Lijf & Lijn alle pijlers

Gezond eten rond de feestdagen

06-11-2019 18:20 27 berichten
De laatste maanden van het jaar zijn altijd lastiger om gezond te eten. Het snoepgoed van Halloween is eindelijk op en dan komt Sint Maarten er alweer aan, vervolgens de verleiding van taai taai en speculaas, gevolgd door 2 dagen flink tafelen met Kerst en oliebollen en appelflappen. Natuurlijk, het hoeft niet,maar als je net als ik van lekker eten houdt, dan is het best een lastige tijd om niet teveel te eten.

Hoe zorgen jullie ervoor dat je niet een paar kilo zwaarder het jaar uitgaat? Ik hoop dat er mensen zijn die hierover mee willen praten.
Halloween en Sint Maarten gaan volledig aan mij voorbij.
Rond Sinterklaas koop ik wel eens speculaas of banketstaaf of iets dergelijks, maar dat is dan in plaats van andere koek of cake.
Met kerst eet ik eigenlijk nauwelijks extra tussendoortjes, alleen het avondeten is wel uitgebreider en luxer dan normaal maar dat moet een keer kunnen voor die paar dagen.
Oliebollen en appelflappen vind ik te lekker om te laten staan en aangezien ik die ook maar 2 dagen per jaar eet kan ik me daar ook niet zo druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas is 1 dag en kerst 2 dagen, die dagen eet ik allerlei lekkere dingen. Daarnaast niet.
Gatinmijnsok schreef:
06-11-2019 18:26
Sinterklaas is 1 dag en kerst 2 dagen, die dagen eet ik allerlei lekkere dingen. Daarnaast niet.

Dat ben ik ook van plan dit jaar inderdad. Ik hoop dat het gat lukken.
Alle reacties Link kopieren
En alle sinterklazen weten dat je me geen plezier doet met chocoladeletters etc. Die eet ik niet
Gaan op werk bij de koffieautomaat
Alle reacties Link kopieren
Niks lekkers kopen!

Of alleen op de speciale dagen/avonden zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd altijd rekening met de calorietjes hoe dan ook. Dat zit in mijn natuur ingebakken.

Als ik 's avonds een overheerlijk toetje krijg dan eet ik haast geen lunch. Des te meer honger en des te groter de vreugd. Als ik toch 2000 kcal teveel heb gegeten in de decembermaand dan doe ik gewoon daarna enkele balansdagen. Daarna ben ik weer blij als ik weer wat meer kan eten dus dan ben ik weer gelukkig. Het geluk ligt voor het oprapen dus, als je het maar wil zien. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zo weinig mogelijk in huis halen en jezelf af en toe iets gunnen. Dus met Sinterklaas, kerst en oud en nieuw iets lekkers en verder gewoon normaal eten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet het snoep van je kinderen opeten! Of loop je zelf nog voor sint Maarten?
Alle reacties Link kopieren
Taaitaai valt overigens wel mee; zo rond de 300 kcal en dat komt omdat er weinig vet in zit en vrij veel lucht. 100 gram taaitaai dat is een aardig bergje. Zoiets als acht kleine strooitaaitaaitjes dacht ik

Ik vind overigens dat je je niet al te erg moet laten leiden door het calorie-arme want vaak voelt je maag dat het lichte kost is en dan ga je er meer van eten terwijl je toch niet tevreden bent omdat dit niet precies is waar je trek in had.

Maar je kan ook gewoon wat kieskeurig zijn dus niet proppen als je toch al niet zo'n trek had en dan in januari de een of twee kilo's die erbij gekomen zijn eraf lijnen. Maar dat moet je dan ook echt doen; meteen nadat de laatste oliebol en bitterbal op zijn, en dat niet uitstellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gewoon lekker van genieten. Kilo'tje meer of minder maakt me echt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Je komt niet aan tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst....

Ik hou het simpel, speculaas/ banketletter/ pepernoten mag ik alleen op pakjesavond eten.

Met kerst ben ik van plan gewoon koolhydraatarm te eten, denk dat ik schoonvader maar hier uitnodig zodat ik zelf kan bepalen wat er op tafel komt.

Oliebollen bewaar ik ook alleen voor oud en nieuw, of ik maak zelf suikervrije appelcrumble of koolhydraatarme chocoladetaart als alternatief, aangezien ik me prettiger voel bij koolhydraatarm.

Als ik met Sint en oud en nieuw de rest van de dag me een beetje inhoud gok ik dat de schade wel mee gaat vallen. Snoep blijf ik sowieso af, dus Halloween snoep eet ik ook niet.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
winkelfanaat schreef:
06-11-2019 19:01
Gewoon niet het snoep van je kinderen opeten! Of loop je zelf nog voor sint Maarten?

Dat niet nee,maar ik haal extra snoep in huis voor kinderen die langs de deuren komen. En dan hou ik dat weer over. Tot nu toe lukt het wel om er vanaf te blijven.
Ik vind alleen de oliebollen lekker, de rest qua snoep laat ik liggen.

Vooral chocolade, ben geen fan. zeker niet van de meeste smaken/kwaliteit en dan nog weet ik zo 200 andere dingen die ik lekkerder vind.

Ik krijg eindelijk ook geen letters meer. Ik heb paar jaar terug de letters gewoon achtergelaten in huis van moeder en schoonouders.

Kreeg ik apjes, je letter. Heb ik denk ik 2 jaren terug geapt: Eten jullie ze maar lekker op, jullie zijn er gek op. Is niet erg, ik lust ze toch niet.

Na jaren en jaren aangeven dat ik chocolade niet lekker vind en ze geen letters voor mij hoefden te kopen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
06-11-2019 19:12
Dat niet nee,maar ik haal extra snoep in huis voor kinderen die langs de deuren komen. En dan hou ik dat weer over. Tot nu toe lukt het wel om er vanaf te blijven.
Goed zo. Geef het anders weg aan buurkinderen, kan je ook niet in de verleiding komen.
Verder doe ik zelf twee dagen in de week genieten. Vijf dagen zeer rustig aan. Zo blijf ik op gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Bewuste keuzes maken.

Ik zou mezelf niet alles ontzeggen, maar alleen los gaan op de feestdagen zelf. Dus niet nu al aan de pepernoten of op 27 december al aan de oliebollen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
We hadden een keer een vriendinnetje te eten, al een tijdje geleden, toen alle kinderen nog wat jonger waren. Ze had de neiging tot overgewicht en kon ook best veel eten. Ná het vele eten kwam echter de verrassing, ze zei: “zo, en nu wil ik wat lekkers”. Ik vroeg haar of ze het eten vies vond. Dat bleek niet zo te zijn, ze had alleen al het “gezonde” eten ondergebracht in de categorie “moet nu eenmaal”. Daar genoot ze niet echt van. Ik keek er wel van op. Ik eet waar ik zin in heb en niet alleen als het kerst is.

De feestdagen zijn voor mij heel makkelijk omdat ik heel veel niet mág eten. Of moet ik eigenlijk zeggen: elke dag is voor mij even moeilijk. Ik moet altijd alles aan mijn neus voorbij laten gaan.

De ‘externe factor’ (aanbieden door anderen) is geen trigger voor mij en ‘mezelf ook eens wat gunnen’ ook niet omdat ik dat dagelijks doe. Ik gun mezelf best een lekker lamsrackje of zalm, net waar ik zin in heb.
Alle reacties Link kopieren
Die paar dagen meer eten kom je niet direct van aan. Het is wel verstandig om niets lekkers in huis te halen, zodat je er ook niet in de verleiding komt. Je maakt het jezelf er dan alleen maar moeilijker mee. En hou het ontbijt en lunch simpel, zodat je bij het kerstdiner wat meer kunt eten. Dan moet het vast goedkomen 💪
En iets meer bewegen, dan verbrand je de extra calorieën ook weer.
Extra bewegen is ook een goed idee. Ik moet zeggen dat kerst bij mijn familie altijd een heel zitterige aangelegenheid is. Ik stel elk jaar voor om een wandeling te maken maar niemand heeft ooit zin :roll:

Zelf haal ik al weinig in huis, ik heb sowieso al sinds de zomervakantie geen chocolade meer gegeten omdat ik schrok van de vakantie-foto's. Toen besloot ik om dat maar als eerste stapje te doen. Maar sint en kerst zijn toch wel erg chocolade-georiënteerd, of ligt dat nu aan mij? Chocoladeletters, chocoladepoppen, warme chocolademelk, kerstkransjes met chocolade etc. Ik ga het denk ik wel lastig krijgen, vooral ook vanwege dat ik me verveel als ik een hele dag op visite zit en dan heb ik wel de neiging om te gaan snaaien :-$
Ik heb geen kleine kinderen, dat scheelt al een heleboel. Met Halloween en St.Maarten hou ik dus al geen rekening en Sinterklaas vieren we ook niet. De pepernoten etc. in de supermarkt boycot ik, omdat ze er in september al liggen. En kerst, nou ja, dan mag het even wat meer zijn. Daarna ga ik weer terug aan de lijn, want oliebollen lust ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal maar heel en af en toe iets van pepernoten in huis. Chocolade letters vind ik alleen lekker als ze echt van hele goede kwaliteit zijn en gelukkig zijn de meeste dat niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
mindervanmij schreef:
06-11-2019 18:20
.. Natuurlijk, het hoeft niet,maar als je net als ik van lekker eten houdt, dan is het best een lastige tijd om niet teveel te eten.

Hoe zorgen jullie ervoor dat je niet een paar kilo zwaarder het jaar uitgaat? Ik hoop dat er mensen zijn die hierover mee willen praten.
Ik houd heel erg van lekker eten. Iedereen denk ik, want wie houdt er nou van vies eten. ;-D

Alleen vind ik heel andere dingen lekker dan jij blijkbaar. Want zoetigheid, oliebollen, frituurspul, daar houd ik helemaal niet van.

Jouw probleem is dus niet dat je van lekker eten houdt, maar dat je van snoep en vet eten houdt. En dat je blijkbaar alles wilt eten.
Je hoeft niet én een calorierijk ontbijt én uitgebreide lunch én 3-gangen kerstdiner met een toetje dat vaak belachelijk veel calorieën bevat) en tussendoor bonbons, oliebollen enzovoort.
En wat een ander al zei: je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar vooral tussen oud en nieuw en kerst.

Van twee dagen bij familie stilzitten en je vol eten kom je geen 10 kilo aan. En zitten de extra kerstkilo’s er in de zomer nog aan, dan eet je blijkbaar de rest van het jaar ook teveel en beweeg je te weinig.
eva-luna schreef:
08-11-2019 06:37
Ik houd heel erg van lekker eten. Iedereen denk ik, want wie houdt er nou van vies eten. ;-D

Alleen vind ik heel andere dingen lekker dan jij blijkbaar. Want zoetigheid, oliebollen, frituurspul, daar houd ik helemaal niet van.


Jouw probleem is dus niet dat je van lekker eten houdt, maar dat je van snoep en vet eten houdt. En dat je blijkbaar alles wilt eten.
Je hoeft niet én een calorierijk ontbijt én uitgebreide lunch én 3-gangen kerstdiner met een toetje dat vaak belachelijk veel calorieën bevat) en tussendoor bonbons, oliebollen enzovoort.
En wat een ander al zei: je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar vooral tussen oud en nieuw en kerst.

Van twee dagen bij familie stilzitten en je vol eten kom je geen 10 kilo aan. En zitten de extra kerstkilo’s er in de zomer nog aan, dan eet je blijkbaar de rest van het jaar ook teveel en beweeg je te weinig.

Da's wel grappig, want als je aan mij zou vragen wat vind je nou écht lekker? Dan zou ik ook niet zoetigheid, oliebollen of frituurspul noemen. Thuis eet ik vegetarisch. Ik ben vooral gek op de Italiaanse en Mexicaanse keuken. Maar voor mijn gevoel horen al die dingen wel erg bij de decemberfeesten, dus dan haal ik het wel in huis inderdaad.

Oliebollen heb ik vorig jaar trouwens wel geschrapt, want ik krijg er altijd maagzuur van. Dus hebben we vorig jaar als nieuwe traditie besloten dat we die avond sushi halen. Veel lekkerder :biggrin:

Misschien valt het allemaal ook wel heel erg mee inderdaad, als ik zelf gewoon probeer om niks in huis te halen en het echt bij die 2 dagen hou.
Oh, maar haal dan in ieder geval wat dingen in huis die je echt lekker vindt!
Zo zonde om aan te komen van dingen die je alleen maar eet, omdat ‘het erbij hoort’.

En sla eens wat af. Ik eet ook wat meer dan wat ik normaal zou doen hoor, want ik weet dat bijvoorbeeld mijn moeder altijd teveel haalt, maar dat ook echt doet omdat ze dat gezellig vindt, al die eters, en ze weet wat we lekker vinden.
No way dat ik haar daar mee laat zitten.
Maar dan neem ik thuis eerst een simpel ontbijt en als lunch soep bijvoorbeeld
En eet ik de dag ervoor/erna wat magerder.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
06-11-2019 18:20
Natuurlijk, het hoeft niet,maar als je net als ik van lekker eten houdt, dan is het best een lastige tijd om niet teveel te eten.
Moet lekker eten veel zijn? En gezond eten kan toch ook lekker zijn (of andersom)? Ik snap het probleem eigenlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven