Lijf & Lijn alle pijlers

Samen fitter worden

20-10-2019 19:26 56 berichten
Ik zou graag met wat dames/heren schrijven over tips en ervaringen om wat fitter te worden.
Ik ben zelf nooit heel sportief geweest, maar door een pittig afstuderen, kort daarna gevolgd door de geboorte van zoon en daaropvolgend de start van een nieuwe baan heb ik mijn lijf best verwaarloosd. Ik wil de nadruk niet zozeer leggen op afvallen (hoewel dat ook nodig is), maar meer op het aangaan van een gezondere levensstijl en fysiek fitter worden. Wie schrijft er mee?
wat bedoel je met dat je je lijft hebt verwaarloosd?
Ik heb veel gesnoept en weinig bewogen. Als ik opsta voelt mijn lijf oud, maar ben pas 32. Ik pik veel rondwarende virusjes op. Kort gezegd; ik voel me niet sterk en gezond.
lola-lily schreef:
20-10-2019 19:43
Ik heb veel gesnoept en weinig bewogen. Als ik opsta voelt mijn lijf oud, maar ben pas 32. Ik pik veel rondwarende virusjes op. Kort gezegd; ik voel me niet sterk en gezond.
maar je hebt een baby he? dan ben je gewoon ook niet op je sterkst en fitst.

en snoepen en geen sport is echt wat anders dan jezelf verwaarlozen. hou eens op met die oordelen over jezefl
Mijn baby is 2,5, dus dat gaat niet meer helemaal op! En waar maak je uit op dat ik oordeel over mezelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee. Vandaag heb ik een workshop gevolgd over persoonlijk leiderschap en behalve de inhoud die zeer confronterend was, merkte ik dat ik fysiek moeite had om anderhalf uur recht te staan. Mijn rug is brak nu en daar wil ik gericht mee aan de slag.
Wat fijn dat je mee wil doen Karootje! Doe je normaal zittend werk? Al enig idee waar je wilt beginnen met dingen veranderen?
lola-lily schreef:
20-10-2019 19:47
Mijn baby is 2,5, dus dat gaat niet meer helemaal op! En waar maak je uit op dat ik oordeel over mezelf?
je zegt dat je je lijf hebt verwaarloosd. Maar snoepen en niet sporten is geen verwaarlozing. Je werkt en je hebt een peuter, dat is topsport
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meedoen.
Voornamelijk om mijn energie wat beter te krijgen.
Ik eet eigenlijk voornamelijk rotzooi, en begin iedere week bijna met "gezond doen" maar vaak lukt het maar 1 dag en dan zit ik toch weer een reep chocola weg te werken. En dan is het hek van de dam en gaat alles erin waar ik zin in heb. Het begon als emotie eten, inmiddels lijk ik meer verslaafd.
Gelukkig ben ik nog niet echt te zwaar maar voor de mooi mag er wel 5 kilo af.

Ik sport wel, maar ook dat verschilt nogal. Soms ga ik 3 weken achter elkaar 3 keer per week sporten. Maar als ik dan een rotdag heb dan stop ik er ook zo weer weken mee.

Ik werk 32 uur, en heb een 3 jarige dochter en ben ook 32 jaar.
Meestal ben ik sochtends om 10 uur al weer helemaal uitgeput.
Ik heb honden, dus daarmee krijg ik gelukkig nog wat beweging, maar met zo weinig energie lukt dat ook niet altijd goed. En dan voel ik me weer schuldig, want ze hebben veel beweging nodig.

Dusssss vandaag heb ik vast verse pastasaus gemaakt vol met vitamientjes voor morgen en ga ik weer beginnen aan gezonde smoothies.
Ik schrijf graag mee als stok achter de deur want ben het spuugzat.
Alle reacties Link kopieren
lola-lily schreef:
20-10-2019 19:48
Wat fijn dat je mee wil doen Karootje! Doe je normaal zittend werk? Al enig idee waar je wilt beginnen met dingen veranderen?

Ik doe inderdaad al 15 jaar zittend werk, tot 60-80 uur per week. Dat heb ik altijd gecompenseerd met 4 keer per week intensief sporten. Twee jaar geleden heb ik de diagnose van een auto-immuunstoornis gekregen met als toekomstperspectief dat ik niet meer mijn levensstijl kon aanhouden. Dat betekende voor mij een andere job zoeken en 4x per week sport vervangen door 1x per week bejaardenyoga (zo heette het niet officieel maar zo voelde het wel ;) ). Sindsdien een behoorlijk sedentair leven geleid met ondersteuning gericht op revalidatie en acceptatie. Vandaag ben ik in de workshop stevig geconfronteerd met het feit dat dit niet genoeg is voor mij. Ik hoef niet terug naar 80 uur werken en 8 uur fitness maar ik wil me wel terug beter in mijn vel voelen binnen de grenzen die ik heb.

Het eerste doel is dus voorlopig om elke dag te gaan wandelen (ook al is het maar een kwartiertje maar liefst een uurtje).
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je op dit topic meeschrijven en lezen voor tips?


lijf-lijn/ervaringen-tips-voor-mensen-m ... ges/451239
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee. Heb altijd gesport, maar het laatste half jaar was er altijd wel wat waardoor het erbij in schoot. Ik eet gezonde maaltijden, maar snaai veel teveel tussendoor. Hoewel ik slank ben en absoluut niet wil afvallen, is al dat gesnoep natuurlijk niet gezond.
Ik heb snel last van mijn rug en toen ik nog sportte en core-oefeningen deed, was mijn rug een stuk sterker. Ik merk dat ik nu weer sneller last heb.

Ik wil gewoon gezond eten en sterker worden en ook weer wat strakker. Ik heb een lichaam dat best snel in shape is, dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat lukt, maar de motivatie moet echt terugkomen. Hopelijk draagt dit topic daaraan bij!
Welkom Jessiebel! Slim, om nu al pastasaus voor morgen te maken. Ik heb net een weekmenu gemaakt, zoon gaat morgenochtend naar de peuterspeelzaal, dus dan doe ik in 1 keer alle boodschappen bij de Appie. Ik hou gelukkig van koken, dus heb er wel zin in deze week.

Karootje wat ontzettend heftig moet dit voor je zijn. Heb je wel plezier in je nieuwe baan? Lekker hoor, wandelen. Misschien doe ik morgen ook wel even een rondje achter de wandelwagen.

Pamelacourson, ik hoop dat dit topic je een steuntje in de rug kan geven! Fit zijn heeft natuurlijk met veel meer te maken dan gewicht alleen, dat weten we allemaal.

Viva-life22, waar maak je uit op dat ik zwaar overgewicht heb? Ik zal dat topic eens doorspitten, het viel me al op na het plaatsen van dit topic. Echter heb ik een bmi van 26,5 en hoewel er dus best wat af mag qua gewicht is dit niet de focus van dit topic. Ik wil me graag weer sterk en gezond voelen, iets wat ik nu mis. Na jaren keihard werken wil ik graag wat meer aandacht aan mezelf besteden, ook in de vorm van gezond eten en sporten, maar bijvoorbeeld ook door de natuur op te zoeken en soms juist wèl heerlijk decadent uit eten te gaan.
Ik ben nog een stuk jonger, maar vond van mezelf dat ik ook altijd véél te weinig aan beweging deed. Ben vaak wel dingen gestart, maar nooit afgerond wegens te hoog gegrepen, geen motivatie o.i.d.

Sinds de zomer heb ik voor mezelf een blad opgemaakt met als doel: 2 uur sporten per week. Ik heb per maand, per week een balk onderverdeeld in blokjes en duid steeds per 5 minuten beweging één blokje aan. Zo zie ik ah einde vd week of ik m'n doel heb gehaald of niet. Beweging kan zijn wandelen, fietsen, oefeningen thuis, zwemmen,... Alles.

Gek genoeg werkt dit voor mij nu al 3,5 maand. Iedere week heb ik m'n doel behaald. Door zo'n stomme visuele voorstelling met een bepaald doel per week. Heb ik de ene dag geen zin, ach dan de andere dag.

Nu is 2u/week feitelijk nog aan de lage kant, maar ik ben er tevreden mee! Beweeg op het werk ook al wel tamelijk. Als ik een groter doel zou vooropstellen, wordt het voor mezelf weer een te groot 'moetje'. En als ik het dan éénmaal niet haal, is de drempel lager om het de weken erop ook te laten liggen.

Ik weet niet of zoiets voor jou ook voldoende motivatie zou kunnen zijn. Succes iig!!
Alle reacties Link kopieren
lola-lily schreef:
20-10-2019 20:51
...
Karootje wat ontzettend heftig moet dit voor je zijn. Heb je wel plezier in je nieuwe baan? Lekker hoor, wandelen. Misschien doe ik morgen ook wel even een rondje achter de wandelwagen.

Viva-life22, waar maak je uit op dat ik zwaar overgewicht heb? Ik zal dat topic eens doorspitten, het viel me al op na het plaatsen van dit topic. Echter heb ik een bmi van 26,5 en hoewel er dus best wat af mag qua gewicht is dit niet de focus van dit topic. Ik wil me graag weer sterk en gezond voelen, iets wat ik nu mis. Na jaren keihard werken wil ik graag wat meer aandacht aan mezelf besteden, ook in de vorm van gezond eten en sporten, maar bijvoorbeeld ook door de natuur op te zoeken en soms juist wèl heerlijk decadent uit eten te gaan.
Ik herken mezelf zoveel in wat je allemaal post. Ik heb zelf ook geen overgewicht maar echt de drang om aan zelfzorg te doen. Dus niet mezelf in een slachtofferrol wentelen en chips eten omdat ik mezelf zo zielig vind, maar wel mezelf terug vinden, terug naar de natuur, terug naar mijn eigen ik binnen de nieuwe grenzen, en dan kan chips eten genieten zijn. Het ligt bij mij vooral in de waarom-vraag dat ik dingen doe, dan louter afvallen.

De nieuwe baan is fantastisch. Ik heb het geluk om een soort van ideale-baan light gevonden te hebben; wel hetzelfde soort job maar dan met stukken minder targets. Mijn collega's gaan lekker naar huis om 16.30 uur en wat vandaag niet kan, kan morgen gebeuren. Dat is voor mij echt een cultuurshock waar ik soms tegen aan loop maar steeds meer van kan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Waar zeg ik dat jij overgewicht hebt?
Beide topics zijn nieuw en jij vraagt om tips en ervaringen. Je kan toch meelezen ongeacht of je wel/geen overgewicht hebt. Wie weet kom je een handige tip tegen. Ik bedoelde er niets vervelends mee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dat had ik tot eind vorig jaar ook. Broeken zaten strakker, ik voelde me futloos en moe en ik wist dat er wat moest gebeuren.
Lid geworden van een fitness club en 'gewoon' begonnen. Inmiddels bijna een jaar verder en van maat L naar maat S (ik ben zelf overigens een man)

Eten is daarnaast ook een belangrijk onderdeel. Eet gevarieerd. Vooral vezels om zo een hongergevoel grotendeels buiten de deur te houden. Het werkt. Waar ik 'vroeger' bijna flauwviel van de honger heb ik nu op dat gebied veel meer uithoudingsvermogen.
Eet veel gezond. Ik heb mijn zakken chips verruild voor mango's, appels en/of smouthies.
Drink water koffie en thee, en gewoon heel soms een glaasje cola of frisdrank.

Probeer elkaar te motiveren, heel belangrijk. Het moet echt een nieuwe leefstijl worden, niet iets wat je voor een paar weekjes doet. Ik heb er echt lol in en ga 3 a 4 keer sporten, pak de fiets naar het werk en ren nu met gemak 10km aan een stuk. Fietsen vind ik heerlijk. Het kan allemaal weer zonder moeite. Je krijgt er zoveel voor terug! Heel veel succes! Als je wilt kun je het echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee om ideeen op te doen. Vind dat schema-idee met aankruizen al goed klinken.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook mijn doel: zelfzorg.
Dat heb je mooi verwoord.

Karootje, lekker om 16.30 naar huis inderdaad, morgen weer een dag. Je gaat knap om met zo'n grote verandering!
Wat ontzettend gedisciplineerd van je Nilou en bedankt voor je opbeurende bericht en succeswensen!

@Viva-life, ik begrijp dat je er niets vervelends mee bedoelt, echter ligt de focus van dat topic wel heel erg op afvallen. Hoewel ik graag nog een aantal kg zou afvallen is dat voor mij bijzaak.

Polderbewoner, wat een motiverende post! Het omschrijft goed hoe ik me nu voel en waar ik graag, op lange termijn, zou willen komen.

Karootje, op dit topic gaan we het leren hoor, beter voor onszelf zorgen.

Welkom Rilena!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees en schrijf ook graag mee!

Naast de zwangerschapskilos kwijt, wil ik ook lekkerder en fitter in mijn vel zitten. Ik ben 2,5 maand geleden begonnen met newborn fit mama programma en bijna 10 van de gewenste 19 kilo kwijt, maar het sporten schiet erbij in.
Hé Due, leuk dat we ook hier samen schrijven! Wat is een newborn fit mama programma?
Alle reacties Link kopieren
lola-lily schreef:
20-10-2019 21:29
Hé Due, leuk dat we ook hier samen schrijven! Wat is een newborn fit mama programma?
Dat is een betaald afval en back in shape programma met app en community (maar die vind ik niet zo helpend/motiverend als ik had verwacht)
Toevallig zei ik vanmorgen ook tegen mijn vriend datik fitter wil worden en nu zie ik dit topic, het heeft zo moeten zijn! 😂

Ik fiets elke dag naar mijn werk (ca. 14km in totaal. In het weekend wandel ik regelmatig. Maar ik heb een zittend beroep, als ik niets doe, mag ik blij zijn als ik 3.000 stappen haal....

Ik merk dat ik ‘s avonds weinig energie heb, en dat ik met wandelen af en toe moet vragen of vriendlief iets langzamer wil wandelen omdat ik buiten adem ben. Ik voel mij oud, terwijl ik dat nog helemaal niet ben (45j).

Ik ben aan het minderen met suiker, probeer meer te drinken (thee en water met een beetje Slimpie). Maar ik moet er meer bij bewegen......
Een sportschool vind ik helemaal niets, ik wil de wind door mijn haren voelen, deed vroeger aan atletiek. Een jaar terug begonnen met hardlopen, heel rustig aan maar kreeg last van mijn schenen, waardoor ik moest stoppen.....
Ik denk dat ik mijn schaatsen maar bij mijn vriend achterlaat, hij woont op fietsafstand van de ijsbaan. Kan ik zondags ‘s ochtends schaatsen.

Zit er nu aan te denken om thuis oefeningen te gaan doen, heb daar zojuist op zitten googlen en wil wat op papier zetten zodat ik een leidraad heb..... ik wil het langzaam oppakken omdat ik het anders niet vol ga houden vrees ik.....

Maar goed, ook mijn eetpatroon maar eens onder de loep nemen. Mijn hoofddoel is niet afvallen, maar gewoon om mij zelf fitter te voelen.....
Alle reacties Link kopieren
Love2hike ik vind zelf de filmpjes op YouTube van popsugar fijn. En ik heb een fitnesstrampoline gekocht onlangs voor thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven