Lijf & Lijn alle pijlers

Kan ik een haartransplantatie verantwoorden?

17-10-2019 00:48 101 berichten
Hallo allemaal,


Ik heb al erg lang last van haarverlies. Het liefst had ik daar jaren geleden al wat aan willen laten doen. Ik had er een aantal jaar terug in principe wel het geld voor maar voor mijn gevoel kon ik het niet verantwoorden omdat ik toen nog met een enorme studieschuld zat (en nog steeds). Ik heb het er wel eens met wat mensen over gehad. Iemand zei toen dat het misschien beter was het niet te doen. Dat was niet zozeer vanwege de schuld maar omdat ik me er waarschijnlijk niet beter door van zou gaan voelen. Mijn overige problemen zouden er nl. niet mee worden opgelost. Het blije gevoel zou slechts tijdelijk zijn, dacht ze. Daar zat ergens wel wat in maar door de jaren heen ben ik alleen maar ongelukkiger geworden door mijn haarverlies. Ik vind dat echt het allerergste wat me is overkomen. Ik was vroeger altijd zo ijdel, alles moest goed zitten. Ik had me nooit kunnen bedenken dat ik ooit zo over straat zou gaan (wat ik liever ook niet doe). Ik heb uiteindelijk besloten het nog maar niet te doen en het geld te gebruiken als aflossing. Het was een flinke afweging tussen aflossen of iets voor mezelf doen maar vond het aflossen toen belangrijker, had immers toen meer haar dan nu en dacht nog wel wat tijd te hebben.

Nu een aantal jaar later is mijn haar flink slechter geworden. Ik vrees dat ik volgend jaar echt kaal ben en dat wil ik absoluut niet. Alles afscheren wil ik niet maar zo laten ziet er ook niet uit. Het is echt niet leuk meer nu :( Ik heb er nu helaas het geld niet voor maar wil er echt iets aan laten doen. Stel dat ik het bij elkaar krijg, dan blijft die schuld maar wat langer staan, heb er inmiddels toch een afbetaalregeling voor en heb in de afgelopen jaren ook het nodige afgelost. Ergens denk nu ook dat ik maar eens verder moet met mijn leven want anders doe ik echt bijna niks van wat ik zou willen doen en blijft die schuld maar een obstakel wat dingen tegenhoudt. Aan de andere kant wil ik ook zsm aflossen wat betekent dat ik zo'n bedrag (als ik het had) beter kan investeren ipv uitgeven. Het is altijd zo'n dilemma waar ik continu over pieker.

Wat denken jullie? Stel dat ik het geld bij elkaar krijg, kan ik dan een haartransplantatie verantwoorden? Het is toch een behoorlijk bedrag. Als ik geen schuld had, had ik er niet eens over nagedacht en was ik al lang klaar geweest. Maar uitstellen betekent weer dat ik op nog latere leeftijd pas weer kan genieten van het leven (het duurt ongeveer een jaar tot je het eindresultaat ziet).
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je een haartransplantatie niet verantwoorden als je schulden heb

Eerst je schulden aflossen. Lijkt me nogal wiedes
Natuurlijk kan je het wel verantwoorden!
Je kwaliteit van leven is een heel stuk belangrijker dan een studieschuld die je toch aflost, alleen duurt het wat langer en naar aanleiding van het feit dat de rente verwaarloosbaar is, zou ik dus eerst aan mezelf gaan denken.
Je kan ondertussen een minimumbedrag naar je studieschuld laten gaan en de rest sparen voor je ei.
GUN HET JEZELF! Als jij het jezelf niet gunt, doet niemand dat!

Is nota bene toch te gek voor woorden dat je al op zo'n jonge leeftijd continu nee aan jezelf moet verkopen, als je dat blijft doen, wanneer mag je leven dan eindelijk eens beginnen...
Alle reacties Link kopieren
Tja... zolang je gewoon aflost volgens je regeling zie ik het probleem niet. Je moet ook leven en dit is zo’n groot iets voor jou dat het je kwaliteit van leven ernstig beïnvloed. Dus in dit geval zou ik voor jezelf kiezen, mits je het kunt betalen (en dus je schuld netjes blijft aflossen). Het leven is te kort om alles uit te stellen :)
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
17-10-2019 00:52
Natuurlijk kan je een haartransplantatie niet verantwoorden als je schulden heb

Eerst je schulden aflossen. Lijkt me nogal wiedes
Ben ik het niet mee eens..
Wat is een vrouw zonder haar ?
Haar zijn heel belangrijk voor een vrouw...

Sorry maar ik begrijp je heel goed..ik vind lekker in mijn vel zitten persoonlijk ook belangrijk...

Een studieschuld is anders dan normale schuld daar krijg je heel lang de tijd voor om dit af te betalen en kost je vaak ook niks extra’s als ik het goed heb toch ?

Tenminste ik heb jaren uit luiheid een
studie schuld van 400€ niet betaald en daar is nooit iets bovenop gekomen.... volgens mij krijg je daar genoeg tijd voor...
Ik ben overigens man hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Uit TO's eerder berichten blijkt dat hij geen studieschuld heeft maar een lening. En die zou ik echt wel z.s.m. aflossen.
Hè, wat vervelend dat je er zo ongelukkig onder bent. Maar ik zou het toch niet aanraden. Ook omdat de resultaten vaak behoorlijk tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
17-10-2019 01:06
Ben ik het niet mee eens..
Wat is een vrouw zonder haar ?
Haar zijn heel belangrijk voor een vrouw...

Sorry maar ik begrijp je heel goed..ik vind lekker in mijn vel zitten persoonlijk ook belangrijk...

wat is een vrouw zonder haar... eh gewoon de persoon die ze is.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
https://www.essence.com/wp-content/uplo ... 20copy.jpg[/img]
Afbeelding

Alsof hoe je je voelt van je haar afhangt.. Je bent Samson niet.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
17-10-2019 01:49
wat is een vrouw zonder haar... eh gewoon de persoon die ze is.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
https://www.essence.com/wp-content/uplo ... 20copy.jpg[/img]
Afbeelding

Alsof hoe je je voelt van je haar afhangt.. Je bent Samson niet.
Ga jij dat even lekker voor een ander bepalen inclusief foto’s van kale vrouwen. Wat een gebrek aan empathie.
Alle reacties Link kopieren
En ja, ik zou er voor gaan. Je hebt ook hele goede pruiken/haarstukken tegenwoordig. Maar ik zou er in ieder geval in investeren. Ik zou ook eens langs de huisarts gaan voor oorzaak. Misschien kan je wat vergoed krijgen bij je verzekering.
Alle reacties Link kopieren
chocoladerijstwafel schreef:
17-10-2019 01:54
Ga jij dat even lekker voor een ander bepalen inclusief foto’s van kale vrouwen. Wat een gebrek aan empathie.
Als vrouw die alopecia areata gehad heeft (wat helaas ook af en toe terugkomt) vind ik de opmerking "Wat is een vrouw zonder haar ?" waar Aloha op reageert, veel kwetsender.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 17-10-2019 02:00
1.50% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Katana, niet leuk :hug:
Tjezus, wat vals
chocoladerijstwafel schreef:
17-10-2019 01:56
. Misschien kan je wat vergoed krijgen bij je verzekering.

(Verhelpen van) Mannelijke kaalheid is geen vergoeding voor.


Maar als je er echt ongelukkig van wordt en je kunt wel je lening gewoon aflossen.. dan zou ik het doen.

Overigens hou ik van kale/kortgeschoren mannen.
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 17-10-2019 02:03
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je wel echt goed laten voorlichten trouwens, lijkt me ook een terrein waar veel beloofd wordt wat niet altijd waargemaakt wordt.

En zijn medische oorzaken uitgesloten? Ik weet niet zo goed hoe het bij mannen werkt, maar bij vrouwen kunnen hormonen een rol spelen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
De verzendkosten worden nu wel vergoed PoesinBoots? ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
17-10-2019 01:57
Als vrouw die alopecia areata gehad heeft (wat helaas ook af en toe terugkomt) vind ik de opmerking "Wat is een vrouw zonder haar ?" waar Aloha op reageert, veel kwetsender.
Begrijp ik. Dat is natuurlijk ook onzin. Maar ik vind de opmerking “ Alsof hoe je je voelt van je haar afhangt.. Je bent Samson niet.” ook zeer ongepast.

Ik heb heel erg veel en dik, lang krullend haar. Iedereen herkent mij als “oh Chocoladerijstwafel, met die mooie bos krullen”. Dus ja, ik kan mij indenken dat als ik ineens kalend zou worden/zijn, ik er ook alles aan zou doen en bepaald haar dus wél hoe ik mij voel. Dat kan zij niet voor een ander invullen.
MevrouwJack schreef:
17-10-2019 02:04
De verzendkosten worden nu wel vergoed PoesinBoots? ;-D

Kuttelefoon 🙄
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
17-10-2019 02:06
Kuttelefoon 🙄
Ik vond het wel een mooi idee. Wat haar in een envelop met een tube lijm erbij. Doe-het-zelf-pakket.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
chocoladerijstwafel schreef:
17-10-2019 02:05
Begrijp ik. Dat is natuurlijk ook onzin. Maar ik vind de opmerking “ Alsof hoe je je voelt van je haar afhangt.. Je bent Samson niet.” ook zeer ongepast.

Ik heb heel erg veel en dik, lang krullend haar. Iedereen herkent mij als “oh Chocoladerijstwafel, met die mooie bos krullen”. Dus ja, ik kan mij indenken dat als ik ineens kalend zou worden/zijn, ik er ook alles aan zou doen en bepaald haar dus wél hoe ik mij voel. Dat kan zij niet voor een ander invullen.
A oke, dan snap ik je beter
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was nog erg jong toen hij flink kaal werd. Daarom toen een haarwerk genomen. Een levenslang proces. Die dingen moeten regelmatig vervangen worden (duur), op maat geknipt, gekleurd, uitgedund etc. Het is Aziatisch haar en dat is dik en steil, dus vaak afwijkend. En dan de altijd aanwezige onzekerheid: zit ie goed, ziet iemand het etc. Man zegt dat hij, als hij in deze tijd kaal was geworden, hij zijn hoofd kaal had geschoren, net als zoveel anderen. Dat begrijp ik heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Nabrander: ga eens naar een voorlichting en vraag naar de prijs. Het is de mooiste oplossing natuurlijk, aanvullen met eigen haar. Ik had het mijn man zo gegund.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
17-10-2019 02:30
Nabrander: ga eens naar een voorlichting en vraag naar de prijs. Het is de mooiste oplossing natuurlijk, aanvullen met eigen haar. Ik had het mijn man zo gegund.

Vind je? Ik vind het er altijd nog opvallend en kunstmatig uitzien. Het is ook niet een eenmalige investering want de haalheid zet door dus je moet regelmatig weer laten transplanteren. Hoop geld, hoop gedoe en waarvoor? Dat het er vanaf een afstandje beter uitziet terwijl het iets dichterbij alsnog opvalt?

Ik zou toch echt meer investeren in hier gezonder mee omgaan. Want dat zoiets compleet normaals (voor mannen) zo'n enorme impact op je leven heeft is regelrecht ongezond. Ga daar eerst maar eens serieus mee aan de slag, met het idee dat je niks bent als je geen volle kop met haar hebt.


Zoals dit stukje:
''Ergens denk nu ook dat ik maar eens verder moet met mijn leven want anders doe ik echt bijna niks van wat ik zou willen doen''

Echt zó ongezond om dit van je haar af te laten hangen. En de vraag is ook nog eens of je aanname klopt (dat enkel dat haar je tegenhoudt). Ga leven! We hebben allemaal onze onzekerheden, maar je leven erdoor laten bepalen is het grootste probleem.
Alle reacties Link kopieren
katana87 schreef:
17-10-2019 00:48
Maar uitstellen betekent weer dat ik op nog latere leeftijd pas weer kan genieten van het leven (het duurt ongeveer een jaar tot je het eindresultaat ziet).

Ik zou eerder psychische hulp zoeken om hiermee om te gaan. Zoals S-Groot ook al zegt: ga leven! Als je niet kunt genieten van het leven omdat je kalend bent vraag ik me af of je het met een haarstukjes of na een haartransplantatie wel kunt.
TO is een man en mannen worden nou eenmaal kaal. Sommigen al op jonge leeftijd ja, kan me voorstellen dat dat wennen is.
Ik vind het zonde om 'alleen maar' om uiterlijk te snijden in en prutsen aan een gezond lichaam, dat vind ik van borstvergrotingen en dat vind ik van haartransplantaties. Je bent goed zoals je bent, en als je zo diep onzeker bent door je uiterlijk dat je allerlei dingen niet doet ben ik ook bang dat die ingreep dat niet op gaat lossen.

Aan de andere kant: een studieschuld is de meest relaxte schuld die je kan hebben. Alleen als je een hypotheek wil afsluiten kan het in de weg zitten en heeft het dus zin om versneld af te lossen. Maar wil je geen hypotheek (of heb je er al een) dan zou ik gewoon het aflosschema volgen en me er verder niet druk om maken. De rente is letterlijk nul en als je het schema volgt en het niet helemaal afgelost krijgt wordt de rest nog kwijtgescholden ook. Dus waarom voelt die schuld als zo'n groot ding voor jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven