Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen op eigen houtje

13-11-2019 19:42 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay!

Ik heb gemerkt dat ik niet super goed ben in het online bijhouden van het gewicht etc. en ik heb al meerdere keren de teugels laten vieren waardoor ik nu een aardig buikje heb. Daar wil ik echter heel graag van af.

Ik zou graag een kilo of 15 a 20 af willen vallen, maar ik ben echt een snoeperd (vnl. hartig). Ik ben gek op ham kaas croissants, chips, cola, eigenlijk alles wat niet bepaald gezond is. Het domme is dat ik nog niet echt de beginknop kan vinden. Ik probeer dan op een gezonde manier aan de dag (Griekse yoghurt met wat fruit), tussen de middag 3 crackers met een heel dun plakje kaas en dan heb ik eind van de middag vergadering en dan staan er pepernoten op tafel.... ja hoor..... daar gaan we weer en dan heb ik er alweer lak aan, ‘omdat ik het toch niet kan’ waarna ik me weer op mijn beurt ellendig voel en denk “ben toch al dik en lelijk”. Heel frustrerend, want ik WIL.. het is gezonder en ik wil me weer lekkerder in mijn vel voelen.
Personal training zie ik niet zitten. Dit heb ik een hele tijd geleden gedaan, maar nadien kwam ik toch snel weer aan omdat ik 4x in de week pittig vond en ik eigenlijk niet echt een type ben voor de sportschool. Maar ik snap natuurlijk dat ergens de knop om wil, alleen ben ik heel erg zoekende hoe en wat.

Wat ik met dit berichtje wil bereiken: ik lees graag positieve berichten van mede forummers die een mooi aantal kilo’s zijn verloren en hoe en binnen welke tijd zij dat hebben gedaan.

Ik hoor het graag :)
Ik lees even mee! Mij gaat het net zo. Ben in het verleden al eens een kilo of 7 afgevallen, maar nu zitten er weer 5 van aan. Kan me niet toe sporten zetten en als ik de dag goed start beland ik ‘s avonds toch weer met een zak chips op de bank. Momenteel nog niet de motivatie op kunnen brengen om de knop om te zetten. Er moeten echt weer 5 kg af om niet nog verder af te glijden.
Ik heb in ~12 maanden 21kg kwijtgeraakt (van 81kg > 60kg).

Wat voor mij werkte was simpelweg calorieën tellen. Bereken hoeveel ik verbrand per dag, dat min ~500 calorieën.

Ik at nog wel ongezond (soms), maar dat balanceerde ik door de rest van de dag niets te eten of meer te gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
Iets meer eten tussen de middag dan 3 crackers, iets wat vult.
En niet kijken naar hoe snel het er af moet. Als die kilo's er een jaar over hebben gedaan om erbij te komen, gun ze dan ook een jaar om te vertrekken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een goede eerste stap dat je beseft dat een gezonde levensstijl ook daadwerkelijk dat is: een levensstijl. Geen dieet. Dus van 'alles eten' naar ineens op rantsoen (met een schaaltje yoghurt en een paar crackers) - dat werkt niet. Het gaat om het aanpassen van je eetpatroon. En ook binnen een gezonde levensstijl past af en toe een handje kruidnoten of 's avonds een paar blokjes kaas met een glas wijn. Maar niet te veel, en niet te vaak, en de rest van de tijd wél gezond. En vooral ook genoeg dus! Kies gezonde producten die lang een verzadigd gevoel geven, zoals kwark, salades met eiwitrijke producten, etc. Dan heb je ook veel minder behoefte aan snaaien.

En je hoeft ook niet 4x in de week naar de sportschool. Probeer extra beweging in je dagelijkse leven toe te voegen. Trap i.p.v. lift, fiets i.p.v. auto, tijdens je werk af en toe een rondje lopen, etc.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
13-11-2019 19:54
Ik heb in ~12 maanden 21kg kwijtgeraakt (van 81kg > 60kg).

Wat voor mij werkte was simpelweg calorieën tellen. Bereken hoeveel ik verbrand per dag, dat min ~500 calorieën.

Ik at nog wel ongezond (soms), maar dat balanceerde ik door de rest van de dag niets te eten of meer te gaan sporten.

De rest van de dag niets meer eten om een 'ongezonde' maaltijd te compenseren vind ik geen slimme, gezonde keuze. En ook geen goed advies. Dat zou ik sterk afraden, TO. Zo werk je een eetstoornis in de hand - jezelf aanleren dat een ongezonde maaltijd/snack gecompenseerd moet worden met minder eten of meer beweging. Voor je het weet ga je na elke maaltijd hardlopen, want dan 'val je sneller af'. Of ga je steeds minder eten. Of ga je steeds minder vaak voor iets wat 'minder gezond' is. De key is balans.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
13-11-2019 19:57
De rest van de dag niets meer eten om een 'ongezonde' maaltijd te compenseren vind ik geen slimme, gezonde keuze. En ook geen goed advies. Dat zou ik sterk afraden, TO. Zo werk je een eetstoornis in de hand - jezelf aanleren dat een ongezonde maaltijd/snack gecompenseerd moet worden met minder eten of meer beweging. Voor je het weet ga je na elke maaltijd hardlopen, want dan 'val je sneller af'. Of ga je steeds minder eten. Of ga je steeds minder vaak voor iets wat 'minder gezond' is. De key is balans.
Ik heb niet gezegt dat het een perfect plan was; Ik heb ook niet gezegt dat ik het voor TO aanraad. Alleen dat het werkte voor mij. TO vroeg om ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
15 tot 20 kilo vind ik best veel om 'zomaar even' af te vallen.

Waarom niet beginnen met een kleiner doel? De eerste paar kilo's vliegen er vaak snel af, de kunst is dan om door te zetten. Als je dan zo'n hoge druk erop legt, kijk je volgens mij sneller naar wat niet is gelukt, dan naar wat wel is gelukt. Zeker deze maanden zijn de verleidingen groot. En als ik je OP goed lees, ben je hier ook gevoelig voor. Cliché misschien, maar om gezond af te vallen, moet je je eetpatroon aanpassen en voldoende eten en bewegen. 3 crackers met een dun plakje kaas als lunch vraagt mi naar snaai momenten en tadaa daar zijn die pepernoten.

Misschien kan je een keer naar een voedingsdeskundige om samen te kijken wat een goede manier van af vallen is voor jou. Weet je beter waar je op moet letten en wellicht is het ook een stok achter de deur.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
13-11-2019 19:59
Ik heb niet gezegt dat het een perfect plan was; Ik heb ook niet gezegt dat ik het voor TO aanraad. Alleen dat het werkte voor mij. TO vroeg om ervaringen.

En je snapt zelf ook dat TO die ervaringen zelf gaat 'uitproberen' als ze bij anderen succesvol hebben gebleken te zijn. En het klinkt natuurlijk wel aanlokkelijk, 20 kg afvallen in een jaar. Ik vind het een gevaarlijke uitspraak, that's all.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wat bij werkt is , alles wat ik eet halveren . Zou het weer moeten doen , want ik ben weer tien kg te zwaar. En dan nog duurt het maanden eer het er af is.
Ik weet hoe je je voelt . Ik heb dan altijd het gevoel dat ik niets meer mag . En in het begin best veel honger . Als je volhoudt, stopt het hongergevoel, simpel omdat je maag verkleind . Succes.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij werkt; juist heel veel eten. Maar dan wel; appels, mandarijnen, tomaatjes. Mijn tas is loeizwaar als ik naar mijn werk ga. Owja ik laat mijn zakgeldpinpas thuis als ik ga werken, anders ga ik voor de bijl op de terugweg op t station.

Daarnaast matig met dierlijke producten, die bevatten heel veel vet. Houmous is mijn grote vriend.

Tip voor de snaai 's avonds; gezellig zelf je noten kraken. Door het zelf moeten kraken vreet ik niet een hele zak leeg. Als je nog iemand kent met een behoorlijke tuin snack je nog gratis ook.

Ik ben 5 kilo kwijt (wel bijna 10% van mijn gewicht)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Er is geen knop, dus daar hoef je in elk geval niet meer naar te zoeken.
.
mcsteamy schreef:
13-11-2019 20:10
En je snapt zelf ook dat TO die ervaringen zelf gaat 'uitproberen' als ze bij anderen succesvol hebben gebleken te zijn. En het klinkt natuurlijk wel aanlokkelijk, 20 kg afvallen in een jaar. Ik vind het een gevaarlijke uitspraak, that's all.
Zij vraagt om ervaringen, ik geef mijn ervaring. Ik heb niet eens een dieet plan neergezet... Alleen dat ik meer bewoog en minder at
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met 1 kg per maand. Dat ging best makkelijk. Ik had het boek ‘Het geheim van slanke mensen’ gelezen en dat motiveerde me.
Ik stopte grotendeels met snoepen, dronk alleen nog water, thee en koffie en ik ging 1x per week sporten. 1x per week nam ik een bakje chips en 2x per week een stukje chocola. Verder at ik gewoon 5 boterhammen per dag, twee stuks fruit en een normaal bord avondeten met veel groente en minder aardappels. Wel iets vaker vis en sla ook dan stamppot.
Na een 15 maanden was ik 15 kg lichter. En dat ben ik nu nog steeds. Ik let wel op wat ik eet en drink, maar ik neem wel iets vaker iets lekkers en ook wel eens een wijntje of speciaal biertje. Alles met mate. Als we een ‘lekker’ weekend gehad hebben, dan hou ik de week daarna daar wel rekening mee.

Als je de knop nog niet hebt gevonden om hem om te zetten, dan ben ik bang dat het niet gaat lukken. Die knop moet echt wel om. Dus haal dat boek bij de bieb en probeer die knop te vinden. :D
Alle reacties Link kopieren
lieve TO,

Ik ben vorig jaar, op eigen houtje, 40 kg afgevallen in een jaar tijd. Van 108 naar 68. Wat ik heb gedaan: Iedere dag strict 1500 khal per dag en 4 keer in de week een interval training (die steeds iets veranderd werd) bij de sportschool. Tegenwoordig ga ik heus nog weleens naar de all you can eat, eet ik taart en chips maar ik blijf 68 kg wegen. Het kan echt, maar het kost ontzettend veel doorzettingsvermogen en heel veel zelfdiscipline. Je zal dat bakje chips moeten laten staan, je zal niet naar de mac kunnen als je vrienden dat wel gaan doen. Ik wens jeontzettend veel succes.
Ik ben bezig met afvallen en bij mij werkt het door juist niet te streng te zijn. Ik tel mijn calorieën maar zorg ervoor dat ik wel elke dag iets 'lekkers' kan eten. Eerder mislukten diëten steeds bij mij omdat ik dan niks meer mocht van mezelf en dat voelde dan als een straf en na een week bezweek ik dan en ging snaaien waardoor ik dat mislukte gevoel kreeg en daardoor ook mijn dieet weer moeilijk op kon pakken.
Gun jezelf elke dag een genietmomentje. Maar dan wel 1 klein koekje, paar chipjes, paar blokjes kaas...
Voor mij werkt het.

Ik val zo'n 3 kilo per maand af, maar dit gaat niet regelmatig. Soms val ik een week niks af en dan in een paar dagen opeens een kilo. Voor mij werkt het dus ook om niet elke dag op de weegschaal te staan, maar 1 keer per week te kijken.

Geduld is ook een goede. Niet teveel te snel willen. Afvallen gaat niet heel snel en dat is normaal.
Dit houdt voor mij ook in dat ik niet radicaal alles in 1 keer goed moet doen. Ik pak nu mijn eetgewoontes aan en probeer gezonde keuzes te maken (volkoren producten, voldoende fruit en groenten...) maar sporten doe ik nog niet. Eerst de nieuwe eetstijl, ik pak het 1 voor 1 aan.

Mijn tips:
- Niet te streng en bouw ruimte in voor elke dag iets waarvan je geniet.
- Niet te vaak wegen.
- Geduld.
- Bouw het langzaam op.
- Niet boos zijn als het een dag misgaat.
- 1 keer per maand een dag waar je geen calorieën hoeft te tellen, maar alles mag eten wat je wilt.
- Ga niet te laag in het aantal calorieën per dag, want dan is het niet vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Het begint eigenlijk wel echt met de beslissing om ervoor te gaan. Dus als jij 15 kg wilt afvallen, is het een kwestie van keuzes maken. Met jouw huidige eetpatroon lukt het niet en heel streng op dieet werkt ook niet, zeker niet op de lange termijn omdat je dan een jojo-effect creëert.
Maak een plan dat bij jou past en doe dit eventueel met een deskundige. Een concreet, haalbaar plan dat gericht is op een gezond eetpatroon (waarbij er ook ruimte is voor incidentele, ongezondere keuzes).
Denk eerder in een termijn van een, anderhalf jaar om jouw gestelde doel te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
-20 kilo in 10 maanden.
Ik eet koolhydraatarm maar niet te streng (ik tel niet).
De laatste maand sta ik stil wat me enorm frustreert maar ik zet door.
Mijn eerdere afvalpogingen strandden met een maand of 3 en daar ben ik zat van., ik heb nog zeker 20 kilo te gaan.

Ik ben deze week wat aan het uitviegelen om te kijken waar de stilstand door komt (ik vermoed teveel proteïne en de oeps momenten van de laatste tijd). Ben dus even wat strenger dan normaal.

Eet nu voornamelijk groente, vlees, eieren en wat rood fruit en noten.
Even geen kaas, skyr, pure chocolade, suikervrij snoep, enz...

Ik zit nog wel aan de cola zero, mijn verslaving en hoop heel erg dat dat niet de reden is van het niet meer afvallen... Tot nu toe ging dat namelijk prima.

Ik weeg 1 x per week.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ik weeg de laatste tijd een pond minder dan ik bedoel dus dan kan ik wat meer eten met de feestdagen. Dat is een fijn uitgangspunt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
13-11-2019 20:38
lieve TO,

Ik ben vorig jaar, op eigen houtje, 40 kg afgevallen in een jaar tijd. Van 108 naar 68. Wat ik heb gedaan: Iedere dag strict 1500 khal per dag en 4 keer in de week een interval training (die steeds iets veranderd werd) bij de sportschool. Tegenwoordig ga ik heus nog weleens naar de all you can eat, eet ik taart en chips maar ik blijf 68 kg wegen. Het kan echt, maar het kost ontzettend veel doorzettingsvermogen en heel veel zelfdiscipline. Je zal dat bakje chips moeten laten staan, je zal niet naar de mac kunnen als je vrienden dat wel gaan doen. Ik wens je ontzettend veel succes.
Goed zo! Lichtend voorbeeld van wat heel goed mogelijk is. Je eigen overtuiging is genoeg en anderen hoeven je daarbij niet aan te sporen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ook lang geprobeerd. Heel weinig eten en dan mis gaan door de enorme trek.

Ik ben fatsoenlijk gaan eten, en nu 7 kg kwijt. En nooit honger. Project gezond boek zijn ondertussen 2 boeken van en een app eventueel kan je er ook bij sporten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven