Lijf & Lijn alle pijlers

Nova sure behandeling

25-11-2019 23:02 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat advies willen van jullie en/of ervaringen met nova sure.
Ik ben nog maar 21 jaar, maar mijn menstruatie is ontzettend heftig. Het belemmert me in alles. Ik moet om het kwartier naar de toilet, anders lek ik door en heb enorm veel bloedverlies en pijn. Ik heb geen kinderwens en zit er al een tijdje aan te denken om of m'n baarmoeder weg te halen of een nova sure behandeling te doen. Ik heb de pil al geprobeerd, maar dan ben ik non stop ongesteld. Andere hormonen wil ik niet in mijn lichaam hebben.
Een collega had ook zulke heftige klachten, elke maand was ze wel een paar dagen ziek. Ze is er pas onlangs van verlost door een baarmoederverwijdering, ze is tegen de 40 en heeft 2 kinderen na twee dramatische zwangerschappen (hyperemesis gravidarum). Het was ook bij haar klachten de allerlaatste optie. Ze doen het niet bij iemand van 21, echt niet.

Novasure is aan mij aangeboden toen ik in de premenopauze zat, heb het niet gedaan omdat de klachten (zeer zware menstruatie met klonters weefsel e.d.) spontaan stopten.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
26-11-2019 00:31
Persoonlijk vind ik het onzin dat het niet kan op die leeftijd. Ik wist ook al mijn hele leven dat ik géén kinderen wilde en ook ik mocht het pas doen nadat ik 30 was. En dan volgens mij ook alleen omdat ik aangaf dat ik lesbisch ben en totaal geen sex met mannen heb. Dus dat ik nooit never niet zwanger ging worden van een vent. Dus die kids kwamen er toch echt niet.

Overigens was ik niet aan de pil, is daar ook nooit naar gevraagd. Hoefde ik er ook niks naast te slikken en hebben ze mij geen tig ander alternatieven bij aangeboden. Ik kwam wederom bij de gynacoloog (was daar een aantal jaren eerder al eens geweest) voor het vele en heftige bloeden en toen was het opeens oke.

Overigens liep het bij mij perfect, nooit weer een dag ongesteld geweest, geen buikkrampen meer. Nergens last van. Had het echt veel eerder willen doen dus snap je helemaal. Stom dat anderen menen dat ze daar een beslissing over mogen nemen/tegen kunnen gaan.
Dankjewel voor deze reactie
Alle reacties Link kopieren
Sunloverx schreef:
25-11-2019 23:32
En ik heb gehoord dat mensen enorm aankomen van al die hormonen, dat is geen optie.
Ik vind 'ik heb gehoord dat' niet echt klinken als een gegronde reden om een spiraal uit te sluiten. De bijwerkingenlijst van Nova sure en baarmoederverwijdering zijn ook niet niets.

Ik heb nu 3 jaar een spiraal en ik heb denk ik wel lichte bijwerkingen, maar gewichtstoename is er niet 1 van. Mijn vermoedde van bijwerkingen zijn anders maar lichter dan van de pil.

Waarom ik blijf spreken over vermoeden van bijwerkingen: Ik ben ook ouder en heb een kind gekregen, hormonen hebben sowieso een duwtje gekregen. Pas als de spiraal eruit gaat kan ik dat iets beter duiden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Na een novasure zul je wel anticonceptie moeten blijven gebruiken, het is geen sterilisatie.
Daar zul je dus sowieso over na moeten denken.

Zwanger worden kun je dus nog wel na een novasure maar je hebt geen baarmoederslijmvlies meer. Een zwangerschap brengt dan risico's mee voor zowel de moeder als het kind.
Dus anticonceptie is een must na een novasure.

Ik vermoed ook dat je geen novasure aangeboden krijgt op deze leeftijd en ook geen baarmoederverwijdering.
Maar ben je überhaupt al bij een gynaecoloog geweest om je hevige menstruatie te bespreken? Laat je doorverwijzen door de huisarts en begin daar eens mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vloeide ook veel.Bij de gynaecoloog verschillende opties besproken.
Iets met hormonen wilde ik niet meer.
Er waren 3 keuzes:
1 tranexaminezuur
2 novasure
3 baarmoederverwijdering

Ik ben voor de 2de optie gegaan (kinderen heb ik en geen verdere kinderwens)
In de periode voor de novasure behandeling heb ik tranexaminezuur gehad wat een verademing wat een opluchting was dat zeg bijna niet meer vloeien. Als ik dit eerder had geweten.

Een baarmoederverwijdering vond ik nog te heftig zeker omdat je ook verzakkingen kan krijgen en daardoor andere problemen.
Wanneer de novasure niet geholpen zou hebben was ik er wel voor gegaan
Alle reacties Link kopieren
Sunloverx schreef:
25-11-2019 23:32
En ik heb gehoord dat mensen enorm aankomen van al die hormonen, dat is geen optie.
ik heb mirena geen gram erbij

"ik heb gehoord" is niet een goede onderbouwing
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
26-11-2019 08:59
ik heb mirena geen gram erbij

"ik heb gehoord" is niet een goede onderbouwing
Het staat ook bij de bijwerkingen op elke website en mijn huisarts heeft het bevestigd
Alle reacties Link kopieren
In Nederland doet de arts het minder snel, maar ik heb toen ik in de UK woonde een Implanon gekregen, ook wegens heftig menstrueren. Ben daarna 3 jaar niet ongesteld geweest. Heerlijk.

Ik heb ‘m er een week geleden uit laten halen en bloed nu alweer een week. Niks aan.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Enerzijds ben ik het helemaal met je eens dat je er zelf over zou moeten kunnen beslissen. Aan de andere kant vind ik je zelf ook wel erg jong voor die beslissing (en begrijp me goed, ik heb zelf ook nooit een kinderwens gehad!) en ik snap dus ook de artsen - die de spijtoptanten wél kennen - dat ze de ingreep nog niet willen doen.

Mijn gyn vertelde me dat ze geen novasure meer doen bij vrouwen onder de 45 (in het ziekenhuis waar ik was), omdat de kans op endometriose te groot was. Bovendien groeit het baarmoederslijmvlies vaak weer aan (hoe jonger je bent, hoe sneller dit gebeurt en als dat in je baarmoeder niet meer kan, dan groeit het ergens anders terug en heb je endometriose met alle ellende van dien), is er een risico op verklevingen en is het inderdaad geen anticonceptiemaatregel.

Ik heb nu een Mirena en ben er redelijk tevreden over. Ben er niet van aangekomen. Dat het in de bijsluiter staat betekent niet automatisch dat je het krijgt he? En als dat wel zo is, dan is het over het algemeen omkeerbaar (het aankomen).

Mij is verteld dat je een pil tenminste 3 maanden moet hebben geprobeerd voor je kan zeggen of hij bij je past. Sommige gyn's zeggen zelfs 6 maanden.

Verder ben ik het eens met de mensen die zeggen dat anorexia je eigen hormoonhuishouding langdurig in de war kan schoppen. Heb ik in mijn omgeving ook meegemaakt, ook dat het langer dan een jaar kan duren voor het weer een beetje hersteld is (en dat was bij mensen die maar kort ondergewicht hebben gehad!).

Maar aan je reacties te zien sta je niet open voor andere ideeën, en dat vind ik jammer.
Ga anders eens bij een vrouwenkliniek als Casa langs voor advies, die hebben meer expertise dan een huisarts.
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
26-11-2019 09:36
Enerzijds ben ik het helemaal met je eens dat je er zelf over zou moeten kunnen beslissen. Aan de andere kant vind ik je zelf ook wel erg jong voor die beslissing (en begrijp me goed, ik heb zelf ook nooit een kinderens gehad!) en ik snap dus ook de artsen - die de spijtoptanten wél kennen - dat ze de ingreep nog niet willen doen.

Mijn gyn vertelde me dat ze geen novasure meer doen bij vrouwen onder de 45 (in het ziekenhuis waar ik was), omdat de kans op endometriose te groot was. Bovendien groeit het baarmoederslijmvlies vaak weer aan (hoe jonger je bent, hoe sneller dit gebeurt en als dat in je baarmoeder niet meer kan, dan groeit het ergens anders terug en heb je endometriose met alle ellende van dien), is er een risico op verklevingen en is het inderdaad geen anticonceptiemaatregel.

Ik heb nu een Mirena en ben er redelijk tevreden over. Ben er niet van aangekomen. Dat het in de bijsluiter staat betekent niet automatisch dat je het krijgt he? En als dat wel zo is, dan is het over het algemeen omkeerbaar (het aankomen).

Mij is verteld dat je een pil tenminste 3 maanden moet hebben geprobeerd voor je kan zeggen of hij bij je past. Sommige gyn's zeggen zelfs 6 maanden.

Verder ben ik het eens met de mensen die zeggen dat anorexia je eigen hormoonhuishouding langdurig in de war kan schoppen. Heb ik in mijn omgeving ook meegemaakt, ook dat het langer dan een jaar kan duren voor het weer een beetje hersteld is (en dat was bij mensen die maar kort ondergewicht hebben gehad!).

Maar aan je reacties te zien sta je niet open voor andere ideeën, en dat vind ik jammer.
Nee klopt, omdat ik niet kan leven op deze manier en ik graag een oplossing wil. De pil hoef ik niet meer te proberen (volgens mij gynaecoloog) en dan is er nog een koperspiraal, dat heeft ook geen zin, want die doet niks met je menstruatie. En de mirena is weer met hormonen en daar reageer ik niet goed op. Prikpil ook geprobeerd. Het werkt gewoon niet.
Koperspiraal maakt je menstruatie (krampen en vloeiing) over het algemeen juist erger. Bij mij vloeide die er met de eerste menstruatie gewoon uit (tot 2 x toe).

Mirena blijft wel zitten, zijn erg weinig hormonen, en ben gematigd enthousiast. Eerste maanden best wel krampen gehad, heb ook wel wat last van de hormonen maar veel minder dan met een pil, en ik vloei niet meer zo achterlijk (eigenlijk alleen nog maar wat bruine afscheiding af en toe).

Er is ook een lichtere variant van de Mirena, ben de naam even kwijt.

Waarom probeer je die niet gewoon? Reageer je er niet goed op, dan laat je hem weer verwijderen (en heb je richting de gyn ook weer een wat sterker verhaal).
Alle reacties Link kopieren
Sunloverx schreef:
25-11-2019 23:34
Dankje! Maar ik heb geen zin om weer 1000 pillen te proberen. Ik wil gewoon zo snel mogelijk een oplossing, want dit is niet normaal meer en niet te doen.

Een quick fix gaat niet gebeuren, ik zou rekenen op minstens 15 jaar voordat je voor novasure in aanmerking komt (en die ga je nu sowieso niet krijgen met als reden dat je geen mirena wil omdat je niet wil aankomen met je anorexia, dan sturen ze je eerder in therapie voor die anorexia).

Weet je dat er een verschil is tussen de hormonen slikken en de hormonen via de spiraal? Met slikken gaat het je hele lijf door (met prikpil ook), via de spiraal blijft het lokaal. Daardoor heb je bij de spiraal oha ook veel minder bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Sunloverx schreef:
26-11-2019 10:00
En de mirena is weer met hormonen en daar reageer ik niet goed op.

Dat kun je dus niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang heb je al anorexia en hoelang heb je al zo'n heftige menstruatie?

Ben je in behandeling voor anorexia?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-11-2019 13:17
Hoelang heb je al anorexia en hoelang heb je al zo'n heftige menstruatie?

Ben je in behandeling voor anorexia?
Ik heb al vanaf mijn eerste keer dat ik mijn menstruatie had heel heftig. Ik bleef om de week 4 dagen thuis van school, omdat ik gewoon niet kon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze ooit intern gekeken? jij in een stoel, benen omhoog en gynaecoloog kijken? Of een scan?
Doet me sterk denken aan endometriose.
Wat voor mij heeft geholpen was naar een pil overstappen met meer progesteron (cerazette) en ik ben toen juist afgevallen of dat te maken had met pil geen idee....
Alle reacties Link kopieren
Mirena is voor mij wel echt een uitkomst geweest, heb een hele lading aan verschillende anticonceptiepillen geprobeerd die of te licht waren of waarbij ik teveel last had van de hormonen, of allebei. Ben nauwelijks meer ongesteld en mijn pms is veel minder.

Met ongesteld bedoel ik dan wel bloedverlies en alle andere klachten die direct met bloedverlies te maken hadden, klachten door hormonale schommelingen heb ik helaas nog wel (maar ook minder). Als bloedverlies en pijn door bloedverlies je grootste probleem is, is de Mirena wel aan te raden. Als je huiverig bent voor de hormonen in de Mirena snap ik dat je het misschien niet ziet zitten, maar het zijn veel minder hormonen dan in elke anticonceptiepil en je hebt niet die piek in hormonen net nadat je de pil inneemt elke dag, het is veel gelijker qua hormoonuitgifte.

Dit is slechts de tweede vorm van anticonceptie die ik langer dan een half jaar heb volgehouden, en de enige waarbij de bijwerkingen na enkele maanden niet toenamen maar juist afnamen.

Ben overigens door de Mirena wel redelijk wat aangekomen (ook door de andere pillen hiervoor) maar dat heb ik er wel voor over om enigzins te kunnen functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is er ook nog de Kyleena, daar zitten nog minder hormonen in dan in de Mirena maar doordat er dus minder hormonen in zitten kan het ook zijn dat het minder invloed heeft op je menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
26-11-2019 09:38
Ga anders eens bij een vrouwenkliniek als Casa langs voor advies, die hebben meer expertise dan een huisarts.
Moet je daar niet voor door laten verwijzen? Moest ik wel, mijn huisarts verwees me na het hele anticonceptiepillen debacle gelijk naar een vrouwenkliniek door omdat ze het ook niet meer wist, heeft me heel erg goed geholpen. Maar je door laten verwijzen is in ieder geval een goed idee, bij een vrouwenkliniek kunnen ze veel beter kijken naar wat er mis en heb je ook gynaecologen die er verstand van hebben. Daar kun je waarschijnlijk ook je wens voor een NovaSure voorleggen. Waarschijnlijk zeggen ze nee, maar gaan ze wel intensief op zoek naar een andere manier om je menstruatie op zijn minst draaglijker te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sunlover,

Ik heb exact dezelfde ervaring gehad als jij: vreselijke heftige menstruaties die bijna niet te doen waren. Ik kon de deur nauwelijks meer uit op een gegeven moment.
Door het hevige bloedverlies heb ik regelmatig zware bloedarmoede opgelopen. ook niet fijn.

Alleen ben ik wel een stukje ouder dan jij: 42.
Eerst heb ik op aanraden van de arts de Novasure geprobeerd. Ik vond het verschrikkelijk en het ergste van alles was dat het totaal niet geholpen heeft. Alles voor niets. Uiteindelijk is mijn baarmoeder dus verwijderd drie maanden geleden (hier ook geen kinderwens) en ik ben enorm opgelucht! Wat een verademing om nooit meer ongesteld te worden en ook nooit meer die rotpil te hoeven slikken! Ik voel me lichamelijk en geestelijk echt honderd keer beter.

Ook mij werd door de artsen steeds gevraagd of ik echt geen kinderen wilde. Bijna op het irritante af, maar ik snap wel dat ze dit doen. Dat zullen ze bij jou nog meer doen denk ik, gezien je leeftijd. Maar als je het echt zeker weet (doe je dat überhaupt ooit echt, vraag ik me af, maar goed), dan zou ik er gewoon voor gaan. Dit is ook geen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over de stelligheid van sommige reageerders hier die mensen dat je met 21 niet in aanmerking zou komen voor een novasure. Dat vraag ik me echt af. Als je zo enorm last heb van heftige menstruaties, die ook nog eens bedreigend kunnen zijn ivm bloedarmoede, dan denk ik toch echt dat een arts dit zou kunnen aanraden. Zeker als je gewoon echt geen kinderen meer wilt. Eigenlijk vind ik ook gewoon dat je dit recht hebt als vrouw. Het is je eigen lijf en je eigen keuze en verantwoordelijkheid om geen kinderen te willen. Daar zou geen arts tussen mogen komen. De eventuele spijt kan niemand je voor behoeden. Nogmaals: eigen verantwoordelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven