Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen lukt niet (meer) sinds operatie

01-12-2019 17:00 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wellicht sluit ik me later aan bij een al lopend topic om af te vallen, maar voordat ik dat doe, ben ik nieuwsgierig of hier mensen zijn met dezelfde ervaring als ik.

Ik ben 42 jaar, ben 1.75 lang en weeg nu 75 kilo. Op zich nog gezond voor mijn lengte, maar ik wil er graag minimaal 4 kilo af hebben, dan voel ik me het lekkerst. En dat lukt dus niet... :(
terwijl me dat in het verleden altijd wel lukte.

Het zou kunnen dat mijn operatie van een paar maanden terug ermee te maken heeft. Ik heb mijn baarmoeder laten verwijderen, wegens ernstige klachten en voortdurende bloedarmoede. Mijn eierstokken zijn bespaard, dus mijn hormonen zouden gewoon moeten werken. Oftwel: als het goed is, kom ik nog niet in de overgang.

Zodra het weer kon, ben ik weer gaan sporten. Sinds begin oktober ga ik in ieder geval twee keer per week naar de sportschool. Daarnaast fiets ik veel (woon-werk verkeer) en beweeg ik voor werk ook nog redelijk wat.
Ik eet heel gezond: geen tot nauwelijks suiker, (bijna) geen koffie, veel groente en volkoren granen, veel plantaardige eiwitten en af en toe vlees. Verder neem ik geen zuivelproducten, omdat ik wilde weten of ik me beter zou voelen daardoor.

Als ik mijn calorieën tel per dag, eet ik tussen de 1600 en 1800 per dag, met soms een uitschieter rond de 2000. Daarmee zou ik in principe moeten afvallen zonder dat ik te weinig binnen krijg. Maar sinds 1 oktober blijft de weegschaal steevast exact 75 kilo aangeven. Soms 100 gram meer of minder...
Zéér frustrerend kan ik je zeggen. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden en begrijp niet wat er aan de hand is. Uiteraard ben ik in spierweefsel weer wat aangekomen, dus daar houd ik rekening mee. En ja, ik heb ook af en toe 'snack'-dagen waarop ik een keer een pizza of een frietje eet.

Ik ben al naar de huisarts geweest en die zegt dat ik misschien wat te ongeduldig ben met mijn lijf. Maar 2 maanden zonder enige verandering in mijn gewicht vind ik echt vreemd.
Mijn buik voelt soms ook opgeblazen na het eten en ik heb met name het gevoel dat het vet rondom mijn buik en heupen erg hardnekkig op zijn plek blijft zitten.

Ik heb het idee dat mijn lijf op slot zit of zo. En ik weet niet meer wat te doen.

Heeft iemand een idee of ervaring hiermee?
Ben heel benieuwd!

Ira
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een gezond gewicht. Je bent niet te dik. Wat is het probleem?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat is belangrijker gezond zijn of die 4 kg?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar aan zulke reacties heb ik niets. Ik leg duidelijk uit waarom ik graag richting 70 kilo wil. Dat heb ik vaker gewogen en daar voelt mijn lijf zich het lekkerst bij. Bovendien kan ik dan mijn oude kleding weer gewoon aan.

Het gaat me erom dat mijn lijf kennelijk niet meer helemaal de oude is en vreemd reageert. Ik vraag me af wat het kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ira-Z schreef:
01-12-2019 17:16
Sorry, maar aan zulke reacties heb ik niets. Ik leg duidelijk uit waarom ik graag richting 70 kilo wil. Dat heb ik vaker gewogen en daar voelt mijn lijf zich het lekkerst bij. Bovendien kan ik dan mijn oude kleding weer gewoon aan.

Het gaat me erom dat mijn lijf kennelijk niet meer helemaal de oude is en vreemd reageert. Ik vraag me af wat het kan zijn.
Elk lijf verandert na een (ingrijpende) operatie of gewoon bij het ouder worden. Tenzij je altijd mega-strakke kleding droeg, denk ik zomaar dat je nog steeds veel van de kleding kunt dragen die je had. Vier kilo is nou ook weer niet een enorme uitdijing.

Je kunt jezelf beter afvragen of het wel realistisch is je zo te fixeren op die 70 kilo, en of het niet verstandiger is gewoon te accepteren dat je een gezond en normaal gewicht hebt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Met alles wat je sport en fietst en beweegt ... Eet je misschien niet gewoon te weinig en staat je lijf in spaarstand?

En anders: Huisarts of diëtist.
Alle reacties Link kopieren
Doe je alleen cardio of ook nog iets aan krachtsport?
Alle reacties Link kopieren
@Pejeka, Dat kan ja.... Ik heb alleen niet het idee dat ik me fixeer op die 70 kilo perse, maar ik wil echt van die nare vetrolletjes rondom mijn buik en heupen af. Het voelt echt allesbehalve prettig. Bovendien blijf ik nu dus op gewicht, terwijl ik dagelijks onder de 1800 calorieën eet en wel vrij veel beweeg. Dat is op zich al raar. Volgend de berekeningen zou ik op gewicht blijven als ik 2100 per dag eet. Voorheen at ik zo'n 1500 calorieën per dag en bleef ik óók op hetzelfde gewicht. Dus ik dacht: misschien gewoon meer gaan eten. En nog verandert er niets. Broeken knellen nog steeds.

Dus nog los van het afvallen, heb ik niet zo'n zin om de rest van mijn leven beperkt te eten om op gewicht te blijven. Er is kennelijk meer aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Lecourgette schreef:
01-12-2019 17:25
Doe je alleen cardio of ook nog iets aan krachtsport?
Ik doe 15 min cardio en dan 45 minuten krachtsport
Alle reacties Link kopieren
Wat voor cardio doe je? Doe je ook interval/HIIT zoals tabata's?
Doe ook oefeningen met losse gewichten zoals deadlifts en squats met een stang (20 kg).
Alle reacties Link kopieren
Ira-Z schreef:
01-12-2019 17:27
@Pejeka, Dat kan ja.... Ik heb alleen niet het idee dat ik me fixeer op die 70 kilo perse, maar ik wil echt van die nare vetrolletjes rondom mijn buik en heupen af. Het voelt echt allesbehalve prettig. Bovendien blijf ik nu dus op gewicht, terwijl ik dagelijks onder de 1800 calorieën eet en wel vrij veel beweeg. Dat is op zich al raar. Volgend de berekeningen zou ik op gewicht blijven als ik 2100 per dag eet. Voorheen at ik zo'n 1500 calorieën per dag en bleef ik óók op hetzelfde gewicht. Dus ik dacht: misschien gewoon meer gaan eten. En nog verandert er niets. Broeken knellen nog steeds.

Dus nog los van het afvallen, heb ik niet zo'n zin om de rest van mijn leven beperkt te eten om op gewicht te blijven. Er is kennelijk meer aan de hand.
Als je het idee hebt dat er méér aan de hand is, zou ik een arts raadplegen in plaats van te denken dat een topic op een forum je de uitkomst kan brengen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-12-2019 17:24
Met alles wat je sport en fietst en beweegt ... Eet je misschien niet gewoon te weinig en staat je lijf in spaarstand?

En anders: Huisarts of diëtist.
Dat heb ik me ook afgevraagd. Volgens de berekeningen die sporters en diëtisten gebruiken zou ik met 1780 kl af moeten vallen en met 2100 op gewicht moeten bijven. De huisarts heeft me alleen doorverwezen voor een bloedtest op ijzer. Laatste diëtist die ik heb bezocht kon me niets nieuws vertellen: ik at al goed volgens haar.
Hormonen veranderen vaak je metabool. Geef het nog even de tijd en laat anders daar eens naar kijken.

Of je kan er tegen 'vechten' en per se iets aan die hysterische 70 kilo grens doen. Wat dus niet lukt. Wat jij wil.
Kan het trouwens zijn dat je schildklier van slag is door de operatie en alle hormonen?
Is die meegenomen in 't bloedonderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Lecourgette schreef:
01-12-2019 17:29
Wat voor cardio doe je? Doe je ook interval/HIIT zoals tabata's?
Doe ook oefeningen met losse gewichten zoals deadlifts en squats met een stang (20 kg).
Crosstrainer zonder interval. Met losse gewichten train ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Niet leuk voor jou maar wat ben ik blij jouw topic te lezen. Ik heb dezelfde operatie gehad toen ik 43 was. Sindsdien kan ik doen en laten wat ik wil maar val niets af.
Ik wil je zeker niet depressief maken maar ik weeg ondertussen 20 kilo te veel en dat terwijl ik nu al jaren max. 1400 kcal. per dag eet
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 17:32
Hormonen veranderen vaak je metabool. Geef het nog even de tijd en laat anders daar eens naar kijken.

Of je kan er tegen 'vechten' en per se iets aan die hysterische 70 kilo grens doen. Wat dus niet lukt. Wat jij wil.
Ik vind het niet 'hysterisch' maar ok. Geduld is sowieso niet mijn sterkste kant en daar wees mijn huisarts me ook al op. Misschien komt het omdat ik had verwacht in twee maanden tijd wel een paar kilootjes kwijt te kunnen raken (als vanouds)... helaas.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-12-2019 17:36
Kan het trouwens zijn dat je schildklier van slag is door de operatie en alle hormonen?
Is die meegenomen in 't bloedonderzoek?
Ik heb mijn huisarts gevraagd of ze mijn schildklier wil checken en ook mijn hormoonbalans (misschien toch overgang?), maar dat wilde ze niet, omdat mijn waarden een jaar geleden nog prima waren en ze geen verschil verwacht. Vreemd, want inmiddels heb ik wel een operatie ondergaan. Dus ik zie he denk ik nog een aantal maanden aan en als er dan nog niets is veranderd, ga ik terug en vraag ik weer om een onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Ira-Z schreef:
01-12-2019 17:37
Crosstrainer zonder interval. Met losse gewichten train ik wel.
Wanneer je vet wil verbranden dan zou ik toch iets van een HIIT gaan doen. Rustige cardio moet je minimaal 30 min aaneen doen en met een HIIT kun je in 10-15 min veel meer vet verbranden.

Kun je met kettlebells omgaan?
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
01-12-2019 17:38
Niet leuk voor jou maar wat ben ik blij jouw topic te lezen. Ik heb dezelfde operatie gehad toen ik 43 was. Sindsdien kan ik doen en laten wat ik wil maar val niets af.
Ik wil je zeker niet depressief maken maar ik weeg ondertussen 20 kilo te veel en dat terwijl ik nu al jaren max. 1400 kcal. per dag eet
Oei, dat klinkt inderdaad niet erg hoopvol. At je voor je operatie wel 'normaal' zonder dat je te veel woog? En heb je niet een verleden met veel jojo-en in je gewicht? Dat kan namelijk ook de oorzaak zijn dat je op een gegeven moment niet meer afvalt, ondanks dat je erg weinig calorieen eet.

Heb je al geprobeerd om juist meer calorieën te gaan eten? Bv eerst 1600 een tijdje, opbouwend naar 1800? En kijken hoe je lijf reageert?
Ik weet wel dat heel veel ook te maken heeft met wat je precies eet. Sommige voeding zorgt ervoor dat je niet makkelijk afvalt.
Ik ben me er wel in gaan verdiepen moet ik zeggen, sinds ik dus moeilijk af kan vallen. Stress is ook een hele grote factor die afvallen bemoeilijkt en daar heb ik een aantal jaar lang heel erg onder geleden. Zou best kunnen dat mijn lijf nog steeds aan het 'bijkomen' is daarvan.
anoniem_365473 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 17:47
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lecourgette schreef:
01-12-2019 17:41
Wanneer je vet wil verbranden dan zou ik toch iets van een HIIT gaan doen. Rustige cardio moet je minimaal 30 min aaneen doen en met een HIIT kun je in 10-15 min veel meer vet verbranden.

Kun je met kettlebells omgaan?
Ok, dank je voor je tip! Dat ga ik zeker proberen!
Kettlebels wil ik ook gaan aanschaffen om zo ook thuis te kunnen trainen. Heb er nooit mee getraind, maar er zijn genoeg filmpjes op Youtube zag ik al :)
Alle reacties Link kopieren
Neem anders paar lessen bijv de particulieren training van Overload (3 workshops).
Je moet namelijk goed bewegen (explosief), je handen/pols correct houden want anders eindig je met blauwe plekken en vooral bij bewegingen boven het hoofd zoals press, snatch en Turkish get up een goede techniek hebben om ongelukken te voorkomen. Het een beetje half doen met 4 kg gaat je namelijk niet zoveel opleveren en YOutube kan je niet vertellen wat je fout doet. Ik weet niet of je uit de hoofdstad komt maar daar zijn meerdere goede KB trainers.
Veel mensen onderschatten het aantal calorieën dat ze per dag naar binnen krijgen. En veel mensen overschatten het aantal calorieën dat ze per dag nodig hebben om op gewicht te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Lecourgette schreef:
01-12-2019 17:51
Neem anders paar lessen bijv de particulieren training van Overload (3 workshops).
Je moet namelijk goed bewegen (explosief), je handen/pols correct houden want anders eindig je met blauwe plekken en vooral bij bewegingen boven het hoofd zoals press, snatch en Turkish get up een goede techniek hebben om ongelukken te voorkomen. Het een beetje half doen met 4 kg gaat je namelijk niet zoveel opleveren en YOutube kan je niet vertellen wat je fout doet. Ik weet niet of je uit de hoofdstad komt maar daar zijn meerdere goede KB trainers.
Een aantal termen die je noemt, klinkt voor mij als Chinees. Geen idee waar je het precies over hebt o_o
Maar ik snap de strekking om niet zomaar zelf in het wilde weg te gaan trainen met kettlebells...
Ik woon in Rotterdam. Zal eens kijken wat ik hier kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf gebruik 1800 kcal en daarmee blijf ik op gewicht, al jaren en jaren en jaren. :) Ik heb redelijk wat lichaamsbeweging elke dag en een gemiddelde lengte. Misschien is het dus onrealistisch om te verwachten dat jij met dezelfde inname zou afvallen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven