Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe ga jij om met snoep, chips etc

17-10-2019 14:21 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die niet kan stoppen met het eten van snoep of chips als ik er eenmaal aan begonnen ben.
Ik wil een aantal kilo’s afvallen en heb besloten dit te doen door mijn eetpatroon om te gooien: minder eten (-> normale hoeveelheden), en betere keuzes maken.

Nu wil ik zo graag eens weten hoe anderen de ‘drang om door te eten/snoepen’ ervaren, en als je die drang hebt, ben je dan gewoon streng tegen jezelf en neem je niks? Sta je jezelf toe om een aantal dropjes te nemen en is het dan ook goed? Of zijn er ook mensen die hier oprecht geen moeite mee hebben (hoe dan?!?! 🤪)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Een paar dropjes werkt voor mij niet. Ik zorg dat ik dan iets anders eet. Boterham met hartig, lekker beleg.
Soms suikervrije dropjes, maar die zijn vaak goor, dus die hoef ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
1smaakt naar veel meer..dus ik mag v mezelf alleen maar op zaterdag en zondag wat lekkers :)
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat je niets in huis hebt. Enige wat volgens mij echt werkt. Alleen voor het weekend koop ik iets van nootjes, koek of dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Aan mij heb je niets.
Ik ben ook van het type als de zak of het pak eenmaal open is moet hij leeg.
Niet kopen werkt het beste.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-10-2019 14:27
Zorgen dat je niets in huis hebt. Enige wat volgens mij echt werkt. Alleen voor het weekend koop ik iets van nootjes, koek of dergelijke.
Zo doe ik het ook.
Ik begin er gewoon niet aan.
Ik heb recent hier op Viva geleerd dat daar een woord voor is: bodemdrift. Ik heb dat ook heel erg, als ik begin moet het op. Daarom neem ik nu geen chocolade meer,want daar heb ik geen rem op. En ik oefen wel met andere dingen waar ik minder moeite mee heb, om er bewust maar 1 of 2 te nemen. Het gaat wel beter als ik erop let dat ik bewust eet ipv gedachteloos
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-10-2019 14:27
Zorgen dat je niets in huis hebt. Enige wat volgens mij echt werkt. Alleen voor het weekend koop ik iets van nootjes, koek of dergelijke.
Dit inderdaad. Als ik iets lekkers in huis heb dan is het me continu aan het roepen. En eenmaal open moet een pak op. Ik sta mezelf toe gemiddeld 1x per week iets lekkers te nemen, maar dan wel iets waar ik écht van geniet. Soms is dat een hele week niks, soms twee keer in een week.

Krijg ik trek dan neem ik een klein beetje kwark of een cracker. Heb ik zoete trek dan doe ik een klein beetje honing in de kwark of smeer heel licht chocopasta op de cracker.

En verder bij alles wat ik eet nadenken. Dus niet iedere dag een cracker met chocopasta, want dan blijf je verkeerd eten.

Ik vind het nog altijd een strijd, maar het werkt.
Oh n wat bij mij heel goed werkt is afgepaste hoeveelheden. Dus als ik 25 gram chips in een bakje doe en dan de zak wegleg, dan hoef ik daarna ook niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Ofwel: ik koop chocola / snoep en dan eet ik het die avond helemaal op. Of: ik koop het niet. Een tijd lang heb best veel gesnoept, nu redelijk succesvol met de volgende regels:

- Veel fruit en rauwkost in huis halen en als ik trek heb ik snoep neem ik dat
- Ik koop alleen voor het weekend iets lekkers, en dan weinig. Bijvoorbeeld zo'n hele kleine reep Tony Chocelony ipv een grote. En dat mag dan op.
- Als ik iets koop voor de kinderen, zorg ik dat het ofwel heel weinig is (zodat de kids het snel opmaken) of iets wat ik zelf helemaal niet lekker vind.
- Als ik iets over heb (bijvoorbeel taart) dan gooi ik het weg. Voelt zonde, maar beter dan opeten!

Ik weet dat er veel mensen in de wereld zijn die gewoon tien repen chocola in de kast kunnen hebben liggen, en dan 2 stukjes eten. en dan na een paar maanden weer 10 repen kopen. Ik kan dat niet.

Ik ben er van overtuigd dat je dit niet echt kan leren, misschien aangeboren of iets te maken met opvoeding, maar het lijkt mij een illusie dat je dit jezelf als volwassene nog kan leren.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles of niets. Man en ik zijn enorme snoeperds, helaas. We beperken het snaaien nu tot het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat helpt is niets in huis halen. Ik kan dat ook niet hoor, ik blijf eten tot ik kotsmisselijk ben. Ben nu bezig met intermittent fasting, dat helpt ook wel wat, want doordat ik alleen tussen bepaalde tijden "mag " eten, kan ik het wel makkelijker laten staan.
We're a close family, always within punching distance
Ik heb geen relatie met voedsel en als zodanig ga ik er dus ook niet mee om. Dat gezegd hebbende eet ik eerder een zak andijvie leeg dan een zak chips en dat komt omdat ik nu eenmaal gek ben op groenten, daar kan ik echt van smikkelen. Ligt er, denk ik, ook aan hoe je het klaarmaakt en of dat de lekkerste manier is die je kent.

Ik heb helemaal geen behoefte aan zoetigheid hoewel ik het af en toe weleens eet of drink, maar kan niet zeggen dat ik daar dan meer van geniet als van ander voedsel.

Ik doe ongeveer een week met een zak paprikachips, misschien dat dat jullie iets zegt, ik heb er nooit bij stilgestaan.
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
17-10-2019 14:41


Ik weet dat er veel mensen in de wereld zijn die gewoon tien repen chocola in de kast kunnen hebben liggen, en dan 2 stukjes eten. en dan na een paar maanden weer 10 repen kopen. Ik kan dat niet.

Ik ben er van overtuigd dat je dit niet echt kan leren, misschien aangeboren of iets te maken met opvoeding, maar het lijkt mij een illusie dat je dit jezelf als volwassene nog kan leren.
Dat kan je zeker leren, vooral mijn man is daar het bewijs van. Tot een jaar geleden was een pak koek op zak chips niet veilig in huis, is hij resoluut meegestopt. Koek eet hij helemaal niet meer en taalt hij ook totaal niet na. Chips/nootjes eet hij ook niet gelijk meer helemaal op.

Met chocola kan ik rustig een paar stukjes eten en de rest van de reep vergeten. Heb nog een reep liggen die ik in februari heb gekocht.

Een hele periode niets kopen heeft eraan bijgedragen dat ik meestal beter kan doseren. Niet altijd hoor ;-).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uiteindelijk mezelf aan kunnen leren niet alles op te maken. Bij bijvoorbeeld bepaalde koeken lukt dat niet, dus die haal ik niet in huis. Als zoiets wel in huis is, mag ik van mezelf pas 1 pakken als er nog maar 1 in de verpakking zit :D

Maar het was een strijd en een proces en langere periodes gewoon níets nemen. Raar genoeg kan dat ook maanden goed gaan om dan ineens om te slaan.

Wat voor mij ook wel wil helpen: opschrijven bij het voedingscentrum wat ik eet (of een voedingsapp) Als ik zie hoeveel kcal ergens inzitten en ik heb er héél veel zin in, dan pas ik 1 of 2 koeken of handjes chips in in het dagtotaal. Dat lukt tegenwoordig ook beter dan jaren terug.

Het is geen knop, het is een training, is mijn ervaring.
Later is nu
Ik kan een paar stukjes eten en dan stoppen maar dat heb ik me echt aangeleerd en het is iedere keer ook weer iets wat ik mezelf moet zeggen. Nu stoppen...
En verder, veel bewegen om te compenseren. Dan heb ik tenminste het gevoel dat het niet een mega drama is als ik chips eet
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-10-2019 14:46


Ik doe ongeveer een week met een zak paprikachips, misschien dat dat jullie iets zegt, ik heb er nooit bij stilgestaan.
ik ook, ik koop er een, die gaat die avond op , eventueel samen met de avond daarop, en dan komt er pas volgende week een nieuwe zak
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb ook bodemdrift (mooi woord!) maar probeer dit sinds een aantal jaren in te passen in mijn eetpatroon. Als ik dus zin heb in snaaigebeuren, dan reken ik uit wat dat aan calorieën met zich meeneemt en dat 'balans' ik er diezelfde dag en soms de dag erna uit. Zo houd ik mezelf nu al een aantal jaren in elk geval op gewicht. In dat balansen ben ik wel heel erg strikt, dat helpt mij. Ook heb ik dan bijvoorbeeld als tegenhanger dat ik de volgende dag als tussendoortjes alleen maar groenten eet (ben gelukkig gek op groenten) en dat ik verder een heel stuk minder koolhydraten probeer binnen te krijgen (want snaaien gebeurt vooral met koolhydraten).
Mijn valkuil is hartig. Een zak chips is voor mij onweerstaanbaar als ie eenmaal open is.
Koek en chocola lust ik best, maar daar heb ik veel minder moeite mee.
Voor mij werkt het het beste om het gewoon niet in huis te hebben.
Man houdt van geen enkel zoutje, alleen ongezouten noten, dus dat scheelt.
In het weekend hebben we meestal wel een lekker toastje brie ofzo.
Ik eet bij de koffie door de week een boterham.
nlies schreef:
17-10-2019 14:54
ik ook, ik koop er een, die gaat die avond op , eventueel samen met de avond daarop, en dan komt er pas volgende week een nieuwe zak

:-D
Alle reacties Link kopieren
Doordeweeks heb ik het goed in de hand maar iedere zaterdag gaat er wel een xl zak paprika chips doorheen.
Ik.vind chips echt bijna het lekkerste wat er is.
Dus ja ik alleen eet een hele zak tot het laatste kruimeltje op.

Andere dagen wil ik het gewoon niet in huis hebben want ik heb 0 discipline om er dan vanaf te blijven.
Graag wil ik toch ook een kilo of 5 afvallen. Deze zijn er na mijn 45e met hetzelfde eetpatroon toch wel bij gekomen.
Doordeweeks valt er nog wel iets te verbeteren verder in de hoeveelheden eten maar niet in mijn snoepgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook echt heel moeilijk om met mate chips te eten. Ik koop het daarom niet zo vaak als ik zou willen.. Ik lust het iedere dag wel! Ik denk dat ik 2a3 zakken per week eet. O_o
Alle reacties Link kopieren
Ik kan gewoon stoppen na twee stukjes chocola meestal eet ik een stukje na het eten.
Chips vind ik iets lastiger maar ik doe chips in een bakje en leg de zak weg. Snoep eet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven