Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe positief iemand helpen

27-10-2019 17:24 189 berichten
Beste dames (en heren?),

Normaal een trouwe en stille meelezer. Maar nu wil ik graag jullie advies.

Mijn nichtje van 17 is te zwaar aan het worden. Ze zit hier behoorlijk mee. Haar ouders (mijn broer en zijn vrouw) zeggen het ook maar doen niks eraan om haar te motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten. Haar ouders eten ook ongezond en zijn absoluut niet sportief. Werken beide onregelmatig met nachtdiensten en hebben er dus weinig zicht op.

Haar broertje kan alles eten zonder maar een gram aan te komen.
Beide zijn hier vaak te logeren. En ik zie wat mijn nichtje allemaal op eet als ik haar dr gaan laat gaan, is veel en ook niet echt gezond.

Nu ben ik niet haar ouder, maar ik hoop dat ik haar positief kan benaderen zonder te kwetsen en haar te helpen. Ook al zegt ze tegen mij dat zij ermee zit, maar doet er zelf niks aan, mist de discipline en motivatie.

Hoe kan ik het positief overbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ermee moet beginnen te beseffen dat wat ze bij jou eet, niet standaard hoeft te zijn. Dan is het immers 'feest'?

Ik ben er ook eens op 'afgerekend' wat iemand dacht te weten wat ik at. Die persoon zag mij alleen op feestjes. Ja, logisch dat ik dan ongezond eet, maar ik eet niet elke dag taart.

Als er ermee zit, zou ik haar adviseren hier eens mee naar de huisarts te gaan. Niet zelf gaan vertellen wat goed en fout is. Verder ook zeggen dat ze goed is zoals ze is.
En als ze dan haar best doet gezonder te eten, vooral NIET tegen haar zeggen "mag je dat wel hebben" wanneer ze bij jou is.

Daarnaast zou je je broer en schoonzus kunnen vragen of ze haar kunnen steunen, door ook te letten op hun eten, maar dit kan ook heel verkeerd binnenkomen bij hun.
Later is nu
Milkakoe schreef:
27-10-2019 17:24
Mijn nichtje van 17 is te zwaar aan het worden. Ze zit hier behoorlijk mee.

Nu ben ik niet haar ouder, maar ik hoop dat ik haar positief kan benaderen zonder te kwetsen en haar te helpen.
Ook al zegt ze tegen mij dat zij ermee zit, maar doet er zelf niks aan, mist de discipline en motivatie.

Hoe kan ik het positief overbrengen?
Ze neemt jou dus in vertrouwen hierover?
De eerste tip: bespreek het alleen met haar,
zonder haar broer (of iemand anders) als publiek.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als ze dan bij jou is, zet ook 'gezonde' hapjes neer. Laat zien dat gezond en mager ook lekker kan zijn. Kook eens samen een gezonde maaltijd. Voordoen kan ook helpen, zonder dat je het er specifiek over hebt.
Later is nu
Oh wat had ik een hekel aan die éne tante die zich dacht te moeien met mijn leven en mijn eten van mijn 14de tot mijn 25ste.

Elke keer als ik ze zag zat ze te zeuren over mijn figuur.
Elke keer verwijzen naar de "knappe meisjes in de Flair".
Elke keer als we samen aten kreeg ik een apart menu "dat gezonder was".
Elke keer zat ze te zeuren "dat ik zo nooit een vriendje zou krijgen, en dat wou ik toch - net zoals alle andere meisjes - wel op mijn 17de".


Gelukkig liep haar relatie spaak met mijn (lievelings)oom en heb ik ze vanaf mijn 25ste nooit meer teruggezien, anders had ik nog altijd een takkehekel aan dat mens.


Het is dat ze de partner van mijn lievelingsoom was, die kinderen had die even oud waren / zijn.
Anders had ik haar toch écht nooit meer moeten zien vanaf dat ze 1 of 2 opmerkingen had gemaakt.


Doe.het.niet!
Verpest je relatie met dat nichtje niet.
Laat haar jong zijn en als ze dat zelf wil het zelf uitzoeken.

(En ja, de vriendin van mijn oom dacht ook dat ze "gezellig" en positief bezig was.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 17:47
24.38% gewijzigd
Ze is nog heel jong en overgewicht is een complex probleem. Het is echt een mijnenveld voor je, TO, ook al bedoel je het goed. Wanneer ze er zelf over begint kun je haar altijd vriendelijk zonder oordelen verwijzen naar de huisarts/diëtist. En je kunt eens iets heel lekkers koken, dat toevallig ook heel gezond is. Maar veel meer dan dat is lastig, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
wacht, tot ze met een concrete hulpvraag komt
en geef dan antwoord. Pas dan weet je, waar ze echt tegen aan loopt.
Ze weet namelijk echt wel, dat ze minder moet eten

ook al zouden haar ouders gruwelijk ongezond koken, dan nog kan ze, door de helft te nemen, afvallen
Alle reacties Link kopieren
Daarbij is ze ook oud genoeg om informatie over gezonde voeding en beweging te kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
27-10-2019 17:42
Oh, en als ze dan bij jou is, zet ook 'gezonde' hapjes neer. Laat zien dat gezond en mager ook lekker kan zijn. Kook eens samen een gezonde maaltijd. Voordoen kan ook helpen, zonder dat je het er specifiek over hebt.

Of zet gewoon eens niks neer. Waarom moeten er altijd hapjes zijn?
.
SjaanRoeispaan schreef:
27-10-2019 17:50
Daarbij is ze ook oud genoeg om informatie over gezonde voeding en beweging te kunnen vinden.
Zo makkelijk is het natuurlijk niet, maar die discussie is hier al heel vaak gevoerd.
Hou je er buiten totdat ze het aan je komt vragen.
Anoniem262821034 schreef:
27-10-2019 17:51
Of zet gewoon eens niks neer. Waarom moeten er altijd hapjes zijn?

Dit!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 17:46
Ze is nog heel jong en overgewicht is een complex probleem. Het is echt een mijnenveld voor je, TO, ook al bedoel je het goed. Wanneer ze er zelf over begint kun je haar altijd vriendelijk zonder oordelen verwijzen naar de huisarts/diëtist. En je kunt eens iets heel lekkers koken, dat toevallig ook heel gezond is. Maar veel meer dan dat is lastig, denk ik.

Eens!

Ik was als 17-jarige ook wat te stevig en ik zou bemoeienis van een tante echt niet gewaardeerd hebben. Ik zou het waarschijnlijk als bemoeizuchtig en als betuttelend hebben ervaren. Ook al was het nog zo goed bedoeld.
En het is inderdaad een te complex probleem. Althans dat was het bij mij. :)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Lucifer2018 schreef:
27-10-2019 17:54
Hou je er buiten totdat ze het aan je komt vragen.
+1
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 17:53
Zo makkelijk is het natuurlijk niet, maar die discussie is hier al heel vaak gevoerd.
Jongeren zitten zowat met hun mobieltje aan hun hand vastgeplakt elke wakende minuut per dag op internet, en dan zou ze géén informatie kunnen vinden over gezonde voeding of over een gezonde levensstijl? Nondeju, die tieners zijn handiger met internet dan een IT-er van 10 jaar geleden, dus onzin dat ze die informatie niet kan vinden. En tuurlijk weet ze dat meer bewegen en minder snaaien gezonder voor haar is, als ze het al niet op internet ziet, dan toch wel op TV, waar tegenwoordig tig programma's hierover gaan. Dus "niet weten" of "de informatie niet kunnen vinden" klinkt bij een 17-jarige nogal vreemd.

Maar waar het op neerkomt, is dóen. Gewoon eens lekker gaan lopen of fietsen, een keer niét die zak chips of dat pak koekjes opentrekken, niet je hele vrije tijd met je uitdijende achterwerk op de bank gevlijd doorbrengen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Tuurlijk als er een feestje is, geen probeem! Maar als ik aan het werk ben (slaapt hier ook vaak door de weeks ivm stage), eet ze gerust 4 tosti's, hele zak chips, pizza. Dit naast een normale lunch en dan nog avond eten ( groot vol bord plus t liefst nog een extra gehaktbal). In de avond plakjes worst kaas snoepje hier, koekje daar. En die 1,5 liter cola gaat ook op.

Sporten doet ze niet aan.
In de avond mee de hond uitlaten is al te veel gevraagd.

Ze neemt mij in vertrouwen. En ook gevraagd hoe zij het zou willen aanpakken. Maar krijg dan het antwoord dat ze het niet weet.

Haar ouders zeggen t wel tegen haar dat ze moet gaan opletten qua eten. Maar blijven ongezonden dingen in huis halen. Frituurpan wordt meerdere keren per week gebruikt.

Ik heb al een keer al het ongezonde spul weggehaald (haha zelf opgegeten). Maar toen ging zij s'avonds naar de snackbar.

Ze weet niet waar ze moet beginnen en het lijkt alsof ze nu zoiets heeft van dan maar niet...

Zelf heb ik geen ervaring met diëten. En eet voornamelijk gezond. Echter kan ik haar niet dwingen maar wel bijstaan!
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:24
Tuurlijk als er een feestje is, geen probeem! Maar als ik aan het werk ben (slaapt hier ook vaak door de weeks ivm stage), eet ze gerust 4 tosti's, hele zak chips, pizza. Dit naast een normale lunch en dan nog avond eten ( groot vol bord plus t liefst nog een extra gehaktbal). In de avond plakjes worst kaas snoepje hier, koekje daar. En die 1,5 liter cola gaat ook op.

Sporten doet ze niet aan.
In de avond mee de hond uitlaten is al te veel gevraagd.

Ze neemt mij in vertrouwen. En ook gevraagd hoe zij het zou willen aanpakken. Maar krijg dan het antwoord dat ze het niet weet.

Haar ouders zeggen t wel tegen haar dat ze moet gaan opletten qua eten. Maar blijven ongezonden dingen in huis halen. Frituurpan wordt meerdere keren per week gebruikt.

Ik heb al een keer al het ongezonde spul weggehaald (haha zelf opgegeten). Maar toen ging zij s'avonds naar de snackbar.

Ze weet niet waar ze moet beginnen en het lijkt alsof ze nu zoiets heeft van dan maar niet...

Zelf heb ik geen ervaring met diëten. En eet voornamelijk gezond. Echter kan ik haar niet dwingen maar wel bijstaan!
Waarom denk jij, dat het jouw probleem is???
lilalinda schreef:
27-10-2019 18:28
Waarom denk jij, dat het jouw probleem is???
Het is niet mijn probleem, maar als ik mijn nichtje ermee zie worstelen en ouders die roepen en niks doen doet dat wel wat met je.
Ik vind je nick in relatie tot dit topic bijzonder. :rofl:

En verder: niet mee bemoeien tot ze je concreet advies vraagt. En zeggen dat ze ergens mee zit, is iets anders.
Marnamai schreef:
27-10-2019 17:44
Oh wat had ik een hekel aan die éne tante die zich dacht te moeien met mijn leven en mijn eten van mijn 14de tot mijn 25ste.

Elke keer als ik ze zag zat ze te zeuren over mijn figuur.
Elke keer verwijzen naar de "knappe meisjes in de Flair".
Elke keer als we samen aten kreeg ik een apart menu "dat gezonder was".
Elke keer zat ze te zeuren "dat ik zo nooit een vriendje zou krijgen, en dat wou ik toch - net zoals alle andere meisjes - wel op mijn 17de".


Gelukkig liep haar relatie spaak met mijn (lievelings)oom en heb ik ze vanaf mijn 25ste nooit meer teruggezien, anders had ik nog altijd een takkehekel aan dat mens.


Het is dat ze de partner van mijn lievelingsoom was, die kinderen had die even oud waren / zijn.
Anders had ik haar toch écht nooit meer moeten zien vanaf dat ze 1 of 2 opmerkingen had gemaakt.


Doe.het.niet!
Verpest je relatie met dat nichtje niet.
Laat haar jong zijn en als ze dat zelf wil het zelf uitzoeken.

(En ja, de vriendin van mijn oom dacht ook dat ze "gezellig" en positief bezig was.)
Absoluut niet dat ik zo wil overkomen bij haar.
Ze neemt mij zelf in vertrouwen. Ik begin er ook niet uit mezelf over.
Maar als zij er weer over begint, dan zou ik het fijn vinden om haar positief te kunnen motiveren.
En wat is "te zwaar"?

Als ik nu - 20 jaar later - het moment zie dat mijn ouders en mijn tante bakken trammelant maakten over mijn gewicht ... was er toen niets aan de hand.
En had ik een perfect normaal gewicht.

Het heeft er wel voor gezorgd dat ik dan maar stiekem begon te eten.


Ik droom nu van 't gewicht dat ik op mijn 15 à 17 had.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 18:33
Ik vind je nick in relatie tot dit topic bijzonder. :rofl:

En verder: niet mee bemoeien tot ze je concreet advies vraagt. En zeggen dat ze ergens mee zit, is iets anders.
Wilde ik ook posten.
Interessante nick.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tijdschriftenverslindster schreef:
27-10-2019 18:33
Ik vind je nick in relatie tot dit topic bijzonder. :rofl:

En verder: niet mee bemoeien tot ze je concreet advies vraagt. En zeggen dat ze ergens mee zit, is iets anders.
Ja mee eens. Maar dan wil ik haar wel verantwoord advies kunnen geven. En niet zelf aan klooien met een dieet.

Huisarts is ze een paar jaar geleden geweest om te testen op stofwisseling en diabetes.

Een diëtist lijkt mij een goed idee. Maar waar voor zo'n jong persoon? Waar opletten?
Milkakoe schreef:
27-10-2019 18:35
Absoluut niet dat ik zo wil overkomen bij haar.
Ze neemt mij zelf in vertrouwen. Ik begin er ook niet uit mezelf over.
Maar als zij er weer over begint, dan zou ik het fijn vinden om haar positief te kunnen motiveren.
Het enige wat ik als tante zou zeggen is dat ze eventueel contact kan zoeken met haar huisarts of een diëtist.

De rest is toch echt up to haar.

Zij moet het willen en het volhouden.
En niet alleen voor jouw mooie ogen.
Je klinkt niet echt alsof je haar lief vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven