Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond afvallen en proteïne

24-09-2019 03:35 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie: Ik ben op zoek naar ideeën voor meer variatie in proteïneproducten (zowel qua recepten als qua producten). Wat ik al eet: proteïneshakes, eieren, Griekse yoghurt, magere kip/kalkoen, vis.

Langere versie: Ik ben veel te zwaar (maar dan ook echt). Vier maanden geleden werden mijn ogen eindelijk geopend (ja, dat had ik eerder moeten doen, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien). Ik loop nu bij een diëtist en het doel is een andere leefwijze aanmeten. Ik heb mijn eetpatroon drastisch veranderd en val ook af (zo'n 20 kilo tot nu toe). Er moet nog minstens datzelfde vanaf en zelfs dan kan meer eigenlijk geen kwaad. Hoewel het op zich fijn is dat het afvallen nu lukt, ben ik bang terug te vallen. Mijn diëtist vond dat het misschien wel iets te snel gaat en toen hij m'n eetlijstje van de afgelopen weken bekeek, was het duidelijk dat er te weinig proteïne binnen komt. Qua caloriën zat ik trouwens wel ok (rond de 1400 nu, lager hoefde zeker niet, iets hoger mag wel), maar volgens hem is het waarschijnlijk dat ik niet alleen vet maar ook spieren afbreek. Dat wil hij (en ik) uiteraard voorkomen. Behalve meer (en beter) sporten dus ook meer proteïne. Ik dacht alleen dat ik dat al deed. Ik eet nu per dag ongeveer 90-100 gram proteïne en dat moet 150 gram worden. Wat ik elke dag sowieso eet qua proteïne: proteïne shakes (tot nu toe één uit de supermarkt, maar ga nu op zijn aanraden ook proteïnepoeder gebruiken), 2 gekookte eieren, een kip- of kalkoenfilet (of vis), Griekse yoghurt, soms amandelmelk (maar niet zo veel). Met biefstuk maak je me niet heel blij en van te veel lactose krijg ik buikpijn. Alles bij elkaar kom ik zelfs op een goede dag niet in de buurt van die 150 gram. Heeft iemand misschien tips voor recepten of andere producten die dit kunnen verhogen? Ik eet trouwens koolhydraatarm (zilvervliesrijst, zoete aardappelen, quinoa, granen, bonen, havermout eet ik bijvoorbeeld in beperkte mate).
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
25-09-2019 22:47
Wat een onzin allemaal hier over die eiwitten.
"Meer lichaamsgewicht dus meer eiwitten nodig."
Maar blijkbaar wordt dit wel op basis van het aantal kilo's berekend en dat leek mijn diëtist niet zelf bedacht te hebben. Ik zou het graag loslaten, maar omdat hij er maar op blijft hameren, verwachtte ik dat dit toch wel van belang was. Volgens hem kan het grote gevolgen hebben voor de duurzaamheid van het gewichtsverlies.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
25-09-2019 22:47
Wat een onzin allemaal hier over die eiwitten.
"Meer lichaamsgewicht dus meer eiwitten nodig."
Alsof meer lichaamsgewicht automatisch meer spieren betekent. Laat staan hoe (intens) je die spieren belast en hoe vaak en lang. Die vetcellen hebben wel eiwitten nodig (en moeten gedragen worden), maar echt niet zo heel veel ;).

De meeste mensen die enigszins aan sport doen en daarop gefocust zijn, overschatten de impact daarvan en overdrijven hun eiwitinname. Niet perse een ramp (kan wel slecht zijn overigens in verband met nieren), maar het is gewoon onzin.

Wat jij aan eiwitten eet klinkt op basis van wat ik lees voldoende. Ja, ook als je sport. Mocht je wel dagelijks een paar uur flink zwaar (whatever it is?) gaan trainen dan kan het natuurlijk wel een ander verhaal worden. Nu lees ik eigenlijk vooral dat het gaat om een niet al te grote vrouw met een hoog vetpercentage, die sport (top!), maar niet op een intens level of hele hoge frequentie en duur. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat je spiermassa heel groot is en dat die spieren intens belast worden.

Kortom: niet te erg op die aantallen focussen. Nergens voor nodig.
Als je flink krachttraining doet heb je voldoende eiwitten nodig voor herstel, en dan word aangeraden 1,5 tot 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht of als je het goed wilt doen op basis van je vetvrije massa. Maar inderdaad als vrouw zijnde beetje met gewichtjes speelt is dat niet nodig en kan je met minder af
Alle reacties Link kopieren
Naïef vraagje dan, maar hoe meet je je vetvrije massa?

Gewichtjes ben ik mee opgehouden (dat deed blijkbaar niet zo veel), maar ik ga nu twee keer per week naar de sportschool voor een half uurtje krachttraining (als je dat zo kunt noemen, want ik ben pas net begonnen en mijn basis is nogal mwah) en een half uurtje cardio (afgewisseld met lopen want ook in opbouw).
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
26-09-2019 20:56
Naïef vraagje dan, maar hoe meet je je vetvrije massa?

Gewichtjes ben ik mee opgehouden (dat deed blijkbaar niet zo veel), maar ik ga nu twee keer per week naar de sportschool voor een half uurtje krachttraining (als je dat zo kunt noemen, want ik ben pas net begonnen en mijn basis is nogal mwah) en een half uurtje cardio (afgewisseld met lopen want ook in opbouw).

Dan moet je je vetpercentage laten meten.

En dan je gewicht min je vetmassa
Dan blijft alleen je skelet en vocht over van je gewicht,dat is je vetvrije massa

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven