Lijf & Lijn alle pijlers

Opgeblazen buik

08-11-2019 15:37 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit?

Na een tijd buikpijn, opgeblazen zijn en veel last van lucht, ontdekte ik dat melk wel eens de boosdoener kon zijn. Mijn klachten namen na het weglaten van melk en alle producten met daarin melk snel af. Nu zijn de klachten toch weer terug, op de buikpijn na. Ik eet en drink nog steeds geen melk.

Ik vind dit zó lastig! Ik kleed me op lange dagen van huis inmiddels op het opzetten van mijn buik en ik moet echt moeite doen om af en toe wat lucht kwijt te raken.

Mijn directe omgeving weet er natuurlijk van en komt met allerlei goedbedoelde adviezen. Stress zou de oorzaak zijn (dan zou het per dag verschillen, toch?), Ik heb vast een enge ziekte (voel me verder prima), ik zou glutenintolerant zijn (gluten zijn geen trigger, daar ben ik al wel achter), het is...

Ik heb plannen om naar een diëtist te gaan, maar afspraken voor mezelf zijn op het moment lastig in te plannen.

Wie herkent mijn klachten? Wat was bij jou de oorzaak? Wat hielp en wat niet?

Omdat ik denk dat ik herkend ben, heb ik trouwens een nieuw account aangemaakt.
Waarom is de huisarts geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts kent mij als iemand die goed voorbereid naar een afspraak komt. N.a.v. mijn verhaal heeft hij mij een verwijzing voor een diëtist gegeven.
En daar ga ik echt naar toe, maar nu lukt dat nog even niet
Ik heb dat altijd in bepaalde periodes van mijn cyclus. Misschien kun je dat eens bekijken of dat invloed heeft.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
08-11-2019 15:50
Ik heb dat altijd in bepaalde periodes van mijn cyclus. Misschien kun je dat eens bekijken of dat invloed heeft.
In de week voor mijn menstruatie zijn de klachten inderdaad het heftigst, maar in 'gewone weken' zijn ze er ook.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buik slonk aanzienlijk nadat ik stopte met na 19 uur nog iets eten.
Intermittend fasten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Flappelap schreef:
08-11-2019 15:47
Mijn huisarts kent mij als iemand die goed voorbereid naar een afspraak komt. N.a.v. mijn verhaal heeft hij mij een verwijzing voor een diëtist gegeven.
En daar ga ik echt naar toe, maar nu lukt dat nog even niet
In je OP had je het niet over een huisarts vandaar mijn vraag. Ik snap alleen niet zo goed wat je nu wil. Hij verwijst naar een diëtiste en jij kan daar voorlopig niet naartoe. Dan zul je of tijd vrij moeten maken, of dealen met de klachten die je hebt totdat je wel tijd hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp probiotica en minder zuivel , wel via diëtist gevraagd omdat er zoveel is .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
08-11-2019 17:03
In je OP had je het niet over een huisarts vandaar mijn vraag. Ik snap alleen niet zo goed wat je nu wil. Hij verwijst naar een diëtiste en jij kan daar voorlopig niet naartoe. Dan zul je of tijd vrij moeten maken, of dealen met de klachten die je hebt totdat je wel tijd hebt.
Ik vraag om herkenning en tips die mij misschien kunnen helpen tot ik naar de diëtist kan, zodat het 'dealen met de klachten' mogelijk een beetje makkelijker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
08-11-2019 16:10
Mijn buik slonk aanzienlijk nadat ik stopte met na 19 uur nog iets eten.
Intermittend fasten.
Die term zoek ik op.

Mijn buik is 's morgens normaal en groeit na de lunch.
Alle reacties Link kopieren
Byrma schreef:
08-11-2019 17:17
Bij mij hielp probiotica en minder zuivel , wel via diëtist gevraagd omdat er zoveel is .
Dankjewel voor de tip! Hoe kwam je op het idee voor probiotica?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komt dat door de vezels in groente en volkoren. Veel gedeelten daarvan passeren de darm onverteerd en in de dikke darm storten de bacteriën zich massaal op dit feestmaal en produceren gas.

Mijn darmen zouden een stuk rustiger zijn als ik fulltime carnivoor was. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Doreia* schreef:
08-11-2019 16:10
Mijn buik slonk aanzienlijk nadat ik stopte met na 19 uur nog iets eten.
Intermittend fasten.
Dit en geen koolzuurhoudend water meer drinken. Dit geldt vast ook voor andere koolzuurhoudende dranken ;-)
Alle reacties Link kopieren
Flappelap schreef:
08-11-2019 18:36
Die term zoek ik op.

Mijn buik is 's morgens normaal en groeit na de lunch.

Dan is de meest logische vraag natuulijk: wat eet je als lunch? En hoe ziet je eetpatroon er verder uit?
😴
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik heb dit elke dag. Heb inmiddels al een heel traject af gelegd, darmonderzoeken, dietiste, etc. Heb ook het Fodmap dieet gevolgd, waarbij je er achter zou moeten komen wat je triggers zijn. Zwaar dieet, maar je zou het kunnen proberen. Bij mij heeft het echter geen enkel effect gehad, ik reageer kennelijk op alles.......Artsen houden het op Prikkelbare Darm Syndroom.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger PDS, opgezette buik, winderigheid, krampen. At niet zo gezond, bewoog niet zo veel.
Heb bijna 10 jaar gelden mijn eetgewoonten aangepast, volkoren brood, volkoren pasta, minder koolhydraten en vlees, meer groenten, geen vleesjus, amper gefrituurde voeding, junkfood of snoep, geen frisdrank en sindsdien geen PDS meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het van volkorenbrood.

Of, kreeg. Ik eet het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschillende verhalen!

Ik ontbijt met sojayoghurt en cruesli. Tussendoor fruit.
Tussen de middag brood met meestal gezond beleg. Meestal weitebrood, maar ook wel eens een volkoren pistolet.
's Middags fruit/groente/een cracker.
's Avonds heel afwisselend. Pasta, aardappelen, rijst, af en toe iets uit de airfryer.
Als ik snoep is dat pure chocola of een koekje.

Ik drink koffie, thee, water en af en toe sinaasappelsap.

Beweging is inderdaad wel een puntje. Ik sport niet, maar loop wel veel.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
09-11-2019 00:46
Herkenbaar, ik heb dit elke dag. Heb inmiddels al een heel traject af gelegd, darmonderzoeken, dietiste, etc. Heb ook het Fodmap dieet gevolgd, waarbij je er achter zou moeten komen wat je triggers zijn. Zwaar dieet, maar je zou het kunnen proberen. Bij mij heeft het echter geen enkel effect gehad, ik reageer kennelijk op alles.......Artsen houden het op Prikkelbare Darm Syndroom.
Wat vervelend Venusss! Daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor. En zo'n dieet lijkt me ook pittig. In het gezin spelen verschillende allergieën een rol. Daarmee rekening houden is soms al een hele klus. Ik weet niet of ik naast druk gezin en druk werk de energie kan vinden voor 'ingewikkeld' koken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog wel wat mogelijkheden om uit te proberen die minder ingrijpend zijn. Zo zou pepermunt olie (capsules) verlichting kunnen brengen volgens mijn huisarts en er zijn ook nog wat medicijnen die zouden kunnen helpen. Medicatie voorgeschreven door een huisarts en het vrij verkrijgbare Iberogast. Ik zou dit echt met je huisarts bespreken en advies vragen, het is persoonlijk en wat bij de 1 werkt, werkt bij de ander dus niet.
Ook hebben sommige mensen baat bij hypnotherapie. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd. Als allerlaatste redmiddel bood mijn huisarts de optie tot ( zeer laag gedoseerde) antidepressiva. Bepaalde antidepressiva verminderen namelijk de gevoeligheid van de darm voor pijnprikkels en kunnen zo de pijn en ongemak verminderen. Je huisarts kan je ook hierover meer informatie geven. Dit vond ik te ingrijpend. Maar er zijn dus opties. Let wel, ik geef je hier geen medisch advies, ik vertel alleen wat mijn huisarts mij verteld heeft en wat je ook kan vinden op de site van de maag/darm/lever stichting.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar helaas :(.

Triggers voor mij zijn: appels, spitskool, bloemkool, havermelk.

Ik heb ook een keer een cruesli gehad waar ik van opzwol als een ballon, en waar minder suiker in zat die ik wel heel zoet vond smaken - daar zat een 'natuurlijke' suikervervanger in, ik denk dat dat de boosdoener was.

Vleesvervangers op basis van soja heb ik ook vaak problemen mee, maar tofu dan weer niet. Vleesvervangers op basis van gluten (seitan) geen probleem.

Koemelk was een van de eerste dingen die ik wegliet, maar ik weet eigenlijk niet zeker of het echt een trigger is.

Het is heel persoonlijk denk ik. Ik vond zelf die FODMAPs wel een eye-opener - ik was zelf nooit op het idee gekomen dat groente en fruit problematisch zouden kunnen zijn, want dat is toch gezond? Is het ook, maar niet alles is per se voor iedereen makkelijk verteerbaar. Ik heb het FODMAP-eliminatiedieet nooit strikt gevolgd trouwens. Ik merkte een keer dat ik op vakantie nergens last van heb, en daar eet ik een heel beperkt dieet van vooral vlees, tomaat, komkommer, patat, omelet, brood en watermeloen. Pasta en rijst heb ik ook geen last van. Dus daar val ik even op terug als ik het niet meer weet.

Bewegen helpt bij mij wel ook echt, is alleen moeilijk te realiseren om dat echt veel te doen (ben lui).
kweepeer wijzigde dit bericht op 10-11-2019 12:18
11.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je hier last van hebt.

Zelf voel ik me opgeblazen na sojaproducten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je dat een weekje weglaat. (naast de andere adviezen dus)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hangt het samen met bekkenproblematiek en dat is weer stressgerelateerd. Als stress de oorzaak is betekent dat niet dat het per dag hoeft te verschillen. Ik heb het nu redelijk onder controle, maar het waren bij mij periodes van maanden, toen langzaam weken en nu soms een dag of twee, drie.
Heel goede buikademhaling en ontspanningsoefeningen helpen, bij onrust ga ik 'hoog' ademen en dat helpt niet. Op tijd breaks inlassen (voor mijn hoofd) helpt ook.
De dag beginnen met iets fysieks actiefs helpt bij mij ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel reacties, zoveel verschillen...

Ik ga toch maar weer naar de huisarts en zo snel mogelijk naar een diëtist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven