Lijf & Lijn alle pijlers

Iemand ervaring met een Cerec-kroon?

11-11-2019 16:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kroon nodig.
Nu heb ik een nieuwe tandarts die Cerec-kronen maakt.
Daarbij is de kroon in één behandeling klaar, en hoef je ook niet te 'happen'.
De afdruk wordt met een scanner gemaakt.
Het klinkt heel fijn allemaal (voor zover een tandartsbehandeling fijn kan zijn).
Nu las ik echter op internet dat deze kronen minder sterk zijn dan kronen gemaakt in een laboratorium.

Iemand ervaring?
De sterkte is afhankelijk van welk materiaal gebruikt wordt. Is cerec niet keramisch?
anoniem_382327 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 16:25
73.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is volledig porselein.
Ik las dat op het tandartsenforum, dat het minder sterk zou zijn.
Ik zit nu echter een beetje rond te kijken op websites van tandartsen die het gebruiken, en daar staat niets over dat het minder sterk zou zijn. Bij eentje staat zelfs dat ze drie jaar garantie geven op breuk.
Jetje_78 schreef:
11-11-2019 16:13
Het is volledig porselein.
Ik las dat op het tandartsenforum, dat het minder sterk zou zijn.
Ik zit nu echter een beetje rond te kijken op websites van tandartsen die het gebruiken, en daar staat niets over dat het minder sterk zou zijn. Bij eentje staat zelfs dat ze drie jaar garantie geven op breuk.
Mijn ervaring is dat volledig porselein inderdaad minder sterk is. Qua kleur is het denk ik wel mooier.
Al weet ik niet zo goed of een tandarts nog iets doet qua nabewerking.

Een kroon uit een ( goed) lab vind ik vaak wel mooier omdat ze met meerdere kleuren kunnen werken. Het ligt er dan natuurlijk wel aan waar de kroon komt. Achter in je mond maakt de kleur minder uit. Maar dan zou ik zelf liever voor goud kiezen.
Marloesjuh51 schreef:
11-11-2019 16:07
De sterkte is afhankelijk van welk materiaal gebruikt wordt. Is cerec niet keramisch?
je quote de OP, haal even weg voor je een waarschuwing krijgt.
Mag je niet meer quoten? Of alleen de OP niet?
Marloesjuh51 schreef:
11-11-2019 16:26
Mag je niet meer quoten? Of alleen de OP niet?
De OP mag nooit, staat in de huisregels. Is altijd al zo
Oeps dat heb ik helemaal gemist. Volgens mij doe ik het wel vaker :facepalm: ik zal erop letten.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
11-11-2019 16:16
Mijn ervaring is dat volledig porselein inderdaad minder sterk is. Qua kleur is het denk ik wel mooier.
Al weet ik niet zo goed of een tandarts nog iets doet qua nabewerking.

Een kroon uit een ( goed) lab vind ik vaak wel mooier omdat ze met meerdere kleuren kunnen werken. Het ligt er dan natuurlijk wel aan waar de kroon komt. Achter in je mond maakt de kleur minder uit. Maar dan zou ik zelf liever voor goud kiezen.

Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist trouwens ook niet dat je de openingspost niet mag quoten.
Weer wat geleerd.
En wat ik nog belangrijk vind. Een gouden kroon is sterk en ze hoeven voor een gouden kroon minder tandweefsel weg te boren, want dat kunnen ze dunner uitboren.

Als hij dus ergens achterin je mond nodig is zou ik voor goud gaan,
Maar dat had ik al gezegd :P
Alle reacties Link kopieren
Je hebt vast helemaal gelijk, maar ik vind goud echt, écht niet mooi.
Ook niet achterin.
Ik ga morgen even bellen met mijn nieuwe tandarts, of zo'n Cerec-kroon echt wel sterk genoeg is.
Jetje_78 schreef:
11-11-2019 17:02
Je hebt vast helemaal gelijk, maar ik vind goud echt, écht niet mooi.
Ook niet achterin.
Ik ga morgen even bellen met mijn nieuwe tandarts, of zo'n Cerec-kroon echt wel sterk genoeg is.
Het wordt tegenwoordig steeds meer gedaan op deze manier, dus heel slecht zal het ook niet zijn. Qua kosten is dit ook goedkoper, want je bespaard techniek/ lab kosten.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me inderdaad sterk (leuke woordspeling ;-)) dat ze het gebruiken als patiënten bij bosjes terugkomen met gebroken kronen.

Maar was wel benieuwd naar ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Voor duidelijk zichtbare elementen (voorste en buitenste snijtanden en hoektanden) zou ik altijd kiezen voor 100% wit(achtig) materiaal, zelfs als zou het minder sterk zijn. Dan bijt ik maar géén amandelen door.
En alleen de kiezen van wit materiaal met een metalen kern.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb ooit facings gekregen met cerec systeem, van composiet, en die zitten na 17 jaar nog allemaal keurig in m'n mond, ik hap er ook gewoon mee in een appel, dus die zitten goed stevig.

Heb ook nog een porseleinen kroon, en die zit er al meer dan 20 jaar in.
Je zou ook kunnen vragen om een composiet kroon, naar mijn mening is daar niks mis mee, dat blijft ook vaak goed zitten, en is makkelijk te repareren als dat stuk gaat.
Alle reacties Link kopieren
*ik* schreef:
12-11-2019 09:23
Heb ook nog een porseleinen kroon, en die zit er al meer dan 20 jaar in.
Dat is goed om te horen!
Is dat een kroon van 100% porselein, dus zonder metaal van binnen?
En zit deze kroon op een grote kies?

Ik heb inmiddels de praktijk gemaild met mijn vraag, en ze mailden vrij snel terug dat een Cerec-kroon net zo sterk is als een kroon van porselein gemaakt in het laboratorium. Dus eigenlijk ben ik wel aardig gerustgesteld.

Ervaringen blijven natuurlijk altijd welkom.
Jetje_78 schreef:
12-11-2019 19:55
Dat is goed om te horen!
Is dat een kroon van 100% porselein, dus zonder metaal van binnen?
En zit deze kroon op een grote kies?

Ik heb inmiddels de praktijk gemaild met mijn vraag, en ze mailden vrij snel terug dat een Cerec-kroon net zo sterk is als een kroon van porselein gemaakt in het laboratorium. Dus eigenlijk ben ik wel aardig gerustgesteld.

Ervaringen blijven natuurlijk altijd welkom.
Hou er wel rekening mee dat er dus sterkere materialen zijn dan porselein.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar ben ik me inderdaad van bewust.
Mijn kroon is zonder metaal voor zover ik weet, en zit op een grote kies, ik kan er alles mee eten, ook nootjes, etc.
T zit stevig vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven