Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond afvallen en proteïne

24-09-2019 03:35 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie: Ik ben op zoek naar ideeën voor meer variatie in proteïneproducten (zowel qua recepten als qua producten). Wat ik al eet: proteïneshakes, eieren, Griekse yoghurt, magere kip/kalkoen, vis.

Langere versie: Ik ben veel te zwaar (maar dan ook echt). Vier maanden geleden werden mijn ogen eindelijk geopend (ja, dat had ik eerder moeten doen, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien). Ik loop nu bij een diëtist en het doel is een andere leefwijze aanmeten. Ik heb mijn eetpatroon drastisch veranderd en val ook af (zo'n 20 kilo tot nu toe). Er moet nog minstens datzelfde vanaf en zelfs dan kan meer eigenlijk geen kwaad. Hoewel het op zich fijn is dat het afvallen nu lukt, ben ik bang terug te vallen. Mijn diëtist vond dat het misschien wel iets te snel gaat en toen hij m'n eetlijstje van de afgelopen weken bekeek, was het duidelijk dat er te weinig proteïne binnen komt. Qua caloriën zat ik trouwens wel ok (rond de 1400 nu, lager hoefde zeker niet, iets hoger mag wel), maar volgens hem is het waarschijnlijk dat ik niet alleen vet maar ook spieren afbreek. Dat wil hij (en ik) uiteraard voorkomen. Behalve meer (en beter) sporten dus ook meer proteïne. Ik dacht alleen dat ik dat al deed. Ik eet nu per dag ongeveer 90-100 gram proteïne en dat moet 150 gram worden. Wat ik elke dag sowieso eet qua proteïne: proteïne shakes (tot nu toe één uit de supermarkt, maar ga nu op zijn aanraden ook proteïnepoeder gebruiken), 2 gekookte eieren, een kip- of kalkoenfilet (of vis), Griekse yoghurt, soms amandelmelk (maar niet zo veel). Met biefstuk maak je me niet heel blij en van te veel lactose krijg ik buikpijn. Alles bij elkaar kom ik zelfs op een goede dag niet in de buurt van die 150 gram. Heeft iemand misschien tips voor recepten of andere producten die dit kunnen verhogen? Ik eet trouwens koolhydraatarm (zilvervliesrijst, zoete aardappelen, quinoa, granen, bonen, havermout eet ik bijvoorbeeld in beperkte mate).
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-09-2019 21:40
Of je loopt de boel keihard te trollen, dat kan natuurlijk ook. Want obese mannen die op een vrouwenforum om advies gaan vragen is ook vreemd.
Als ik wilde trollen had ik wel wat beters kunnen bedenken. Ik ben een vrouw trouwens.
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
25-09-2019 21:41
Klopt dat grotere spiermassa zorgt voor meer energieverbruik, maar bij een vrouw duurt spieropbouw erg lang en zolang je onder je onderhoud eet ga je weinig spieren opbouwen. Spieren hebben voeding nodig om te groeien, dus dan moet je boven je onderhoud eten maar dan val je dus niet af.
Wat je doet is trainen op spierbehoud en als je net begint met krachttraining dan heb je wat beginnergains, maar echt geen kilo’s spier extra. Wel hou je vocht vast tussen je spieren wat ook zorgt voor iets extra gewicht.
Op dit moment is het doel vooral het behoud van de spieren. Het extra gewicht van spieren maak ik me iets minder zorgen om (dat lijkt me op dit moment niet het grootste probleem), maar mijn doel is zeker niet om heel gespierd te worden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:41
Als ik wilde trollen had ik wel wat beters kunnen bedenken. Ik ben een vrouw trouwens.
Dan zijn de hoeveelheden eiwitten die jouw "diëtist" adviseert al helemaal achterlijk. Gezien de hoeveelheden die je noemde ging ik er vanuit dat je een man was. Aangezien dat voor een man al bizar veel is.

Laat staan voor een vrouw.
courtneytt wijzigde dit bericht op 25-09-2019 21:47
11.26% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:40
Ik heb via MyFitnessPal laten uitrekenen hoeveel caloriën ik zou moeten nemen per dag om ongeveer een kilo per week af te vallen. Dat zou (volgens de inmiddels befaamde diëtist) ongeveer moeten zijn waar ik op doel. Zeker niet meer.

Kijk anders ff op cleannutrition
Ik heb ff wat ingevuld met jou stats(wel vrouw) en 1.67 en 90 kilo en 35 jaar en 1-3 keer sport in de week
Dan kom ik op een ruststoffwisseling van 1655 en dan heb je nog niks gedaan, en onderhoud van 2276

https://cleannutrition.nl/caloriebehoef ... o=afvallen
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-09-2019 21:45
Dan zijn die hoeveelheden eiwitten die jouw "diëtist" adviseert al helemaal achterlijk. Want gezien de hoeveelheden die je noemde ging ik er vanuit dat je een man was, aangezien dat voor een man al bizar veel is.

Laat staan voor een vrouw.
150 eiwit valt nog mee gezien haar lichaamsgewicht, wel aan de hoge kant maar niet schrikbarend. Ze zou ongeveer 130 mogen hebben als ze krachtsport doet.
Ik eet zelf rond de 100 met 60 kilo lichaamsgewicht en doe 5x in de week krachttraining.
Alle reacties Link kopieren
Ze doet licht fitness zei ze... dus niks intensiefs of krachttraining ofzo.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:44
Op dit moment is het doel vooral het behoud van de spieren. Het extra gewicht van spieren maak ik me iets minder zorgen om (dat lijkt me op dit moment niet het grootste probleem), maar mijn doel is zeker niet om heel gespierd te worden ofzo.
Gespierd word je niet zomaar.
Maar ik zou geen 200 gram eiwitten gaan eten mocht je meer gaan traint, max 130 en dan 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht en dan rest uit koolhydraten want die heb je ook gewoon nodig.
Alle reacties Link kopieren
Die 20 kilo zijn eraf gegaan zonder te sporten. Zelfs zonder de 10.000 stappen per dag (zit gemiddeld op 7000-8000, mijn werk is grotendeels zittend). Ik heb nu een lidmaatschap bij een fitnesscentrum en begin voorzichtig na jarenlang niet gesport te hebben. Vooral gericht op rug en bovenbenen.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-09-2019 21:50
Ze doet licht fitness zei ze... dus niks intensiefs of krachttraining ofzo.
Fitness is ook krachttraining, en ze begint net dus dat word vanzelf zwaarder
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
25-09-2019 21:55
Fitness is ook krachttraining, en ze begint net dus dat word vanzelf zwaarder
Ja, duh. Maar er zit nogal wat verschil tussen casual wat gewichtjes heffen en powerliften.
courtneytt wijzigde dit bericht op 25-09-2019 21:57
3.11% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:53
Die 20 kilo zijn eraf gegaan zonder te sporten. Zelfs zonder de 10.000 stappen per dag (zit gemiddeld op 7000-8000, mijn werk is grotendeels zittend). Ik heb nu een lidmaatschap bij een fitnesscentrum en begin voorzichtig na jarenlang niet gesport te hebben. Vooral gericht op rug en bovenbenen.

Waarom gericht op rug en benen?
Zorg dat je heel je lichaam traint, kan full body training in het begin en later split training
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
25-09-2019 21:57
Ja, duh. Maar er zit nogal wat verschil tussen casual wat gewichtjes heffen en powerliften.
Ja dat klopt, ik zie genoeg vrouwen hier die “krachttraining” doen, maar eigenlijk doen ze niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Omdat (ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens de diëtist) ik dan meer/grotere spieren gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Het zou volgens hem dus het grootste effect hebben, vooral in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewichtjes thuis, maar dat was dan weer geen goed idee, zei hij. Dat trainde de spieren niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 21:59
Omdat (ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens de diëtist) ik dan meer/grotere spieren gebruik.
Ja benen is een grote spiergroep, maar je borst, buik en armen, schouders kan je het beste ook gewoon meenemen, die verbruiken net zo goed energie, en je komt beter in vorm als je die ook traint.
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
25-09-2019 21:46
Kijk anders ff op cleannutrition
Ik heb ff wat ingevuld met jou stats(wel vrouw) en 1.67 en 90 kilo en 35 jaar en 1-3 keer sport in de week
Dan kom ik op een ruststoffwisseling van 1655 en dan heb je nog niks gedaan, en onderhoud van 2276

https://cleannutrition.nl/caloriebehoef ... o=afvallen
Maar ik weeg (heel wat) meer dan dat. Ik overdreef niet toen ik zei dat ik echt veel te zwaar was.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 22:02
Maar ik weeg (heel wat) meer dan dat. Ik overdreef niet toen ik zei dat ik echt veel te zwaar was.
Dan is je ruststoffwisseling waarschijnlijk nog hoger dan 1655, dat is wat je lichaam verbruikt voor alleen alles te laten werken, daar komt dan nog je lichaamsbeweging bij.
Dus als je 1400 eet is dat veel te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik kom uit op 2400 caloriën zonder af te vallen. Dit is met matige beweging. Klinkt dat aannemelijk?
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
25-09-2019 22:09
Hmm, ik kom uit op 2400 caloriën zonder af te vallen. Dit is met matige beweging. Klinkt dat aannemelijk?
Ja dat kan zeker kloppen.
Dus je zit ongeveer 1000 onder je onderhoud, dan val je ongeveer een kilo af in de week.
Beter is om een halve kilo in de week af te vallen vanwege spierafbraak
Je woont niet in Nederland schreef je TO. Hoe werkt het in jouw land wat betreft diëtetiek, mag iedereen zich zomaar diëtist noemen, ook mensen die we hier in Nederland lifestylecoach of personal trainer zouden noemen (ook al zijn dat allebei geen Nederlandstalige termen)?
To, heb wat meer vertrouwen in je coach/diëtist.
Ik heb even wat papieren terug gekeken, ik ben jaren geleden begeleid door professionals en toentertijd ingezet op zelfs een hogere eiwit inname dan jij nu hebt (toen zelfs zonder te sporten overigens). Ik ben toen helemaal nagekeken en gemeten.

Kwa kilocalorieën zat ik wel al hoger dan jij terwijl ik toen veel lichter was dan jij nu bent. Dat is het enige aan je verhaal waar ik wat aan twijfel. Maar ik neem aan dat de aan jouw gegeven adviezen niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen en dat er een reden voor is.

Met dit soort expliciete vragen kun je je m.i. daarom beter wenden tot de mensen die je begeleiden. Heel veel succes hoor met alles!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin allemaal hier over die eiwitten.
"Meer lichaamsgewicht dus meer eiwitten nodig."
Alsof meer lichaamsgewicht automatisch meer spieren betekent. Laat staan hoe (intens) je die spieren belast en hoe vaak en lang. Die vetcellen hebben wel eiwitten nodig (en moeten gedragen worden), maar echt niet zo heel veel ;).

De meeste mensen die enigszins aan sport doen en daarop gefocust zijn, overschatten de impact daarvan en overdrijven hun eiwitinname. Niet perse een ramp (kan wel slecht zijn overigens in verband met nieren), maar het is gewoon onzin.

Wat jij aan eiwitten eet klinkt op basis van wat ik lees voldoende. Ja, ook als je sport. Mocht je wel dagelijks een paar uur flink zwaar (whatever it is?) gaan trainen dan kan het natuurlijk wel een ander verhaal worden. Nu lees ik eigenlijk vooral dat het gaat om een niet al te grote vrouw met een hoog vetpercentage, die sport (top!), maar niet op een intens level of hele hoge frequentie en duur. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat je spiermassa heel groot is en dat die spieren intens belast worden.

Kortom: niet te erg op die aantallen focussen. Nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
25-09-2019 22:25
Met dit soort expliciete vragen kun je je m.i. daarom beter wenden tot de mensen die je begeleiden. Heel veel succes hoor met alles!
Ik was eigenlijk ook vooral op zoek naar ideeën voor wat meer variatie in eiwitproducten, maar wilde de vragen die ik kreeg niet onbeantwoord laten. Vandaar ook dat ik mijn lengte, gewicht enzo in eerste instantie ook niet had genoemd: ik twijfelde niet echt aan wat hij zei, maar wist gewoon niet meer zo goed waar ik het dan nog meer in moest zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven