ja, heel saai. Daarom hoopte ik dus ook op wat creativiteit hier. Het voelt alsof ik amper wat anders eet dan eiwit en van die eiwitpoeder word ik ook een beetje misselijk als ik er teveel van neem. Ik vond 100 gram al veel, maar 150 gram is nog lastiger. Daarbij stilt het de honger dan misschien wel wat, maar een echt verzadigd gevoel krijg je er niet van.
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
25-09-2019 20:38
Er zijn al veel goede tips gegeven, maar even off-topic gezien je Nick; je bent met elk gewicht even menswaardig, vergeet dat niet :hug:
Gezond mens in wording was misschien beter geweest als nick. :)
Alle reacties Link kopieren
1400 calorieën is voor jou gewicht veel te weinig, wil je blijven afvallen zou ik hoger gaan zitten.
Ga je onderhoud eens uitrekenen en ga daar eens 400/500 onder zitten en mocht je afvallen en op een plateau komen ga dan je calorieën weer verlagen, en dan ga je weer afvallen. Als je nu maar 1400 eet en je komt dan op een plateau kan je dalijk amper wat eten om gewicht te verliezen.
Je metabolisme verandert natuurlijk ook als je minder weegt.(minder wegen is minde energie verbruiken)

Ik ben 1.68 en weeg 60 kilo, en om af te vallen moet ik rond de 1800 gaan zitten(onderhoud van ongeveer 2200)
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:14
Ja, heel saai. Daarom hoopte ik dus ook op wat creativiteit hier. Het voelt alsof ik amper wat anders eet dan eiwit en van die eiwitpoeder word ik ook een beetje misselijk als ik er teveel van neem. Ik vond 100 gram al veel, maar 150 gram is nog lastiger. Daarbij stilt het de honger dan misschien wel wat, maar een echt verzadigd gevoel krijg je er niet van.
Zoveel eiwit eten heeft alleen maar nut als je ook intensief gaat fitnessen/powerliften. Of doe je dat ook?

En dan zou ik eerder hier eens rondvragen i.p.v. Viva.
https://forum.bodybuilding.nl/fora/voedingsschemas.332/
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pasgeleden (rustig) begonnen met fitness. Intensief zou ik het op dit moment niet willen noemen. Volgens de diëtist zou ik bij intensief trainen hoger moeten gaan zitten (rond de 200 gram).
Alle reacties Link kopieren
Als je krachttraining doet kan je ongeveer 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eten
Alle reacties Link kopieren
Die "diëtist" praat onzin. Dan praat je over bulken... wat ze doen om serieus spieren op te bouwen bij bodybuilding. Dat is niet nodig om af te vallen.

https://www.menshealth.com/nl/voeding/a ... te-bouwen/
courtneytt wijzigde dit bericht op 25-09-2019 21:37
38.13% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
25-09-2019 21:24
1400 calorieën is voor jou gewicht veel te weinig, wil je blijven afvallen zou ik hoger gaan zitten.
Ga je onderhoud eens uitrekenen en ga daar eens 400/500 onder zitten en mocht je afvallen en op een plateau komen ga dan je calorieën weer verlagen, en dan ga je weer afvallen. Als je nu maar 1400 eet en je komt dan op een plateau kan je dalijk amper wat eten om gewicht te verliezen.
Je metabolisme verandert natuurlijk ook als je minder weegt.(minder wegen is minde energie verbruiken)

Ik ben 1.68 en weeg 60 kilo, en om af te vallen moet ik rond de 1800 gaan zitten(onderhoud van ongeveer 2200)
Minder wegen is minder energieverbruik, maar ik dacht dat relatief grotere spiermassa juist voor groter energieverbruik zorgt. Die eiwitten (in combinatie met fitness) zou er dan voor moeten zorgen dat de spieren minder afbreken. Heb ik me laten vertellen hoor. Ik heb me de afgelopen weken verbaasd hoe weinig ik eigenlijk weet en begrijp van hoe het menselijk lichaam functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Teveel eiwitten is slecht voor je nieren en je kan er een slechte huid van krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel even onderstrepen dat dit gaat om bij mijn huidig gewicht. Bij meer afvallen zou ik dan ook minder eiwitten hoeven te eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou i.i.g. eens een second opinion vragen want ik heb het idee dat die "diëtist" van jou er niet zoveel van snapt.

Zie ook de links die ik je heb gegeven.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb via MyFitnessPal laten uitrekenen hoeveel caloriën ik zou moeten nemen per dag om ongeveer een kilo per week af te vallen. Dat zou (volgens de inmiddels befaamde diëtist) ongeveer moeten zijn waar ik op doel. Zeker niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Of je loopt de boel keihard te trollen, dat kan natuurlijk ook. Want obese mannen die op een vrouwenforum om advies vragen zijn ook vreemd.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:36
Minder wegen is minder energieverbruik, maar ik dacht dat relatief grotere spiermassa juist voor groter energieverbruik zorgt. Die eiwitten (in combinatie met fitness) zou er dan voor moeten zorgen dat de spieren minder afbreken. Heb ik me laten vertellen hoor. Ik heb me de afgelopen weken verbaasd hoe weinig ik eigenlijk weet en begrijp van hoe het menselijk lichaam functioneert.
Klopt dat grotere spiermassa zorgt voor meer energieverbruik, maar bij een vrouw duurt spieropbouw erg lang en zolang je onder je onderhoud eet ga je weinig spieren opbouwen. Spieren hebben voeding nodig om te groeien, dus dan moet je boven je onderhoud eten maar dan val je dus niet af.
Wat je doet is trainen op spierbehoud en als je net begint met krachttraining dan heb je wat beginnergains, maar echt geen kilo’s spier extra. Wel hou je vocht vast tussen je spieren wat ook zorgt voor iets extra gewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven